Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaetaan arjen säästövinkit

Vierailija
13.11.2021 |

Puolikkaallakin konetiskitabletilla pesee koko koneellisen. Eikä pesutuloksesta huomaa että pesuainemäärä on puolitettu.
Säästövinkki nro 1

Kommentit (648)

Vierailija
281/648 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaaston on todettu olevan terveellistä ihmiselle ja rahaa säästyy ruokakuluissa.

https://www.healthline.com/nutrition/10-health-benefits-of-intermittent…

Pätkäpaasto ketogeenisella ruokavaliolla.

Eläinrasva tekee tehtävänsä ja kuolee viisikymppisenä sydäriin. Siinä sitä säästyykin pitkä penni.

Sinulla on kovin mustavalkoinen kuva ketogeenisestä ruokavaliosta.

Aivan, mutta on siinä riskinsä. Ketoosi monille aiheuttaa rytmihäiriöitä, ja sitäkautta veritulppa riski kasvaa. Ei elämä ihan riskitöntä ole vaikka tekisi mitä.

Vierailija
282/648 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaapin perukoilla on vanhoja käyttämättömiä lahjaksi saatuja käsi- tai vartalovoiteita, niin on hyvä ottaa käyttöön käsien pesuun, ja miksei suihkuunkin. Joskus lahjaksi saadut ei ole mieleisiä tuoksun tai koostumuksen vuoksi. Pois huuhdeltuna ongelma poistuu. Ja ihan hyvää ihon hoitoa jatkuvan kuivattavan käsidesin käytön takia.

Jos voiteet ovat vanhoja niin kannattaa laittaa ne roskiin. Kosmetiikkatuotteissa on merkitty säilymisaika, joka on yleensä kuukausissa. Toisin sanoen jos ei tykkää tuoksusta tms, kantsii heti antaa lahja eteenpäin.

Itse käytän kasvoille toimimattomat tuotteet esim. jalkarasvoina. Jaloista tuoksu ei tule niin voimakkaasti nenään ja kun aamuin illoin rasvailee kantapäänsä milloin milläkin ryppy/tuoksu/ihmevoiteella, ei tarvite enää raspia tai jalkahoitoja.

Voiteet, hoitoaineet ja pesuaineet ovat kaikki hyviä sheivaukseen. Jos hutiostoksia ei ole, tavallinen saippua vaahdotettuna on paras "sheivausvoide".

Luomu nainen pääsee halvemmnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/648 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita yhtään euroa veikkauksen pelikoneisiin, arpoihin, lottoihin yms. 

Vierailija
284/648 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä metsästystä harrastavilta kavereilta edelliskauden lihoja, pakkanen pitää tyhjentää, jotta uuden kauden saalis mahtuu.

Vierailija
285/648 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijaroheela säästäisikin pitkän pennn mutta se maku on niin kamea,etten pysty syömään..Olisiko täällä antaa valmistusvinkkejä,joilla tuon ällöttävän ja kitkerän sivumaun saa poistettua/ peitettyä?[/quote]

Itse olen laittanut mausteet ja keittänyt vedenkeittimellä vettä rouheen päälle, sitten antaa muhia hyvä aika ennen kuin valmistaa kokonaisuuden. Tykkään mausteisesta ruuasta, joten esim. Raaka valkosipulimurska ja chili peittävät hyvin. Myös paprika, vähän tomaattipyreetä, valmiit mausteseokset kuten jauhelihamauste, grillimauste, mausteliemikuutiot.. listahan on loputon. Sekoittaa hyvin ja antaa aikaa imeä itseensä mausteet, hyvin peittyy ominaismaku. Mausteet eivät ole kalliita kun katsoo mitä ja mistä ostaa sekä hyödyntää isoja pakkauksia. Hyvä maustekaappi tuo kulinaristisuutta ja vaihtelua muutoin halvempaan ruokaan.

Itse myös dyykkaan. Tehnyt niin jo yli 10 vuotta. Säästää vaaaaltavasti ja saa köyhänäkin syödä paljon paljon enemmän kaikkea terveellistä ja herkkua mitä ei muutoin koskaan saisi tai raaskisi. Tuoreyrttejä (kasvualusta lampulla saa kestämään pitkään), hedelmiä (kun paljon kerralla, voi keittää sekasoseita pakkaseen, leipoa), vihanneksia, kalliita lihoja ym. Joskus löytää 12 kahvipakettia kerralla, usein 3 kassillista hedelmiä ja kasviksia, lihat ja juustot harvinaisempia. Kertaakaan en ole saanut ruokamyrkytystä, mutta paheksuvia sekä sääliviä katseita usein :D kerran joku ihana nainen tuli ja tarjosi että voi ostaa minulle kaupasta mitä ikinä tarvitsen tai mukana ollut koirani tarvitsee. Kiittelin kovasti ja aikani sain vakuutella etten tarvitse mitään ja koirallakin oli ruuat ja herkut kotona. Kysymys on elämäntavasta ja -arvoista :) sydämellinen ihminen oli kyllä <3

Vierailija
286/648 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pakastimeen ja kuivakaappiin välillä kertyy tavaraa, vietän kaappientyhjäysviikon ja teen ruuat vain kaappeihin kertyneistä jämistä, käymättä lainkaan kaupassa. Viikon kerrallaan voi syödä vähän tylsempää ja mauttomampaakin ruokaa esim töissä eväänä makaronia, vihanneswokkia tai säilykekeittoa ja iltaisin puuroa ja marjoja. Hävikkiä ei tule, kauppalaskussa säästyy nopeasti monta kymppiä eikä perusterveelle aikuiselle ole vaarallista, vaikka joskus söisi muutaman päivän vähän ”huonommin” ravintoaineiden ym puolesta.

Hyvä tapa välttää heräteostoksia on lykätä ostosta huomiseen. Varsinkin netissä olen monesti kerännyt jo tuotteet verkkokaupan ostoskoriin, kun päätän, että jos vielä huomenna haluan nämä, niin sitten laitan tilauksen eteenpäin. Yleensä seuraavana päivänä katsoo jo kriittisemmin, jättää osan tuotteista pois tai ehkä unohtaa koko tilauksen.

Vierailija
287/648 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisopistoissa on tosi hyvät valikoimat esim liikuntakursseja edullisesti. Salikortin ja joogakoulun jäsenyyden sijaan voi varata paikat vaikka kahvakuulaan, astangajoogaan, pilatekseen ja juoksukouluun koko syksyksi samalla rahalla, kuin menisi kuukausijäsenyteen hienoilla kuntoklubeilla. Treenit pidetään koulujen liikuntasaleissa, mutta ohjaajat ovat monesti ihan samoja kuin kalliimmillakin tunneilla.

Vierailija
288/648 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä!

Vierailija kirjoitti:

- Tehdään excel-taulukko perheen tuloista ja menoista.

- Opetetaan lapsille kotona järkevää rahankäyttöä, säästäväisyyttä ja säästämistä.

- Kilpailutetaan kodin vakuutukset, sähkösopimukset ja puhelinliittymät.

- Maksetaan laskut ajoissa, niin ei tule maksuhuomautuksia ja perintätoimiston perintäkirjeitä.

- Tehdään järkevä kauppalista, ei tehdä turhia heräteostoksia.

- Hyödynnetään kauppojen alennukset ja ilta-alennukset.

- Ei osteta mitään puhelinmyyjiltä ja verkkokaupoista.

- Valmistetaan itse kotiruokaa ja leivotaan kotona.

- Ostetaan kestäviä ja hyvälaatuisia tuotteita ja suositaan kotimaisia tuotteita.

- Vältetään turhaa vaate- ja kenkäostoksilla käyntiä, verkkokaupoista ostelua ja turhaa kulutusta. Vaatteita ja kenkiä saa ilmaiseksi mm. Torista ja Facebook-ryhmistä.

- Aina kun on mahdollista, niin hankitaan laadukasta ja hyväkuntoista käytettyä uuden sijasta.

- Vietetään säännöllisesti Älä osta mitään-päiviä.

- Myydään kodin ylimääräistä tavaraa Torissa ja nettikirppiksillä jne.

- Karsitaan kodin lehtitilauksia.

- Ei käydä kahviloissa, pikaruokapaikoissa ja ravintoloissa.

- Vähennetään matkustamista ja tehdään vain kotimaanmatkoja. Yövytään edullisesti leirintäalueella tai teltassa.

- Vähennetään turhaa autolla ajoa, koska polttoaine on kallista.

- Hankitaan lisää tuloja ja tehdään lisätöitä ja keikkatöitä.

- Kerätään pulloja ja tölkkejä.

- Laitetaan rahaa säästöön joka kuukausi.

Vierailija
289/648 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irrota vessapaperiarkin kerrokset toisistaan. Yhdestä arkista voit saada jopa kolme arkkia!

Vierailija
290/648 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tapa välttää heräteostoksia on lykätä ostosta huomiseen. Varsinkin netissä olen monesti kerännyt jo tuotteet verkkokaupan ostoskoriin, kun päätän, että jos vielä huomenna haluan nämä, niin sitten laitan tilauksen eteenpäin. Yleensä seuraavana päivänä katsoo jo kriittisemmin, jättää osan tuotteista pois tai ehkä unohtaa koko tilauksen.

Tämä on hyvä vinkki. Usein ilo uusista tuotteista on jo seuraavana päivänä vaihtunut välinpitämättömyydeksi, ja ilman rahanmenoa ja ihmettelyä että mitä teen nyt näillä.

Vaatii tosin oman mailiosoitteen siltä varalta että on jo ehtinyt kirjautua ja saa viikon sisään 10 "Unohditko jotain?" -liverrystä.

Muutenkin hyvä että nettikauppojen mainokset - ne jotka haluaa, lopuista kannattaa tietenkin poistua listalta - menevät johonkin sellaiseen osoitteeseen jota ei käytä muuten ja jonka viestit eivät ilmesty puhelimeen, voi katsoa ne rauhassa erikseen eikä tule osteltua niin spontaanisti.

Vierailija
291/648 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaapin perukoilla on vanhoja käyttämättömiä lahjaksi saatuja käsi- tai vartalovoiteita, niin on hyvä ottaa käyttöön käsien pesuun, ja miksei suihkuunkin. Joskus lahjaksi saadut ei ole mieleisiä tuoksun tai koostumuksen vuoksi. Pois huuhdeltuna ongelma poistuu. Ja ihan hyvää ihon hoitoa jatkuvan kuivattavan käsidesin käytön takia.

Jos voiteet ovat vanhoja niin kannattaa laittaa ne roskiin. Kosmetiikkatuotteissa on merkitty säilymisaika, joka on yleensä kuukausissa. Toisin sanoen jos ei tykkää tuoksusta tms, kantsii heti antaa lahja eteenpäin.

Itse käytän kasvoille toimimattomat tuotteet esim. jalkarasvoina. Jaloista tuoksu ei tule niin voimakkaasti nenään ja kun aamuin illoin rasvailee kantapäänsä milloin milläkin ryppy/tuoksu/ihmevoiteella, ei tarvite enää raspia tai jalkahoitoja.

Voiteet, hoitoaineet ja pesuaineet ovat kaikki hyviä sheivaukseen. Jos hutiostoksia ei ole, tavallinen saippua vaahdotettuna on paras "sheivausvoide".

Luomu nainen pääsee halvemmnalla.

Itse olen atoopikko ja minulla on eräs toinenkin ihosairaus. Rasva/voide on lääke, ei mikään luomukysymys. Yleensä meille ihosairaille tulee väistämättä elämänaikana hutiostoksia voiteiden saralla.

Vierailija
292/648 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soijarouhe! Yksi pussi maksaa n. 3 euroa, ja siitä saa monta monituista ateriaa. Jos käyttää vaikka puolet ajasta jauhelihan sijaan soijarouhetta, niin säästää aika pitkän pennin (itse en käytä jauhelihaa ollenkaan enää).

Leipäpussit toimivat pakastepusseina. Niitä voi käyttää myös eväiden kuljetukseen ja säilytykseen. Elämäntavoista riippuen, voi käyttää myös roskapussina.

Soijaroheela säästäisikin pitkän pennn mutta se maku on niin kamea,etten pysty syömään..Olisiko täällä antaa valmistusvinkkejä,joilla tuon ällöttävän ja kitkerän sivumaun saa poistettua/ peitettyä?

Ei sitä saa. Olen yrittänyt vaikka kuinka monta kertaa.

Sivumaun saa kyllä pois. Riittävästi mausteita, esim. basilikaa, timjamia ja oreganoa. Toisaalta kotimaiset nyhtikset ja härkikset ovat paremman makuisia ja myös ekologisia, kun ei tarvitse kuljettaa toiselta puolelta maailmaa. Ja samalla työllistetään suomalaista maatalous-elintarvikesektoria.

Vierailija
293/648 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse aikoinaan olin köyhä opiskelija ja sitten köyhä opintolainan maksaja ja sitten köyhä perheenäiti yhteisen asuntolainan kera. Piti penniä venyttää. 

1) Huonekalut ostin/sain kaikki käytettyinä ja puisina. En huolinut lastulevyä enkä kalustelevyä. Vanhimmat huonekalut ja valaisimet oli sukulaisten nurkista "no toi nyt on tommonen vanha 50-luvun".......Samat huonekalut on edelleen, sillä ne ovat puisina 30 vuotta kestäneet lastenkin kolhut, joitain on tuunattu uusiksi. Ja se 50-luku tuntuu nyt olevan muodikasta. Tongin myös roskiksia ja lavoja ja tuunasin löytöjä, ja myös myin niitä. Mm. kolme lasta palvellut syöttötuoli löytyi roskiksesta. Bongasin myös hiljan Tripp Trapp -syöttötuolin roskakatoksesta ja myin muutamalla kympillä Torissa. (Ihan järkyttävää mitä käyttökuntoista tavaraa täällä päin ihmiset nakkoo roskiin.) 

(En ole huonekalukaupasta käynyt ostamassa kuin sohvia ja uusia patjoja ja vaatekaapit, niitä on vaikea löytää puisina ja käytettävyydeltään toimivina.)

2) Jos nurkissa on toimiva ompelukone, niin aina ei sitä aikuisen vaatetta kannata heittää pois, siitä saa uuden vaatteen lapselle purkamalla saumat auki. Kirppikset vilisee käsityölehtiä, joissa on lastenvaatteiden kaavoja. Olen tehnyt housuja, mekkoja ja hameita lapsille myös vanhoista verhoista. 

3) pakastin säästää rahaa. Kun käyn kaupoissa, etsin punalaputettuja, ja laitan pakkaseen. Älä osta sellaista mitä et oikeasti käytä. 

4) käyn etnisissä kaupoissa etsimässä esim. riisiä ja mausteita. Säkkiriisi on halvempaa kuin ostaa pikku paketeissa. Ostan tiuhaan käytetyt mausteet isoissa pakkauksissa. 

5) mene kauppaan kerran viikossa ostoslistan kanssa ja pysy siinä. Heräteostot jää pois, ja säästyy  myös bensarahaa. 

6) keskitän kaikki vaateostot alennusmyynteihin. Tiedän jo ostaessani, mitä tarvitaan, älä heräteshoppaile. 

7) sen imurin pölypussin voi tyhjentää roskikseen ja käyttää n. 2 kertaa uudelleen. 

8) en heitä ylijäänyttä kahvia pois vaan lämmitän mikrossa ja juon tässä työn lomassa. 

9) en heitä tähteitä pois, vaan niistä tehdään uutta ruokaa tai ne heitetään munakkaaseen. 

Säälittää lapset, jotka joutuvat pukeutumaan äidin virttyneisiin vaatteenjämiin tai vanhoihin verhoihin. Arvostan itse tehtyä, mutta aina jaksan ihmetellä, mikseivät käsityötaitoiset ompele kauniita vaatteita kauniista, hyvälaatuisista kankaista?

Et taida seurata esim fb:n ompeluryhmiä, joissa mammat ompelee suomalaisista kankaista nättejä lastenvaatteita, ja itselleen myös. Ei käsityöihmisen tarvitse käyttää virttyneitä, kulahtaneita, nyppyisiä kankaita, kun ei siinä ole mitään järkeä käyttää aikaa ommellakseen rumaa sontaa. Olen ammattiompelija ja kierrätin häämekkooni pitsiverhot. Kukaan vieraista ei hoksannut. Lumput lähtee räteiksi, mutta siistissä kunnossa olevat kankaat, jotka eivät enää sovellu alkuperäiseen tehtäväänsä, voi hyvin kierrättää joksikin ompeluprojektiksi. Varmaan kaikilta löytyy jotain hutiostettuja vaatteita, pieneksi jääneitä paitoja, tai sittenkin väärän värisiä verhoja jotka ei sovellu muuhun sisustukseen, sellaiset voi kierrättää. Kulahtaneet, kuluneet, reikäiset ja nyppyiset lähtee kerrakäyttöräteiksi ja roskiin.

Aloituksen aiheeseen vielä liittyen, kirppikseltä kannattaa etsiä käsityöprojekteihin materiaaleja. Kankaita saa halvemmalla, ja isokokoisista vaatteista purkamalla saa hyvin kangasta. Kierrätyskeskukset myy nappeja ja vetoketjuja, joiden hinta on paljon halvempi kuin ostaa kangaskaupasta uutena.

Verhot ja hääpuku eivät eivät samaan lauseeseen mahdu, olkookin kuinka (ja varsinkin) ammattiompelija kysymyksessä.

Olen tuo aloittaja, ja jaksan  ihmetellä, miten jotkut tuntemattomat olettavat, että käyttämäni kankaat olisivat huonokuntoisia. Virttynyttä kangasta kun ei kannata ommella, se ei kestä, kun on ohueksi jo haurastunut. Vanha verho taas on monesti paksua hyvää puuvillaa, jossa ei ole mitään vikaa, sitä kangasta on 2,5 metriä ja maksaa kirpparilla 5 euroa koko verho. Vastaava kangas kangaskaupassa 20 euroa metri. Vanha farkkutakkikin on kunnon kangasta ja vanhoissa farkuissa on sen verran kangasta, että alle kouluikäiselle niistä tulee uudet housu ka kaksista farkuista saa isommallekin. Yleensä se haara-osa aikuisten housuissa on se, joka alkaa olla turhan liestynyt, muut osat ovat kunnossa. Olen tehnyt näistä farkuista myös aikuisten hameita, kasseja, työkaluessuja ja nuorisolle istuintyynyjä. 

Kohtelemme vaatteita myös hyvin, tuuletamme ja pesemme ohjeiden mukaan ja sotku- ja remuvaatteet on erikseen. Se on yksi asia missä säästää rahaa. 

Juttu on niin, että luulo ei ole tiedon väärti. Joskus kannattaa olla kommentoimatta, kun luulee mutta ei tiedä.......

Vierailija
294/648 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä laita yhtään euroa veikkauksen pelikoneisiin, arpoihin, lottoihin yms. 

TÄMÄ! Minä tajusin tämän vuonna 2009, 12 vuotta sitten. Mulla meni n. 100-200 euroa kuukaudessa erilaisiin lottoihin ja arpoihin, aina täyttä lappua pelasin. Ihan tyhmää. Voittoja tuli hyvin satunnaisesti. 

Ajattelin että jos tämän rahan voi hassata lottoon, jossa kunnon voiton todennäköisyys on erittäin minimaalinen, voisin yhtä hyvin hassata rahat ostamalla puolivuosittain osakkeita, tuli tappiota tai ei, niin ainakin saan "voittoina" osinkoja, raha ei kokonaan hassaannu, vaikka pörssi heiluisikin. Avasin uuden pankkitilin ja aloin laittaa rahaa sinne, ja ostin sitten niitä osakkeita aina alkuvuonna ja kesän jälkeen.  

En ole katunut. Osakkeissa on nykyään ihan kiva potti, arvo on kivasti noussut 12 vuodessa, vaikka koronan alkaessa romahtikin, vaan en hermostunut, ostin paria firmaa lisää, niidenkin arvo on nyt noussut. Tämä on parempaa lottoa!

Vierailija
295/648 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskapoliisi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okt-asujille säästövinkki, jonka olen oppinut seuraamalla parvekkeeltani näkyviä jäteastioita (taloyhtiön, jossa asun):

Yön pimeydessä tuo omat roskapussisi läheisen kerrostalon jäteastioihin. 

Jep. Asuttiin ennen rivarissa ja roskiskatokseen piti hankkia lukko kun joku tai jotkut okt-asujat toi roskia niihin. Roska-astiat yli täynnä ja meille tuli ylimääräiset maksut tietysti. V…ti tämä ja sekin että erillistä avainta joutui käyttää.

Meidän taloyhtiö lähettää kuvien kera 100 euron maksuvaatimuksen näille "säästömielessä" jätteensä astioihimme tuoville. Jos eivät maksa, poliisi hoitaa jatkotoimet.

Täytyykin varmaan ehdottaa taloyhtiölle roska-astioiden alueen kuvaamista. Siellä on autolla roskia tuovia. Tosin joku saattaa asuakin tässä taloyhtiössä (4 isoa taloa). Samalla varmaan saisi maksatettua roskansa niillä, jotka jättävät isoja tavaroitaan roskisten viereen. Niitä on ruvennut ilmestymään useammin, vanhat vakkariasujat säilövät romunsa siihen saakka, että tulee roskalava kerran tai kaksi vuodessa, mihin voi viedä huonekalujaan ja muita romujaan maksutta.

Multa tuli joku sekopää tivaamaan roskia viedessäni että missä osoitteessa asun. Sanoin että jos ei lähde niin soitan poliisit. Hän huusi soittavansa itse poliisit kun tuon hänen roskikseensa roskia. Vastasin että soittaa vaan, ja kävelin kiertotietä kotiin. Asuin siis tietenkin siinä neljän talon kokoonpanossa, mutta en todellakaan ala tuntemattomille kertomaan kotiosoitettani.

Kurvaatko sitten autolla kadulta tuomaan niitä roskia? Meillä siis nuo minun mielestäni epäilyttävät roskantuojat ovat sellaisia, jotka eivät tule talojen pihasta (niillä yksi ainoa yhteinen ulosajoväylä, jonka päässä on roskikset), jolloin voisi olettaa roskien olevan kotoa, vaan tulevat jostain muualta.

Aikuiselta omillaan asuvalta lapseltani oli tultu kyselemään hänen (tai oikeasti sukulaisen omistama) asuntonsa pihalta, että asuuko hän täällä, kun oli keinunut kaverinsa kanssa leikkipaikan suuressa korikeinussa. "Kun leikkipaikka on vain asukkaille." Käskin ensi kerralla sanoa seuraavalle kysyjälle, että asun, mutta asutko sä, en ole koskaan ennen sinua nähnyt, vaikka olen ihan pienestä pitäen täällä käynyt keinumassa (sukulaisella vieraillessa).

Vierailija
296/648 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soijarouhe! Yksi pussi maksaa n. 3 euroa, ja siitä saa monta monituista ateriaa. Jos käyttää vaikka puolet ajasta jauhelihan sijaan soijarouhetta, niin säästää aika pitkän pennin (itse en käytä jauhelihaa ollenkaan enää).

Leipäpussit toimivat pakastepusseina. Niitä voi käyttää myös eväiden kuljetukseen ja säilytykseen. Elämäntavoista riippuen, voi käyttää myös roskapussina.

Soijaroheela säästäisikin pitkän pennn mutta se maku on niin kamea,etten pysty syömään..Olisiko täällä antaa valmistusvinkkejä,joilla tuon ällöttävän ja kitkerän sivumaun saa poistettua/ peitettyä?

Ei sitä saa. Olen yrittänyt vaikka kuinka monta kertaa.

Sivumaun saa kyllä pois. Riittävästi mausteita, esim. basilikaa, timjamia ja oreganoa. Toisaalta kotimaiset nyhtikset ja härkikset ovat paremman makuisia ja myös ekologisia, kun ei tarvitse kuljettaa toiselta puolelta maailmaa. Ja samalla työllistetään suomalaista maatalous-elintarvikesektoria.

Jostain luin/näin vinkin, että jotain kasvisrouhetta paistettiin öljyssä ennen nesteen lisäämistä. No, ajattelin, että voihan tuota testata ja siten kyllä saa hyvän makuista ruokaa, paljon paremman makuinen soijarouhekin noin valmistettuna. Aiemmin olen siis liottanut rouheen pakkauksen ohjeen mukaisesti...

Vierailija
297/648 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jouluun pieni säästövinkki jolla säästää ainakin hurjat 2e! Kun olen pitkin vuotta tilannut paketteja esim. H&m:ltä (tämä ei ole säästöä, tiedän), olen säästänyt ne palautustarrat. Niissä on paljon valkoista tyhjää tilaa - näistä saa kivasti nimitarrat paketteihin jouluksi. Samoin säästän valkoiset pakkauspaperit ym, joita lapsi sitten koristelee lahjapaperiksi. Ne voi kierrättää suoraan paperinkeräykseen joulun jälkeen.

Vierailija
298/648 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytin yli 5 v vanhoja aurinkovoiteita jalkarasvoina iltaisin

Kunnolla rasvaa, päälle puhdas puuvillasukka. Hyvin toimi.

Eipä se purkki kauaa kestänyt, kun aloin vaan käyttää.

Nyt ei enää näitä tule. Käytän loppuun, ennen uuden avaamista.

Yhdestä Lidlin naamarasvasta ei nassu tykännyt. Käytin pois jalkavoiteena.

Vierailija
299/648 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä sitten ikinä mitään mukavaa, kun kaikki aika menee senttien laskemiseen?

Vierailija
300/648 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta säästellä mutta tyhmä se on joka turhaan maksaa.

1. tilatkaa alkoholit Saksasta, säästää pitkän pennin. Tulee läpi ongelmitta jos tietää oikeat kaupat ja toimittajat. Tai sitten autolla lahden toiselta puolelta.

2. ostakaa kahvit (tumma paahto) monen paketin tarjouksista. Tehkää sumpit (MoccaMaster) hitaan tiputuksen asetuksella, säästää kahvin annostelussa aina yhden annostelulusikallisen.

3. ostakaa kuivamuonat esim. Smartfoodin kautta

4. tiettyjä asioita kannattaa hakea pikatukusta, esim jalopenot

5. ottaa käyttöön täysin ilmaisen Norwegian visa-kortin ja laittaa reward-ohjelmassa päälle cashback-vaihtoehdon. Maksat kaiken luoton pois joka kuukausi -> ei kuluja ja lisäksi saat rahaa takaisin 1% käytetystä luotosta. Toki voit ottaa rewardin myös cashpointeina jos lentelet Norwegianilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi