Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää monien helsinkiläisten asenne

Vierailija
29.01.2015 |

Tältäkin palstalta on saanut monta kertaa lukea, kuinka elämää on vain Helsingissä, "landelle" ei muuteta vaikka maksettais ja Jyväskyläkin on todellinen "menomesta". Mikä ihme ihmisiä siellä Helsingissä vaivaa? Ette ole yhtään sen parempia kuin muutkaan. En muuttaisi mistään hinnasta noin itsekeskeisten ihmisten joukkoon. Ja ei, en asu landella, vaan isossa yli 200 000 asukkaan kaupungissa kehä kolmosen ulkopuolella, missä myös on elämää. Ja ennen kuin kukaan pääsee asiasta sanomaan, en halua yleistää. 

Kiitos ja anteeksi

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut pakosta Helsinkiin joksikin aikaa. Olen aikaisemmin asunut eri puolilla Suomea ja ulkomaillakin. Helsinki on kaupunkina aivan hirveän ankea, mutta ihmiset ovat täällä keskimäärin mukavampia kuin muualla. Kassat kaupoissa ovat ystävällisiä, ihmiset auttaa ovien kanssa kun kulkee vaunujen kanssa. Esim eteläpohjanmaalla, mistä olen kotoisin, ollaan töykeämpiä. Tosin täällä Helsingissä olen myös saanut osakseni rumimmat katseet mitä missään. Nämä nuorilta naisilta jotka ovat itse jotenkin muodikkaita. Jos nämä Helsingin ihmiset sais siirrettyä eepeelle ja vaihdettua puhetyylin ja jätettyä pois ne nuoret trendikalkkunat, niin olis aika hyvä asuinpaikka sitten :)

Vierailija
22/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 18:02"]

Pieni esimerkki helsinkiläisistä. Olin kiinalaisen naisen kanssa helsingissä kesällä ja situskeltiin terassilla, jossakin vaiheessa tätä naista tuli jututtamaan (iskuttamaan) porukka helsinkiläisiä miehiä. Kun tämä seuralaiseni ei ollut kiinnostunut heistä pätkääkään eikä osannut suomenkieltä, alkoi tämä niin helsinkiläinen meno....

Vitun riisinviljelijä, venepakolainen jne. Miehet kehsukelivat helsinkiläisyydellään, miten he ovat kaupunkilaisia, minä maalainen (olen kyllä) ja tämä nainen riipelloilta tullut Helsinkiin hakemaan ja näkemään sivistystä.

Oli pakko avautua, minäkin Shangaissa asuneena ja tämä nainen yhä edelleen, ja sanoin siitä kaupunkilaisuudesta, että Helsinkin voi olla kaupunkina yksi riisivainion yksittäinen riisinvarsi ja että sieltä mistä tämä (nainen) tulee, on ihmisiä enemmän kuin kaikissa pohjoissaissa yhteensä ja mukaan saa ottaa vielä hieman muitakin maita. Metrotunnelia sinne on rakennettu viimeisen kymmenen vuoden aikana einemmän kuin koko maailmaan yhteensä samana aikana.

Viddu mut stadilainen on stadilainen

[/quote]

Koittakaa nyt ymmärtää ero,  stadilainen on ainoastaan sellainen henkilö, joka on syntynyt Helsingissä, mieluiten vielä vanhempansakin syntyneet samassa paikassa. 

Helsinkiläinen on muualta muuttanut, eikä hänellä ole oikeutta kutsua itseään stadilaiseksi. Monet kyllä tekevät niin alemmuudentuntoisessa pätemisen tarpeessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:36"]

En voi uskoa että täällä on näin yksinkertaisia kommentoijia? Etteivätkö muualta Helsinkiin muuttaneet olisi nostaneet hintoja (ihan jo sillä sinne muuttamisellaan, koska useimpien täytyy asuakin jossain)? Tietenkin nostavat, joten ketä hintojen noususta pitäisi syyttää jollei heitä? Äly hoi.

[/quote]

Ihan yhtä hyvin voitaisiin soittaa syyttävällä sormella Helsingissä syntyneitä, jotka eivät "voi" muuttaa muualle? Mikä etuoikeus heillä on asua Helsingissä, jossa on kuitenkin muitakin kiinnostavia palveluita ja toimintoja mm. Suomen ainoa laadukas baletti/oopperatalo sekä useita Suomen parhaimpia teattereita ja taidenäyttelyitä?

[/quote]

Meillä on Helsingissä koti, läheiset, koko elämä ja historia. Miksi hemmetissä meidän pitäisi muuttaa pois sellaisten tieltä joilla nuo asiat ovat jossain toisaalla?

[/quote]

Koti, elämä ja läheiset eivät ole paikkaan sidottuja asioita. Jos joskus uskaltaisit irrottautua vanhasta, voisit huomata, että jossain toisella suunnalla löytyy vielä parempia tällaisia.

Historia taas... Miksi se historia antaisi teille etuoikeuden mainitsemiini asioihin? Pitäisikö minun jäädyttää intohimoni kulttuuriin ja siirtyä maanviljelijäksi, koska isovanhempani sekä kaikki näitä edeltävät sukupolvet ovat maanviljelyllä itsensä elättäneet? Olisiko minulta pitänyt kieltää Suomen parhaimmassa yliopistossa opiskelu tämän vuoksi? Ja olisiko tilalleni työpaikalle pitänyt valita joka epäpätevämpi paljasjalkainen helsinkiläinen?

Aika karun maailman maalaat asenteellasi. Pohjois-Koreassahan tätä maailmankuvaa harjoitetaan aktiivisesti: jos olet syntynyt "petturi"sukuun, niin olet ansainnut vankileirillä elämisen. Vain syntymällä "oikeaan" perheeseen voit saada oikeuden päästä etuoikeutettuun eliittiin ja asumaan pääkapunkiin.

Vierailija
24/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:41"]

Koittakaa nyt ymmärtää ero,  stadilainen on ainoastaan sellainen henkilö, joka on syntynyt Helsingissä, mieluiten vielä vanhempansakin syntyneet samassa paikassa. 

Helsinkiläinen on muualta muuttanut, eikä hänellä ole oikeutta kutsua itseään stadilaiseksi. Monet kyllä tekevät niin alemmuudentuntoisessa pätemisen tarpeessaan.

[/quote]

Ikinä en ole itseäni stadilaiseksi kutsunut. (Enkä hesalaiseksi.) Jos suomalainen muuttaa Ruotsiin hänestä ei tule ruotsalaista. Jos kuopiolainen muuttaa Helsinkiin hänestä ei tule helsinkiläistä.

terv. paljasjalkainen helsinkiläinen

Vierailija
25/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:47"]

Ei savua ilman tulta eli helsinkiläiset ovat usein sellaisia kuin ap aloitusviestissä kuvasi.

[/quote]

Eli voin heittää ilmoille ajatuksen että olet maailman pahin idiootti ja kas kummaa, siinä taitaakin olla perää koska joku on tällaisen ajatuksen kehitellyt ja sen julki tuonut. Just.

[/quote]

Huom, kannattaa silmäillä vaikka aiheesta käytyjen keskustelujen viestimäärää vs. sinun ideasi minusta. Eri suusuusluokkaa.

[/quote]

Se, että yksi älypää sitkeästi jankuttaa samaa asiaa useammassa eri yhteydessä siis tekee siitä eri "suusuusluokkaan" kuuluvan. Erinomaista päättelykykyä... tai sitten ei.

Vierailija
26/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:23"]

Tältäkin palstalta on saanut monta kertaa lukea, kuinka elämää on vain Helsingissä, "landelle" ei muuteta vaikka maksettais ja Jyväskyläkin on todellinen "menomesta". Mikä ihme ihmisiä siellä Helsingissä vaivaa? Ette ole yhtään sen parempia kuin muutkaan. En muuttaisi mistään hinnasta noin itsekeskeisten ihmisten joukkoon. Ja ei, en asu landella, vaan isossa yli 200 000 asukkaan kaupungissa kehä kolmosen ulkopuolella, missä myös on elämää. Ja ennen kuin kukaan pääsee asiasta sanomaan, en halua yleistää. 

Kiitos ja anteeksi

[/quote]

Oot vetänyt herneet nenuun vähän turhasta? Mä myönnän kirjoittaneeni tänne toisinaan jotain tuon tummentamani lauseen kaltaista. Sen siksi, että pitäisin maalla asumista huonompana tapana elää tai ettei maalla olisi elämää. En siksi, että maalla asuvat olisivat mielestäni jotenkin huonompia. Syy on yksinkertaisesti se, että viihdyn tällaisessa vähän isommassa kaupungissa niin paljon paremmin kuin pikkukaupungissa/maalla. Asuin elämäni ensimmäiset 20 vuotta tuollaisessa pienessä n. 20 000 asukkaan kaupungissa ja sielläkin kaupungin ulkopuolella eli "maalla". En viihtynyt. Kaupunki ahdisti. Kaupungissa ei ollut minulle mitään mielekästä tekemistä.

Muutettuani Helsinkiin tuntui, että koko maailma avautui. Tarjolla oli kulttuuria vaikka ja missä muodossa, keikkoja joka viikonloppu, monipuolinen valikoima kahviloita ja ravintoloita, toimiva julkinen liikenne jnejne. Isomman kaupungin tuoma anonyymiteetti oli myös erittäin tervetullut. Lisäksi musta on ihana miten helposti ja edullisesti täältpä pääsee lähtemään reissaamaan muualle maailmaan. Lapsuudenkodistani lähtö oli aina paljon isompi prosessi, kun lähimmistä lentokentistä lähti erittäin rajoitetusti lentoja ja Helsingin kentälle pääseminen oli erittäin kallista ja aikaavievää.

Minusta on edelleen mukava käydä tuolla lapsuuden kotikaupungissani, mutta tiedän, että olisin onneton, jos sinne joutuisin muuttamaan. Ja sen vuoksi en sinne (tai muihinkaan pikkukaupunkeihin) muuttaisi, vaikka maksettaisiin. En ainakaan pysyvästi ja maksu saisi olla aika kova.

Vierailija
27/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 22:08"]

Toisaalta sekin joskus ihmetyttää, että paljasjalkaiset stadilaiset kokevat meidän junantuomien "pilaavan" stadin. Tämähän olisi paljon pienenmpi "stadinen" ilman meitä! Kasvukeskuksia ei voi olla ilman muualta tulleita. 

[/quote]

Niin, meidän pitäisi vain ilahtua naurettaviksi nousseista asuinkuluista, ylikuormittuneesta palveluverkosta, ruuhkaisista teistä jne. Vai mitä tarkoitat? Helsinki oli paljon parempi kun täällä oli väljempää, mutta kaikki palvelut kohdillaan. Ja ennen kuin kukaan lähtee vinkumaan että muuttaisit muualle, sanon jo että turha vaiva. Täällä ovat läheiseni ja elämäni, ja toki myös kaikki pääkaupunkiin kuuluva sivistys ja kulttuuri.

En ennen tällaisia topikkeja tajunnutkaan kuinka paljon hallaa muualta tulleet ovat kotikaupungillemme tehneet. Voi olla että tästä lähin katsonkin hieman eri silmin näitä omituisen yleisiä keskusteluja siitä, mistä kukin on kotoisin. Ja ihmisten vastauksia näissä keskusteluissa.

Vierailija
28/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää stereotypiaa. Ei tuollainen asenne ole oikeasti vallalla fiksujen helsinkiläisten keskuudessa. T.46 vuotta Helsingissä asunut.

Vierailija
29/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:36"]

En voi uskoa että täällä on näin yksinkertaisia kommentoijia? Etteivätkö muualta Helsinkiin muuttaneet olisi nostaneet hintoja (ihan jo sillä sinne muuttamisellaan, koska useimpien täytyy asuakin jossain)? Tietenkin nostavat, joten ketä hintojen noususta pitäisi syyttää jollei heitä? Äly hoi.

[/quote]

Ihan yhtä hyvin voitaisiin soittaa syyttävällä sormella Helsingissä syntyneitä, jotka eivät "voi" muuttaa muualle? Mikä etuoikeus heillä on asua Helsingissä, jossa on kuitenkin muitakin kiinnostavia palveluita ja toimintoja mm. Suomen ainoa laadukas baletti/oopperatalo sekä useita Suomen parhaimpia teattereita ja taidenäyttelyitä?

[/quote]

Meillä on Helsingissä koti, läheiset, koko elämä ja historia. Miksi hemmetissä meidän pitäisi muuttaa pois sellaisten tieltä joilla nuo asiat ovat jossain toisaalla?

[/quote]

Koti, elämä ja läheiset eivät ole paikkaan sidottuja asioita. Jos joskus uskaltaisit irrottautua vanhasta, voisit huomata, että jossain toisella suunnalla löytyy vielä parempia tällaisia.

Historia taas... Miksi se historia antaisi teille etuoikeuden mainitsemiini asioihin? Pitäisikö minun jäädyttää intohimoni kulttuuriin ja siirtyä maanviljelijäksi, koska isovanhempani sekä kaikki näitä edeltävät sukupolvet ovat maanviljelyllä itsensä elättäneet? Olisiko minulta pitänyt kieltää Suomen parhaimmassa yliopistossa opiskelu tämän vuoksi? Ja olisiko tilalleni työpaikalle pitänyt valita joka epäpätevämpi paljasjalkainen helsinkiläinen?

Aika karun maailman maalaat asenteellasi. Pohjois-Koreassahan tätä maailmankuvaa harjoitetaan aktiivisesti: jos olet syntynyt "petturi"sukuun, niin olet ansainnut vankileirillä elämisen. Vain syntymällä "oikeaan" perheeseen voit saada oikeuden päästä etuoikeutettuun eliittiin ja asumaan pääkapunkiin.

[/quote]

Aika karu kuva elämästä, jos ei koskaan saisi olla tyytyväinen siihen mitä on vaan aina piäisi etsiä vielä parempaa jostain muualta.

Kyllä historia antaa (ja sen kuuluukin antaa) etuoikeuksia, jos oman kotinsa pitämistä esimerkiksi voidaan etuoikeutena pitää. Miten muuten ajattelit että muualta löytyisi "parempia" läheisiä, kuten perhettä? Tämä onkin uusi ajatus.

Se, että Helsinkiin valuu liikaa "junantuomia" ei tarkoita sitä etteikö tänne joitakin voisi tulla, varmasti täältä poiskin on muutettu. Paino onkin sanalla liikaa. Se että sinä tänne sovit ei tarkoita sitä että kaikki sopisivat. Toisaalta parasta kaikille olisi varmasti se että menisit ja kehittäisit kotialuettasi, ehkä sinnekin saataisiin ooppera tai muuta kulttuuritoimintaa. Siten niitä ei ainakaan saada että kaikki kulttuurista kiinnostuneet pyrkivät muille alueille.

ps. työhösi olisi hyvin voitu valita joku yhtä pätevä, tai jopa pätevämpi, helsinkiläinen. Tai vaikka virolainen, koska kuten sanoin, kyllähän tänne jonkun verran ulkopaikkakuntalaisiakin mahtuu.

Vierailija
30/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:45"]

Tuollainen asenne on vain niillä helsinkiläisillä, joiden omat juuret ovat jossain muulla Suomessa. Valitettavasti heitä on helsinkiläisissä lukumääräinen enemmistö, koska tänne on jo kauan muutettu työn ja opintojen perässä.

---

Valitettavasti olemme Helsingissä todellinen vähemmistö. Siksi myös Helsinki on muuttunut, se ei ole enää sama paikka kuin millaisena me sen olemme oppineet tuntemaan. Stadin henki on kadonnut, meitä edeltävä sukupolvi sen vielä tunsi. Siihen kuului mm. kaverin tai naapurin tai jopa tuntemattoman auttaminen, jos tämä oli avun tarpeessa.

Toivon, että muistat tämän, kun seuraavan kerran joku helsinkiläinen, ei stadilainen, pahoittaa mielesi. Stadilaiset toivottavat sinut tervetulleeksi Helsinkiin, vierailulle tai vakituisesti asumaan.

[/quote]

En mitenkään käsitä tuota viimeistä lausetta tämänkaltaisen viestin loppukaneettina. Kuten jo totesit, muualta tänne muuttaneet ovat pilanneet Helsingin ja ei, paljasjalkaisena helsinkiläisenä en todellakaan toivota kaikki tervetulleiksi tänne vakituisesti asumaan, ruuhkauttamaan meidän palveluitamme ja kulkuväyliämme (asuntojen hintojen korotuspaineista puhumattakaan). Ei, en myöskään itse aio muuttaa väljemmille seuduille koska toisin kuin "junan tuomilla", minun perheeni, ystäväni ja koko elämäni on täällä.

[/quote]

Olet ikävä poikkeus paljasjalkaisten stadilaisten parissa. Epäilen sinun olevan nuorempaa polvea, jolla yleisestikin on itsekkäämpi ajattelutapa. Itse olen lähempänä kuuttakymmentä ja kolmannen polven stadilainen (lasketaan aidoksi stadilaiseksi), Kalliossa, joka oli aikoinaan se aidon stadin sydän,  syntynyt ja kasvanut. 

Helsinki on ollut muuttovoittoinen kasvukeskus aina, siis ihan aina, historiansa alusta saakka. Sinunkin sukusi on aikoinaan jostain muualta tullut. 

Työpaikat ovat keskittyneet aikoinaan Helsinkiin ja sitten sen ympärille muualle pääkaupunkiseudulle. Työvoiman tarve täällä ja toisaalta töiden väheneminen muualla pakotti sodan jälkeen ihmiset muuttamaan tänne sankoin joukoin ja kehitys on ollut siitä saakka samanlainen.

On melko naiivia asennoitua asiaan sinun tavallasi. Lähes joka maassa pääkaupungin kehitys on ollut vastaava. Se on myös mahdollistanut kaupungin infran rakentamista, palveluiden lisääntymistä jne. Ilman muuttovoittoa kaupunkimme olisi jo aikoja sitten näivettynyt.

Ihmiset eivät usein mielellään muuttaneet kotipaikkakunnaltaan Helsinkiin, mutta vaihtoehtoja ei ollut. Eipä ole tänäänkään. Osa, varsinkin nuoremmista muuttajista tekee sen nykyään mielellään, Helsinki houkuttaa kansainvälisemmällä profiilillaan.

Kotikaupunginosani Kallio oli jo näivettymässä.  90-luvulla Kallion katukuvassa näkyi vain iäkkäitä mummoja iäkkäine koirineen ja vanhoja juoppoja. Nyt se on täynnä elämää, kolmenkympin tietämillä olevia nuoria ihmisiä. Palvelut ovat lisääntyneet samaa vauhtia, kun asiakkaita on muuttanut sinne.

Ihminen voi toki olla konservatiivinen ajatuksiltaan, mutta se ei saa tarkoittaa sitä, että joku asia museoitaisiin itsekkäillä perusteilla/omalla ahdasmielisellä mukavuudenhalulla.

Peräänkuulutan sinun ajatteluusi sitä Stadin henkeä, joka on mahdollistanut Stadin kehittymisen. Liian nurkkakuntainen ajattelu näivettää myös ihmisen henkisen kehityksen.

Vierailija
31/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:25"]

Aika karu kuva elämästä, jos ei koskaan saisi olla tyytyväinen siihen mitä on vaan aina piäisi etsiä vielä parempaa jostain muualta.

Kyllä historia antaa (ja sen kuuluukin antaa) etuoikeuksia, jos oman kotinsa pitämistä esimerkiksi voidaan etuoikeutena pitää. Miten muuten ajattelit että muualta löytyisi "parempia" läheisiä, kuten perhettä? Tämä onkin uusi ajatus.

Se, että Helsinkiin valuu liikaa "junantuomia" ei tarkoita sitä etteikö tänne joitakin voisi tulla, varmasti täältä poiskin on muutettu. Paino onkin sanalla liikaa. Se että sinä tänne sovit ei tarkoita sitä että kaikki sopisivat. Toisaalta parasta kaikille olisi varmasti se että menisit ja kehittäisit kotialuettasi, ehkä sinnekin saataisiin ooppera tai muuta kulttuuritoimintaa. Siten niitä ei ainakaan saada että kaikki kulttuurista kiinnostuneet pyrkivät muille alueille.

ps. työhösi olisi hyvin voitu valita joku yhtä pätevä, tai jopa pätevämpi, helsinkiläinen. Tai vaikka virolainen, koska kuten sanoin, kyllähän tänne jonkun verran ulkopaikkakuntalaisiakin mahtuu.

[/quote]

Aina etsiä parempaa, jos kerran elämässä muuttaa asuinpaikkakuntaa? Just. 

Usko tai älä, niin kaikilla ei ole ihanaa perhettä johon tukeutua. Osa löytyy "paremmat läheiset" hyvästä ystäväpiiristä, joka voi kasaantua vasta aikuisiälläkin.

Kodin voi perustaa uuteenkin kaupunkiin ja se koti voi olla vanhaa paljon parempi.

Sen kun näkisi, että ihminen "voisi kehittää kotialuettaan" niin, että keskelle ei mitään (ihan oikesti: pelkkää maaseutua eikä kirkonkylää suurempaa keskittymää lähistöllä) saataisiin ooppera tai muuta vastaavaa. Salli mun nauraa. 

Minä pidän itseni vähintään yhtä oikeutettuna asumaan Helsingissä kuin te syntyperäisetkin olette. Koen, että minulla on jopa suurempi oikeus: teidän sukunne on jo pitkään saanut nauttia tästä ja nyt on minun ja minun tulevien lasteni vuoro. Jos teitä alkaa liian suuri ihmismäärä ahdistamaan (minä vaan nautin ihmismäärän kasvusta, vaikka se toki tarkoittaa mm. kalliimpaa asumista), niin lähtekää menemään. Jokaisella on oikeus asua sellaisessa ympäristössä, missä haluaa, eikä teidän "not in my back yard"-ajattelu saa estää Helsinkiä kehittymästä ja kasvamasta.

ps. Kummasti minua pidettiin pätevimpänä hakijana yli sadasta hakijasta, kun paikan sain. Eli jos sitä ei olisi minulle annettu, niin sen olisi saanut joku epäpätevämpi/huonommin tuohon työpaikkaan soveltuva.

Vierailija
32/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mistä johtuu, että meitä helainkiläisiä saa aina haukkua ja arvostella? Onko se muiden oikeus? Samojen, jotka sitten vinkuvat, kuinka heitä haukutaan tms.

Helsingissä asuu paljon muualta muuttaneita. Mistä tiedät, mistäpäin ne itsekkäät tai ylimieliset "helsinkiläiset" ovat?

Itse olen toisen polven stadilainen. Olen siitä ylpeä terveellä tavalla, mutta eipä ole ollut minulla ja tutuillani nauraa muun Suomen ihmisille.

Vierailija
33/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 22:08"]

Toisaalta sekin joskus ihmetyttää, että paljasjalkaiset stadilaiset kokevat meidän junantuomien "pilaavan" stadin. Tämähän olisi paljon pienenmpi "stadinen" ilman meitä! Kasvukeskuksia ei voi olla ilman muualta tulleita. 

[/quote]

Niin, meidän pitäisi vain ilahtua naurettaviksi nousseista asuinkuluista, ylikuormittuneesta palveluverkosta, ruuhkaisista teistä jne. Vai mitä tarkoitat? Helsinki oli paljon parempi kun täällä oli väljempää, mutta kaikki palvelut kohdillaan. Ja ennen kuin kukaan lähtee vinkumaan että muuttaisit muualle, sanon jo että turha vaiva. Täällä ovat läheiseni ja elämäni, ja toki myös kaikki pääkaupunkiin kuuluva sivistys ja kulttuuri.

[/quote]

Mitäs jos kutoisit itsellesi hieman löysemmän pipon?

Moinen snobismi ei kuulu Stadilaisuuteen.

PS. Kallion friidu kirjoittaa asiaa.+ 

Vierailija
34/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sinusta voi kyllä kirjoituksesi perusteella sanoa, että oletpa harvinaisen itsekäs ja ap:n mainitsema itsekeskeinen ihminen.

Minkäänlaista empatiaa tai edes sympatiaa sinulta ei löydy sille isolle määrälle ihmisiä, jotka ovat joutuneet jättämään kotinsa, perheensä ja ystävänsä sen takia, että sieltä kotipaikkakunnalta tai edes kohtuullisen matkanpäästä ei töitä ole tarjolla.

Syytät näitä ihmisiä siitä, että he haluavat elättää itsensä ja ydinperheensä, kun vaihtoehtona olisi ollut jäädä sossun elätiksi sinne kotiseudulle. Tässä kohtaa muistutan sinua siitä, että mikäli olet työssäkäyvä veronmaksaja, niin niitä sinunkin maksamiasi veroja käytetään valtionosuuksina ympäri Suomen.

Syytät myös opiskelijoita siitä, että he haluavat kouluttautua. Helsinki tarjoaa sellaisiakin opiskelumahdollisuuksia, joita muualla Suomessa ei ole saatavana. Et ilmeisesti ole niin fiksu, että osaisit ajatella kokonaiskuvaa ja tulevaisuutta, jonka Suomelle tarjoaa ainoastaan koulutetut ihmiset. Elämää on myös sinun jälkeesi.

Kirjoituksestasi huomaa, että et ymmärrä sitäkään, että kaikki suomalaiset veronmaksajat, siis kaikki joka puolella Suomea, osallistuvat esim. oopperan ja Kansallisteatterin toiminnan ylläpitoon.

Työnantajat valitsevat tarjokkaista heille parhaiten soveltuvan. Heille ei ole merkitystä sillä, mistä päin ko. henkilö on kotoisin alkujaan, ainoastaan henkilön kompetenssi ja muu soveltuvuus merkitsee.

Olet kommenteillasi ampunut itseäsi jalkaan jo useamman kerran. 

Vierailija
35/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:45"]

Tuollainen asenne on vain niillä helsinkiläisillä, joiden omat juuret ovat jossain muulla Suomessa. Valitettavasti heitä on helsinkiläisissä lukumääräinen enemmistö, koska tänne on jo kauan muutettu työn ja opintojen perässä.

---

Valitettavasti olemme Helsingissä todellinen vähemmistö. Siksi myös Helsinki on muuttunut, se ei ole enää sama paikka kuin millaisena me sen olemme oppineet tuntemaan. Stadin henki on kadonnut, meitä edeltävä sukupolvi sen vielä tunsi. Siihen kuului mm. kaverin tai naapurin tai jopa tuntemattoman auttaminen, jos tämä oli avun tarpeessa.

Toivon, että muistat tämän, kun seuraavan kerran joku helsinkiläinen, ei stadilainen, pahoittaa mielesi. Stadilaiset toivottavat sinut tervetulleeksi Helsinkiin, vierailulle tai vakituisesti asumaan.

[/quote]

En mitenkään käsitä tuota viimeistä lausetta tämänkaltaisen viestin loppukaneettina. Kuten jo totesit, muualta tänne muuttaneet ovat pilanneet Helsingin ja ei, paljasjalkaisena helsinkiläisenä en todellakaan toivota kaikki tervetulleiksi tänne vakituisesti asumaan, ruuhkauttamaan meidän palveluitamme ja kulkuväyliämme (asuntojen hintojen korotuspaineista puhumattakaan). Ei, en myöskään itse aio muuttaa väljemmille seuduille koska toisin kuin "junan tuomilla", minun perheeni, ystäväni ja koko elämäni on täällä.

[/quote]

Olet ikävä poikkeus paljasjalkaisten stadilaisten parissa. Epäilen sinun olevan nuorempaa polvea, jolla yleisestikin on itsekkäämpi ajattelutapa. Itse olen lähempänä kuuttakymmentä ja kolmannen polven stadilainen (lasketaan aidoksi stadilaiseksi), Kalliossa, joka oli aikoinaan se aidon stadin sydän,  syntynyt ja kasvanut. 

Helsinki on ollut muuttovoittoinen kasvukeskus aina, siis ihan aina, historiansa alusta saakka. Sinunkin sukusi on aikoinaan jostain muualta tullut. 

Työpaikat ovat keskittyneet aikoinaan Helsinkiin ja sitten sen ympärille muualle pääkaupunkiseudulle. Työvoiman tarve täällä ja toisaalta töiden väheneminen muualla pakotti sodan jälkeen ihmiset muuttamaan tänne sankoin joukoin ja kehitys on ollut siitä saakka samanlainen.

On melko naiivia asennoitua asiaan sinun tavallasi. Lähes joka maassa pääkaupungin kehitys on ollut vastaava. Se on myös mahdollistanut kaupungin infran rakentamista, palveluiden lisääntymistä jne. Ilman muuttovoittoa kaupunkimme olisi jo aikoja sitten näivettynyt.

Ihmiset eivät usein mielellään muuttaneet kotipaikkakunnaltaan Helsinkiin, mutta vaihtoehtoja ei ollut. Eipä ole tänäänkään. Osa, varsinkin nuoremmista muuttajista tekee sen nykyään mielellään, Helsinki houkuttaa kansainvälisemmällä profiilillaan.

Kotikaupunginosani Kallio oli jo näivettymässä.  90-luvulla Kallion katukuvassa näkyi vain iäkkäitä mummoja iäkkäine koirineen ja vanhoja juoppoja. Nyt se on täynnä elämää, kolmenkympin tietämillä olevia nuoria ihmisiä. Palvelut ovat lisääntyneet samaa vauhtia, kun asiakkaita on muuttanut sinne.

Ihminen voi toki olla konservatiivinen ajatuksiltaan, mutta se ei saa tarkoittaa sitä, että joku asia museoitaisiin itsekkäillä perusteilla/omalla ahdasmielisellä mukavuudenhalulla.

Peräänkuulutan sinun ajatteluusi sitä Stadin henkeä, joka on mahdollistanut Stadin kehittymisen. Liian nurkkakuntainen ajattelu näivettää myös ihmisen henkisen kehityksen.

[/quote]

Kaikkien sukuhan tänne on joskus jostain tullut, vai luuleeko joku ihmisen evoluution tapahtuneen Helsingissä? Kyse onkin siitä millainen Helsingistä on viime aikoina tullut, sanotaan vaikka 2000-luvulla. Helsinki on mennyt selvästi huonompaan suuntaan tänä aikana. Se, että tämä kehitys on yleistä muuallakin, ei mitenkään tarkoita sitä että se olisi suotavaa. Se tarkoittaa vain sitä, että se on yleistä. En todellakaan usko että Helsinki olisi "näivettynyt" siihen ettei infastruktuuria olisi tarvinnut rakentaa johonkin kaupungin laitamien korpiin (josta asukkaat valuvat muiden alueiden palveluverkostoa kuormittamaan). Palveluiden lisääntymistä ei ole näkynyt, ylikuormittumista kylläkin. Kaikki kehitys ei ole edistystä.

Kalliossa itsekin vuosia asuneena ja muutenkin paljon aikaan viettäneenä voin toisaalta olla samaa mieltä. Toisaalta nämä nuoret ovat päässeet sinne koska vanhasta polvesta on aika jättänyt ja asuntoja on vapautunut muiden käyttöön. Varsinaisestihan Kalliossa ei ole hetkeen rakennettu mitään ja palveluverkostokin on ollut siellä jo pitkään. Vai tarkoitatko sinne kerääntyneitä pikkuputiikkeja ja thai-hierontalaitoksia? Minä ajattelen hyvillä palveluilla esimerkiksi lähellä sijaitsevia (kohtuullisen ruukautumattomia) kauppoja, postia, kirjastoa, terveyspalveluita, julkista liikennettä jne kulttuuritarjonnan ja liikuntamahdollisuuksien lisäksi. Kalliohan on siitä poikkeuksellinen osa Helsinkiä että siellä tosiaan löytyykin melkein kaikki ajateltavissa olevat palvelut uimahallia myöten kävelyetäisyydeltä. Valitettavasti tämä muuttovoittokuntana toimimisen auvo on aiheuttanut sen, ettei meilläkään enää ole varaa asua siellä.

Vierailija
36/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin edelliseen kommenttiini liittää mukaan seuraavan tekstin Ylen tekemästä tutkimuksesta :

UUTISET
KOTIMAA
Kotimaa 30.1.2015 klo 8:00 | päivitetty 30.1.2015 klo 14:35
Henkinen koti löytyy lapsuusajan muistoista
Ihmisen persoona ja identiteetti rakentuvat vahvasti lapsuuden ja nuoruuden aikana. Yle Uutisten kyselyyn henkisestä kotipaikasta vastanneet kertovat, että usein juuri lapsuuden ajan maisemat ja kokemukset muodostavat ihmisten sielunmaiseman. Kyselyyn vastasi yli 11 000 henkilöä.

Kuva: Yle Uutisgrafiikka / Juha RissanenMistä on kyse?

Yle Uutiset tiedusteli ihmisten henkisiä kotipaikkoja kyselyssään pari viikkoa sitten
Kyselyyn vastasi yli 11 000 henkilöä
Kyselyn perusteella varsin monevat asuvat muualla kuin henkisessä kotipaikassaan.

Hiihtolomalla vietetty aika vaikkapa Lapissa voi tehdä niin suuren vaikutuksen, että ihminen alkaa tuntea sen henkiseksi kodikseen.

Yle Uutisten kyselyssä juuri Lappi ja myös Kainuu nousevat esiin ja ne mainitaan poikkeuksellisen usein. Nämä maakunnat vetävät ihmisten sieluja puoleensa muun muassa tenhoavan luonnon ja silmiähivelevien maisemien takia.

Rannikkomaakunnissa erityisesti meren läheisyys saa ihmisiä pitämään niitä henkisenä kotinaan. Järvimaisemat taas saavat arvostamaan Järvi-Suomen maakuntia.

Myös maakuntien erilaiset kansanluonteet nousivat esiin. Vastauksissa mainitaan useasti savolainen lupsakkuus, lännessä henkiseen kotiin kuuluu esimerkiksi satakuntalainen suoruus.

Yle Uutiset kysyi nettisivuillaan kaksi viikkoa sitten ihmisten henkisen kodin sijaintia ja olemusta. Kyselyyn vastattiin yli 11 000 kertaa, ja sen perusteella henkinen koti sijaitsee varsin usein muualla kuin nykyinen asuinpaikka.

Se on minulle kuin juuret. Tunnen olevani omalla maaperälläni ja kuuluvani sinne.

Suomen muuttoliike on jatkunut vilkkaana, ja väki pakkautuu Suomessa entistä tiiviimmin kasvukeskuksiin. Helsingin, Turun ja Tampereen seudut imevät muuttajia puoleensa. Muuttoautoon hypätään tutkimusten mukaan pakottavista syistä, asuinpaikkakuntaa kun vaihdetaan useimmiten työn tai opiskelun takia.

Sielu ei aina seuraa muuton mukana: kyselyssä kävi selvästi ilmi, että henkinen kotipaikka voi jäädä lähtöpisteeseen. Sinne kaivataan jopa vuosikymmenien muualla asumisen jälkeen.

Kaipaan väljyyttä ja vapautta. Haluaisin palata henkiselle kotipaikkakunnalle, jos saisin sieltä töitä.

Lapsuusmuistot nousevat pintaan

Henkiseksi kodiksi koetaan usein se paikka, jossa lapsuus ja nuoruus on vietetty.

Ihmiset muistelevat sitä auvoisaa aikaa, kun ainakin mielikuvissa kesät olivat aina kuumia ja talvella riitti lunta.

Mitä enemmän ikää kertyy, sitä enemmän paikka, jossa eli lapsuuden ja nuoruuden tuntuu oikelta henkiseltä kotipaikalta.

Muualla kuin henkisessä kodissaan asuvat kaipaavat hyvin usein myös sukulaisia ja ystäviä, tuttua murretta sekä samanhenkisiä ihmisiä.

Tosin varsin monet tunnustavat sen tosiseikan, että aika kultaa muistoja. Sitä sielunmaisemaa, jonka lapsuudessa koki, ei välttämättä ole enää lainkaan olemassa.

LUE MYÖS

Vierailija
37/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun itse aikuisiän kynnyksellä toin helsinkiläisen poikaystäväni kotikaupunkiini, jossa asuu noin 25t ihmistä. Poikaystävästäni naljailtiin minulle jatkuvasti ja häntä haukuttiin "stadilaisuutensa" takia aivan maan rakoon. Itse vieraillessani poikaystäväni luona en saanut koskaan kokea vastaavaa käytöstä hänen tuttaviltaan, pelkästään ystävällistä kiinnostusta omaa kotipaikkaani kohtaan. Olen itse kokenut tämän helsinkivihan aivan päin vastoin - muu Suomi kyllä inhoo Helsinkiä ja ei häpeä sitä näyttää, mutta Helsingissä kukaan ei kommentoi muuta Suomea mitenkään. Olen nyt asunut 10v Helsingissä ja pakko sanoa, että kyllä minun sydämeni on täällä. Ja en mielelläni haluaisi edes muuttaa pois, ellei olisi pakko. Kuitenkaan minulla, tai muilla junantuomilla ei ole sellaista harhaluuloa, että muu Suomi olisi pelkkää maaseutua. Rehellisyyden nimissä olen tainnut 10v aikana tavata yhden helsinkiläisen, joka tuntui ajattelevan näin - ja kymmennessä vuodessa olen tavannut jo aika monta helsinkiläistä.

Tällainen "pääkaupunkiseutuviha" on todella yleistä kaikkialla maailmassa. Ruotsalaiset vihaa Tukholmaa ja ranskalaiset Pariisia. Kaupunkeja, jotka on muodostuneet "kaiken keskuksiksi" = jossa kaikki tapahtuu, inhotaan. Sattumaako? Itse epäilen jotain muuta.

Isot kaupungit koetaan peloittavina, ahdistavina ja sellaisina paikkoina missä jää jalkoihin. Tietynlainen anonyymius onkin se minkä saat siellä Helsingissäkin tuntea, halusit tai et. Kun ihmisiä on paljon, ei yksittäisellä henkilölle ole niin suurta merkitystä ja et kiinnosta silloin muita kanssaeläviä niin paljoa, kuin pienemmällä paikkakunnalla. Itse sekä Helsingissä, että pikkupaikkakunnalla asuneena ymmärrän asian molemmat puolet: on tavallaan kiva, että kaikki tuntee toisensa ja näin ollen myös vetää enemmän yhtä köyttä. Mutta toisaalta myös se, että kukaan ei tunne sinua on todella ihanaa. Ymmärrän 100%, että moni kokee sen "kasvottomuuden" ja ihmisen pienuuden ahdistavana, mutta se sama syy on myös se, mikä ihmisiä tänne usein vetää. Helsingissä kuka vaan saa olla ihan mitä haluaa ja junantuomana vaikka aloittaa koko elämänsä alusta täällä, uutena ihmisenä. Ja kadulla ei tuijotella perään. Se on mielestäni sitä parasta Helsinkiä.

Vierailija
38/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:47"]

Kaikkien sukuhan tänne on joskus jostain tullut, vai luuleeko joku ihmisen evoluution tapahtuneen Helsingissä? Kyse onkin siitä millainen Helsingistä on viime aikoina tullut, sanotaan vaikka 2000-luvulla. Helsinki on mennyt selvästi huonompaan suuntaan tänä aikana. Se, että tämä kehitys on yleistä muuallakin, ei mitenkään tarkoita sitä että se olisi suotavaa. Se tarkoittaa vain sitä, että se on yleistä. En todellakaan usko että Helsinki olisi "näivettynyt" siihen ettei infastruktuuria olisi tarvinnut rakentaa johonkin kaupungin laitamien korpiin (josta asukkaat valuvat muiden alueiden palveluverkostoa kuormittamaan). Palveluiden lisääntymistä ei ole näkynyt, ylikuormittumista kylläkin. Kaikki kehitys ei ole edistystä.

Kalliossa itsekin vuosia asuneena ja muutenkin paljon aikaan viettäneenä voin toisaalta olla samaa mieltä. Toisaalta nämä nuoret ovat päässeet sinne koska vanhasta polvesta on aika jättänyt ja asuntoja on vapautunut muiden käyttöön. Varsinaisestihan Kalliossa ei ole hetkeen rakennettu mitään ja palveluverkostokin on ollut siellä jo pitkään. Vai tarkoitatko sinne kerääntyneitä pikkuputiikkeja ja thai-hierontalaitoksia? Minä ajattelen hyvillä palveluilla esimerkiksi lähellä sijaitsevia (kohtuullisen ruukautumattomia) kauppoja, postia, kirjastoa, terveyspalveluita, julkista liikennettä jne kulttuuritarjonnan ja liikuntamahdollisuuksien lisäksi. Kalliohan on siitä poikkeuksellinen osa Helsinkiä että siellä tosiaan löytyykin melkein kaikki ajateltavissa olevat palvelut uimahallia myöten kävelyetäisyydeltä. Valitettavasti tämä muuttovoittokuntana toimimisen auvo on aiheuttanut sen, ettei meilläkään enää ole varaa asua siellä.

[/quote]

Eihän Kallioon tietenkään rakenneta mitään uutta, koska se on jo täyteen rakennettu. Kallio kasvaa ja kehittyy kaupunginosana kuitenkin jatkuvasti, koska kaikki ne junantuomat käyttää niitä palveluita - pieniä kahviloita, brunsseja ja vaikka sitä uimahallia. Ellei Kallio olisi täynnä niitä junantuomia, olisi siellä palveluita aivan varmasti todella paljon vähemmän. Uusia veronmaksajia Helsingille ne kaikki muualta muuttavat ovat ja potentiaalisia palveluiden käyttäjiä. Kysynnän ja tarjonnan laki.

Vierailija
39/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:31"]

Nyt sinä itse yleistät. Asun Helsingissä ja aina silloin tällöin haaveilen muuttavani jonnekin pienemmälle paikkakunnalle. Molemmissa puolensa.

[/quote]

Juuri siksi laitoin otsikkoonkin sanan "monien", että en halua yleistää :) 

-ap 

[/quote]

Kuinka "monien"? Jos ei halua yleistää, pitäisi kirjoittaa "joidenkin".

Vierailija
40/158 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 18:06"] Et kertonut esimerkkiä helsinkiläisistä vaan ääliöistä. Sama olisi tapahtunut missä tahansa Suomen kaupungissa tai kylässä, vaihtaen Helsingin tämän asuinpaikan nimeen. Osin totta, mutta missään muualla ei olisi hehkutettu raitiovaunuja ja metroa :D Nehän on vaan stadilaisten juttu. [/quote] No, lappeenrantalaiset olis hehkuttaneet vetyjä ja atomeja ja turkulaiset jokensa toista puolta jne. jne. Joka kulmakunnalla on omat ylpeydenaiheensa :DDDD Itseäni kyllä lähinnä hävettää tuo metronpätkä, mutta eipähän voi ainakaan eksyä, se on siinä hyvä puoli. [/quote] höpöhöpö, et ilmeisesti ole vakari av-kävijä, sillä täällä oli aikoinaan pitkä keskustelu miten hankala helsingin metro on ja sinne eksyy. Moni peesasi tätä.

[/quote] Hgin metro, tosi lyhyt ja helppo kulkea, Pariisin metro tuntu ens alkuun aivan järkyltä mutta pian sitä oppi kulkemaan. Nykissä en oo käynytkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi