Ärsyttää monien helsinkiläisten asenne
Tältäkin palstalta on saanut monta kertaa lukea, kuinka elämää on vain Helsingissä, "landelle" ei muuteta vaikka maksettais ja Jyväskyläkin on todellinen "menomesta". Mikä ihme ihmisiä siellä Helsingissä vaivaa? Ette ole yhtään sen parempia kuin muutkaan. En muuttaisi mistään hinnasta noin itsekeskeisten ihmisten joukkoon. Ja ei, en asu landella, vaan isossa yli 200 000 asukkaan kaupungissa kehä kolmosen ulkopuolella, missä myös on elämää. Ja ennen kuin kukaan pääsee asiasta sanomaan, en halua yleistää.
Kiitos ja anteeksi
Kommentit (158)
No mun kohdalla se on niin, että en täältä pois muuttaisi, mutta mitä sitten?
Miten se, ettei haluaisi muuttaa pois Helsingistä, saa ihmiset kuvittelemaan olevansa parempi kuin muut? Tätä en aloituksessa ymmärtänyt. En itse tosiaan haluaisi muuttaa pois täältä, mutta ei se tarkoita että kuvittelisin olevani parempi kuin muualla Suomessa asuvat! Ymmärrän kyllä että ne tyypit, jotka muulle Suomelle naureskelevat, mutta ihan oikeasti, ei kukaan pahaa tarkoita ja koe ylemmyyttä sen takia että haluaa asua Helsingissä :D Enkä muuten ole koskaan Helsingissä tavannut noihin Kehä3 4ever-ylpeilijöihin (kuten joku helsinkiläinen toteaa oikeastaan jokaisessa haukutaan-hesaa-ketjussa, stereotypiat anyone??), aika iso osa täällä asuvista on kuitenkin asunut about 18-vuotiaaksi jossain aivan muualla.
Ja se kuka mainitsi ettei koko Suomi Helsingissä asu, pääkaupunkiseudulla asuu merkittävän suuri osa suomalaisia, eli jos kysyn että sataako keskustassa lunta niin ihan varmasti joku noin minuutissa osaa siihen täällä vastata. En tosin tiedä miksi kukaan sellaista täällä kyselisi :)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:40"]
Faktahan on että hki on suurin kaupunki ja täällä on eniten tapahtumia ja menoa. Mut pointtihan tässä on että kaikki ei halua menoa ja meininkiä. Vähemmälläkin pärjää ja helsinkiin pääsee sit lomailemaan jos menoa kaipaa
[/quote]
Näin, ihmisiä on niin monenlaisia. Toiset nauttii ollessaan helsingissä taidegallerian näyttelyn vilinässä, toiset nauttii ratsastaessaan täyttä laukkaa pohjoisen tuntureilla missä lähin toinen ihminen löytyy 50kilometrin päässä. Kaikki mahdutaan elämään sulassa sovussa. Onneksi ihmisillä on valinnanvapaus asua juuri siellä missä haluaa. On mahdollisuus asua suuren kaupungin keskustassa tai siellä pohjoisen tuntureilla.
Itse eläin-ja luontorakkaana ihmisenä en voisi asua kaupungissa vaan maaseutu on minun paikkani ja onnekas olen kun saan maalla asua rakkaiden (ihmisten ja eläinten) kanssa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:32"]Nelonen, älä lokaa muiden helsinkiläisten mainetta. [/quote] En oo nelonen mutta onhan se totta että jos on stadissa ikänsä asunu nii joku Lahti/Jyväskylä tms mestat tuntuu semi kuolleilta. Ei se oo mitää ilkeyttä tai halveksumista, jos noin tuntee. Miks maalaiset saa haukkua Helsinkiä meluisaks, ahtaaks, likaseks tms. ja jos pk-seutulainen sanoo että kehä kolmosen ulkopuolella on pelkkää landea, nii porukka (maalaiset) heti menettää hermonsa.
[/quote]
Mä olen se, jolle vastasit. Olen asunut ikäni Helsingissä, ja pienemmät kaupungit tuntuvat pienemmiltä. En viihtyisi esim. Mikkelissä, uskoakseni pitkästyisin.
Mutta katsotaanpa, mitä nelonen sanoi:
"Ai, me ei saada yleistää muuta suomea tuppukyläks (kuten se on, tästä ei tarvi ees kiistellä, kyllä te sen itekki ymmärrätte) mutta sun on iha ok haukkua kaikkia stadilaisia itsekkäiks? Oletko autistinen? Plus kyllähän se niin on että Helsinkiin verratessa kaikki muut suomen kaupungit paitsi tampere ja Turku tuntuu ihan vitun landelta. Se ei oo haukkumista, se on fakta. Olet yksi mielensä pahoittaja maalaisjuntti. Taitaa kateus kalvaa kun synnyit jonnekin perseeseen?"
Tässä nelonen puhuu helsinkiläisten, minunkin, suullani ja vaikuttaa kusipäältä idiootilta, joka solvaa nimettömänä netissä. Kaikki helsinkiläiset eivät ole kuten hän, halusin kertoa.
Joo, vähemmän spurguja, kerjäläisiä ja maahanmuuttaneita on mm. täällä Lapin syrjäkylällä. Ne helsinkiäiset, jotka korostavat "stadilaisuuttaan" vat juri niitä, jlilla ei ole mitään muuta, millä yittää lesoo (sic).
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:45"]
Tuollainen asenne on vain niillä helsinkiläisillä, joiden omat juuret ovat jossain muulla Suomessa. Valitettavasti heitä on helsinkiläisissä lukumääräinen enemmistö, koska tänne on jo kauan muutettu työn ja opintojen perässä.
Aito, paljasjalkainen stadilainen on aivan erilainen. Me emme nosta Helsinkiä muiden yläpuolelle, meille se on kotikaupunki, hima, jota rakastamme, koska me ja meitä edeltävät sukupolvet olemme kasvaneet täällä. Ymmärrämme hyvin muualla asuvien tuntevan samanlaista kotiseuturakkautta omaa kotipaikkakuntaansa kohtaan ja arvostamme sitä.
Aito stadilainen ei halveksi ketään, ellei tämä itse anna siihen aihetta. Aito stadilainen kohtaa ihmisen aina ihmisenä, samanarvoisena, ja ystävällisesti. Itsekeskeisyys ei ole koskaan ollut aidon stadilaisen synti.
Valitettavasti olemme Helsingissä todellinen vähemmistö. Siksi myös Helsinki on muuttunut, se ei ole enää sama paikka kuin millaisena me sen olemme oppineet tuntemaan. Stadin henki on kadonnut, meitä edeltävä sukupolvi sen vielä tunsi. Siihen kuului mm. kaverin tai naapurin tai jopa tuntemattoman auttaminen, jos tämä oli avun tarpeessa.
Toivon, että muistat tämän, kun seuraavan kerran joku helsinkiläinen, ei stadilainen, pahoittaa mielesi. Stadilaiset toivottavat sinut tervetulleeksi Helsinkiin, vierailulle tai vakituisesti asumaan.
[/quote]
Ihanasti kirjoitettu! Itse olen maalainen henkeen ja vereen mutta mielelläni vierailen siellä helsingissä. Siellä on paljon nähtävää ja koettavaa. Ihana että siellä on teitä aitoja helsinkiläisiä. Ja ne maalaisjuntiksi haukkujat yrittävät siis vain pönkittää omaa itsetuntoaan joka jostain syystä on hyvin alhaisissa lukemissa.
Menoa ja meinikiä ei löydy edes Helsingistä , saatika sitten muualta. :D
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:47"]Tapahtui Tampereella: tapasin kerran baarissa miehen ja aloimme juttelemaan. Mies kertoili hauskaa tarinaa naapureistaan, ja kysäisin että missä päin mies asuu. "Keskustassa", kuului vastaus. Kerroin että asun itse Amurissa, eli lähellä keskustaa. Mies alkoi nauraa ja sanoi "En mä nyt *ittu missää landel asu vaan Helsingissä". Toivotin hyvät jatkot ja vaihdoin pöytää. Tässä mun kohtaamiseni stadilaisen kanssa, mikä urpo! Ja tottakai toimii mulla stereotypiana helsinkiläisistä :D
[/quote]
Tottakai toimii stereotypiana jos ei ole ikinä Helsingissä käynyt, eikä edes kiinnostusta käydä...
Terv helsinkiläistynyt espoolainen
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:23"]
Tältäkin palstalta on saanut monta kertaa lukea, kuinka elämää on vain Helsingissä, "landelle" ei muuteta vaikka maksettais ja Jyväskyläkin on todellinen "menomesta". Mikä ihme ihmisiä siellä Helsingissä vaivaa? Ette ole yhtään sen parempia kuin muutkaan. En muuttaisi mistään hinnasta noin itsekeskeisten ihmisten joukkoon. Ja ei, en asu landella, vaan isossa yli 200 000 asukkaan kaupungissa kehä kolmosen ulkopuolella, missä myös on elämää. Ja ennen kuin kukaan pääsee asiasta sanomaan, en halua yleistää.
Kiitos ja anteeksi
[/quote]
Suomessa ei ole missään päin elämää; Helsinkikin on vain autio pikkukaupunki. Haaveilen luonnollisesti muutosta ulkomaille. T. Eräs helsinkiläinen
Tässä on vähän sama asia kun amerikkalaisten kanssa, suurin osa on aika yksinkertaisia ja niiden myötä syntyy myös yleinen mielipide, helsinkiläisissä on helvetin hyviä tyyppejä, mutta suuri osa on niitä "maailmannapoja". Ei tarvitse olla kovin monen helsinkiläisen kanssa jutuissa kun tämän jonkinlaisen ylimielisyyden/kusipäisyyden huomaa, mutta taas, on meissä maalaisissakin tavattoman tyhmiä ja kusipäitä, lukumäärällisesti vaan vähän vähemmän kun ollaan niin laajalle levittäydytty.
Sano mitä sanot, mutta mua ei kyllä saisi muuttamaan kehä kolmosen ulkopuolelle, ei sitten sillä kirveelläkään. Olen syntynyt täällä sisäpuolella ja täällä on kaikki mitä tarvitsen ja haluan, kaikki mihin olen tottunut.
Ei se tee minusta itsekästä, että en pidä esim. mainitsemaasi Jyväskylää potentiaalisena kotikaupunkina.
En myöskään koe olevani muita parempi, vaikka en ikinä muuttaisikaan täältä pois. Kai ihmisellä on oikeus haluta asua siellä missä tahtoo? Ei? Vaikutat itse vittumaiselta tyypiltä, ap.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:37"]Mua ärsyttää hesalaisissa se ettei älytä että koko muu suomi ei siellä asu. Täälläkin saa välillä lukea keskustelualoituksia tyyliin "onko keskustassa paljon lunta" !?!
[/quote]
No tottahan se on, että pääkaupunkiseudulla asuu iso osa Suomen ihmisistä.
Kun on asunut muutaman vuoden kaupungissa, jossa on enemmän asukkaita kun koko Suomessa yhteensä ja muuttanut sen jälkeen 13 tuhannen ihmisen pikkukaupunkiin Suomessa, ei oikein jaksa ymmärtää tätä vastakkain asettelua.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:45"]
No mutta toihan on ihan totta, että kaikki Helsingin ympärillä on tuppukylää. Mutta niin on Helsinki myös. Tuppukylä. Sympaattinen maaseutumainen pikkukaupunki, jossa viihtyy jos ei sen kummempaa säpinää kaipaa. Terveisin tuppukylässä asuva, ei-helsinkiläinen.
[/quote]
Jos Hki on joutava tuppukylä, niin miten ihmeessä se on päässyt esim. näille listoille? Eihän siitä ole kukaan edes kuullut maailmalla, jos AV:lta kysytään?
http://www.nytimes.com/2012/01/08/travel/45-places-to-go-in-2012.html?_r=0
http://en.wikipedia.org/wiki/World%27s_most_liveable_cities
http://www.skyscanner.net/news/worlds-5-best-adventure-holiday-destinations
http://www.theguardian.com/travel/2014/sep/14/travel-tips-helsinki-hay-on-wye-europe-by-train
http://monocle.com/film/affairs/most-liveable-city-helsinki/
http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2014/08/daily-chart-13
Tää on niin söpöä.. :D itse olen stadilainen, joka muutti todelliseen pikkukaupunkiin, perähikiälle suorastaan. Olen ujo, enkä kovin sosiaalinen, niin työkaverit heti tuomitsivat "se on joku vitun hesalainen, niin ylpee ja vittumainen, ei siitä kannata välittää.." Asiakkailta sain kuulla useampaan kertaan että "niin, vaikka asuisit täällä 10 vuotta, niin silti olisit aina se likka joka tuli hesasta.." Stadissa en ole ikinä kuullut kenenkään tuomitsevan "junantuomia" tuohon tyyliin. Nykyään asun eräässä pikku kaupungissa 60km pk-seudusta ja viihdyn hyvin, kun täällä myöskään ei ole ihmisillä tarvetta tuomita kotipaikan perusteella..
En tunne yhtäkään helsinkiläistä jolla olisi AP:n kuvaama asenne. Olen itsekin helsinkiläinen ja luonnollisesti tunnen aika liudan helsinkiläisiä joista osa syntyperäisiä, osa junantuomia. AP:tä kaivelee vain tää tyypillinen suomalainen asenne, jossa vaan valitetaan päivät pitkät mitä mielikuvituksellisimmista aiheista, tyyliin: "kun se sanoi näin". Hei, kaikki on ihan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:37"]Mua ärsyttää hesalaisissa se ettei älytä että koko muu suomi ei siellä asu. Täälläkin saa välillä lukea keskustelualoituksia tyyliin "onko keskustassa paljon lunta" !?! [/quote] No tottahan se on, että pääkaupunkiseudulla asuu iso osa Suomen ihmisistä.
[/quote]
Muualla Suomessa asuu yli 4 miljoonaa ihmistä ja pääkaupunkiseudulla vain 1 miljoonan kieppeilla. Onko se paljon vai vähän: makuasia. Mitään "menoa" en Helsingistä juuri hirveästi kaipaa, jos kaipaan niin matkustan ulkomaille; kaikki on siellä edullisempaakin kuin Suomen kalleimmassa paikassa eli Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:23"]
Tältäkin palstalta on saanut monta kertaa lukea, kuinka elämää on vain Helsingissä, "landelle" ei muuteta vaikka maksettais
(...)
En muuttaisi mistään hinnasta noin itsekeskeisten ihmisten joukkoon.
[/quote]
Hauskasti todistat itsesi samassa kappaleessa tasan yhtä tiukkapipoksi, kuin muita moitit ;)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 17:36"]
Kun on asunut muutaman vuoden kaupungissa, jossa on enemmän asukkaita kun koko Suomessa yhteensä ja muuttanut sen jälkeen 13 tuhannen ihmisen pikkukaupunkiin Suomessa, ei oikein jaksa ymmärtää tätä vastakkain asettelua.
[/quote]
Sama juttu. Asuin alueella, jossa on 20 milj. asukasta n. 100 km säteellä ja nyt Suomessa 10 000 asukkaan paikkakunnalla... mitähän kaipaisin Helsingistä, jota en olisi jo kokenut; juoppoja??
Alkaa hymyilyttämään, kun joku tulee pätemään miten asuu nyt Helsingissä. Jossain vaiheessa kerron missä olen asunut niin alkaa päteminen mennä vaisuksi.
Helsinki on pöhötystä poteva pikkukaupunki, kaiken lisäksi vielä helvetin ruma muutamaa keskustan korttelia lukuunottamatta. Vuoden asuin ja muutin pois. Vikaa enimmäkseen ihmisissä, ylikäveleviä tulvantuomia savolaisia ei vain kestä.