Miksi anoppi mollaa poikaansa?
Tuli paha mieli mieheni (poikaystävän) puolesta, kun eilen käytiin anoppilassa. Jotenkin tuli puheeksi koulumenestys ym. ja anoppi alkoi kerskumaan muinaisilla ällillään, jotka sai tietenkin lukematta. Mieheni heitti vitsillä että "perinyt" äidiltään tavan olla juuri lukematta koulussa. Anoppi sitten kuittasi, että hän sentään oli menestyi elämässä, toisin kuin poikansa. En ymmärrä yhtään tuota kommenttia, mielestäni mieheni on hyvin pärjännyt ikäisekseen(22v.)! Ei ole ylioppilas, mutta amiksesta valmistunut hyvin arvosanoin, tehnyt töitä 16v:sta ja on nyt esimiesasemassa työpaikallaan. On paljon harrastuksia ja ei käytä juurikaan alkoholia. Ei ole hajuakaan mitä anoppi teki vastaavassa iässä, mutta viimeiset 10 vuotta ainakin ollut työtön. Niin ja ei ole ensimmäinen kerta kun huomaa anopin olevan katkera poikansa koulutuksesta.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:38"]
Ja hiljaa te möllötitte ja kuuntelitte anopin haukut? Anoppi "testaa" kuinka pitkälle voi mennä, tälläisten ihmisten kanssa on pelattava samaa peliä. Seuraavaksi alatte kuittailemaan anopin työttömyydestä tai muusta heikosta kohdasta. Itse sain anoppini ruotuun olemalla yhtä vittumainen häntä kohtaan kuin hän minua. Nykyään välimme ovat hyvät ja kommentit ovat kunnioittavia molemmin puolin.
[/quote]Mies osaa kyllä sanoa äidilleen vastaan ja heillä on ollut pahojakin riitoja. Ei nyt varmaan vaan jaksanut nostaa mitään meteliä asiasta, kun paikalla oli lisäksi muitakin. Mikään testaaminen ja pelaaminen ei kuulosta normaalilta ihmissuhteelta äidin, pojan ja miniän välille. Ap.
Tuo on sisäsyntyistä, äiti luultavasti mollaisi vaikka poika olisi lääkäri. Katkeruutta ja kateutta pohjimmiltaan, joka kertoo että tyytyväisyys omaan elämään puuttuu.
Anoppi haluaa varmaan kritisoida nykyajan menoa, jossa arvostetaan vain rahaa ja pikaista pääsyä työelämään. Sen sijaan, että ymmärrettäisiin mistä maailmasta on tosiasiassa kysymys ja sivistettäisiin itseään.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:53"]
Anoppi haluaa varmaan kritisoida nykyajan menoa, jossa arvostetaan vain rahaa ja pikaista pääsyä työelämään. Sen sijaan, että ymmärrettäisiin mistä maailmasta on tosiasiassa kysymys ja sivistettäisiin itseään.
[/quote]Ja sen ymmärryksen voi saada vain luuhaamalla 10 vuotta yliopistossa? Minusta on hyvä, että nuorista löytyy ahkeraakin porukkaa. Kannattaa takoa silloin kuin rauta on kuumaa, opiskella ehtii myöhemminkin.
Vanhempien kunnioitus tulee mielestäni ansaita. Nykynuoret ei tätä ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:38"]
Ja hiljaa te möllötitte ja kuuntelitte anopin haukut? Anoppi "testaa" kuinka pitkälle voi mennä, tälläisten ihmisten kanssa on pelattava samaa peliä. Seuraavaksi alatte kuittailemaan anopin työttömyydestä tai muusta heikosta kohdasta. Itse sain anoppini ruotuun olemalla yhtä vittumainen häntä kohtaan kuin hän minua. Nykyään välimme ovat hyvät ja kommentit ovat kunnioittavia molemmin puolin.
[/quote]Mies osaa kyllä sanoa äidilleen vastaan ja heillä on ollut pahojakin riitoja. Ei nyt varmaan vaan jaksanut nostaa mitään meteliä asiasta, kun paikalla oli lisäksi muitakin. Mikään testaaminen ja pelaaminen ei kuulosta normaalilta ihmissuhteelta äidin, pojan ja miniän välille. Ap.
[/quote]Joops, ei se olekaan normaalia, mutta joskus tarkoitus pyhittää keinot. Kaikilta ihmisiltä ei saa kunnioitusta vaan olemalla mukava ja kiltti. Hyvä jos miehesi osaa laittaa vastaan, mutta tarvittaessa voi pelata myös likaista peliä. Älä jätä miestä yksin taistelemaan anoppia vastaan, vaan tee selväksi, että olette tiimi. Silloin teitä on 2 vastaan 1.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:03"]
[/quote]
Kyllä minusta on itsestäänselvyys, että vanhemmat kunnioittavat nuoren vapautta tehdä omaa elämäänsä koskevia ratkaisuja (ellei nyt kysymys ole ihan ääritapauksista, kuten vaikkapa rikoskierteestä).
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:10"]
[/quote]
Kyllä minusta on itsestäänselvyys, että vanhemmat kunnioittavat nuoren vapautta tehdä omaa elämäänsä koskevia ratkaisuja (ellei nyt kysymys ole ihan ääritapauksista, kuten vaikkapa rikoskierteestä).
[/quote]Totta, mutta vanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta ylistää lapsensa elämää. Varsinkin, jos tietää, että nuori pystyisi parempaankin.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:16"]
[/quote]
[/quote]Totta, mutta vanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta ylistää lapsensa elämää. Varsinkin, jos tietää, että nuori pystyisi parempaankin.
[/quote]OLisi sitten kokonaan hiljaa, jos ei saa mitään asiallista suustansa!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:16"]
[/quote]
[/quote]
Ei tarvitse ylistää, kunnioittaminen ei edellytä ylistämistä. Mollaaminen sen sijaan ei tule kyseeseen, se on kaikkea muuta kuin kunnioittavaa käytöstä.
Vai onko niin, että poika ymmärsi vitsin mutta miniä halusi tulla itkemään palstalle??
Päivittäinen anopinmollauskeskustelu. Kun me ollaan niin vanhanaikaisia ihmisiä (oman miniäni mielipide)... Nuoretkin voisivat katsoa peiliin, harvalla liikkuu päässä muuta kuin silmät. Mutta alapeukuttakaa toki.
Perinteistä suomalaista kasvatusta parhaimmillaan. Hip-hei!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:57"]
Minun äitini on tuollainen minua kohtaan. Kiinnostaisi tietää, miksi joidenkin vanhempien kasvatusstrategiana on lapsen valintojen mollaaminen?
[/quote]
Minullakin tuommoinen äiti.
Enimmäkseen haukkuu ja mollaa veljeäni, mutta arvostelee myös minua.
Toisinaan ilmaisee 'hyväksyntänsä' joidenkin valintojen suhteen, ja se on vielä ärsyttävämpää kuin haukkuminen. En minä tarvitse hänen hyväksyntäänsä. Enkä muutenkaan hänen arvioitaan elämästäni.
Hänen elämäntehtävänsä tuntuu olevan virheiden ja vikojen etsiminen (ihan kaikesta) ja tietenkin niiden esiintuominen. Vika tai virhe on usein tasoa "sulla on outo ilme" tai "tuolla naapurilla on vääränväriset verhot". Ja iän myötä muuttuu vain pahemmaksi.
[/quote]Huh miten törkeää!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:34"]Kyllä äiti poikansa tuntee. Ei siinä miniän päsmäröintiä tarvita. [/quote]Samaa mieltä. Mammat innoissaan kun pääsevät lempiaiherseen, eli anoppien haukkumiseen.
[/quote]Ihan hyvä sitä anoppia on välillä haukkua ja täällä se on ihan luvallista. Itse olen anoppi ja jos miniä haluaa haukkua, niin saa tehdä sen ja itse olen kärsinyt anopistani niin paljon, mutta alan pikkuhiljaa antamaan anteeksi.
Jos näihin kommenteihin on uskominen, niin tulevat sukupolvet taputtelevat käsiään, kuinka hienoja anoppeja ja isoäitejä heillä onkaan.
Jokainen sukupolvi kun kuvittelee olevansa parempi, kuin edellinen tai seuraava, mutta kasvatustulokset näkyvät vasta sitten kun oma lapsi on aikuinen, ja miten hän kohtelee omia lapsiaan ja vanhempiaan tai muita heikompiosaisia.
Omana mielipiteenä sanoisin, Suomessa monella nuorella, toisin kun monessa muussa maassa, on HIENOTUNTEISUUS tuntemattomia käsitteitä, samoin vanhemman henkilön kunnioittaminen, oli kysymyksessä omat tai appivanhemmat, opettaja, esimies jne. vaan nuoren oma mielipide on se ainoa oikea ja mikä pahinta, toisen mielipiteelle ei anneta minkäänlaista arvoa tai hyväksyntää, jolloin kriisi on valmis ja mielensäpahoittajia ties kuinka monta. Monella aikuisella uhma- ja murrosikä näkyy olevan koko ajan päällä, vaikka keski-ikä jo häämöttää.
"Vanhempien kunnioitus tulee mielestäni ansaita. Nykynuoret ei tätä ymmärrä.
[/quote]
[/quote]OLisi sitten kokonaan hiljaa, jos ei saa mitään asiallista suustansa!"
Miksi monet nuoret änkeävät sinne lapsuuden kotiinsa ja pitävät sitä kuin omanaan. Käydään jääkaapilla, tuodaan lapset hoitoon, pyydetään taloudellista tukea jne.
Jos nuori haluaa olla itsenäinen, silloin hän on täysin riippumaton omista vanhemmistaan, eikä piipahda tyttö- tai poikaystävänsa kanssa lihapatojen äärellä ja käyttäytyvät kuin muutkin vieraat eli isäntäpari sanelee mitä puhutaan tai seurustellaan, koska vierailut luulisi perustuvan vapaaehtoisuuteen.