Mikä näitä nykyasuntoja vaivaa
Miten rakentajat kehtaa ja miksi nämä kelpaa ihmisille?
Siis että sanotaan esim 2h+k, mutta totuus on se että ulko-ovesta tullaan suoraan olohuoneeseen ja keittiö on vain yksi seinä siinä huoneessa. Ja juuri näin ilmoituksen, missä luki selvästi 2h+k, mutta se "toinen huone" oli alkovi olohuoneessa. Ja siinäkin keittiö käsitti kaappirivin olohuoneen seinällä. Oli sentään eteinen, sekin näyttää unohtuvan aika monesta asunnosta nykyään.. Tämä on Suomi, täällä tarvitaan paikka kurakengille ja märille takeille vuoden ympäri!
Kommentit (704)
Kun tätä luen niin siunaan jälleen kerran, että elämämme on pikkukaupungissa.
Minä asun omistusasunnossa, rivarissa, 78 m2 päätykolmiossa yksin, olen eläkeläinen, kotini on velaton ja rak. laadukkaasti 1998, naapurista ei kuulu pihahdustakaan, jokaisella on oma ilmanvaihto ja vedenmittaus on asuntokohtainen. Pihoista ei näy toisen pihaan, pihat on porrastettu.
Esikoinen, 42 v, asuu miehensä kanssa 190 m2 omakotitalossa, jonka ovat itse itselleen rakentaneet, talo on n. 2000 m2 tontilla. Ovat talonsa jo maksaneet.
Kuopus, 39 v, rakennuttaa perheensä kanssa parhaillaan uuttaa taloa, koska kohta syntyy kolmas lapsi, talosta tulee 159 m2, tontti on 1700 m2 ja oma. Ensimmäisen talonsa myivät kun kävi ahtaaksi.
Olisi hirveää asua kerrostalokopissa naapureitten mölinöitä kuunnellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt myydään isoja parvekkeita. Ihan kun Suomessa voisi asua partsilla ympäri vuoden. 🤔
Mitä nyt noita ihmisten parvekkeita katsoo (ja se on helppoa kun on koko seinä lasia kuin terraariossa), näyttäisi siltä että siellä säilytetään kaikki se tavara mikä ei mahdu sisälle asuntoon. Toimii kätevästi ns kylmänä varastona.
Tää on niin totta! Hienon näköisestä taloyhtiöstäkin tulee äkkiä ei niin hieno, kun parvekkeet on täynnä pussukkaa, laatikkoa, polkypyöriä, pyykkejä jne.
Ja sitten se parvekkeen JÄRJETÖN koko! Mitä tässä ilmastossa tekee 15 neliön parvekkeella? Varsinkaan, jos naapuritalo on ihan vastapäätä.
Mahtuu tosi paljon pyykkiä kuivumaan ja säilyttämään ne auton renkaat ja vanhan sohvan ja tv:n pahvilaatikon + muut muuttolaatikot siltä varalta että kohta taas muuttaakin pois. Mutta se, että asunto on 30 neliötä "kaksio" ja parveke 15 neliötä, mikä järki.
Mahtuu sinne vielä pihakeinu ja makrame-amppeli kun oikein tunkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultainen 60-luku kirjoitti:
Miksei tehdä 60-70 luvun pohjaratkaisuilla ja nyky materiaaleilla?
Asumismukavuuden kannalta aivan ehdoton.Minä taas haluaisin 1920-30-luvun ratkaisuilla ja materiaaleilla rakennettuja taloja joissa olisi kuitenkin nykyajan lämpölasit ja LVI. Mutta meitä on kai liikaa, se maksaisi nykyään tähtitieteellisiä summia.
Ovathan nuo vanhat jugendit kyllä päällepäin kauniita ja sisällä huonekorkeus on yleensä vaikuttava.
Ei ne kuitenkaan läheskään kaikki ole niin laadukkaasti rakennettuja. Niitähän rakennettiin runsain mitoin juuri pulavuosina jolloin laadukkaista rakennustarvikkeista oli kaikkialla huutava pula, joten sinne seinien ja alapohjien täytteiksi päätyi yhtä ja toista sellaista materiaalia, mitä ei minkään rakennuksen seiniin tai perustuksiin tulisi laittaa.
No joo vpi olla että kreosoottipalkkia löytyy, ja betonin sisällä on ihan mitä vaan. Mutta jos nyt puhutaan hyvistä taloista niin ne on asumismukavuuksiltaan ykkösiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä tehdään mitä ostetaan. Taas uudesta kohteesta meni ekana pienet asunnot. Itekkä en uudisasuntoa ostais, kun pohja ei vastaa mieltymyksiäni. Ja ihan olen töissä raksalla.
Pienet asunnot menee koska ne ovat halvimpia. Ei siksi, että ihmiset erityisesti haluaisivat niitä.
Kun yksi neliö maksaa 5000 euroa harvalla on niitä paljon ostaa.
En lukenut kaikkia tekstejä mutta nää nykyajan yksiöt on painajaisia, yritetään saada olohuone, keittiö eteinen samaan tilaan,kylppäriin sen sijaan käytetty neliöitä koska esteettisyys...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin jo, että mulla on kaupungin murju 2 h + k, mutta tässä on oikeasti makuuhuone, keittiö, olohuone ja vaatehuone. Keittiössä on jopa iso pöytä ja vuodesohva. 54 neliötä. Oikeasti tämä tuntuu kolmiolta.
Yleisesti ottaen ainakin perinteisissä 60-80-lukujen kerrostaloissa on yllättävän toimivat ja avarat pohjaratkaisut.
Yksiöt 30-40 neliötä
Kaksiot 45-60 neliötä
Kolmiot 65-80 neliötä
Neliöt 90-110 neliötäUskallan veikata, että edellä mainittujen arvostus vielä kasvaa kohisten, kun uudistuotannon todellinen laaduttomuus hiljalleen valkenee ja ihmiset kyllästyvät minikoppeihinsa.
Olen samaa mieltä. Ostin joitakin vuosia sitten erittäin edullisen 60-luvun kolmion Tampereelta. Pieni, aliarvostettu lähiö. Ostin asunnon väliailaiseksi elämäntilanteen takia. Vuokrat olisivat olleet noin 1000 e+ vedet ja parkkip lisäksi. En voinut edes ajatella sellaista vuokraa maksavani. Nyt asumiskulut pienet.
No, rupesinkin viihtymään täällä. Palvelut, julkiset kulkuvälineet, luonto ja tosi mukavat naapurit.
Asunto on lähes 70 neliötä. Erillinen keittiö. Läpitalon huoneisto. Ikkunasta näkyy metsä.Häkkivarasto, kylmäkellari kuuluvat asunnolle. Iso autotalli 30 e/ kk ja autopaikka 10 e. Ilmainen lenkkisauna 1* vko.
Nyt kaupunginosa on kehittämishankkeessa mukana ja olen päättänyt pitää asunnon. Koska muutin ns hyvältä alueelta tänne, kyselijöitä viihtymisestäni on riittänyt. Olen tullut siihen tulokseen, että tämä on järkevää asumista edullisesti ja näihin ehkä monet vielä haluavat jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä luen niin siunaan jälleen kerran, että elämämme on pikkukaupungissa.
Minä asun omistusasunnossa, rivarissa, 78 m2 päätykolmiossa yksin, olen eläkeläinen, kotini on velaton ja rak. laadukkaasti 1998, naapurista ei kuulu pihahdustakaan, jokaisella on oma ilmanvaihto ja vedenmittaus on asuntokohtainen. Pihoista ei näy toisen pihaan, pihat on porrastettu.
Esikoinen, 42 v, asuu miehensä kanssa 190 m2 omakotitalossa, jonka ovat itse itselleen rakentaneet, talo on n. 2000 m2 tontilla. Ovat talonsa jo maksaneet.
Kuopus, 39 v, rakennuttaa perheensä kanssa parhaillaan uuttaa taloa, koska kohta syntyy kolmas lapsi, talosta tulee 159 m2, tontti on 1700 m2 ja oma. Ensimmäisen talonsa myivät kun kävi ahtaaksi.
Voi miten ahtaasti asut pikkukaupungissa. Minä asun yksin 106 neliön rivarissa Helsingissä. On teillä surkeaa siellä pöpelikössä. Susien seurassa.
Olen viime kuukausina etsiskellyt yksiötä sijoitukseen ja mahdollisesti tulevaisuudessa jälkikasvun opiskelija-asunnoksi. En tajua tuota, että 25 neliön yksiöön pitää ympätä se ~3metrin seinällinen keittiökalustetta.
Asut ja elät yhdessä huoneessa johon, ainakin opiskelijalle, sängyn lisäksi pitää mahtua jonkinlainen työpöytä. Niiden lisäksi voit valita haluatko tunkea asuntoosi ruokapöydän vai sohvan, molempia ei saa mahtumaan.
Ihmettelen siis sitä, mihin tuota kaikkea keittiötilaa tarvitaan? Harvemmin kai pikkuyksiössä asuva mitään ruokakutsuja järjestää. Satunnaisiin juhliin riittää pienempikin keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin jo, että mulla on kaupungin murju 2 h + k, mutta tässä on oikeasti makuuhuone, keittiö, olohuone ja vaatehuone. Keittiössä on jopa iso pöytä ja vuodesohva. 54 neliötä. Oikeasti tämä tuntuu kolmiolta.
Yleisesti ottaen ainakin perinteisissä 60-80-lukujen kerrostaloissa on yllättävän toimivat ja avarat pohjaratkaisut.
Yksiöt 30-40 neliötä
Kaksiot 45-60 neliötä
Kolmiot 65-80 neliötä
Neliöt 90-110 neliötäUskallan veikata, että edellä mainittujen arvostus vielä kasvaa kohisten, kun uudistuotannon todellinen laaduttomuus hiljalleen valkenee ja ihmiset kyllästyvät minikoppeihinsa.
Olen samaa mieltä. Ostin joitakin vuosia sitten erittäin edullisen 60-luvun kolmion Tampereelta. Pieni, aliarvostettu lähiö. Ostin asunnon väliailaiseksi elämäntilanteen takia. Vuokrat olisivat olleet noin 1000 e+ vedet ja parkkip lisäksi. En voinut edes ajatella sellaista vuokraa maksavani. Nyt asumiskulut pienet.
No, rupesinkin viihtymään täällä. Palvelut, julkiset kulkuvälineet, luonto ja tosi mukavat naapurit.Asunto on lähes 70 neliötä. Erillinen keittiö. Läpitalon huoneisto. Ikkunasta näkyy metsä.Häkkivarasto, kylmäkellari kuuluvat asunnolle. Iso autotalli 30 e/ kk ja autopaikka 10 e. Ilmainen lenkkisauna 1* vko.
Nyt kaupunginosa on kehittämishankkeessa mukana ja olen päättänyt pitää asunnon. Koska muutin ns hyvältä alueelta tänne, kyselijöitä viihtymisestäni on riittänyt. Olen tullut siihen tulokseen, että tämä on järkevää asumista edullisesti ja näihin ehkä monet vielä haluavat jatkossa.
Peltolammi🥰 t. Saman kokenut
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti enää ei ole tarkoitus viettää kotona aikaa, ainostaan säilöytyä siksi aikaan kun ei ole töissä.
Juuri näin... Rakentajat ennakoivat jo sitä tilannetta, että vain hyvin harvalla on varaa elää leveämmin.
kannattaa ostaa vanha talo, jossa on tilaa. Tekee vaan mieluisen rempan ja siinä se.Toki näissä on 'vikana' se, että vessa on niin pieni että ovi auki isompi ihminen joutuu olemaan. Mutta voiha sen tehdä uudelleen ja toiseen paikkaan jos ei se pieni vessa kelpaa. Meillä on 2 pientä, toinen oli /on normaalisti eteisestä kulku ja toinen on yläkerrassa makkarin liki käytävässä, tehty entisen komeron paikalle. Makkarissa on tilaa vaikka kahdelle sängylle, muutamalle isolle kaapille, eikä ilma lopu yön aikana. Sivuvinteissä kaikelle omat säilytystilansa, pohjakerroksessa useita huoneita eri tarkoituksiin, mm pakastimille ja puolison 'rojuille' omansa, sauna ja autotalli.
Ymmärrän toki että kyse oli nyt uudisrakennuksista ja niistä asunnoista, tämä oli vain vertailun vuoksi.
Ja jotkut ei edes talossa halua asua, joten ei ole palkokasvia nenään syytä tunkea.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia tekstejä mutta nää nykyajan yksiöt on painajaisia, yritetään saada olohuone, keittiö eteinen samaan tilaan,kylppäriin sen sijaan käytetty neliöitä koska esteettisyys...
Mahtaisiko olla esteettömyys?
Boomerit täällä kirjoittelee - ne jotka luuhaa asuinnoissaan koko ajan. Ei asunto nykyään ole kuin lyhyeen käymiseen tarkoitettu. Ravintoloissa syödään, käydään treenaamassa salilla, mennään baariin ja ollaan yökerhoissa. Muutaman tunnin unet ja sitten töihin. Jos joskus on kotona, niin Woltti tuo ruoat. Ei keittiö ole enää sellaisessa asemassa kuin boomereiden aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä luen niin siunaan öjälleen kerran, että elämämme on pikkukaupungissa.
Asun pk-seudulla, omistusasunnossa parin v. vanhassa saman kokoisessa kerrostalossa. Myös meillä jokaisella on oma ilmanvaihto ja vedenmittaus. Kulmaparvekkeen korkeuksissa ei ole naapuria tuijottamassa. Yöni nukun hiljaisuudessa ja naapureista ei kuulu ääniä.
Olisi hirveää asua valtavassa omakotitalossa taloa kaikki vapaa-aika puunaten. Rivitalosta muutin nykyiseen ja paluuta ei ole uteliaitten naapureiden pariin.
Näin meistä jokainen elää omaa unelmaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnittäkää myös huomiota siihen yhtiölainan määrään! Ja ymmärtäkää se, että jos joku / jotkut osakkaista eivät maksa omaa osuuttaan, te loput maksatte ne rahat niidenkin puolesta. Jos myyntihinnasta on suuri osa yhtiölainaa, niin kuin tilanne nykyään yleensä on, te otatte sen riskin että osakkaista maksattaa osuutensa teillä.
Ja tämä on muuten taivahan tosi! Meidän yhtiöstä osti yksi turkulainen mulk-ku useammankin ison perheasunnon sijoitusmielessä. Eipä sitä kiinnostanut maksaa MITÄÄN, ei edes vastikkeita. Vasta kun isännöitsijä laittoi ukaasin perinnästä, mulkero kaivoi kuvettaan ja maksoi, siis yleensä usean kuukauden maksut kerralla noin puoli vuotta myöhässä. Ja tätä useampaan kertaan vuodessa. Me muut osakkaat roikuttiin kaiken aikaa löyhässä hirressä, että pitääkö maksaa ylimääräisiä vastikkeita, jotta yhtiö suoriutuu maksuista.
Helpotus oli melkoinen, kun mulk-ku sai asunnot myytyä ja siitä päästiin ikuisiksi ajoiksi.
Jo useampaan kertaan suunniteltiin taloyhtiön retkeä Turkuun, että mentäisiin porukalla tarjoamaan mul-kulle vähän sakinhivutusta....
Terveiset Tollolaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja makuuhuoneisiin mahtuu vain sänky. Pieni kaappi on valmiiksi rakennettu niin ettei edes sängyn paikkaa saa valita.
No aika hyvä makuuhuone se on näissä nykyisissä, jos sinne mahtuu sänky!
Juuri kävin siskoni uudessa asunnossa, missä 160 cm leveä normaali parisänky ei mahdu kumpaankaan makuuhuoneeseen. Ja keittiö on juuri tuollain yhdellä seinällä olohuoneessa.
Näillä kanikopeilla on hinta kohdillaan. Olemme rikkaita, meillä on varaa maksaa, loihe lausumaan pääkanisterimme....vaikka Tokion hintoja ja elättää siinä sivussa muutama sata miljoonaa ulkomaan elättiä.
Pohjolan Öllölässä kyllä löytyy tarpeeksi typeryksiä, että voi pyytää vaikka parikymmentä tonttua/kanikoppi neliö. Ostajia (typeryksiä)löytyy ja kauppa käy kuin siimaa.
Kyllä saa naureaa ihan kippurassa näille asunnonostajille. Harmi vaan, ettei kanikopin ostajilla taida onnistua reklamaatiot niin helposti kuin Ok kaupoissa kun rahat loppuvat, velat painavat päälle ja ostokrapula jyskyttää umpiluussa
Hyvä se on nauttia ja kippurassa nauraa vahingoniloisena, kun itsellä maksettu asunto eikä muuttotarvetta. Niin minullakin on, mutta lasteni ja muiden asuntomarkkinoille vasta joutuvien puolesta itkettää, eikä hymynhäiveen vertaa naurata. Todennäköisesti oletkin näitä sijoittaja vuokra-lordi, tai -ladyja.
Asumisesta on pakko maksaa joko vuokrana tai omistustusasunnon hankkijana. Hinnoille ei tavallinen ostaja voi mitään. Luuletko, että myyjälle voi sanoa, että enhän minä tyhmä ole ja maksa älytöntä hintapyyntöäsi, maksan mitä maksan ja sinun on sillä myytävä! Vanhojen asuntojen hinnat eivät ole paljon matalampia, kuin uusienkaan ja remonttikustannukset nostavat ne samoihin sfääreihin. Rakennustyöläisetkin kun tuodaan halpatyövoiman maista, niin ei tarvitse ihmetellä, että keitä nämä kippurassa naurajat ovat.
Koska apn haluamia erillisiä huoneita ei sa 28m2 asuntoon, hankkii sitten isomman joltakin muulta ajalta, vaikka 1950 luvulta silloin oli oaljon koppeja ja ovia
Vierailija kirjoitti:
Esteettömyys eikä esteettisyys, hyvä kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaisiko olla esteettömyys?
Älä pilaa öyhötystä faktoilla
Kukapa sen ostaa?