Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon aikoinaan luitte ylppäreihin?

Vierailija
27.01.2015 |

Tuli vaan mieleen, kun pojalle tuossa moosestelin, että "tee sitten itsellesi lukusuunnitelma. Laita kello soimaan milloin aio aloittaa ja pidä itsellesi oppitunteja, että tulisi luettua. Ja tietokone kiinni sen aikaa. Ettet tekisi kuin äitisi aikoinaan"

Vietin kaikki lukuloman päivät katsomalla parhaan ystävän kanssa kauhuleffoja, joita vuokrasimme. Illat ja yöt olimme töissä ja loppuyöt bilettämässä. Rahaa oli kuin roskaa, kun teimme niin paljon työtunteja. Kävimme kirjoitukset läpi kankkusessa jaffapullo kourassa lukematta sivuakaan.

Kummasti jäi hakematta yliopistoihin ja tyydyin varmasti huonompaan kuin mihin kykyjä olisi ollut :D

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut juurikaan. Äidinkielen esseekokeeseen nyt on turha lukea muutenkaan, kun ei tiedä, mitä aiheita on tarjolla. Samoin vieraat kielet, ne on jo yläasteen ja/tai lukion aikana joko opittu tai sitten ei. Reaaliaineisiin lukemisessa on enemmän järkeä. Minun aikanani (kirjoitin 80-luvulla) ne oli kaikki sullottu yhteen nippuun ja lukemista olisi ollut aivan älyttömästi. Keskityin muutamaan aineeseen ja niihin kohtiin, jotka olivat jääneet vähän hämäriksi. Ja mikä olikaan tulos? Kirjoitin viisi ainetta, ja ällät tuli kaikista muista aineista paitsi juurikin reaalista C. Että näin.

Vierailija
42/76 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin oikeastaan pelkkää matikkaa, koska prelistä tuli A ja kauhistuin sitä aika paljon. Kielistä taisin plärätä kirjat ja kielioppikirjan sillai päivässä läpi mielenrauhan saavuttamiseksi, koska kuitenkin tiesin, että L tai E niistä tulee. Ehkä 2 tuntia päivässä jaksoin lukea, säästelin paukkuja pääsykokeisiin, koska olin hakemassa valtsikkaan (ja pääsin ekalla jeejee). Tuloksena pitkä matikka M, 6*L (kielet ja historia) ja yksi E.

Minusta näitä ei voi yleistää ollenkaan. Jokainen tietää itse, miten oppii parhaiten, ja myös sen, mitkä aineet ovat itselle helppoja ja mitkä vaikeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pänttäsin kaksi edellistä yötä. Olen iltavirkku ja tuntui luontevimmalta aloittaa lukeminen klo 21-22 ja lopettaa joskus yöllä klo 3-4 aikoihin. Aamulla nukkui puolille päivin, päivän hommasi jotain - esim. kaupassa olin töissä iltavuorossa klo 14-21. Tulihan sitä juhlittuakin jonkun verran.

Kirjoitin keskivertopaperit; ECMME tai jotain vastaavaa.

Kyllä kaduttaa jonkun verran, mutta enpä tuolla lippusella ole mitään tehnyt valmistumiseni jälkeen.

Vierailija
44/76 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin melko tunnollisesti tai siten, etten pistänyt ranttaliksi. Aamulla aloitin ja lopetin joskus iltapäivästä, ihan tarkkaan en enää muista. Samalla mentaliteetilla vedin koko lukion läpi, ei pinkomaisesti mutta riittävästi. Tuloksena 3 x L, 1 x E ja M, ka. 9,7. Tämä vuonna 1997. 

Pahempi luku-urakka alkoi sitten yliopistoon pyrkiessä. Vitsit, että se tieteellinen teksti tuntuikin vaikealta ylppäreihin lukemieni reaalinkirjojen (mantsa, ussa, psyka) jälkeen! Sisään kuitenkin pääsin ja uloskin yliopistosta maisterina säällisesti 5 vuodessa. 

Kuten joku muukin, minäkin olen tyytyväinen, että jaksoin opiskella ja tehdä töitä. Sen tuloksista saan nyt nauttia, valinnat ovat oikeita. 

Vierailija
45/76 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin abikeväänäni enemmän lääkiksen pääsykokeeseen kuin itse ylppäreihin. Kielten ylppäreihin en osannut lukea paljonkaan. Matematiikka kertautui laskiessa fysiikkaa ja kemiaa. Reaali meni huonosti, koska en osannut lukea oikealla tavalla eli luin siis aivan liian vähän. Ei todellakaan tarvitse noudattaa mitään tiukkaa lukuaikataulua 6h päivässä, että pärjää ihan hyvin.

Vierailija
46/76 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. En saanut aikaiseksi koska olin masentunut. Olisi kannattanut lukea sillä sain C:n paperit. No, pääsin silti yliopistoon kun luin pääsykokeisiin ahkerammin.

Vierailija
47/76 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liian vähän luin. Mutta jotenkin kummasti kuitenkin pärjäsin ihan ok :D Kolme M, sekä yks E ja yks C.

Vierailija
48/76 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ollenkaan. Paitsi englanninkielisiä romaaneja, selitin opiskelevani sillain englantia:)

Meillä oli kova biletysvaihe tuolloin kavereiden kanssa. L:n paperit kuitenkin kirjoitin, tämä aikaan ennen kuin oli eximiaa.

Vierailija
49/76 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. Yo-kokeissa pelkkä ulkoa opettelu ja tenttaaminen ei riitä kun täytyy osata myös soveltaa. Jos sitä ei osaa niin ei pärjää. Ja kielitaito ei myöskään tule pänttäämällä :) Kirjoitin L, E, E, C vuonna -11.

Vierailija
50/76 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5h/pv arkipäivisin.

Vierailija
51/76 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäisin L:n englannista, enkä ikinä ostanut kirjoja tai lukenut kokeisii. Englanninopettaja valitti koko lukion, koska en tehnyt mitään (hänen määräämiään joutavanpäiväisiä tehtäviä). Oli aina erittäin pettynyt.Taisi olla aika jättimäinen se kateusananas siellä alapäässä? ;D

Vierailija
52/76 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään suunnitelmaa, menin siis vähän fiilispohjalta. Englantia en lukenut yhtään, taisin kyllä katsoa Harry Potter ja viisasten kivi ilman tekstejä :D sain sitten L:n, pari pistettä maksimista :/ Matikkaa laskin varmaan yhden kertauskirjan läpi. Olisko menny vajaa viikko. Hissaa ja psykologiaa sitten enemmänkin, niihin meni varmaan kuukausi jos ei kaksikin. Äidinkieltä varten luin lähinnä uutisia. Lopputulos MEEE

Vierailija
53/76 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa kuinka ihmiset valehtelevat täällä niin että korvat heiluu:D

Vierailija
54/76 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin viime syksyn kirjoituksiin terveystiedosta vain ekan kirjan ja senkin kuukaudessa vähän niin ja näin eikä paljoa jäänyt päähän, muita selailin vähän päivää ennen kirjoituksia. M tuli. Kurssiarvosanat tosin olleet 9.
Enkusta sama, siitäkin kurssiarvosanat 8-9 ja sitä luin vain edellisenä iltana, ja M tuli siis.
Nyt aloitin näin viikkoa ennen kirjoituksia selaamaan biologian kirjaa läpi kun tajusin että siinä ei pääsekään hyviin tuloksiin pelkällä maalaisjärjellä tai kielitaidolla. Kannattaa siis tosiaan lukea eikä stressata tässä vaiheessa sitä kun on 6 kirjaa lukematta vaikeita asioita...

Vierailija
55/76 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirkkohistorian ja bilsaa reaalia varten ja muuten en mitään.

6 ällää ja silloin kirjoitettiin kaikki samana keväänä. Ylimääräiset kielet, saksan ja ranskan, joutui irroittamaan samanaikaisesti. 

Keskiarvo 7,6 koska lintsasin niin paljon urheilun takia. Silti kuusi ällää, eli siitäs saitte tyhmät opettajat!

Kauppikseen sitten koska oikikseen en päässyt.

Vierailija
56/76 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. :) tuli M, E, C, C ja... I+ :D matikka hylky.

Vierailija
57/76 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein lukulomalle suunnitelman ja luin arkisin n. klo 9-15. Poikakaveri oli koulussa, niin oli ihan helppoa käyttää päivät opiskeluun. Illat ja viikonloput ihan vapaat, en tuntenut pänttääväni. Kirjoitin 6 ällää.

Vierailija
58/76 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 23:31"]Tein lukulomalle suunnitelman ja luin arkisin n. klo 9-15. Poikakaveri oli koulussa, niin oli ihan helppoa käyttää päivät opiskeluun. Illat ja viikonloput ihan vapaat, en tuntenut pänttääväni. Kirjoitin 6 ällää.
[/quote]
Tämä oli vuonna 1994

Vierailija
59/76 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikkaa (pitkä) harjoittelin 2 pv, reaaliin luin 4 pv (1 bilsan kirja per päivä), englantia ja ruotsia varyen luin sen kielisiä romaaneja päivän kumpaakin ja ranskaa harjoittelin päivän, äidinkielessä kertadin pilkkusäännöt. Kirjoitin L (enkku), 2xE (äikkä ja reaali) ja 3xM.

Vierailija
60/76 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielen eteen en tehnyt mitään, enkä myöskään terveystiedon (en ollut käynyt kuin sen yhden pakollisen kurssin), psykologiasta tein muistiinpanoja ja luin jonkin verran, matikasta kävin kertauskurssi. Olisin varmaan pärjännyt niissä paremmin jos olisin lukenut, kaikista tuli M. Enkussa olin uskomattoman surkea, vietin 3kk Briteissä ennen kirjoituksia ja sillä sain C:n johon olen enemmän kuin tyytyväinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi