Vinted/Shein/Temu on pilanneet vaatteiden arvon
Millään ei ole enää mitään arvoa. 20e käyttämättömästä takista on Vintedissä liikaa. Ihan sama, vaikka tuotteessa olisi vielä kiinni 89e hintalappu, 20e on liikaa. Ei kelpaa, ihmiset tarjoaa 12e eli -40% (maximit) pois.
Vähän käytetyt vaatteet joista sait vielä muutama vuosi sitten helposti käytettynäkin 20e, joudut nykyään myymään 2 eurolla.
Maailma hukkuu tavaraan, mikään ei saisi enää maksaa mitään.
Kommentit (17)
Musta tää taas kiva. Käytettynä löytää edullisesti kaiken. Ei tarvitse ostaa uutta. Vaatteet myös kiertää nopeampaan. Ostin juhliin mekon 4 eurolla, möin juhlien jälkeen pois 2 eurolla.
Huutonetissä meni aikoinaan avaimenperätkin vitosella ja käytetyt dvd:t kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Musta tää taas kiva. Käytettynä löytää edullisesti kaiken. Ei tarvitse ostaa uutta. Vaatteet myös kiertää nopeampaan. Ostin juhliin mekon 4 eurolla, möin juhlien jälkeen pois 2 eurolla.
Ihan kiva, mutta tuhoaa arvostuksen vaatteita kohtaan kun ei ole joutunut maksamaan niistä "mitään"
Vierailija kirjoitti:
Huutonetissä meni aikoinaan avaimenperätkin vitosella ja käytetyt dvd:t kympillä.
Nykyään molemmat on roskiskamaa. Leffoista saattaa saada 50 senttiä kirpparilla ja sekin menee pöytävuokraan
Mikä aloituksen pointti on, kun Vinted on kiertotaloutta, kun taas SHEIN ja Temu ovat ultrapikamuotia?
Onko vaatteiden arvo rahassa, vai niiden käyttöarvossa? Entä säästyvät luonnonvarat, kun se sama vaatekappale kiertää yhdeltä toiselle käyttöön eikä tarvitse valmistaa uutta? Itselläni on joitain käytettyjä vaatteita, joita olen saanut ilmaiseksi eikä minusta niiden arvo ole yhtään sen vähäisempi. Samoin olen itse antanut eteenpäin kiertoon sellaista, jolle itselläni ei ole enää ollut käyttöä aivan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva, mutta tuhoaa arvostuksen vaatteita kohtaan kun ei ole joutunut maksamaan niistä "mitään"
Kyllä mä arvostan vaatteitani. Ja niin tuntemani ihmiset myös. Nyt ne laadukkaat, kestävät vaatteet on kaikkien saatavilla, kun hinnat laskeneet. Mulla on nyt esim päällä 2002 kirppikseltä 2 eurolla ostettu puuvillaneule. T paita Tukholmasta 2006 ja hintaa oli 4 euroa. Farkut uudemmat, 2017 kirppiskeltä 3 euroa.
Ihmiset ei halua maksaa enää mistään. Parin tunnin kotisiivous pitäisi saada kympillä, juhlakakku parillakympillä. Auto pitäisi myös korjata varaosien hinnalla tai mieluusti jopa halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei halua maksaa enää mistään. Parin tunnin kotisiivous pitäisi saada kympillä, juhlakakku parillakympillä. Auto pitäisi myös korjata varaosien hinnalla tai mieluusti jopa halvemmalla.
Tai sitten ei ole rahaa? Kohta 600 000 suomalaista on ulosotossa ja meillä on koko EU:n toiseksi korkein työttömyys.
Kaikki on suhteellista. En tiedä miksi ylipäätään pitäisi elättää sitä vaatteen myynyttä kivijalkakauppiasta maksamalla kiskurihinta kun saman tuotteen saa halvemmalla muualta. Toinen on tuo käytetyn krääsän myynti. Kyse on kuitenkin jonkun kuluttamasta vaatteesta josta sitten yritetään pyytää rosvohintaa. Kierrätys on ok mutta ihmisten pitäisi ymmärtää että se käytetty tavara maksaa käytetyn tavaran verran.
Olen osittain samaa mieltä. Mutta on myös paljon meitä, jotka arvostavat laatua ja olemassaolevia vaatteita. Tässä juuri korjaan puolison housujen lahkeita ja parain tänään myös villasukkia taas kuntoon. Hyvä mieli ja rakkaat vaatteet saa taas lisävuosia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on suhteellista. En tiedä miksi ylipäätään pitäisi elättää sitä vaatteen myynyttä kivijalkakauppiasta maksamalla kiskurihinta kun saman tuotteen saa halvemmalla muualta. Toinen on tuo käytetyn krääsän myynti. Kyse on kuitenkin jonkun kuluttamasta vaatteesta josta sitten yritetään pyytää rosvohintaa. Kierrätys on ok mutta ihmisten pitäisi ymmärtää että se käytetty tavara maksaa käytetyn tavaran verran.
Tämä. Käytetty on aina käytetty. Ei siitä voi odottaa saavansa uutta vastaavaa hintaa. Vaatteet on käyttötavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ei ole rahaa? Kohta 600 000 suomalaista on ulosotossa ja meillä on koko EU:n toiseksi korkein työttömyys.
Tulee 90-luvun lama mieleen, kirppikset kukoisti.
En maksaisi paljoa tekokuituja sisältävistä vaatteista. En luota niiden kestävyyteen.
En itse ole tilannut SHEIN:istä enkä Temusta, mutta mitä olen somessa ihmisten nähnyt niitä arvostelevan ja esittelevän, niin laatu ei vakuuta. Ovat ilmeisesti halvinta mahdollista polyesteriä, ei pesulappuja, ei materiaalilappuja, kaikessa mahdollisessa menty sieltä missä aita matalin, huonot viimeistelyt, huono istuvuus jne. Minusta näillä ei voi korvata laadukkaita ja toimivia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Kenellä nykyään on edes vehkeitä DVD katseluun?
Ei oo montaa vuotta kun tuollaisesta 89e maksaneesta käyttämättömästä takista olisi saanut vielä 50 euroa.