Sisäsyntyiset myöhästelijät - vastatkaa mulle.
Minulla on kollega, jonka kanssa teemme yhdessä erilaisia asiakasprojekteja. Usein menemme hänen autollaan. Hän on aina myöhässä. Vaikka olisimme jo lähtkökohtaisesti myöhässä aikatauluista, hän alkaa vielä vaihtaa paitaa tai kenkiä asuun paremmin sopivaksi. Asiakkaat joutuvat odottamaan meitä. Joka kerta joudun/joudumme pyytämään anteeksi "Helsingin keskustan ruuhkaa". Minä haluaisin olla ajoissa, jotta voisin rauhassa laittaa läppärin datatykkiin eikä asiakastapaamisten aloittamiset menisi aina sellaiseksi kiireelliseksi sähläämiseksi. Mielestäni annamme itsestämme lepsun, huolimattoman, epäarvostavan ja epäluotettavan kuvan.
Olen puhunut asiasta kymmeniä kertoja kollegan kanssa. Hän on sitä mieltä, että ei tee sitä tahallaan, mutta aika vaan kuluu jonnekin eikä hahmota ajan kulumista. Hän ei koe, että asian suhteen on mitään ongelmaa. Hänen mielestään minä nipotan turhasta. Minua on kuitenkin ruvennut viimeaikoina suoraan sanottuna vituttamaan niin lujaa, että olen jo valmiiksi hänelle vihainen ja sitten se ärtymys tarttuu häneenkin ja asiakastapaamisissa on viileä tunnelma.
Miten teidät "sisäsyntyiset myöhästelijät" voisi saada ymmärtämään, että tuo käytöspiirre on todella haitallinen monella tavalla? Antakaa ohjeita, miten minun pitäisi tähän kollegaan pyrkiä vaikuttamaan? Vai pitääkö minun vaan alistua tähän ja alkaa esim. kulkea eri kulkuvälineellä ja mennä itse ajoissa? Tuntuu vaan niin tyhmältä sitten maksaa kahden auton pysäköinnit Hesan keskustassa. Automatkat on myös pystytty käyttämään yhteisen asiakastrategian luomiseen. Sekin aika pitäisi sitten löytää jostakin muualta.
Neuvoja kehiiin!
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 09:49"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 09:42"]
Kun ei hahmota aikaa ei hahmota. Ei sille mitään voi. Älä anna sen enää vaihtaa vaatteita, en mä tiedä. Minusta voisit relata itsekin. 10 min sinne tai tänne. Tarjotkaa asiakkaille pulla-kahvit niin ne on tyytyväisiä.
Ajan hahmottamattomuus on ihan oikea vika eikä se tosiaan parannu. Vähän sama kuin punavihersokeus tai vasenkätisyys.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Ihminen oppii katsomaan sitä kelloa jos on muuten normaaliälyinen. Etkö muka erota jos katsot kellotaulua että onko kello vaikka 9.45 vai 10.30?
[/quote]
Joo mutta ei se mitään auta. Kuten ap sanoi, se on sisäsyntyistä. Toiset eivät osaa arvioida kuinka paljon aikaa tarvitsevat joihinkin asioihin. Jossain määrin sitä voi oppia ja oppiikin mutta kaikilla se ei sillai todella mene selkäytimeen ikinä vaan ihminen palaa siihen "omaan aikaansa" heti kun voi. Vähän sama kuin että iltavirkku ei ole parhaimmillaan aamuisin vaikka pakosti herää kun ei muutakaan voi mutta paras työteho on vasta myöhemmin päivällä. Ihmisten erilaisuus pitää vaan hyväksyä.
[/quote]
Ei ääretön itsekeskeisyys ole sellainen asia josta ei voi halutessaan oppia pois, mutta se vaatii sen muutoksen ajattelutapaan että alkaa näkemään muutkin ihmiset yhtä arvokkaina.
[/quote]
Jos ajattelet, että se on arvostuskysymys niin se on sun ongelmasi. Mä ajattelen, että tämä on vain elämää ja menen kun ehdin. Jos en ehdi en mene vaan menen joskus toisen kerran.
[/quote]
Taidat olla varsinainen narsisti. Ei kukaan vähänkään toisia ajatteleva ihminen toimi noin piittaamattomasti. Eli kyse onkin narsismista, ei ajantajun heikkoudesta. Niin, vai?
Kun ei hahmota aikaa ei hahmota. Ei sille mitään voi. Älä anna sen enää vaihtaa vaatteita, en mä tiedä. Minusta voisit relata itsekin. 10 min sinne tai tänne. Tarjotkaa asiakkaille pulla-kahvit niin ne on tyytyväisiä.
Ajan hahmottamattomuus on ihan oikea vika eikä se tosiaan parannu. Vähän sama kuin punavihersokeus tai vasenkätisyys.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Ihminen oppii katsomaan sitä kelloa jos on muuten normaaliälyinen. Etkö muka erota jos katsot kellotaulua että onko kello vaikka 9.45 vai 10.30?
[/quote]
Joo mutta ei se mitään auta. Kuten ap sanoi, se on sisäsyntyistä. Toiset eivät osaa arvioida kuinka paljon aikaa tarvitsevat joihinkin asioihin. Jossain määrin sitä voi oppia ja oppiikin mutta kaikilla se ei sillai todella mene selkäytimeen ikinä vaan ihminen palaa siihen "omaan aikaansa" heti kun voi. Vähän sama kuin että iltavirkku ei ole parhaimmillaan aamuisin vaikka pakosti herää kun ei muutakaan voi mutta paras työteho on vasta myöhemmin päivällä. Ihmisten erilaisuus pitää vaan hyväksyä.
[/quote]
Ei ääretön itsekeskeisyys ole sellainen asia josta ei voi halutessaan oppia pois, mutta se vaatii sen muutoksen ajattelutapaan että alkaa näkemään muutkin ihmiset yhtä arvokkaina.
[/quote]
Jos ajattelet, että se on arvostuskysymys niin se on sun ongelmasi. Mä ajattelen, että tämä on vain elämää ja menen kun ehdin. Jos en ehdi en mene vaan menen joskus toisen kerran.
[/quote]
no voitko edes soittaa kun myöhästyt niin toinen ei odota sinua turhaan kadun kulmassa vai onko siihenkin joku erillinen kehitysvamma?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Taidat olla varsinainen narsisti. Ei kukaan vähänkään toisia ajatteleva ihminen toimi noin piittaamattomasti. Eli kyse onkin narsismista, ei ajantajun heikkoudesta. Niin, vai?
[/quote]
Loppuuko sulta järkevät argumentit kun alat haukkumaan? Kyllä ihmisillä tiedätkö ON OIKEUS erilaisiin mielipiteisiin ja näkemyksiin asioista.
En nyt käsitä mitä toi sisäsyntyset tarkoittaa. Mutta mielestäni se on ihmisestä itsestään kiinni myöhästyykö vai ei. Minä en suostuisi kulkemaan hänen kanssaan vaan antaisin hänen yksin myöhästyä. Olisin itse paikalla ja aloittaisin palaverin ajallaan.
Miksi et ole kertonut esimiehellenne hänen myöhästymisistään. Vai oletko hänellä työssä ja siksi katsot läpi sormien hänen myöhästelyään.
Muista ei sinun tarvitse myöhästyä, mene omalla kyydillä tai julkisilla paikalle. Äläkä suostu selittelemään hänen myöhästymisiään. Tavallaan sinä annat luvan hälle että voi myöhästyä.
Näillä myöhästelijöillä on AINA selitys valmiina. Todellisuudessa taitaa vaan olla järjestelykyvyn puutetta tai sitten eivät arvosta muita ihmisiä sen vertaa, että edes koittaisivat olla ajoissa paikalla.
Ei nyt luulisi olevan isokaan ongelma tiivistää vähän tahtia, jos huomaa että meinaa myöhästyä.
relaa ei tosta kannattaaa vetää hernettä nenään. ei tuo ees oo mitään vakavaa. sama se jollekin viis min
Hänellä on tavallaan helppoa, kun joudutte selittelemään molempien puolesta. Asiakas ei tiedä mistä myöhästyminen johtuu ja hänen ei tarvitse ottaa vastuuta myöhästymisestään. Mene sinä ajoissa paikalle, miten vain pääsetkään, ja kun työkaverisi puolen tunnin päästä saapuu paikalle, saa selitellä ihan itse miksi hän ei tullut ajoissa.
Luen koko ajan tämän ketjun otsikon, että "sisäsiittoiset myöhästelijät". Mitä megamyöhästelijöitä niistä syntyisikään?
Olen myöhästelijä MUTTA en ole koskaan myöhästynyt lentokoneesta, junasta, asiakkaan tapaamisesta tms. OIKEASTI tärkeästä asiasta. Opin itse lisäämään kaikkiin arviointeihini tunnin - eli en vain yhtään hahmottanut, kuinka kauan minulla kestää valmistautuminen. Kun joku kysyy, monelta tulet, ajattelen klo 14 ja vastaan ääneen klo 15, sitten tähtään siihen klo 14 ja olen ennen 15 paikalla.
Tuo kertoo vain sen, ettei työkaveriasi kiinnosta.
Tämä on myös ihan oikeasti luonnekysymys - esimerkiksi minua ei voisi vähempää kiinnostaa, jos joku toinen on puoli tuntia myöhässä. Se ei haittaa minua yhtään eikä nosta verenpainettani. Kun sovin puolivirallisen tapaamisen esim. klo 14, oletan palaverin alkavan noin 14-14.30 välillä, hyvissä ajoin ennen 15. Ajattelen yleensä, että ihmisillä on muutakin tärkeää tekemistä kuin minun tapaamiseni, esim. muita työasioita. Poikkeuksina ovat oikeasti tälle henkilölle hyvin tärkeät tapaamiset, esim. työhaastattelu, siitä ei sovi myöhästyä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:48"]Jos kerran asiakkaita ei tuo myöhästely haittaa, niin ei kai se sitten ole ongelma. Jos sinua itseäsi ärsyttää odotella siellä työkaverin kotona, niin sitten se kyllä on sun vastuulla joko mene niillä julkisilla tai hommata oma auto. Maksaahan se autonpito sun työkaverilleskin, eikö?
Toinen juttu on sitten se, että pitäiskö sun jutella tästä asiasta teidän esimiehen ja tän sun kolleegan kanssa yhdessä? Tuot esille, että sinua häiritsee tulla myöhässä asiakastapaamisiin, mutta kolleegasi taas mielellään tulee myöhässä. Ja tässähän ei siis mitään varsinaista ongelmaa, koska asiakkaita ei häiritse, mutta sinulle vaikea tehdä näin töitä. Nostat myös esiin kysymyksen tuosta strategiasuunnittelusta, että sille on nyt varattava eri aika, koska ette enää voi käyttää tuota ajomatkaa siihen.
Sun kolleega on ärsyttävä tapaus, mutta oikeasti ei sen tarvi pitää sua tyytyväisenä vaan ne asiakkaat. Jos asiakkaat hänestä tykkää eikä tuo myöhästely aiheuta busineksen menetyksiä, niin sitten se kyllä on sun kannalta voi,voi. Hommaa oma kyyti tai muuta asennettas niin, ettei asiakas huomaa, että sua ärsyttää.
[/quote]
Miksei tämä kolleega sovi sitten, että myös ap tulee myöhemmin paikalle? Asiakas tapaaminen on klo 9 ja ap voi tulla työkaverin luo 9.15, koska kyllähän ne asiakkaat voi odottaa. Tai miksei sano suoraan heillekin, että tulevat vasta 10 paikalle? On nääs toi ajantaju hämärtynyt ja pitää sovitella koruja peilin edessä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:45"]
Ap, puhu esimiehenne kanssa. Varmasti hänellä on mielipiteensä sanottavana siihen, että annatte huonon kuvan asiakkaille.
[/quote]
No sepä se, kun ei ole esimiestä :/
ap