Läheiset hylkäsi hedelmöityshoitojen vuoksi, mitä nyt?
Ajattelisin muuten että antaa mennä vaan jos eivät hyväksy, mutta siinä meni kuitenkin tärkeää tukiverkkoa jota tarvitsisimme lapsen kanssa. Olen nyt siis raskaana.. Mies on tottakai ja kai pärjäämme kaksistaan mutta lapsella ei ole tätejä, setiä, mummoa jne. Kummit onneksi saataisiin kun muutama ystävä jäi.
Kommentit (86)
Oho, onpas sulla tiukkoja tuttuja ja sukulaisia ap. En oo koskaan edes tavannut ketään, joka ei hoitoja hyväksyisi. Tsemppiä ja rohkeasti rakentamaan uutta turvaverkkoa! Tollanen suhtautuminen on ihan äärimmäisen harvinaista. Onnea raskaudesta! :)
Arvelisin, että sukulaiset leppyvät ja muuttavat kelkkansa suuntaa jahka lapsi syntyy. Jos eivät niin ikävä juttu heidänkin kannaltaan.
Onpa kyllä ihan uskomattoman typeriä epä-argumentteja tässä ketjussa, voi ihmiset...
Kerrotaanpa teille vähän luonnollisuudesta, kun ette ehkä itse kykene asiaa näin päin ajattelemaan. Sehän nimenomaan ON luonnollista ja evoluution kannalta jopa välttämätöntä, että ihmiset haluavat jatkaa geeniperimäänsä! Luonto meistä tällaisia on tehnyt, mutta onneksi kehitys on tuonut mukanaan kyvyn myös arvioida asioita järkiperäisesti. Jotkut tukeutuvat luontoonsa viimeiseen asti ja haluavat biologiset lapsensa vaikka hedelmöityshoidoilla, toiset puolestaan saattavat järkiperäisesti jättää lapset vaikka kokonaan tekemättä. Mikään näistä toimintatavoista ei ole väärin, ne ovat vain erilaisia! Ja niin kauan kun edes tiede ei osaa kunnolla selittää lapsettomuuden syitä, kenenkään ei kannata huudella hedelmöityshoitojen luonnottomuudesta, ellei aivan välttämättä halua kasvojaan menettää. Syyt kun voivat olla mitä tahansa, niin perimästä kuin elinympäristöstäkin johtuvaa.
Ap, sinua neuvoisin antamaan tuollaisten sukulaisten olla. He ovat kyllä ajattelemattomia typeryksiä, jos laittavat tulevan viattoman lapsen kärsimään omista ajatusvääristymistään! Ehkä tämä oli teille onnenpotku ja lapsestanne kasvaa empaattinen ja tunneälykäs ihminen ilman sukulaistesi vaikutusta. Kaikkea hyvää teille jatkoon!
En kyllä hylkäisi ketään hedelmöityshoitojen takia, mutta itse en niihin ryhtyisi, eikä niitä minun mielestäni tarvitsisi tukea verorahoilla. Kukin tehköön sitten omalla kohdallaan itselleen sopivat päätökset.
Itselläni on sairaus, jonka takia olin pahimmillan lähes työkyvytön. (Selvisin kyllä juuri ja juuri pakollisista hommista, mutta mihinkään ylimääräiseen en kyennyt. Näin jälkikäteen katsottuna ihmettelen, miten selvisin niinkin hyvin. Joka paikkaan sattui, liikkuminen oli vaikeaa, kivulta oli vaikea keskittyä ja elämänhalu oli täysin kateissa.) Nykyään oloni on vahvan lääkityksen ja tiukan ruokavalion ansiosta siedettävä, ajoittain jopa melko hyvä, mutta todennäköisesti en pysty koskaan elämään täysin normaalisti.
Kun oloni oli pahimmillaan, en olisi voinut kuvitellakaan lähteväni lisääntymään näillä geeneillä. Lapsella olisi 50 - 75 % todennäköisyys periä sairauteni (miehestä riippuen), enkä haluaisi kenenkään kokevan samaa kuin minä. Toisaalta nyt kun olen paremmassa kunnossa, ajatus ei enää tunnu ihan yhtä mahdottomalta. Olen aina haaveillut lapsista, joten jos löytäisin sopivan miehen, asiasta voisi keskustella. Jos sitten päättäisimme yrittää biologista lasta, eikä se ottaisi onnistuakseen, en todellakaan lähtisi väkisin yrittämään hedelmöityshoitojen kautta.
Helppo päätös lapsen yrittäminen ei olisi missään tapauksessa, ja voisin hyvin kuvitella itseni adoptio- tai sijaisäitinä biologisten lasten hankkimisen sijaan (tai sitten kokonaan lapsettomana). Lapsettomuus näyttää koko ajan todennäköisemmältä vaihtoehdolta. Nykyisen lääkitykseni aikana ei lasta voisi yrittääkään, vaan suoja-aika on kuusi kuukautta lääkityksen lopettamisen jälkeen. Voin hyvin kuvitella, miten lapsentekosuunnitelmat haihtuisivat puolessa vuodessa terveydentilan romahtaessa ilman lääkitystä.
Mutta eihan tää nyt kysymys mielipideista vaan mikä kukin pitää arvopohjalta oikein! Niin se mene. Joillekkin ihmiseille ei oo perjätteitä ja toimivat hetken mielijohdosta...tai nautinnonhalusta sitten kaikki muu menee sivusuun...
Mikä kaikki hedelmöityshoidot sisältä? Minäkään en oikein hyväksyy niitä, miksi pitää pakosti yrittää jotain mitä ei vaan tuu? Luonnollisemmiin olisi ottaa adoptioon ja antaa jo elossa oleville lapselle kodin ja elämän. Miksi ihminen aina yrittää väkipakolla muuttaa luonnonlaki,jos lastaa ei tuu niin joko aika ei ole suotoisaa tai elämäntilanne -me ollan kaikki loppuen lopuksi kuulumme luontoon ja riippumme siitä,stressikiin vaikuttaa ja elimistän happamuuden myös...Tuntuu vaan niin väkinäisenä tämä juttu....
Kuinka nyt kasvatat lastaa yksin ilman tukiverkostoa-tuska se on lapselle-ilman mummoa,vaari,sisäruksia, entäs jos mieskiin lähtee,niinkiin elämässä voi käydä,mitäs sitten ??? Minun neuvo on sinulle: kun kerran odotat lastaa niin ei ne aborttia sinua enää pakottavat tehdä. Vauva on kuitenkiin tulossa niin käy sovittamassa heidän kanssa; sinulla voinut olla vauva kuume silloin-se on eränlainen voimakas hormonisyöksykierros joka sai sinua lopulta käänymään hedelmöityshoidon puolelle.. Jonkun ajan kuluttua olisitte ehkä saanut ihan itsekkiin lastaa. Mutta nyt sinulla saatta tulla raskausmasennut-on taas vastakkainen ääriilmiö joten yritä sopia sukulaisesi kanssa jotta voit olla raskausaikana tasapainossa. Kaikki tämä vaikutta vauvan terveyteen. Ei ole hyvää juttu koska vaikutat olevan nyt jo epätasapainossa kohta saattaat vihata vauva tämän sukulaishylkämisen takia,koska vauva on se "syy "ettet voi nähdä rakkaita ihmisia- mielemme on pimeä metsä, kaikki hetkessa voi kääntyä toisin päin-ainakiin päässä. Et kai vaan käytit hedelmöityshoito uhmana lahkosi vastaan...tahallaan satuttakseen ihmisia joille olet vihainen jostain...
Käy siellä juttelemassa heidän kanssa-siellä on varmaan joku joka on herkimpi ja on ymmärtäväinen.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 06:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 06:20"]Siis täh? Miksei hyväksy? Joku uskonto vai? [/quote] Ei ole uskontoa taustalla. Osa sukulaisista kyllä uskovia mutta ei katolilaisia (katolilaisuus kieltää hoidot) vaan muu elämänkatsomus sotii heillä hoitoja vastaan. Ap.
[/quote]
itseasiassa katolilaisuus ei kiellä hoitoja, jos lapsen hedelmöittäminen tapahtuu luonnollisen yhdynnän muodossa. Katolilaisuus ei hyväksy koeputkihedelmöitystä tai muuta hedelmöitystä, jossa siemennesteen saaminen tapahtuu masturboinnin kautta.
http://www.catholicinfertility.org/guidelines.html
t. Katolilainen
Yleensä niitä hedelmöittyneitö munasoluja ei tule kuin juuri se yksi. Ei se hei niin mene, että niitä tulee aina pilvin pimein ja roskiin heitetään. Hyvä jos tulee yksi per pariskunta!