Mies vaatii, että maksan puolet asuinkuluista. Suostuisitko?
Mies vaatii, että maksan asuinkuluista puolet vaikka hänen kolme lastaan asuu meillä vuoroviikoin myös. Tuolloin he saavat vapaasti syödä minun ostamaa ruokaa ym. osallistun heidänkin menoihin.
Suostuisitteko jakamaan asumiskulut puoliksi, jos teille jäisi tosiasiassa neliöistä vain 1/5?
Kommentit (72)
Onhan se selvä, että olette uusioperhe ja lapset kuuluu siihen myös. Itse en kyllä suostuisi siihen täysin, vaan olettaisin lapsen vanhemman ottavan isomman vastuun. Esim lomamatkoilla ostaisin ruokaa kaikille, mutta en maksaisi lasten lentolippuja.
Mies maksakoon kulut (ihan kaikki, ruuat ja muut) lapsista ja ap asumisesta n. kolmasosan. Koska koti ei ole vain ap:n ja kumppanin käytössä, niin puolia on turha maksaa.
Tee tämä selväksi miehelle ja sano, että hoitaa muutoinkin kaiken lapsiin liittyvän. Laittaa ruuan, siivoaa jälhet, pesee pyykit. Naiset, älkää ryhtykö ilmaisiksi kotitalouskoneiksi. Mies muuten varmaan viimeistään joulun jälkeen järkiintyy.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se selvä, että olette uusioperhe ja lapset kuuluu siihen myös. Itse en kyllä suostuisi siihen täysin, vaan olettaisin lapsen vanhemman ottavan isomman vastuun. Esim lomamatkoilla ostaisin ruokaa kaikille, mutta en maksaisi lasten lentolippuja.
Miksi naisen pitäisi maksaa miehensä lasten ruokakuluja? En käsitä. Etenkin, kun maksaa oman osansa asumiskuluista. Toisen lapsethan ovat ylimääräinen painolasti muutenkin suhteelle, miksi pitäisi vielä MAKSAA?
Menot pitäisi jakaa tulojen mukaan. Jos toinen tienaa vaikka 6000 netto ja toinen 1500, on täysin kohtuutonta olettaa, että voidaan maksaa yhtä paljon asioista.
Ja lapset tulevat pakettiin tosiaan mukaan, ei heistä voi ekstraa veloittaa.
En ole kyllä itse asunut parisuhteessa kuin kahdesti. Ekassa ei rahoja laskettu, toinen osoitti toimimattomuutensa heti, kun kumppani sanoi, että pidetään jääkaapissa eri hyllyt omille ruoille. No, hän on edelleen rutiköyhä.
Vierailija kirjoitti:
En vain ymmärrä logiikkaa, millä minun kuuluisi maksaa toisten lasten asumiskuluja?
Ap
Koska olet äitipuoli, vanhemman roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vain ymmärrä logiikkaa, millä minun kuuluisi maksaa toisten lasten asumiskuluja?
Ap
Koska olet äitipuoli, vanhemman roolissa.
Höpö, höpö. Lapsen huoltaja vastaa lapsen asumiskuluista.
Eikö sinun omasta mielestäsi ole ollenkaan tyhmää kustantaa joka toinen viikko miehen lasten ruuat ja vielä osallistua heidän menoihin, vaikka heillä on omakin äiti?
Miten mies selittää omaa logiikkaansa?
Aina naiset keksii miksi heidän ei tarvitse maksaa. Mies kun muuttää tuommoiseen tilanteeseen että naisella on lapsia joutuu se mies maksaan vähintään puolet ja välillä myös niiden naisen lasten menoja
Jos ei pääse sopuun siitä, miten elämisen peruskustannukset jaetaan, ei pidä muuttaa yhteen. Jos olette jo muuttaneet yhteen, ja nyt huomasit, että se maksaa sinulle enemmän kuin eri osoitteessa asuminen, muuta pois. Ei siinä sen kummempaa.
Kyllä minä suostun siihen että ap maksaa puolet miehensä asuinkuluista. Miksi en suostuisi, doh?
Meillä mies asuu minun omistamassani asunnossa, jossa asuu oma lapseni ja miehen kaksi viikonloppulasta. Mies maksaa asumisesta 200 euroa kuukaudessa ja kumpikin maksaa omat ja omien lastensa ruuat. Se on helpompi uusperheessä eritellä näin, kun on sekalainen sakki koossa.
En alkaisi ap:na maksaa miehen lasten ruokia tosiaankaan. Mies yrittää hyväksikäyttää.
Siis onko kyseessä vuokra-asunto?
Jos omistus niin kenen?
Toisen asuntolainoja en tietenkään makselisi, juoksevien kulujen oma osuus asia erikseen. Mutta nekin suhteutettuna. Mitä maksat tällä hetkellä asumiskuluista?
Aika törpön oloinen mies, oma mieheni ei koskaan kehtaisi alkaa nillittämään jostain asuinkuluista tai laskemaan euron päälle.
Johan se isompi asunto pitää olla ihan niiden hänen siitostensa takia. Epäreilua vaatia tällöin toista maksamaan puolet jos ilman lapsia riittäisi huomattavastikin pienempi asumus. Sun ei kuulu myöskään kustantaa hänen lastensa kuluja vaikka tottakai arjessa ei jokaista senttiä ja ruokaostosta kytätä, mutta noin niinkuin suurpiirteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostuuko ihmiset oikeasti tuollaisiin kuvioihin? On vähän eri asia maksaa vaikka kaksion asumiskulut puoliksi kuin perheasunnon.
Tämän takia en sekaannu perheellisiin, tavalla tai toisella ne yrittävät maksattaa kuluja lapsettomalla osapuolella.
Ei pidä sekaantua perheellisiin, jos ei ole valmis ottamaan myös lapsia osaksi omaa perhettään. Kyllä minä suostuisin - eihän ne miehen lapset mitään vieraita ole vaan perheenjäseniä, myös sille äiti/isäpuolelle. Yhteen ei ainakaan muuteta, ennen kuin on valmis niihin lapsiinkin ja ottamaan heidät osaksi omaa perhettään.
Jos sinulla on niin hyvät tulot, ettei se puolison lasten elinkustannuksiin osallistuminen "näy missään", niin saat toki maksaa. Mutta pienituloisella tilanne voi olla täysin päinvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Aina naiset keksii miksi heidän ei tarvitse maksaa. Mies kun muuttää tuommoiseen tilanteeseen että naisella on lapsia joutuu se mies maksaan vähintään puolet ja välillä myös niiden naisen lasten menoja
Miehethän ei maksa omienkaan lastensa menoja :D
Vierailija kirjoitti:
En, laskisin nopsaan henkilökohtaisen suhteellisen osuuteni, joka on suunnilleen 28,57 % asunnosta, sähköstä ym. sekä ruuasta. Mies saisi huolehtia lopusta eli omasta osuudestaan
No suurinpiirtein näin, ottaen toki huomioon sen etteivät lapset asu 100% ajasta. Mutta minäkin maksan noin kolmasosan ja mies huolehtii kauppa-ostokset lapsiviikkoinaan, kaikki.
Ihanko tuli varottamatta ja puun takaa miehen vaatimus? Yhdessä olette kaikesta päätellen jo kuitenkin ehtineet asua sen verran kauan, että lasten vierailut on vakiintunut käytäntö. Puhuitteko ollenkaan käytännön asioista ja talouspuolesta ennen yhteenmuuttoa?
Paljonko maksat asumisestasi nyt? Entä missä asutte, omistaako teistä toinen asunnon/talon vai ootteko vuokralla? Miten jaatte muut kulut kuten ruoka, entä kuka huolehtii asunnosta eli siivoaa, pyykkää, laittaa tuoat jne.
Jos tilanne tuli yllättäen niin onko miehen elämässä tai taloudellisessa tilanteessa käynyt jotain ja nyt on tiukkaa? Vai alkaako sitä nyppiä kun sulle jää enemmän rahaa kuussa kuin sille? Lasten äiti varaton?
Joka tapauksessa lapsilla on kaksi vanhempaa, jotka maksavat lasten elatuksen. Siihen ei tarvita äipän uutta miesystävää sen enempää kuin iskän uutta naisystävää. Itse en sekaantuisi lapselliseen äijään, kaikkein vähiten muuttaisin saman katon alle. Jos teillä on tosiaan käymättä keskustelut perusasioista niin nyt on korkea aika. Tietenkään et maksa puolia kun lasten takia pitää olla puolet isompi asunto kuin teille kahdelle. Et myöskään maksa ruokalaskua kun lapset ovat teillä, se kuuluu lasten isälle. Kuten harrastevälineitten ja vaatteitten ostaminen. Lapsiviikolla iskä ottaa (viimeistään) ottaa vetovastuun ruokahuollosta ja siivoamisesta. Eikä sun pidä suostua ilmaiseksi lapsenlikaksi, iskä järjestää menonsa jotta voi olla omien lastensa kanssa.
En ymmärrä miksi tämä on hirveä ongelma. Jos lapset on jo niin iso osa elämää, että heidän kanssa haluaa asua yhdessä, miksi osallistuminen kuluihin olisi ongelma? He ovat osa silloin sinunkin perhettä.
Tämä on hyvä keskustelu, vapautta myös miehen maksamasta uusioperheen naisen lasten kustannuksia. Ja ylipäätänsä asumisen kustannuksia jos muuttaa naisen luokse.
En olettaisi uuden puolison maksavan omien lasten kuluja. Mutta jos tähän joku mies muuttaisi, menettäisin lapsilisien yh-korotukset, eli 100e kuussa. Mun tuloilla se ei ole ihan pikkuraha kuitenkaan. Joten pelkkä se, että mies maksaisi vain omat kulunsa ei riittäisi, vaan minä jäisin tappiolle. Asun tosin omistusasunnossa, joten homma ei olisi muutenkaan ihan yksinkertainen. Mutta en kyllä ihan helpolla ketään tähän asumaan edes halua. En viitsi edes seurustella, riittää että on seksisuhde. Käy silloin kun lapset on isänsä luona.