Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ottavat myöhästelyn henkilökohtaisesti?

Vierailija
28.01.2015 |

Kun todellisuudessa harvempi tahalleen haluaa olla myöhässä. En ymmärrä miksi jotkut jopa suuttuvat, jos kavereiden tapaamisessa ollaan myöhässä? Miksei vaan vois ottaa vapaa-ajalla rennosti?

Kommentit (250)

Vierailija
21/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:16"]

Joku täällä syyttää myöhästelijöitä minä -asenteesta, mutta kyllä tästä keskustelusta huokuu juuri se, ettei porukka ajattele ketään muuta kuin itseään tällä tiukkapipoisella asenteellaan. Ei maailma kuitenkaan pyöri sen ajoissa olevan tahdissa ja ihmisillä nyt on monia syitä miksi myöhästyä.

[/quote]

Minusta ei ole tiukkapipoista yrittää pitää oma osuutensa sovituista asioista. Jos kaikki muutkin edes yrittäisivät olla ajoissa, voisi maailma pyöriä enemmän sovittujen aikataulujen mukaan. Myöhästymisiin on monia syitä, kyllä, mutta jos myöhästely on jatkuvaa ja sitä tapahtuu ilman varsinaista syytä ja myöhästymisestä ilmoittamatta, niin kyllä siitä saa ärsyyntyä.

Vierailija
22/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"]

Minä olen tosi tarkka siitä etten ole myöhässä, olen pikemmiten etuajassa aina lääkärin vastaanotolla, töissä jne. En ole ikinä myöhästynyt myöskään tapaamisista (otan myös kelin/ruuhkan huomioon joka kerta)ja hiukka ärsyttää että toiset ottaa asian niin "rennosti" eivätkä välitä pätkääkään moneltako oli sovittu näkevämme.

[/quote]

Miksi olet sitten aina ajoissa? Eikö se ole rasittavaa, kun ei mitkään asiat kuitenkaan mene aikataulujesi ja ajatustesi mukaan.

[/quote]

No siksi juuri että matkalla voi sattua jotain yllättävää, mieluummin olen ajoissa kuin myöhässä.

[/quote]

Mutta eikö se  ole rasittavaa olla siis aina ajoissa ja muut myöhässä, kun yhteiskunta ja ihmiset eivät pyöri sinun tulojesi ja ajoissaolemisiesi tahtiin?

[/quote]

Mihin pyrit? Ei, se ei ole rasittavaa. En oleta että maailma pyörii minun aikataulujeni mukaan mutta on epäkohteliasta olla toistuvasti välinpitämättömyyttään myöhässä. 

Entä jos jokainen suhtautuisi niin lääkärikäynteihin ja töissäkäyntiinkin? Niinpä niin. 

[/quote]

Niinpä niin, lääkärit nyt ovat aina myöhässä ja missä tahansa palveluissa joudutaan jonottamaan ja odottamaan. Työelämässä on paljon käytössä liukumat ja etätyöt. Kukaan ei myöskään ole sanonut, että myöhästely on välinpitämättömyydestä aiheutuvaa.

Pyrin siihen, että korostat ihan turhaa itsesi erinomaisuutta ajoissa olemisella. Lähinnä vain vaikutat tärisijältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:16"]Joku täällä syyttää myöhästelijöitä minä -asenteesta, mutta kyllä tästä keskustelusta huokuu juuri se, ettei porukka ajattele ketään muuta kuin itseään tällä tiukkapipoisella asenteellaan. Ei maailma kuitenkaan pyöri sen ajoissa olevan tahdissa ja ihmisillä nyt on monia syitä miksi myöhästyä.
[/quote]
Ja itsekkyys ei ole syistä vähäisin.

Vierailija
24/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari kaveria (+ sisko), jotka on AINA myöhässä. Aivan helvetin ärsyttävää. Pari kertaa on ja esim. joku 5-10 minuuttiakin vielä, mutta jos AINA on ollaan vähintään 20 minuuttia myöhässä, niin..

Olenkin nyt ihan kylmästi alkanut tekemään niin, että jos esim. sovitaan koirapuistotreffit kello 16.00 sunnuntaina, niin olen paikalla 16.20 (siis jos kyseessä on nuo myöhästelijät). Tai jos sovitaan, että lähtään muksujen kanssa pulkkamäkeen tai luistelemaan ja ollaan paikalla klo 14.00, niin tullaan sitten 14.15 paikalle.

Pari kertaa nuo ovat nirisseet Facessa, kuinka he ovat olleet kerrankin ajoissa ja kaveri on ollut myöhässä ja voi helvetti kuinka ärsyttävää se oli jne.  Mutta eivät sitten itse tajua sitä, että ihan yhtä ärsyttävää se on meistä kavereistakin.

Vierailija
25/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:52"]

Osaatko mennä töihinkään ajallaan? Kyllä se mikä on sovittu ON sovittu ajankohta. Ei myöhästely ole mitenkään ymmärrettävää ellei nyt just sitten ole autosta puhjennu rengas, ajanu kolarin tms.

[/quote]

Yleensä korkeakoulutetuilla työssään on liukumat eli ei ketään kiinnosta. Esimiehitkin ovat itse aina jäljessä kokousten aikatauluista, joten rentoa on ja silti hommat tulee tehtyä. Kansainvälisessä yhteistyössä aikataulut pissii myös aina, joten tiukkisasenteella ei vaan enää tänä päivänä pärjää.
[/quote]

Oletko edes työelämässä? Monilla aloilla menee isot diilit sivu suun jos myöhästellään tapaamisissa. Mm. saksalaiset ja itävaltalaiset ovat hyvin tiukkoja myöhästelyn suhteen. Monilla työpaikoilla on liukumaa, mutta mm. kokouksissa on oltava ajoissa! Ihan älytöntä tuollainen oman itsekeskeisyyden puollustelu... Muiden aika on ihan yhtä kallista ja sinulla ei ole oikeutta päättää kuinka muut tahtovat aikansa käyttää.

Vierailija
26/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä syyttää myöhästelijöitä minä -asenteesta, mutta kyllä tästä keskustelusta huokuu juuri se, ettei porukka ajattele ketään muuta kuin itseään tällä tiukkapipoisella asenteellaan. Ei maailma kuitenkaan pyöri sen ajoissa olevan tahdissa ja ihmisillä nyt on monia syitä miksi myöhästyä.

[/quote]

No mutta pyöriihän se. Bussi on tullut ajoissa, eikä vasta kun kuskia sattuu huvittamaan. Kahvila on auki koska on aukioloaika, vaikka sitä työntekijää ehkä huvittaisi tehdä jotain muuta. Ja näin päin pois. Kaikki yhteiskunnassa pyörii yhteisen sopimuksen varassa, ja sen vuoksi että ihmiset ovat siihen sitoutuneita. 

On typerää aiheuttaa itselleen vahinkoa muutaman minuutin, puolen tunnin tai tunnin vuoksi, ja sitä nämä myöhästelijät tekevät, koska menetettyä mainetta on hankala paikata jos ihmisestä menee myöhästymisen vuoksi maku. Se on huonoa itsetuntemusta, ettei tajua ettei kykene olemaan ajoissa, ja miksi. Usein se kertoo myös henkisen puolen häiriöistä, kuten sosiaalisten tilanteiden jännittämisestä, ylirasituksesta tai keskittymishäiriöistä.

Ei tällaisia myöhästelijöitä enää jossain vaiheessa halua nähdä, koska harmittaa jo etukäteen, kun tietää että tyyppi on taas myöhässä, ja se venyttää omiakin aikatauluja. 

Vierailija
27/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:21"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"]

Minä olen tosi tarkka siitä etten ole myöhässä, olen pikemmiten etuajassa aina lääkärin vastaanotolla, töissä jne. En ole ikinä myöhästynyt myöskään tapaamisista (otan myös kelin/ruuhkan huomioon joka kerta)ja hiukka ärsyttää että toiset ottaa asian niin "rennosti" eivätkä välitä pätkääkään moneltako oli sovittu näkevämme.

[/quote]

Miksi olet sitten aina ajoissa? Eikö se ole rasittavaa, kun ei mitkään asiat kuitenkaan mene aikataulujesi ja ajatustesi mukaan.

[/quote]

No siksi juuri että matkalla voi sattua jotain yllättävää, mieluummin olen ajoissa kuin myöhässä.

[/quote]

Mutta eikö se  ole rasittavaa olla siis aina ajoissa ja muut myöhässä, kun yhteiskunta ja ihmiset eivät pyöri sinun tulojesi ja ajoissaolemisiesi tahtiin?

[/quote]

Mihin pyrit? Ei, se ei ole rasittavaa. En oleta että maailma pyörii minun aikataulujeni mukaan mutta on epäkohteliasta olla toistuvasti välinpitämättömyyttään myöhässä. 

Entä jos jokainen suhtautuisi niin lääkärikäynteihin ja töissäkäyntiinkin? Niinpä niin. 

[/quote]

Niinpä niin, lääkärit nyt ovat aina myöhässä ja missä tahansa palveluissa joudutaan jonottamaan ja odottamaan. Työelämässä on paljon käytössä liukumat ja etätyöt. Kukaan ei myöskään ole sanonut, että myöhästely on välinpitämättömyydestä aiheutuvaa.

Pyrin siihen, että korostat ihan turhaa itsesi erinomaisuutta ajoissa olemisella. Lähinnä vain vaikutat tärisijältä.

[/quote]

Niin, aika usein palvelut ovat myöhässä koska ne asiakkaat ovat juuri niitä ihkun rentoja tyyppejä. 

Jos minä olen tärisijä, niin itse olet yhtälailla välinpitämätön asioiden suhteen.

Kai myöhästymiseen liittyvässä keskustelussa saa sanoa oman kantansa, ilman että siitä tarvitsee alemmuutta tuntea? 

Vierailija
28/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"]En ole ikinä myöhästynyt myöskään tapaamisista (otan myös kelin/ruuhkan huomioon joka kerta)

[/quote]

Sitten sinulla on ollut onneakin matkassa, etkä voi kaikkea kunniaa itsellesi ottaa. Jos jäät jumiin junaan, niin siinä ei auta mitkään etukäteissunnitelmat tai sään huomioimiset.

En siis yhtään puolustele myöhästyjiä, vaan päinvastoin, mutta VR:n juna voi lyhyelläkin matkalla myöhästyä tunnin. En usko, että joka ikiseen tapaamiseen lähdet tunnin aikaisemmin kuin on tarpeen.

Vierailija
29/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:09"]

Mua kiinnostaisi teidän tiukkapipoisten mielipide

[/quote]

Tässä sinulle mielipide: ajoissa oleminen ei ole tiukkapipoisuutta.

Vierailija
30/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"]En ole ikinä myöhästynyt myöskään tapaamisista (otan myös kelin/ruuhkan huomioon joka kerta)

[/quote]

Sitten sinulla on ollut onneakin matkassa, etkä voi kaikkea kunniaa itsellesi ottaa. Jos jäät jumiin junaan, niin siinä ei auta mitkään etukäteissunnitelmat tai sään huomioimiset.

En siis yhtään puolustele myöhästyjiä, vaan päinvastoin, mutta VR:n juna voi lyhyelläkin matkalla myöhästyä tunnin. En usko, että joka ikiseen tapaamiseen lähdet tunnin aikaisemmin kuin on tarpeen.

[/quote]

Toki, itse en matkusta julkisilla joten tämä ei tullut mieleeni. Toki on aivan eri asia myöhästyä edelläolevan syyn takia kuin sen ettei vaan saanut aikaiseksi lähteä, sitä tarkoitan. 

Vierailija
31/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin myöhästymisen tuskin useinkaan on se ettei vaan jaksanut lähteä töihin ajoissa

Vierailija
32/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:52"] Osaatko mennä töihinkään ajallaan? Kyllä se mikä on sovittu ON sovittu ajankohta. Ei myöhästely ole mitenkään ymmärrettävää ellei nyt just sitten ole autosta puhjennu rengas, ajanu kolarin tms. [/quote] Yleensä korkeakoulutetuilla työssään on liukumat eli ei ketään kiinnosta. Esimiehitkin ovat itse aina jäljessä kokousten aikatauluista, joten rentoa on ja silti hommat tulee tehtyä. Kansainvälisessä yhteistyössä aikataulut pissii myös aina, joten tiukkisasenteella ei vaan enää tänä päivänä pärjää. [/quote] Oletko edes työelämässä? Monilla aloilla menee isot diilit sivu suun jos myöhästellään tapaamisissa. Mm. saksalaiset ja itävaltalaiset ovat hyvin tiukkoja myöhästelyn suhteen. Monilla työpaikoilla on liukumaa, mutta mm. kokouksissa on oltava ajoissa! Ihan älytöntä tuollainen oman itsekeskeisyyden puollustelu... Muiden aika on ihan yhtä kallista ja sinulla ei ole oikeutta päättää kuinka muut tahtovat aikansa käyttää.

[/quote]

Enhän minä itsestäni puhunutkaan. Väität olevasi töissä, mutta sisälukutaitosi on kammoksuttavan huonoa. On taitaneet sun diilit mennä ohitse.

Vierailija
33/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä syyttää myöhästelijöitä minä -asenteesta, mutta kyllä tästä keskustelusta huokuu juuri se, ettei porukka ajattele ketään muuta kuin itseään

[/quote]

Ei kukaan pakota myöhästelijöitä valehtelemaan, että "joo, tavataan klo 14". Teillä on ihan oikeus sanoa "en pysty sopimaan aikaa, vaan tulen milloin huvittaa. Ehkä on parempi, ettei tavata ollenkaan, koska en osaa noudattaa sopimuksia enkä seurata kelloa".

Helpompi kaikille.

Vierailija
34/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän omalääkäri on just tollanen. Me otetaan aina aamun eka aika ja olen monta kertaa nähnyt kun hän tulee takki päällä työpaikalle 8.15. Me ollaan kuitenkin lähdetty kotoa ajoissa ja hänellä itsellä kusee aikataulun oman huolimattomuuden takia koko päivä.

Joten me ei viimeksi maksettu laskua. Oli 3.s kerta kun odoteltiin ja kun lasku tuli, soitin etten maksa, koska olen odottanut lääkäria yhteensä tunnin ja minun tuntihintani on x euroa. Laskutuksessa sanottiin ettei se onnistu, lasku pitää maksaa, sanoin selvä ja lähetin oman laskuni heille. Lääkäriaseman esimies mitätöi n 20 kirjeenvaihdon jälkeen laskun ja toivotti tervetulleeksi. No, seuraavalla kerralla lääkäri oli taas vakion 15 - 20 min myöhässä, jonka jälkeen lähetin suoraan lääkäriasemalle 30 min laskun ajastani.

Lääkärihän tekee siellä omalla toiminimellä töitä mutta todella ikävää ettei lääkäriasema saa henkilökuntaa tulemaan ajoissa työpaikalle. Tai sitten antaisi suosiolla ensimmäisen ajan klo 8.15 jälkeen.

Vierailija
35/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:32"]

Meidän omalääkäri on just tollanen. Me otetaan aina aamun eka aika ja olen monta kertaa nähnyt kun hän tulee takki päällä työpaikalle 8.15. Me ollaan kuitenkin lähdetty kotoa ajoissa ja hänellä itsellä kusee aikataulun oman huolimattomuuden takia koko päivä.

Joten me ei viimeksi maksettu laskua. Oli 3.s kerta kun odoteltiin ja kun lasku tuli, soitin etten maksa, koska olen odottanut lääkäria yhteensä tunnin ja minun tuntihintani on x euroa. Laskutuksessa sanottiin ettei se onnistu, lasku pitää maksaa, sanoin selvä ja lähetin oman laskuni heille. Lääkäriaseman esimies mitätöi n 20 kirjeenvaihdon jälkeen laskun ja toivotti tervetulleeksi. No, seuraavalla kerralla lääkäri oli taas vakion 15 - 20 min myöhässä, jonka jälkeen lähetin suoraan lääkäriasemalle 30 min laskun ajastani.

Lääkärihän tekee siellä omalla toiminimellä töitä mutta todella ikävää ettei lääkäriasema saa henkilökuntaa tulemaan ajoissa työpaikalle. Tai sitten antaisi suosiolla ensimmäisen ajan klo 8.15 jälkeen.

[/quote]

Yksityinen puoli? Julkisella puolella ketään ei kiinnostaisi tuokaan asia.

Vierailija
36/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:21"]

[/quote]

Ohis, mutta arvaapa, mikä on lääkäreiden yleisin myöhässäolosyy? No ne myöhästelevät potilaat! Jos edellinen potilas tuleekin vasta 5min vastaanottoajan päättymistä ennen, tai jopa vasta sen loppumisen jälkeen, niin sitten sitä on heti huomattavasti myöhässä aikataulusta ja koko loppupäivän lössi odottelee ketjureaktiona odotushuoneessa sen puoli tuntia ylimääräistä. Vaihtoehtona on olla ottamatta sitä myöhästelijää vastaan, mutta ainakin mun työpaikalla on pitkät monen kuukauden jonot vastaanotolle (erikoissairaanhoitoon erikoislääkärin arvioon) ja sitten se myöhästelijä joutuisi odottamaan seuraavaa vapaata aikaa vähintään monta viikkoa. On yleensä helpompaa vain ottaa myöhästyjä vastaan kuin ruveta tappelemaan asiasta. Itse olen aina ajoissa työpaikalla, siksikin ärsyttää olla sitten vastaanottoajoissa myöhässä ilman omaa syytä ja pyydellä seuraavilta potilailta anteeksi.

Vierailija
37/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä siitä tulee kurja olo, jos viikottain täytyy istuskella, seisoskella ja haahuilla eri tapaamispaikoissa. Odottaa, kunnes sitten toinen saapuu paikalle. Jos on talvi ja ulkona pitää odottaa pakkasessa, niin kyllä pidemmän päälle se ainainen viiden minuutin myöhästyminen harmittaa. Ainakin minua.

Olisi kiva, jos edes joskus toinen olisi odottamassa. Ihan sama mitä myöhästelijät itse ajattelee, niin minulle tulisi joka tapauksessa arvostettu olo siitä, että tapaaminen olisi niin tärkeä toisellekin, että se haluaa olla ajoissa ja ajattelee sitä etukäteen ja suunnittelee muut asiat laittautumiset, ruuanlaitot ym. sen mukaan.

Ainakin itse kun tapaan kavereita, niin odotan toisen näkemistä, matkalla tapaamiseen. Sitten kun se onkin myöhässä, niin käytän sen ajan nettisurffailuun ym. jonka jälkeen ajatukset pyörii jossain muussa kuin siinä toisessa ihmisessä. Eri asia sitten, jos toinen on tulossa kylään ja voi mukavasti odotella sisätiloissa lämpimässä. Silloin niin pienellä ajalla ei ole väliä. 

Vierailija
38/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, 74. korjaa hieman, kun yksi tärkeä sana jäi uupumaan :D

Siis jos tyyppi on myöhässä sen 5-10 minuuttia, niin se on ihan ok tai jos joskus sen 15 minsaa tms. niin sekin on ok, mutta jos aina on sen 15-20 minuuttia myöhässä, niin ei mene jakeluun! Ja turha esim. syyttää ettei lähtenyt ajoissa tms.

Vierailija
39/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Näin on. Ja se, joka myöhästyy, saa huomata, että juna meni, kaveri ei enää odota, ruoka on kannettu pois pöydästä. Maailma ei pyöri se ajoissa olevan tahdissa, mutta koska jokainen kantaa vastuun itsestään, niin myöhästelijälle maailma on paljon kapeampi tila. Ajoissa olleen ei tarvitse odottaa myöhästelijää, joka luulee, että maailmassa asiat menevät niin kuin hän haluaa.

Vierailija
40/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:27"]

Lääkärin myöhästymisen tuskin useinkaan on se ettei vaan jaksanut lähteä töihin ajoissa

[/quote]

Kuule, aika paljon niitä aamumyöhästymisiä vaan lääkäreille tulee. Samoin myös lounaalta tulemisia takkipäällä, kun vastaanottoaika on alkanut jo 10 min sitten. Ei niitä vaan noissa ammateissa jaksa kiinnostaa, kun töitä on enemmän kuin lääkäreitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi