Ärsyttää kuuloherkkä naapuri
Ennen tätä naapuria olin asunut jo kaksi vuotta tässä omassa (pankin) kämpässä, eikä kukaan ollut valittanut mitään mistään. Ei edes lappua jätetty postiluukusta.
Oon vuorotyössä, joten joskus duuni loppuu keskellä yötä ja sen jälkeen tykkään rentoutua pari tuntia katsomalla dvd:tä telkusta. En todellakaan pidä ääntä lujalla, mutta ilmeisesti naapuri ei ole vieläkään siirtänyt sänkyään pois siltä seinältä, jonka jaamme. Koputti ainakin viisi kertaa seinään niin, että saattoi herättää vaikka yläkerran naapurin!
Olemme olleet kerran puheissa ja hän kertoi heräävänsä jopa kesken unien television ääneen, vaikka hänellä on korvatulpat! WTF!!! Hän haluaa, että siirrän telkun toiselle seinälle, mutta en voi, koska television tasoon ja kirjahyllyihin kuuluva seinähylly on ruuveilla seinässä kiinni. Enkä todellakaan aio tapetoida kahden reiän takia uudestaan koko seinää ja rumia reikiä en halua katsella. Ehdotin hänelle sängyn siirtämistä johonkin muualle asunnossa (ikkunan alle, tai keittiön seinän viereen), ettei sitten nukkuisi niin lähellä tuota televisiota.
En ikinä itse kuule muiden naapureiden ääniä, minkäänlaisia. Rappukäytävän äänet kyllä kuuluu, mutta mun etu ja väliovissa on tosi huonot saumaukset (pitäis vaihtaa, mutta en oo vielä välittänyt, ehtinyt), eikä tuossa nyt niin hirmusti väkeä lappaa, että häiritsisi.
Ärsyttää vaan niin sikana, kun tekee töitä epäsäännöllisellä rytmillä, että saa tätä kämppää maksettua ja haluais nauttia ikään kuin työnsä hedelmistä, niin sitten yksi naapuri pilaa kaiken! Ennen tuossa asui jopa kaksi ihmistä ja nähtiin monasti rapussa samaan aikaan, eikä koskaan tullut mitään kommenttia, että telkku ois liian kovalla öiseen aikaan.
Täytyy varmaan jossain vaiheessa panostaa langattomiin kuulokkeisiin...
Kuinka vaikeeta tuollaisen takia on omistusasujan (eli minun) saada häätöä? Miten tuollaisen äänen todistaa, jos hän yksinään sen kuulee? Tuota öisin telkun katsomista mä oon oikeesti tosi vaivaton naapuri. En polta (eli naapuri ei joudu kärsimään kesäisin tupakansavusta, jos ikkuna auki), en pidä täällä yhtenään bileitä (hyvä jos kerran vuodessa!) ja silloinkin porukka lähtee keskiyöllä pois.
En halua olla paska naapuri, joka ei välitä kanssaihmisistään, koska välitän ihan oikeasti! Mutta rajansa kaikella! Mun yö, on monasti toisen päivä, eli käyn yöllä töiden jälkeen kaupassa, teen ruokaa, käytän koiraa pihalla, tyhjennän tiskikoneen, maksan laskuja jne.
Mä ite nukun tosi sikeesti ja en välttämättä herää, vaikka aura-auto tulee tohon ikkunan alle piipattaa talvisin. Voisin ite nukahtaa vaikka tuohon telkkarin ääreen ihan helposti, jos vaan nukuttaa tarpeeksi.
Paljon pitää maksaa hyvistä langattomista kuulokkeista?
T. Yökukkuja
Kommentit (29)
Jos se telkkarin ääni oikeesti jotenkin kaikuu sinne toiselle puolelle, kun on kerran seinässä kiinni (vai miten se oli)? Ellei, niin ongelma on sitten siellä seinän toisella puolella. Näitä tyyppejä riittää. Naapuririvarissa on yksi neuroottinen ukko, jonka viereisessä asunnossa on asukkaat vaihtuneet tiheään tahtiin, viimeisen kymmenen vuoden aikana lähemmäs parikymmentä perhettä/pariskuntaa on lähtenyt hetken asuttuaan (kaupungin vuokra-asunnoista kysymys siis). Kaikesta kuulemma valittaa ja rutkuttaa paitsi kulloisillekin naapureille myös vuokranantajalle. Kovasti ihmetyttää, ettei se äijä itse ole jo saanut kenkää. Toivottavasti sun tilanne ratkeaa kivasti.
Uuteen asuntoon muuttaessa menee jonkin aikaa, että tottuu talon ja ympäristön ääniin. Ehkä tilanne rauhoittuu, kun uuden naapurin "sisäänajovaihe" on ohi. Vai miten pitkään tätä on kestänyt?
2. Asuja on ehkä jopa alle 30 vee, yksinäinen nainen! Sellaisen tosi kunnollisen ja tomeran oloinen. En tiedä kuinka raskas vuorotyö hänellä on, mutta tosi kuuloherkkä. Tekisi mieli pyytää sen vuorolista, niin tiedän milloin se on kotona :D
3. Televisio, eikä kaiuttimet ole suoraan kiinni seinässä, mutta ilmeisesti liian lähellä seinää. Mietin, että pitäisikö kaiuttimet järkätä jotenkin vähän korkeammalle, niin ettei olisi niin samalla tasolla kuin sänky...
Mä oon varmaan niin kiltti ihminen, että käyn kaikki hifiosastot läpi ja sitten kuulokkeista öisin. Ekan kerran tää nainen valitti, kun kaverin kanssa katsottiin prometeus -leffaa ja lopetettiin sen katsominen joskus 23.30 perjantai-iltana! Sitten kun keskiyön jälkeen lähdin kaveria viemään kotiinsa, niin huomattiin sen jättäneen lappu, että ei tarvitse telkkaria huudattaa (no silloin se oli kyllä aika ajoin lujan kuuloista, kun oli sci-fi äksöniä... mutta ei silti kohtuuttoman lujalla...) ja pölistä keskellä yötä...
Tän siitä sitten saa, kun muuten on ihan asiallinen ihminen ja muuten tulee juttuun juurikin niiden vanhempien ihmisten kanssa... Valitsin tämän alueen aikoinaan juurikin siksi, että täällä asuu aika paljon eläkeikäisiä ihmisiä... Aikaisemmin asuin opiskelijayksiössä, jossa löytyi lapsiperheitä. Kakarat huusi kesällä pihalla niin järjettömän lujaa, että 12 tuntisen yövuoron jälkeen heräsin päivisin kesken unieni (kuuma kesä ja ikkuna piti pitää auki) ainakin ziljoona kertaa. Silloin asuin kuudennessa kerroksessa...
No, onneksi sentään on suht terve pää ja työtä ja perhettä lähistöllä ja hyviä ystäviä, joille voi valittaa näistä elämän "suurista" murheista :D
Toivottavasti toi nainen löytäis jonkun miehen (tai vaikka naisen ;D) ja muuttais sen luo asuun ja tohon tulis joku kuuromykkäsokea... (siis ei oo kivaa, että jonkun tarvii olla kuuromykkäsokea, mutta jossainhan hekin elää, niin tohon mun naapuriin sais tulla asumaan :D)
Onneksi huomenna oon koko yön duunissa, niin voin huudattaa sitten telkkua aamu seiskalta ihan siitä ilosta, että kaikkien sääntöjen mukaan voin! kiäh kiäh...
hankalia tilanteita molemmin puolin, itse olen tämän kuvailemasi naisen kaltainen, eli jos 22 jälkeen kuuluu musiikkia tai kovaa puhetta käyn aina sanomassa...koskaan en ole tehnyt valituksia vaikka pari kertaa on ollut todella lähellä. en saa nukuttua vaikka olisin kuinka väsynyt jos kuuluu ääniä ja korvatulpat koskevat korviin, niin että en voi käyttää...
jossain taloissa äänieristys on todella puutteellinen ja jopa hiljaiset äänet kuuluvat naapuriin...itse pitäisin huolen että katson televisiota hiljaisella...eli jos istun sen 4-5 metrin päässä nojatuolissa niin äänet ovat sillä tasolla että kuulen "juuri ja juuri" tai pykälän kaksi kovemmalla...jos siinä tapauksessa naapuri valittaa voin vilpittömästi vedota siihen että katson hiljaisella ja minulla on täysi oikeus tehdä niin. siinä tapuksessa myöskään valituksilla ei pitäisi olla mitään merkitystä kun en ole rikkonut mitään sääntöjä...jos tuo jatkuu niin kannattaa harkita itse ottaa yhteyttä eteenpäin, kait tuo jonkinnäköinen kotirauhan häirintä tai vastaava on jos jatkuvasti käy ovella, hakkaa seinää, jättelee lappuja yms. varsinkin kun täysin aiheettomasti.
tuo varoituksen saaminen on enemmän tyyliin että pitäisit juhlia yms ja melkein pitäisi olla jatkuvaa...siinäkin tapauksessa, jos jostain ihmeen syystä saat varoituksen niin kannattaa ottaa yhteyttä ja selittää miten asiat oikeasti on ja vaatia kumoamista...olettaen että ei keskustele sun kanssa eka
No tota, mitä jos se sun telkka on oikeasti kovalla, silloinkin kun se on sun mielestä hiljasella?
Mun porukat pitää todella lujalla ja kun olen siellä laitan hiljemmalle ja sen jälkeen he eivät kuule. En siis itse kuuntele kovimmillaankaan niin lujalla mitä heidän hiljasin on.
Se voi kaikua just pahasti sinne seinän toiselle puolen.
Osta vaan ne kuulokkeet, niin voit hyvillä mielin sitten pitää ääntä lujalla. Ei kannata ehdoin tahdoin riidelllä.
Tai mites olis ihan vaan kuuro? :P
* Oliko edellisillä asukkailla sänky samassa huoneessa / samalla seinällä?
* Älytöntä kyllä tuo pe 23:30 valittaminen... Jospa hän menee aina klo 21:00 nukkumaan ja sen takia hakeutui vanhusvaltaiselle alueelle? Huopatossuhiljaisen vanhuksen sijaan sai raukka naapurikseen sinut, kamalan raggarin. ;)
Jos se on yksinäinen? Siksi 23:30 perjantaina on hänelle "keskellä yötä" ja ärsytti kun sinulla oli kaveri kylässä, kun hänellä ei niitä ole. Pienet häiriöt kasvaa hänellä suureksi kun ei ole ketään kelle valittaa.
* Langattomat kuulokkeet on varmaan ihan hyvä idea. Kuuleepahan kunnolla, kun ei tarvi pitää ääntä hiljaisella.
* Itsekin olen kyllä aika yksinäinen erakko, mutta 1.kerroksen opiskelijayksiön jatkuvat äänet ei haittaa.
Varmaan kannattaa ne kaiuttimet siirtää, siitä lähtisin. Tv:n ja kajareiden alle huopatassut, jos ovat jonkun tason päällä.
4. On tää nainen asunut jo vuoden tuossa. On oikein ikävä vanhoja naapureita, mutta nuori pari vissiin ostivat isomman kämpän jostain (oiskohan perheenlisäystä ollut tulossa, niin eihän sitä pienessä yksiössäkään oikein voi lapsen kanssa asua).
7. Voi toki olla mahdollista, kun kuulo on niin yksilöllistä. Tosin ihan normaali kuulo vaaditaan jo ihan työnkin puolesta, että en nyt ainakaan vielä ole ihan kuuroutumassa. Ja täytyy kyllä sanoa, että mun olkkarissa tuo antennijohdon paikka onkin juuri toisella seinällä, mutta ilmeisesti auringon häikäistyksestä on antennijohto vedettin listoja pitkin juurikin toisen seinänaapurin puolelle. (toisella seinänaapurilla olisi myös olkkari siinä toisella puolella.) Tää talo on -69 rakennettu ja ihan eri laatua, kuin esim. jotkut 80-luvulla, joista puhe kuuluu läpi seinän.
8. Mä en tiedä, missä edellisten asukkaiden sänky oli, vaan ehkäpä hekin kukkuivat öitä. Monasti paloi valo ikkunassa, vaikka kello oli kolme yöllä, kun tulin töistä kotiin.
No, ehkä tässä nyt ei tarvitse sentään alkaa taistelemaan, vaan siirryn kiltisti verkkokauppa.comin sivuille :D
Hanki ne kuulokkeet, niin pääset helpommalla. Meillä asui joskus naapurissa yksinäinen alta nelikymppinen nainen, joka valitti kaikista äänistä. Oli ihan mahdoton, jouduin mukaan sotkuun, koska olin taloyhtiön hallituksessa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 04:20"]
Jos se telkkarin ääni oikeesti jotenkin kaikuu sinne toiselle puolelle, kun on kerran seinässä kiinni (vai miten se oli)? Ellei, niin ongelma on sitten siellä seinän toisella puolella. Näitä tyyppejä riittää. Naapuririvarissa on yksi neuroottinen ukko, jonka viereisessä asunnossa on asukkaat vaihtuneet tiheään tahtiin, viimeisen kymmenen vuoden aikana lähemmäs parikymmentä perhettä/pariskuntaa on lähtenyt hetken asuttuaan (kaupungin vuokra-asunnoista kysymys siis). Kaikesta kuulemma valittaa ja rutkuttaa paitsi kulloisillekin naapureille myös vuokranantajalle. Kovasti ihmetyttää, ettei se äijä itse ole jo saanut kenkää. Toivottavasti sun tilanne ratkeaa kivasti.
[/quote]
Kyllä siinä pitäisi jo isännöitsijällekin antaa kenkää eikä maksaa lössöilystä. Taitavat ukkelit olla hyvää pataa tai samaa maata, joka on yhtä kaikki pata.
Miksi sun naapurin pitäisi olla valmis siirtämään sänkyänsä, jos sunkaan ei tarvi siirtää telkkaria? Ja pistä kuulokkeet! Yöllä on hiljaisuus vaikka sun päivärytmis olisi mikä. Sori vaan, mutta sun naapuri on oikeassa.
Ongelman haltija ratkaisee ongelman. Esim. Tekstiilejä tai akustiikkalevy väliseinään. Jos ap elää normaalisti, ei hänen vikansa. T. Erään as oy:n hall.pj
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:41"]
Ongelman haltija ratkaisee ongelman. Esim. Tekstiilejä tai akustiikkalevy väliseinään. Jos ap elää normaalisti, ei hänen vikansa. T. Erään as oy:n hall.pj
[/quote]
Just joo. Eli ihmiset saa meluta öisin miten tahtoo, ongelma on sillä joka siitä häiriintyy? Miksi helvetissä joka talossa on sitten määrätty hiljaisuus?
... mutta jos sinulla olisi KOIRA nIin se saisi haukkua vaikka yötä päivää. Sori, oli pakko :D
Osta hyvät kuulokkeet niin saat kuunnella rauhassa ilman stressiä. Yöllä ei periaatteessa saisi kuulua hirveästi ääniä.
Jos sulla on ne kajarit seinässä kiinni voipi olla että ne äänet kuuluu jopa paremmin sinne naapuriin kun sulle siihen sohvalle. Varsinkin jos on betoniseinä tai joku olemattomalla äänierityksellä varustettu kipisilevyseinä. Eli hommaa ne kuulokkeet, satasella saat jo ihan pätevät. Ohiksena sen verran että se, että avaat telkun huutamaan vaan siitä iloista, että se on sallittua klo 7 aamulla ei paranna teidän välejä mihinkään. Pyydä joku iklta, kun talo on muuten hiljainen että saisit mennä hänen puolelleen kuuntelemaan miten äänet kuuluu läpi, saatat yllättyä. Jotkut seinät on vaan ihan pahvia...Itse olen neljännessä kerroksessa kuunnellut ekan kerroksen asukkaan keskustelua lapsensa kanssa ilman mitään ongelmia. Lapsi ei halunnut kalakeittoa lounaaksi:)
Kuulokkeet tosiaan. Itse käytän ihan omaksi ilokseni nappikuulokkeita ja jatkojohtoa. Soundimaailma on kuin istuisi leffateatterissa. Mulla kulkee olkkarin ikkunan alta mm. ratikka ja kesäisin runsaahkosti moottoripyöriä, niin napppikuulokkeet kyllä poistaa sen ylimäärä-äänen vaikka olis ikkuna auki. Tyhmää katsella jotain isoa hdtv-plasma-hässäkkää ilman, että äänimaailma on yhtä hyvä kuin kuva.
Älä välitä. Yöllä saa katsoa telkkaria ja elää normaalisti. Se muuttaa pois tai jatkaa koputtelua. Itse koputan takaisin ja laitan ääntä lujemmalle. Jos ei usko helpolla niin rupea esim. tiputtelemaan tavaroita.
Vaikutat AP hieman hömöltä ja yksinkertaiselta. Yöllä on yö ja yörauha. Jos naapurisi valittaa juuri silloin, kun sinulla on tv päällä, televisiosi ääni todellakin kuuluu seinän taakse. Yksinkertaisilla ihmisillä on yleensä huono kuulo kuten sinulla AP. Huono kuulo johtaa kouluiässä ja myöhemminkin siihen, että oppiminen on vaikeampaa kuin normaalikuuloisilla, siksi yksinkertaisuus.
Osta kuulokkeet.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:53"]
Jos sulla on ne kajarit seinässä kiinni voipi olla että ne äänet kuuluu jopa paremmin sinne naapuriin kun sulle siihen sohvalle. Varsinkin jos on betoniseinä tai joku olemattomalla äänierityksellä varustettu kipisilevyseinä. Eli hommaa ne kuulokkeet, satasella saat jo ihan pätevät. Ohiksena sen verran että se, että avaat telkun huutamaan vaan siitä iloista, että se on sallittua klo 7 aamulla ei paranna teidän välejä mihinkään. Pyydä joku iklta, kun talo on muuten hiljainen että saisit mennä hänen puolelleen kuuntelemaan miten äänet kuuluu läpi, saatat yllättyä. Jotkut seinät on vaan ihan pahvia...Itse olen neljännessä kerroksessa kuunnellut ekan kerroksen asukkaan keskustelua lapsensa kanssa ilman mitään ongelmia. Lapsi ei halunnut kalakeittoa lounaaksi:)
[/quote]
Sulla on joku kotiteatteriviritys ja kaituttimet siinä. Ja kaikkinen bassoineen yms se jumputus ja jyrinä on siinä seinässä koko ajan. Minullakin on televisio ja siinä ei ole erikseen kyllä irto kaiuttimia.
Yritä ainakin ensin olla lujana äläkä tee sille häirikölle mitään myönnytyksiä. Kerro tästä ongelmasta isännöitsijälle, jollekin hallitusjäsenelle johon sinulla on hyvät ja ystävälliset välit jne.
Arvaanko oikein, että kysymyksessä on jokin vanhempi yksinään asuva ihminen? Ehkä n. 65-vuotias mies?