Ärsyttää monien helsinkiläisten asenne
Tältäkin palstalta on saanut monta kertaa lukea, kuinka elämää on vain Helsingissä, "landelle" ei muuteta vaikka maksettais ja Jyväskyläkin on todellinen "menomesta". Mikä ihme ihmisiä siellä Helsingissä vaivaa? Ette ole yhtään sen parempia kuin muutkaan. En muuttaisi mistään hinnasta noin itsekeskeisten ihmisten joukkoon. Ja ei, en asu landella, vaan isossa yli 200 000 asukkaan kaupungissa kehä kolmosen ulkopuolella, missä myös on elämää. Ja ennen kuin kukaan pääsee asiasta sanomaan, en halua yleistää.
Kiitos ja anteeksi
Kommentit (158)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:01"]
Eihän Kallioon tietenkään rakenneta mitään uutta, koska se on jo täyteen rakennettu. Kallio kasvaa ja kehittyy kaupunginosana kuitenkin jatkuvasti, koska kaikki ne junantuomat käyttää niitä palveluita - pieniä kahviloita, brunsseja ja vaikka sitä uimahallia. Ellei Kallio olisi täynnä niitä junantuomia, olisi siellä palveluita aivan varmasti todella paljon vähemmän. Uusia veronmaksajia Helsingille ne kaikki muualta muuttavat ovat ja potentiaalisia palveluiden käyttäjiä. Kysynnän ja tarjonnan laki.
[/quote]
Kallioon ei rakenneta uutta ja silti se kasvaa. Huomaatko itse epäloogisuuttasi?
Palveluita käyttäviä olisi riittämiin ihan omastakin takaa, tuo on kiinni enemmän iästä ja asenteesta kuin kotikaupungista. Kallio ei ole enää mummojen valtakuntaa joten on luonnollista että sinne ilmestyy tarjontaa nuorempienkin makuun. Ihan paikallistenkin kysynnästä.
Ymmärrän toki ettei ole mukavaa kuulla ikäviä totuuksia oman toiminnan seurauksista, vaan olisi niin kivaa kuvitella olevansa joku jumalan lahja Helsingille. Totuus on vain se, että Helsinki oli ennen parempi paikka. Alapeukuttakaa nyt "junantuomat" kun ette halua tätä hyväksyä.
Olen asunut Helsingissä 20 vuotta ja sitä ennen ja sen jälkeen Tampereella. Minua ei ärsytä tässä keskustelussa mikään muu kun se että asetetaan kärjistetysti vastakkain Helsinki ja pikkupaikkakunnat. Suomessa on hyvin monta kaupunkia jossa ei todellakaan asu 20 tuhatta ihmistä vaan huomattavasti enemmän. Siksi tämä ainainen "maalaisista" jauhaminen ei-helsinkiläisten kohdalla ärsyttää.
Minä olen kotoisin Tampereelta jo kolmannessa polvessa. Asun täällä juuri siksi että tämä ei ole pieni eikä iso vaan juuri sopiva. Palvelua saa vielä henkilökohtaisella tasolla jos sitä haluaa ja toisaalta asiansa voi hoitaa hyvinkin anonyymistikin. Tampereella, kuten Helsingissäkin on hyvin erilaisia asuinpaikkoja joista jokaisen sopii valita sen omansa.
On hyvä pointti tuo että junantuomat nousukkaat kokevat sen helsinkiläisyytensä jotenkin persoonaansa parantavana tekijänä. Valitettavasti he pilaavat samalla koko kaupungin maineen. En itsekään viihtynyt siellä mm. tästä syystä. Se asuuko ihminen rautatientorilla vai lauttasaaressa ei pitäisi olla mitenkään merkittävä tekijä persoonallisuutta ajatellen. Ei se ole Tampereellakaan. Junantuomien puheissa Helsingissä se on.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:50"]
Sinusta voi kyllä kirjoituksesi perusteella sanoa, että oletpa harvinaisen itsekäs ja ap:n mainitsema itsekeskeinen ihminen.
Minkäänlaista empatiaa tai edes sympatiaa sinulta ei löydy sille isolle määrälle ihmisiä, jotka ovat joutuneet jättämään kotinsa, perheensä ja ystävänsä sen takia, että sieltä kotipaikkakunnalta tai edes kohtuullisen matkanpäästä ei töitä ole tarjolla.
Syytät näitä ihmisiä siitä, että he haluavat elättää itsensä ja ydinperheensä, kun vaihtoehtona olisi ollut jäädä sossun elätiksi sinne kotiseudulle. Tässä kohtaa muistutan sinua siitä, että mikäli olet työssäkäyvä veronmaksaja, niin niitä sinunkin maksamiasi veroja käytetään valtionosuuksina ympäri Suomen.
Syytät myös opiskelijoita siitä, että he haluavat kouluttautua. Helsinki tarjoaa sellaisiakin opiskelumahdollisuuksia, joita muualla Suomessa ei ole saatavana. Et ilmeisesti ole niin fiksu, että osaisit ajatella kokonaiskuvaa ja tulevaisuutta, jonka Suomelle tarjoaa ainoastaan koulutetut ihmiset. Elämää on myös sinun jälkeesi.
Kirjoituksestasi huomaa, että et ymmärrä sitäkään, että kaikki suomalaiset veronmaksajat, siis kaikki joka puolella Suomea, osallistuvat esim. oopperan ja Kansallisteatterin toiminnan ylläpitoon.
Työnantajat valitsevat tarjokkaista heille parhaiten soveltuvan. Heille ei ole merkitystä sillä, mistä päin ko. henkilö on kotoisin alkujaan, ainoastaan henkilön kompetenssi ja muu soveltuvuus merkitsee.
Olet kommenteillasi ampunut itseäsi jalkaan jo useamman kerran.
[/quote]
Älä puhu tyhmiä. Ne ihmiset jättävät kotipaikkansa yhä pahenevaan syöksykierteeseen lähtiessään sieltä muualle sen sijaan että yrittäisivät kehittää kotipaikkaansa. Kannattaisi luoda työpaikkoja muuallekin Suomeen niin sinne muuttaisi muitakin ihmisiä, ruuhka-Suomi on jo todella nimensä veroinen.
En missään vaiheessa ole puhunut koulutusta vastaan - jota saa muuten muuallakin Suomessa kuin Helsingissä, tiesitkö? Jos joku tietty erityislinja löytyy vain Helsingistä niin tervetuloa vaan. Kyllä tänne kohtuullisessa määrin muualta tulleita mahtuu, liian suurista määristähän täällä puhutaankin (muutenkin jos on tarkoitus vain väliaikaisesti opiskella, ei sen pitäisi nostaa asukaslukua koska opiskelijoidan valmistuessa pitäisi heidän paikalleen tulla tilaa seuraaville opiskelijoille).
Tervetuloa myöskin vierailulle oopperaan ja teatteriin ja taidenäyttelyihin ja konsertteihin. Kunhan sitten osaat käyttäytyä etkä lähde asiattomasti syyttelemään tuntemattomia sellaisesta mitä he eivät ole tehneet tai sanoneet ;)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:14"]
Eihän Kallioon tietenkään rakenneta mitään uutta, koska se on jo täyteen rakennettu. Kallio kasvaa ja kehittyy kaupunginosana kuitenkin jatkuvasti, koska kaikki ne junantuomat käyttää niitä palveluita - pieniä kahviloita, brunsseja ja vaikka sitä uimahallia. Ellei Kallio olisi täynnä niitä junantuomia, olisi siellä palveluita aivan varmasti todella paljon vähemmän. Uusia veronmaksajia Helsingille ne kaikki muualta muuttavat ovat ja potentiaalisia palveluiden käyttäjiä. Kysynnän ja tarjonnan laki.
[/quote]
Kallioon ei rakenneta uutta ja silti se kasvaa. Huomaatko itse epäloogisuuttasi?
Palveluita käyttäviä olisi riittämiin ihan omastakin takaa, tuo on kiinni enemmän iästä ja asenteesta kuin kotikaupungista. Kallio ei ole enää mummojen valtakuntaa joten on luonnollista että sinne ilmestyy tarjontaa nuorempienkin makuun. Ihan paikallistenkin kysynnästä.
Ymmärrän toki ettei ole mukavaa kuulla ikäviä totuuksia oman toiminnan seurauksista, vaan olisi niin kivaa kuvitella olevansa joku jumalan lahja Helsingille. Totuus on vain se, että Helsinki oli ennen parempi paikka. Alapeukuttakaa nyt "junantuomat" kun ette halua tätä hyväksyä.
[/quote]
Sinulla on kyllä kummallisen vihamielinen asenne. Kallion nuorista asukkaista valtaosahan on niitä junantuomia. Paljasjalkaisia stadilaisia on Helsingin väestöstä vain 40%, ja jos kaikki Kallion junantuomat muuttaisivat pois ja lopettaisivat samalle Kallioiden palveluiden käyttämisen, karsiutuisi palveluvalikoima huomattavasti entisestä. Kallioon ei rakenneta uutta, koska siihen ei ole maantieteellisesti mahdollisuutta. Kuitenkin yritykset pyörii ja palveluita käytetään, ja Kallion yritysten rahavirroista valtaosa tulee niiltä junantuomilta. Kun tulee enemmän ihmisiä, tulee enemmän maksuvaraa ja sitä myöten myös palveluita.
Syntyperäisiä stadilaisia on niin vähän, ja pelkästään heidän kansoittaman Helsinki olisi kyllä todella erilainen paikka. En ymmärtänyt ihan, että mitä junantuomien pitäisi "oman toiminnan seurauksena" ymmärtää, sitä että sinulla ei ole rahaa enää asua siellä Kalliossa?
Koko maailma oli ennen parempi paikka, joten turhaan Helsingin pilaamista sysäät niille junantuomille. Syytä siitä vaikka ihmiskunnan ahneutta mielummin.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:37"]
Aina etsiä parempaa, jos kerran elämässä muuttaa asuinpaikkakuntaa? Just.
Usko tai älä, niin kaikilla ei ole ihanaa perhettä johon tukeutua. Osa löytyy "paremmat läheiset" hyvästä ystäväpiiristä, joka voi kasaantua vasta aikuisiälläkin.
Kodin voi perustaa uuteenkin kaupunkiin ja se koti voi olla vanhaa paljon parempi.
Sen kun näkisi, että ihminen "voisi kehittää kotialuettaan" niin, että keskelle ei mitään (ihan oikesti: pelkkää maaseutua eikä kirkonkylää suurempaa keskittymää lähistöllä) saataisiin ooppera tai muuta vastaavaa. Salli mun nauraa.
Minä pidän itseni vähintään yhtä oikeutettuna asumaan Helsingissä kuin te syntyperäisetkin olette. Koen, että minulla on jopa suurempi oikeus: teidän sukunne on jo pitkään saanut nauttia tästä ja nyt on minun ja minun tulevien lasteni vuoro. Jos teitä alkaa liian suuri ihmismäärä ahdistamaan (minä vaan nautin ihmismäärän kasvusta, vaikka se toki tarkoittaa mm. kalliimpaa asumista), niin lähtekää menemään. Jokaisella on oikeus asua sellaisessa ympäristössä, missä haluaa, eikä teidän "not in my back yard"-ajattelu saa estää Helsinkiä kehittymästä ja kasvamasta.
ps. Kummasti minua pidettiin pätevimpänä hakijana yli sadasta hakijasta, kun paikan sain. Eli jos sitä ei olisi minulle annettu, niin sen olisi saanut joku epäpätevämpi/huonommin tuohon työpaikkaan soveltuva.
[/quote]
Nytkö siirryttiinkin linjalle "saattaa löytyä" parempaa kun ekassa viestissäsi julistit että löytyy. Jos sinulla on ikävä perhe on se sinulle ikävää, mutta monella näin ei onneksi ole. Omien huonojen lähtökohtiesi perusteella en lähtisi yleistämään mitään. Miksi muutenkaan otat tämän noin naurettavan henkilökohtaisesti? Miten millään tasolla joku työpaikkasi liittyy tähän ketjuun? Perustapa itsellesi oma minäminäminä -ketju ja anna tämän keskittyä aiheeseensa. Ihme tyyppi.
Et muuten taida tajutakaan kuinka naurettavalta kuulostat kun ensin julistat että sinulla on mielestäsi täysi oikeus pilata toisten kotipaikka ja mitä ilmeisimmin jopa oikeus häätää ihmiset kodeistaan ("minulla on suurempi oikeus asia Helsingissä kuin helsinkiläisillä") ja sitten että "jokaisella on oikeus asia sellaisessa ympäristössä, missä haluaa". Ei näemmä ole koska sinä kuvittelet oikeudeksesi pilata sen. Tässä tapauksessa kohteena on Helsinki, mutta tuolla asenteella voisi marssia ihan mihin tahansa ja tehdä siellä mitä huvittaa muista piittaamatta, koska minä ja minun oikeuteni (joka ilmiselvästi kumoaa muiden oikeudet).
Äh. Olen jo liian kyllästynyt jankutukseen tässä ketjussa ja poistun nyt. Kaikki olennainen lienee jo sanottu ja jos ei omaa älyllistä kapasiteettia sitä sulattaa, ei ole minun asiani tuhlata koko päivää sen selittämiseen idiooteille tai teille, jotka haluatte jatkaa elämistä in denial - teille varsinkin on turha selittää koska ette haluakaan ymmärtää tai hyväksyä osaanne Helsingin tason laskussa. Luultavasti myös kotipaikkakuntanne tason laskussa, jos sinne on jäänyt pelkkiä vanhuksia, joilta on lähtönne myötä viety viimeisetkin palvelut.
[/quote]
Ei kukaan teitä ole täältä häätämässä, mutta ei kukaan pakota teitä myöskään jäämään. Jos kehittyvät HElsinkiä ei enää miellytä, niin olette täysin vapaita lähtemään minne vaan, jossa ympäristö on teitä enemmän miellyttävä.
Ihan rehellisesti sä olet mun mielestä paljon enemmän "minäminäminä" keskeisempi kuin minä. Vaadit, että muiden pitäisi tyytyä siihen mitä heillä on, eivätkä he saisi kehittää elämäänsä/ympäristöänsä miellyttävämpää suuntaan: tapahtui se muutos sitten muuttamalla Helsinkiin tai ihan vaan nauttimalla urbaanimmasta, ihmisrikkaammasta ja eloisammasta Helsingistä. En nimittäin hetkeäkään usko, että kaikki tai edes valtaosa syntyperäisistä helsinkiläisistä näkisi asian samoin kuin sinä ja kokisi meidän junantuomien huonontavan tätä kaupunkia. Ainakaan minun ystäväpiirini paljasjalkaiset helsinkiläiset eivät asiaa tällä tavoin näe.
Jos olet niin huolissasi vanhusten palveluista muuttotappiokunnissa, niin siitä vaan muuta sinne asiaa auttamaan. Et voi kuitenkaan vaatia, että me siellä syntyneet jäisimme sinne loppuelämäksemme. Ethän itseään suostu sinne menemään edes väliaikaisesti (tekosyynä toki tuo "minun elämä on täällä").
Todella nolo keskustelu, osoittaa keskustelijoiden alhaisen älykkyysosamäärän. Helsinki on Suomen suurin kaupunki, totta kai siellä vilskeessä kasvanut eroaa jostain Lapin perukoilla kasvaneesta. Kumpikaan ei ole toista parempi, juntimpi tai ylimielisempi. Suomalaisia tässä kaikki ollaan ja jokainen käy S-marketissa ostamassa raejuustoa ja lenkkipolulla hiihtämässä. Ei me niin paljon erota toisistamme, kun lähtökohdat ovat aika samanlaiset ympäri Suomea.
Helsinkiläiset nyt tunnetusti ovat tynnyrissä kasvaneita. Nähdään vaan se oma Helsinki Helsinki Helsinki. HESA
Mm. Lontoossa asuneena minua hymyilyttää, kun joku helsinkiläinen kutsuu minua maalaiseksi, koska asun Espoossa. Oh honey.
Minua ärsyttää helsinkiläisyydessä vain se, että toimittajat ovat niin Helsinkikeskeisiä. Esim Ylellä unohdetaan usein, että "kaupunki" tarkoittaa meille muille suomalaisille muutakin kuin Helsinkiä. Tiedotusvälineet saisi olla aidosti valtakunnallisia, nyt niistä ja toimittajista paistaa nurkkakuntaisuus. Ymmärrän tämän Helsingin Sanomilta, mutta en Yleltä tai aikakauslehdiltä.
Samoin turkulaisena huvittaa, jos Helsingissä sanoo olevansa Turusta päivän ajan käymässä, niin aletaan ihmetellä, että miten sä niin kaukaa olet tänne jaksanut tulla ja ettet ole edes yötä, vaikka tulet niin kaukaa... No, ehkä nämä ihmettelijät ei ole syntyperäisiä helsinkiläisiä vaan jostain Savon sydänmailta ja henkinen etäisyys Turkuun on pidempi kuin kahden tunnin junamatka.
Muuten Helsinki ja helsinkiläiset ovat ihan ok, kunhan sinne ei tarvitse muuttaa. Mutta kauempanakaan en haluaisi Suomessa asua, kun tykkään oopperasta ja museoista.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:27"]
[/quote]
[/quote]
Sinulla on kyllä kummallisen vihamielinen asenne. Kallion nuorista asukkaista valtaosahan on niitä junantuomia. Paljasjalkaisia stadilaisia on Helsingin väestöstä vain 40%, ja jos kaikki Kallion junantuomat muuttaisivat pois ja lopettaisivat samalle Kallioiden palveluiden käyttämisen, karsiutuisi palveluvalikoima huomattavasti entisestä. Kallioon ei rakenneta uutta, koska siihen ei ole maantieteellisesti mahdollisuutta. Kuitenkin yritykset pyörii ja palveluita käytetään, ja Kallion yritysten rahavirroista valtaosa tulee niiltä junantuomilta. Kun tulee enemmän ihmisiä, tulee enemmän maksuvaraa ja sitä myöten myös palveluita.
Syntyperäisiä stadilaisia on niin vähän, ja pelkästään heidän kansoittaman Helsinki olisi kyllä todella erilainen paikka. En ymmärtänyt ihan, että mitä junantuomien pitäisi "oman toiminnan seurauksena" ymmärtää, sitä että sinulla ei ole rahaa enää asua siellä Kalliossa?
Koko maailma oli ennen parempi paikka, joten turhaan Helsingin pilaamista sysäät niille junantuomille. Syytä siitä vaikka ihmiskunnan ahneutta mielummin.
[/quote]
Jos muulta muuttaneet lähtisivät Kalliosta sinne ei jäisi yhtään vapaata asuntoa, vaan helsinkiläiset muuttaisivat niihin. Ne helsinkiläiset, jotka nyt ovat pakotettuina ajautuneet syrjemmälle, kun muualta tulleiden vyöry on nostanut vuokrat pilviin. Palvelut eivät katoaisi mihinkään koska käyttäjiä olisi edelleen (tosin toivon etteivät ne olisi enää niin ruuhkaisia.)
Toisaalta itse toteat että enemmän ihmisiä tuo enemmän maksuvaraa (= hintoja on varaa nostaa) mutta et ole ymmärtävinäsi miksi tämä "junantuomien" tulon seurauksena kohonnut hintataso ei tarkoittaisi sitä että esimerkiksi me jouduimme muuttamaan pois Kalliosta. Oletko tyhmä vai provoatko vain?
Kiinnostaisi myös tietää miten mielestäsi Kallioon tulee enemmän ihmisiä ja sitä myötä enemmän palveluita, kun sinne ei mahdu enempää ihmisiä eikä siellä ole tilaa rakentaa uutta? Ajattelitko että 20 neliön yksiöissä asuisi sitten vaikka kolme henkeä?
Kaiken kaikkiaan ihmettelen tätä ajatusta että kaikkien "junantuomien" pitäisi lähteä Helsingistä. Ajatushan on täysin omasta päästäsi keksitty ja olet ensimmäinen jota sitä täällä ehdottaa. Koska selvästi osoitat viestisi minulle voin vain kerrata jo todenneeni että Helsinki on 2000-luvulla mennyt huonompaan suuntaan, vai väitätkö että 60% Helsingin nykyisestä väestöstä on muuttanut tänne viimeisen 15 vuoden aikana? Sitä vähän minäkin.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:29"]
Helsinkiläiset nyt tunnetusti ovat tynnyrissä kasvaneita. Nähdään vaan se oma Helsinki Helsinki Helsinki. HESA
[/quote]
Kyllä. Ei tunneta muuta Suomea juurikaan ja suu auki ihmetellään jos hiukan kertoo millaista muualla on ja mitä siellä tehdään.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos muulta muuttaneet lähtisivät Kalliosta sinne ei jäisi yhtään vapaata asuntoa, vaan helsinkiläiset muuttaisivat niihin. Ne helsinkiläiset, jotka nyt ovat pakotettuina ajautuneet syrjemmälle, kun muualta tulleiden vyöry on nostanut vuokrat pilviin. Palvelut eivät katoaisi mihinkään koska käyttäjiä olisi edelleen (tosin toivon etteivät ne olisi enää niin ruuhkaisia.)
Toisaalta itse toteat että enemmän ihmisiä tuo enemmän maksuvaraa (= hintoja on varaa nostaa) mutta et ole ymmärtävinäsi miksi tämä "junantuomien" tulon seurauksena kohonnut hintataso ei tarkoittaisi sitä että esimerkiksi me jouduimme muuttamaan pois Kalliosta. Oletko tyhmä vai provoatko vain?
Kiinnostaisi myös tietää miten mielestäsi Kallioon tulee enemmän ihmisiä ja sitä myötä enemmän palveluita, kun sinne ei mahdu enempää ihmisiä eikä siellä ole tilaa rakentaa uutta? Ajattelitko että 20 neliön yksiöissä asuisi sitten vaikka kolme henkeä?
Kaiken kaikkiaan ihmettelen tätä ajatusta että kaikkien "junantuomien" pitäisi lähteä Helsingistä. Ajatushan on täysin omasta päästäsi keksitty ja olet ensimmäinen jota sitä täällä ehdottaa. Koska selvästi osoitat viestisi minulle voin vain kerrata jo todenneeni että Helsinki on 2000-luvulla mennyt huonompaan suuntaan, vai väitätkö että 60% Helsingin nykyisestä väestöstä on muuttanut tänne viimeisen 15 vuoden aikana? Sitä vähän minäkin.
[/quote]
Eli ajatteletko niin, että jos junantuomista vaikka ne viimeisen 15v aikana tulleet olisivat jättäneet tulematta, olisi Kallion palvelutaso sama kuin nytkin? Kyllähän Kallio on noussut aivan uuteen kukoistukseen viimeisen 15v aikana, vaikka asuintaloja ei ole juuri nimeksi sinne rakennettukaan. Tämän päivä "trendi Kallio" on nykyisenlainen juuri niiden junantuomien nuorten vuoksi. Sen myötä sinne on pystytty tuomaan paljon uusia palveluita ja yrityksiä, koska kysyntää on ollut niin paljon. Kalliossa asuu ihmiset keskimäärin 3-5v ja paljasjalkaisia siellä on alle 30%, eli melko pitkälti koko kaupunginosan palvelukulttuuri pyörii niiden junantuomien rahoilla. Asuntoja sieltä vapautuu kyllä koko ajan, eli mikään ei estä sinua tai muuta paljasjalkaisia muuttamasta sinne takaisin jos niin haluaisit tehdä. Asuntojen hinnat ovat nousseet koko maassa, ei se Kallio mikään ainutlaatuinen poikkeus ole.
En nyt ihan ymmärrä herättääkö tämän vihan sinussa se, että Kallion hintataso on tuloillesi liian kallis ja junantuomat pystyvät ne asuinkustannuksen maksaan ja sinä taas et? Sillä samaa hintaahan ne joutuu siitä maksamaan kuin sinäkin joutuisit. Vai ahdistaako sinua se, kuinka muuttunut Kallion alue ylipäänsä on? Samaa tapahtuu ihan kaikkialla Suomessa. Uudenlainen väestö alkaa kansoittamaan alueita, koska ihmiset ja niiden tarpeet/toiveet muuttuu jatkusti. Synnynasuinalueeni on nykypäivänä aivan erilainen kuin 20 v sitten. Nykyään siellä on prismakeskus ja väestö koostuu lähinnä lapsiperheistä, ja ne hinnatkin nousseet kovasti. Mielestäni väestönkehitys on kuitenkin aika tavallinen ilmiö kaikissa kasvukeskuksissa, melkein kaikkien suurten kaupunkien väkimäärä kasvaa kokoajan. Maailma menee eteenpäin, halusit sinä sitä tai et.
[/quote]
Kaikkien sukuhan tänne on joskus jostain tullut, vai luuleeko joku ihmisen evoluution tapahtuneen Helsingissä? Kyse onkin siitä millainen Helsingistä on viime aikoina tullut, sanotaan vaikka 2000-luvulla. Helsinki on mennyt selvästi huonompaan suuntaan tänä aikana. Se, että tämä kehitys on yleistä muuallakin, ei mitenkään tarkoita sitä että se olisi suotavaa. Se tarkoittaa vain sitä, että se on yleistä. En todellakaan usko että Helsinki olisi "näivettynyt" siihen ettei infastruktuuria olisi tarvinnut rakentaa johonkin kaupungin laitamien korpiin (josta asukkaat valuvat muiden alueiden palveluverkostoa kuormittamaan). Palveluiden lisääntymistä ei ole näkynyt, ylikuormittumista kylläkin. Kaikki kehitys ei ole edistystä.
Kalliossa itsekin vuosia asuneena ja muutenkin paljon aikaan viettäneenä voin toisaalta olla samaa mieltä. Toisaalta nämä nuoret ovat päässeet sinne koska vanhasta polvesta on aika jättänyt ja asuntoja on vapautunut muiden käyttöön. Varsinaisestihan Kalliossa ei ole hetkeen rakennettu mitään ja palveluverkostokin on ollut siellä jo pitkään. Vai tarkoitatko sinne kerääntyneitä pikkuputiikkeja ja thai-hierontalaitoksia? Minä ajattelen hyvillä palveluilla esimerkiksi lähellä sijaitsevia (kohtuullisen ruukautumattomia) kauppoja, postia, kirjastoa, terveyspalveluita, julkista liikennettä jne kulttuuritarjonnan ja liikuntamahdollisuuksien lisäksi. Kalliohan on siitä poikkeuksellinen osa Helsinkiä että siellä tosiaan löytyykin melkein kaikki ajateltavissa olevat palvelut uimahallia myöten kävelyetäisyydeltä. Valitettavasti tämä muuttovoittokuntana toimimisen auvo on aiheuttanut sen, ettei meilläkään enää ole varaa asua siellä.
[/quote]
Et selventänyt kommentissasi, millä tavalla Helsinki on mielestäsi muuttunut 2000-luvulla ja nimenomaan huonompaan suuntaan?
Oletko tullut ajatelleeksi, että ilman muuttovoittoa ja sen mukanaan tuomaa veronmaksajien lisäystä, monet noista mainitsemistasi palveluista, kulttuuripalvelut mukaanlukien, supistuisivat tai lakkautettaisiin kokonaan?
Infran rakentamista määrittelee taas se työpaikkkojen keskittyminen ja sen mukanaan tuoma väestöpohjan kasvu. Laitamille rakennetaan, tottakai sinne, missä on tilaa. Asunto on työssäkäynnin perusedellytys.
Tuo mainitsemasi asuntojen ja vuokrien hintojen tolkuton nousu on totta, mutta sekään ei koske pelkästään Helsinkiä. Koko pääkaupunkiseudulla, mutta myös muissa kasvukeskuksissa asuntojen hinnat ovat karanneet käsistä. Kysynnän ja tarjonnan laki.
Maailma ympärillämme muuttuu, nopeastikin. Helsingissä se tarkoittaa ruuhkautumista, toisaalla päin Suomea kunnat kärvistelevät muuttotappion mukanaan tuomien ongelmien kanssa.
Muutoksesta ei tarvitse pitää tai hyväksyä sitä sopivaksi omaan ajatusmaailmaan. Mutta siitä ei voi syyttää työn perässä muuttavia ihmisiä. Heillä on aivan samat oikeudet elämään kuin sinulla tai minulla.
Kautta aikojen me ihmiset olemme todenneet, että "ennen oli kaikki paremmin". Tämä johtuu yleensä siitä, että muutokset vaativat meiltä aika paljon, eniten asenteen korjaamista. Asiat, joihin me emme voi vaikuttaa, vaativat meiltä sopeutumista. Sopeutumattomat eivät ole koskaan pärjänneet yhteiskunnassa. Nykyisin voimme vaikuttaa lähinnä äänestämällä ja sitä oikeutta kannattaa käyttää.
""""""""""""""""
"""""""""""""""
No onpas taas katkeraa.
Ne "syrjemmälle pakotettuna ajautuneet" ovat todennäköisesti valinneet isomman perheasunnon sieltä "syrjästä", koska Kalliossa on aika harvassa isoja asuntoja. Me aikoinaan asuttiin 28 neliön yksiössä, vanhemmat ja viisi tenavaa. Kotiseuturakkaus pitää olla todella syvää jos nykypäivänä ihminen tuollaiseen asumiseen suostuu.
Kysynnän ja tarjonnan laki määrää hinnan. Jos sinä et siihen pysty vastaamaan, niin se on sitten voivoi. On lapsellista syyttää muita omasta taloustilanteestaan. Vahvat pärjää ja heikot pakenee.
Viimeiseen lauseeseesi voit kysyä vastausta peililtä.
Ap, juu, älä vaan yleistä yhtään....
Mikä siinä onkaan, että joitain ihmisiä ihan hirveäsi loukkaa se, että kaikilla ihmisillä ei ole samanlainen maku kuin heillä?
Kannattaako siitä oikeasti kinata, millainen asuinpaikka kullekin on mieluisin?
Onko se ap sinulle henkilökohtainen solvaus, jos joku tykkää mieluiten asua Helsingissä tai pk-seudulla?
Minusta on ainakin näin stadissa asuvana kiva juttu, että kaikki eivät halua asua täällä. Asunnot ovat jo muutenkin törkeän kalliita ja liikenneruuhkatkin pahenemaan päin koko ajan, joten arvostan todella sitä, että joku viihtyy maalla, joku pikkukaupungissa, joku keskisuuressa kaupungissa jne.
Enkä luule todellakaan, että kaikki muualla asuvat "kadehtivat" stadilaisia. Ihan kuten minä en välitä asua muualla, vaikka kokeiltua on tullut sekä maalla asumista, pikkukaupunkia, että Tamperetta. Tai no, Tampereella voisin asua vielä, jos sieltä saisi sekä minulle että miehelle duunia, mutta kun ei saa, niin stadissa ollaan. Tällä mielipiteellä en todellakaan aliarvioi mitään muuta Suomen kolkkaa objektiivisesti, ainoastaan subjektiivisena omana käsityksenäni sanon, mikä meille on mukavin ratkaisu.
Ja siitä ei ap:n tai kenenkään pidä loukkaantua.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:50"]
[/quote]
Älä puhu tyhmiä. Ne ihmiset jättävät kotipaikkansa yhä pahenevaan syöksykierteeseen lähtiessään sieltä muualle sen sijaan että yrittäisivät kehittää kotipaikkaansa. Kannattaisi luoda työpaikkoja muuallekin Suomeen niin sinne muuttaisi muitakin ihmisiä, ruuhka-Suomi on jo todella nimensä veroinen.
En missään vaiheessa ole puhunut koulutusta vastaan - jota saa muuten muuallakin Suomessa kuin Helsingissä, tiesitkö? Jos joku tietty erityislinja löytyy vain Helsingistä niin tervetuloa vaan. Kyllä tänne kohtuullisessa määrin muualta tulleita mahtuu, liian suurista määristähän täällä puhutaankin (muutenkin jos on tarkoitus vain väliaikaisesti opiskella, ei sen pitäisi nostaa asukaslukua koska opiskelijoidan valmistuessa pitäisi heidän paikalleen tulla tilaa seuraaville opiskelijoille).
Tervetuloa myöskin vierailulle oopperaan ja teatteriin ja taidenäyttelyihin ja konsertteihin. Kunhan sitten osaat käyttäytyä etkä lähde asiattomasti syyttelemään tuntemattomia sellaisesta mitä he eivät ole tehneet tai sanoneet ;)
[/quote]
Nyt sinun, kana-aivoinen, itsekeskeinen ja omahyväinen nillittäjä-ääliö ihmisperse, kannattaisi ottaa vaikkapa aspiriinia.
Menee muuten suoni poikki.
Tyhmyytesi olet jo osoittanut, kiitos siitä.
Sinunkaltaisesi mukastadilaiset pseudo-olennot ovat juuri sitä jätettä, mistä muualla asuvat puhuvat nirppanokkaisena leuhkahesalaisena tylytöykeänä.
Häivy häpeään.
Tosiasia on, että susiraja ja poronhoitoalueet alkavat kehä 3:n ulkopuolelta.
Helsinki on paras paikka, koska muualta tulleet kaverit on lopulta muuttaneet tänne. Samoin täällä on mahdollisuus kaikkeen (teatterit, keikat, kaupat, jne) vaikka ei käyttäisikään niitä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:40"]
Faktahan on että hki on suurin kaupunki ja täällä on eniten tapahtumia ja menoa. Mut pointtihan tässä on että kaikki ei halua menoa ja meininkiä. Vähemmälläkin pärjää ja helsinkiin pääsee sit lomailemaan jos menoa kaipaa
[/quote]
Näin, ihmisiä on niin monenlaisia. Toiset nauttii ollessaan helsingissä taidegallerian näyttelyn vilinässä, toiset nauttii ratsastaessaan täyttä laukkaa pohjoisen tuntureilla missä lähin toinen ihminen löytyy 50kilometrin päässä.
[/quote]
Mitään tämän välillä ei tietenkään ole, Helsinki tai pohjoisen tunturit.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:37"]
Aina etsiä parempaa, jos kerran elämässä muuttaa asuinpaikkakuntaa? Just.
Usko tai älä, niin kaikilla ei ole ihanaa perhettä johon tukeutua. Osa löytyy "paremmat läheiset" hyvästä ystäväpiiristä, joka voi kasaantua vasta aikuisiälläkin.
Kodin voi perustaa uuteenkin kaupunkiin ja se koti voi olla vanhaa paljon parempi.
Sen kun näkisi, että ihminen "voisi kehittää kotialuettaan" niin, että keskelle ei mitään (ihan oikesti: pelkkää maaseutua eikä kirkonkylää suurempaa keskittymää lähistöllä) saataisiin ooppera tai muuta vastaavaa. Salli mun nauraa.
Minä pidän itseni vähintään yhtä oikeutettuna asumaan Helsingissä kuin te syntyperäisetkin olette. Koen, että minulla on jopa suurempi oikeus: teidän sukunne on jo pitkään saanut nauttia tästä ja nyt on minun ja minun tulevien lasteni vuoro. Jos teitä alkaa liian suuri ihmismäärä ahdistamaan (minä vaan nautin ihmismäärän kasvusta, vaikka se toki tarkoittaa mm. kalliimpaa asumista), niin lähtekää menemään. Jokaisella on oikeus asua sellaisessa ympäristössä, missä haluaa, eikä teidän "not in my back yard"-ajattelu saa estää Helsinkiä kehittymästä ja kasvamasta.
ps. Kummasti minua pidettiin pätevimpänä hakijana yli sadasta hakijasta, kun paikan sain. Eli jos sitä ei olisi minulle annettu, niin sen olisi saanut joku epäpätevämpi/huonommin tuohon työpaikkaan soveltuva.
[/quote]
Nytkö siirryttiinkin linjalle "saattaa löytyä" parempaa kun ekassa viestissäsi julistit että löytyy. Jos sinulla on ikävä perhe on se sinulle ikävää, mutta monella näin ei onneksi ole. Omien huonojen lähtökohtiesi perusteella en lähtisi yleistämään mitään. Miksi muutenkaan otat tämän noin naurettavan henkilökohtaisesti? Miten millään tasolla joku työpaikkasi liittyy tähän ketjuun? Perustapa itsellesi oma minäminäminä -ketju ja anna tämän keskittyä aiheeseensa. Ihme tyyppi.
Et muuten taida tajutakaan kuinka naurettavalta kuulostat kun ensin julistat että sinulla on mielestäsi täysi oikeus pilata toisten kotipaikka ja mitä ilmeisimmin jopa oikeus häätää ihmiset kodeistaan ("minulla on suurempi oikeus asia Helsingissä kuin helsinkiläisillä") ja sitten että "jokaisella on oikeus asia sellaisessa ympäristössä, missä haluaa". Ei näemmä ole koska sinä kuvittelet oikeudeksesi pilata sen. Tässä tapauksessa kohteena on Helsinki, mutta tuolla asenteella voisi marssia ihan mihin tahansa ja tehdä siellä mitä huvittaa muista piittaamatta, koska minä ja minun oikeuteni (joka ilmiselvästi kumoaa muiden oikeudet).
Äh. Olen jo liian kyllästynyt jankutukseen tässä ketjussa ja poistun nyt. Kaikki olennainen lienee jo sanottu ja jos ei omaa älyllistä kapasiteettia sitä sulattaa, ei ole minun asiani tuhlata koko päivää sen selittämiseen idiooteille tai teille, jotka haluatte jatkaa elämistä in denial - teille varsinkin on turha selittää koska ette haluakaan ymmärtää tai hyväksyä osaanne Helsingin tason laskussa. Luultavasti myös kotipaikkakuntanne tason laskussa, jos sinne on jäänyt pelkkiä vanhuksia, joilta on lähtönne myötä viety viimeisetkin palvelut.