Mikä näitä nykyasuntoja vaivaa
Miten rakentajat kehtaa ja miksi nämä kelpaa ihmisille?
Siis että sanotaan esim 2h+k, mutta totuus on se että ulko-ovesta tullaan suoraan olohuoneeseen ja keittiö on vain yksi seinä siinä huoneessa. Ja juuri näin ilmoituksen, missä luki selvästi 2h+k, mutta se "toinen huone" oli alkovi olohuoneessa. Ja siinäkin keittiö käsitti kaappirivin olohuoneen seinällä. Oli sentään eteinen, sekin näyttää unohtuvan aika monesta asunnosta nykyään.. Tämä on Suomi, täällä tarvitaan paikka kurakengille ja märille takeille vuoden ympäri!
Kommentit (704)
Ahtaasti asuminen aiheuttaa ahdistusta ja mt-häiriöitä. Mitä näissä pienissä kodeissa voi tehdä, istua ja maata? Pyykit kuivatetaan asuintilassa, ruokaa tehdään olohuoneen hellalla (hellahuone) tai ilmeisesti vain mikrotetaan valmisruokia? Onko tämä hyvinvointivaltion elintasoa? Ahtaudessa syntyy riitaa kun ei voi vetäytyä mihinkään itsensä kanssa ja mihin säilötään kausivaatteet ja kengät, harrastusvälineet? Mutta onhan Suomi maailman onnellisin kansa kuitenkin. Itse olen ulkosuomalainen ja asunut aikuisikäni aina väljästi enkä ole mikään kultalusikka suussa syntynyt. Kaikki itse ansaittu ja velaton talo 120 neliötä, jossa asun nyt yksin leskenä. Perheen kanssa meillä oli 250 neliötä Helsingin kokoisessa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveiset Tollolaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja makuuhuoneisiin mahtuu vain sänky. Pieni kaappi on valmiiksi rakennettu niin ettei edes sängyn paikkaa saa valita.
No aika hyvä makuuhuone se on näissä nykyisissä, jos sinne mahtuu sänky!
Juuri kävin siskoni uudessa asunnossa, missä 160 cm leveä normaali parisänky ei mahdu kumpaankaan makuuhuoneeseen. Ja keittiö on juuri tuollain yhdellä seinällä olohuoneessa.
Näillä kanikopeilla on hinta kohdillaan. Olemme rikkaita, meillä on varaa maksaa, loihe lausumaan pääkanisterimme....vaikka Tokion hintoja ja elättää siinä sivussa muutama sata miljoonaa ulkomaan elättiä.
Pohjolan Öllölässä kyllä löytyy tarpeeksi typeryksiä, että voi pyytää vaikka parikymmentä tonttua/kanikoppi neliö. Ostajia (typeryksiä)löytyy ja kauppa käy kuin siimaa.
Kyllä saa naureaa ihan kippurassa näille asunnonostajille. Harmi vaan, ettei kanikopin ostajilla taida onnistua reklamaatiot niin helposti kuin Ok kaupoissa kun rahat loppuvat, velat painavat päälle ja ostokrapula jyskyttää umpiluussa
Hyvä se on nauttia ja kippurassa nauraa vahingoniloisena, kun itsellä maksettu asunto eikä muuttotarvetta. Niin minullakin on, mutta lasteni ja muiden asuntomarkkinoille vasta joutuvien puolesta itkettää, eikä hymynhäiveen vertaa naurata. Todennäköisesti oletkin näitä sijoittaja vuokra-lordi, tai -ladyja.
Asumisesta on pakko maksaa joko vuokrana tai omistustusasunnon hankkijana. Hinnoille ei tavallinen ostaja voi mitään. Luuletko, että myyjälle voi sanoa, että enhän minä tyhmä ole ja maksa älytöntä hintapyyntöäsi, maksan mitä maksan ja sinun on sillä myytävä! Vanhojen asuntojen hinnat eivät ole paljon matalampia, kuin uusienkaan ja remonttikustannukset nostavat ne samoihin sfääreihin. Rakennustyöläisetkin kun tuodaan halpatyövoiman maista, niin ei tarvitse ihmetellä, että keitä nämä kippurassa naurajat ovat.Omalla paikkakunnalla on kyllä merkittävä hintaero uusien ja vanhojen talojen välillä. Tämä juuri kirpaisikin kun näki miten ison tontin ja neliömäärän olisi saanut jos olisi pystynyt ostamaan esim vaikka 90-luvulla rakennetun talon, 70-luvun talosta puhumattakaan. Mutta entisenä homepakolaisena ei vaan voinut ottaa riskiä.
Kirjoitukseni koski lähinnä tätä nykyistä kerrostalorakentamista, jossa ei ole eteistä, keittiötä, eikä ovellista makuuhuonetta. Itse ostin täysin remontoidun omakotitalon isolla tontilla, hieman uutta edullisemmalla hinnalla. Parin vuoden asumisen jälkeen paljastui laaja kosteus- ja homeongelma. Kolmen vuoden oikeustaistelun jälkeen kauppa purettiin ja ainoat nettoajat olivat lakimiehet. Homeesta johtuvasta sairaudesta kärsii moni sen helvetin kokenut lopun ikäänsä. Voihan olla, että ”ostokrapulasta” johtuviakin reklamaatioita tehdään, itse en sellaista ole kohdannut. Eräs tuttava myi mökkinsä ja joutui perumaan kaupat ilmenneen homevaurion vuoksi. Hän jaksoi solvata näitä ”kauppoja katuvia” huijareiksi, vaikka tutkimustulokset osoittivat selvästi mm. sädesienen vaurioittamia rakenteita. Vaatteensakin haisivat niin, että oksetti. Kaupan purkua, tai hinnanalennusta en usko kenenkään lähtevän huvikseen hakemaan. Riski lopputuloksesta on suuri ja kustannukset molemmille osapuolille valtavat.
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä luen niin siunaan jälleen kerran, että elämämme on pikkukaupungissa.
Minä asun omistusasunnossa, rivarissa, 78 m2 päätykolmiossa yksin, olen eläkeläinen, kotini on velaton ja rak. laadukkaasti 1998, naapurista ei kuulu pihahdustakaan, jokaisella on oma ilmanvaihto ja vedenmittaus on asuntokohtainen. Pihoista ei näy toisen pihaan, pihat on porrastettu.
Esikoinen, 42 v, asuu miehensä kanssa 190 m2 omakotitalossa, jonka ovat itse itselleen rakentaneet, talo on n. 2000 m2 tontilla. Ovat talonsa jo maksaneet.
Kuopus, 39 v, rakennuttaa perheensä kanssa parhaillaan uuttaa taloa, koska kohta syntyy kolmas lapsi, talosta tulee 159 m2, tontti on 1700 m2 ja oma. Ensimmäisen talonsa myivät kun kävi ahtaaksi.
Olisi hirveää asua kerrostalokopissa naapureitten mölinöitä kuunnellen.
Kyllä siunaan jälleen kerran, että asumme pääkaupunkisudulla työpaikkojen läheisyydessä hyvien kulkuyhteyksien varrella 157 neliön omassa velattomassa kerrostaloasunnossa. Maalla voimme käydä mökillä haistelemassa lehmänlannan hajua ja kuuntelemassa troktorien ääniä viikonloppuisin, kesällä tai vaikka mennä sinne etätöihin. - Ei vaan meillä on mökki ihanalla paikalla avaralla pihalla ilman naapureita. Pieni traktorien pärinä ei hirveesti haittaa ja iltapimeällä näkee tähtitaivaan, kun ei ole katuvaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lottovoittoa odotellessa katselen oman alueen myytäviä asuntoja. Tässä 221 neliön ja 1,3 miljoonan talossa on 3 makuuhuonetta sekä työhuone, mutta keittiöön ei näytä mahtuvan juuri mitään, mihin kattilat, astiat ja kuivaelintarvikkeet? Vettä juot kraanasta, sillä limut ja mehut joko jää kauppaan tai ne on pinottava lattialle. Mihin kirjahyllyt? Lisäksi haluaisin ammeen ja jollei ole ihan pikkulapsiperhe, niin 2 suihkua on turhaa. Suomessa suositut jääkaapit ja liesitasot + uunit ovat todella pieniä ja kapeita.
Itseäni ihmetytti kodinhoitohuoneen toimiminen varsinaisena risteysasemana, kun sieltä avautui ovi käytävään, autotalliin, pesuhuoneeseen ja ulos terassille. Neljä ovea ja kaikki eri seinillä. Helppo sisustaa!
Muutenkin tallista kodinhoitohuoneeseen ei oo hirmu kätevä, kun tilaan, jossa tarkoitus pyykätä, kulkea suihkuun jne kulkeentuu hiekat. Ovi tuohon eteistilaan ennemmin. Tosin sen pitäis tuossa avautua tallin puolelle, ettei mee portaiden eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lottovoittoa odotellessa katselen oman alueen myytäviä asuntoja. Tässä 221 neliön ja 1,3 miljoonan talossa on 3 makuuhuonetta sekä työhuone, mutta keittiöön ei näytä mahtuvan juuri mitään, mihin kattilat, astiat ja kuivaelintarvikkeet? Vettä juot kraanasta, sillä limut ja mehut joko jää kauppaan tai ne on pinottava lattialle. Mihin kirjahyllyt? Lisäksi haluaisin ammeen ja jollei ole ihan pikkulapsiperhe, niin 2 suihkua on turhaa. Suomessa suositut jääkaapit ja liesitasot + uunit ovat todella pieniä ja kapeita.
Itseäni ihmetytti kodinhoitohuoneen toimiminen varsinaisena risteysasemana, kun sieltä avautui ovi käytävään, autotalliin, pesuhuoneeseen ja ulos terassille. Neljä ovea ja kaikki eri seinillä. Helppo sisustaa!
Muutenkin tallista kodinhoitohuoneeseen ei oo hirmu kätevä, kun tilaan, jossa tarkoitus pyykätä, kulkea suihkuun jne kulkeentuu hiekat. Ovi tuohon eteistilaan ennemmin. Tosin sen pitäis tuossa avautua tallin puolelle, ettei mee portaiden eteen.
Ei kait kodinhoitohuoneessa ole tarkoitus käydä suohkussa muuten kuin suihkuttamassa kuravaatteet ja -kengät?
jos minulla olisi rakennusfirma, niin rakentaisin juuri tuollaisia asuntoja niin kauan kuin ihmiset ostavat niitä
Tyhmät ostajat eivät ymmärrä ottaa asioista selvää ennen ostamista ja/tai ei ole tarpeeksi rahaa hyvään asuntoon. Rakennusfirmat sitten kysynnän takia mukautuvat palkkaamaan halvempaa työvoimaa virosta, latviasta, liettuasta. Työvalvontaa heikennetään, koska se maksaa ja piilotellaan kaikki virheet, huonot materiaalit, jotta olisi vaikeampi huomata ilman asiantuntijoita.
Tähän on tultu ja tämä ei lopu ennen kuin asiakkaat kaikkoavat. Miksi lopettaa huono laatu, jos myy siitä huolimatta?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Meillä on ihan hyvän kokoinen kolmio (75 m²), mutta keittiö sopisi kokonsa puolesta yksiöön. Läpikuljettava pimeä koppi, jossa tasoja yhteensä reilu 2 metriä, pisin ehjä pätkä on 1 m..
Sopisi yksiöön? Minun yksiön keittiössä on 0,5 + 0,75 metriä tasoja. Toisessa on mikro ja toisessa kahvinkeitin ja kahvimylly, joten käytettävissä olevaa tasoa on vielä vähemmän. Edellisessä yksiössä pöytätilaa oli tasan metri. Ja nämä ovat isoja yksiöitä, 31 neliötä.
Vanha kaksio (erillinen keittiö johon mahtuu pöytä, iso olkkari jossa vierasmajoituskin onnistuu, kunnon makuuhuone jonne saa työpisteen) on toiminnoiltaan käytännössä vastaava uuden kolmion kanssa (keittiöolkkari ja kaksi minimakkaria, eli työtila ja vierasmajoitus toiseen).
Uusi voi olla kivakin.
Hintaa on vanhalla kaksiolla - toki kaupungista riippuen - puolet vähemmän. Ja niissä on usein vaatehuone, en muista uusissa kolmioissa nähneeni.
Vanhat parempia monilta ratkaisuiltaan. Tässäkin 50-l. kaksiossa on keittiö rakennettu käytävälle piiloon päähuoneesta eli tunnelma on rauhallinen vrt nykypäivänä. Tosin jääkaappi on salin puolella, mutta ideana käytäväkeittiö on pienessä asunnossa hyvä.
https://www.etuovi.com/kohde/2238875
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin usein myös, että jos on enemmän kuin yksi asukas: mihin laitetaan kesällä talvivaatteet ja kengät? Missä on varavuodevaatteet? Missä esim joulukoristeet? Säilytystilaa yleensä tarvitaan, kun kaikki ei konmarita kaikkea koko ajan.
Menee ärsyttäväksi säätämiseksi, että säilytystilaa pitää sitten olla sängyn alla ja sohvan sisällä ja ties missä.
Kun pienet asunot pienet tilat.Arkitehti ajatelee,ihminen oppi karsimaan turha roinan tavaran,materialit,astiat ja vaateet minimiin.Kun ei ole tilaa niihin.
Arkkitehdit eivät nykyään osaa ajatella yhtään mitään. Putkiaivoja ovat.
Ainakin putkiasuntoja. Sitten se ainoa ikkuna asunnossa sielä tuvan yhdellä seinällä onkin sen kokoinen, että siinä on pidettävä kaihtimia koko ajan kiinni, kun muuten olet kuin akvaariossa siellä pikku kopissasi.
Mun asuinalueelle rakennettiin viime vuonna rivitalo (nyt valmiita ja niissä asukkaat) jotka näyttää oikeasti aivan linnun pöntöiltä :D Niissä on just kirjaimellisesti yks iso ikkuna joka vastaa päätyseinää. Sivuilla ei ikkunoita.. Suurimmalla osalla on verhot siinä edessä koska se rivitalo sijaitsee vilkkaan kävelytien vieressä. Osa on laittanut puoleen väliin ikkunaan semmosta materiaalia joka sumentaa osittain. Tosi kiva ja käytännöllistä tommonen.. Mietin jo ku niitä rakennettiin, että kuka tuolla haluaa asua kun olo kun akvaariossa. Kämppiin ku näki vielä sisälle ennen verhoja (:D) niin tadaa avotilaa koko kämppä. Oma painajainen akvaario, avotila ja vilkkaan tien vieressä.
Onkohan siinä koirapuisto lähellä, heti kuulosti tutulta!
Facessa tuli vastaan mainos tästä asunnosta. Mainostivat sanoilla "nerokas pohjaratkaisu".
Onhan tuo tosi nerokas jos se tarkoittaa ahdasta ja mahdotonta sisustaa.
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/rovaniemi/16348688
Huomaa että uusi uljas sukupolvi on tuonut uudet uljaat vaatimukset. Vai onko tällä palstalla pelkästään maalaisia ja isoihin neliöihin tottuneita maakuntakaupunkien ihmisiä? Olen asunut pitkän ikäni Helsingin keskustassa ja kyllä tuollainen olohuoneen kupeessa oleva keittokomero on tähän asti ollut ihan normiasia pienissä asunnoissa.
Ei siinä mitään jos on rahaa ja rahkeet riittää, ostakaa toki isoja asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Facessa tuli vastaan mainos tästä asunnosta. Mainostivat sanoilla "nerokas pohjaratkaisu".
Missä se kaksi huonetta on? En löydä edes yhtä. Tuossa on keittiö ja alkovi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat parempia monilta ratkaisuiltaan. Tässäkin 50-l. kaksiossa on keittiö rakennettu käytävälle piiloon päähuoneesta eli tunnelma on rauhallinen vrt nykypäivänä. Tosin jääkaappi on salin puolella, mutta ideana käytäväkeittiö on pienessä asunnossa hyvä.
https://www.etuovi.com/kohde/2238875
Itse olen nähnyt vastaavia vanhoja asuntoja, joissa keittiö yhdistää olo- ja makuuhuoneen. Tuossa on ilmeisesti vain poistettu huoneiden väliset ovet. Keittiö on tosi pieni koppi. Ikkuna estää kaappitilojen maksimoinnin.
Uudet käyvät kaupaksi siksi, että niihin pääsee helposti kiinni kun taloyhtiöön on leivottu vähintään 70% asuntolainasta valmiiksi kolmen vuoden lyhennysvapaalla. Omarahoitukseen riittää siis joku pikavippi jos ei ole omaa rahaa. Vanhaan asuntoon joutuu hankkimaan rahoituksen 100% itse. Lisäksi ihmiset peloteltu remonteista ja kalliitahan ne onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/rovaniemi/16348688Missä se kaksi huonetta on? En löydä edes yhtä. Tuossa on keittiö ja alkovi.
Ei ole keittiötä, vaan kt eli keittotila. Lisäksi sen jatkona on huone sekä "nerokas makuusyvennys", jonka sänky kätevästi jakaa kahteen erilliseen osaan. Petaaminen ja siivous on eri kivaa!
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä luen niin siunaan jälleen kerran, että elämämme on pikkukaupungissa.
Minä asun omistusasunnossa, rivarissa, 78 m2 päätykolmiossa yksin, olen eläkeläinen, kotini on velaton ja rak. laadukkaasti 1998, naapurista ei kuulu pihahdustakaan, jokaisella on oma ilmanvaihto ja vedenmittaus on asuntokohtainen. Pihoista ei näy toisen pihaan, pihat on porrastettu.
Esikoinen, 42 v, asuu miehensä kanssa 190 m2 omakotitalossa, jonka ovat itse itselleen rakentaneet, talo on n. 2000 m2 tontilla. Ovat talonsa jo maksaneet.
Kuopus, 39 v, rakennuttaa perheensä kanssa parhaillaan uuttaa taloa, koska kohta syntyy kolmas lapsi, talosta tulee 159 m2, tontti on 1700 m2 ja oma. Ensimmäisen talonsa myivät kun kävi ahtaaksi.
Olisi hirveää asua kerrostalokopissa naapureitten mölinöitä kuunnellen.
Minulle olisi pieni kuolema muuttaa maalle pikkukaupunkiin johonkin rivarikoppiin. Kun pitkälle toistasataavuotiaassa kodissa on katto 3,5 m korkealla ja ikkunasta näkyy yöllisen kaupungin valoissa kimaltava meri, puistoa ja vanhaa tyylipuhdasta kivikaupunkia Jugend- ja uusrenessanssitaloineen, kynnys nykyaikaiseen suomalaiseen standardiasuntoon muuttamiseen on aika korkealla. Olkoon neliöitä vaikka 1000. Ihminen on siitä kiva otus että hän sopeutuu ja kiintyykin omaan ympäristöönsä. Varmaan olet laittanut kivaksi ja kotoisaksi oman kotisi ja hyvästä syystä viihdyt.
Vierailija kirjoitti:
Oho yllättävän kallis tämä.
Omalla paikkakunnalla on kyllä merkittävä hintaero uusien ja vanhojen talojen välillä. Tämä juuri kirpaisikin kun näki miten ison tontin ja neliömäärän olisi saanut jos olisi pystynyt ostamaan esim vaikka 90-luvulla rakennetun talon, 70-luvun talosta puhumattakaan. Mutta entisenä homepakolaisena ei vaan voinut ottaa riskiä.