Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos siskon/veljen lapsi kuolee, onko oikeus olla sairaslomalla

Vierailija
26.01.2015 |

tuon asian vuoksi? Kokemuksia kenelläkään?

Kommentit (134)

Vierailija
1/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti et, koska se ei taida mennä perhesyystä. Suomessa perheeseen lasketaan kuuluviksi vain puoliso ja lapsenne tai jos olette uusperhe, toisenkin entiset lapset. Aikuisella perheeseen eivät siten kuulu enää omat vanhemmat, isovanhemmat eivätkä sisarukset.

Vierailija
2/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat kai, onko oikeus olla palkallisella sairauslomalla. Katso omasta työehtosopimuksestasi mitä tarkoitetaan lähiomaisella. Yleensä ne on siellä yksilöity aika tarkasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 01:01"]

Luultavasti et, koska se ei taida mennä perhesyystä. Suomessa perheeseen lasketaan kuuluviksi vain puoliso ja lapsenne tai jos olette uusperhe, toisenkin entiset lapset. Aikuisella perheeseen eivät siten kuulu enää omat vanhemmat, isovanhemmat eivätkä sisarukset.

[/quote]Omat vanhemmat kuuluvat kyllä perheeseen. Itse sain olla viikon pois isän kuoleman vuoksi ja palkka juoksi koko ajan.

Vierailija
4/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota jos mun veljenpojalle kävis jotain en tiedä olisinko työkykynen enää ikinä.Voimia sulle jos olet kokennut jotain noin kamalaa.

Vierailija
5/134 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään automaattista oikeutta. Jos työnantaja on reilu ja se vaan onnistuu niin antaa pitää pekkasia tai palkatonta.

Vierailija
6/134 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriltä voi pyytää sairaslomaa. Itse en ainakaan töihin kykenisi.

Vierailija
7/134 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se olisi saada. Olisin kaukana työkuntoisesta. Minä itkisin itseni turvoksiin, puolikuolleeksi, hyperventiloisin, saisin varmaan jotain epätodellisuuskohtauksia ja en pystyisi nukkumaan.

Vierailija
8/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien vanhempien takia saa olla tietyn aikaa pois esim. hautajaisten järjestämiseksi. Sitä en tiedä, onko tämä palkallista vai palkatonta. En usko, että palkallisesti saa olla sisarusten tai heidän lastensa kuoleman takia. Palkattomalla voi tietysti aina olla.

Vierailija
9/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on oikeus olla sairauslomalla, työnantajalla on oikeus olla maksamatta palkkaa. Eli ihan riippuu siitä diagnoosista minkä sieltä lekurilta saat.

Vierailija
10/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä tuo sairauslomalapun, jossa 1 vko sairauslomaa ja diagnoosina akuutti stressireaktio, niin täytyy käydä joka päivä työterveydessä juttelemassa tilanteesta sairaanhoitajan tai psykologin kanssa. Jos diagnoosi oikein, on keskustelusta apua ja jos se on haettu, jotta saisi sairauslomaa, niin työnantaja ei maksa palkkaa.

Vierailija
11/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan nykyään vieraannuttu omista lähisukulaisistaan niin paljon, ettei sisaruksien lapsia katsota lähiomaisiksi?

Jos omalle siskontytölle sattuisi jotain, niin se olisi todella iso shokki. Sen pienen elämässä kun olen ollut alusta asti.

Vierailija
12/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:24"]

Onko tosiaan nykyään vieraannuttu omista lähisukulaisistaan niin paljon, ettei sisaruksien lapsia katsota lähiomaisiksi?

Jos omalle siskontytölle sattuisi jotain, niin se olisi todella iso shokki. Sen pienen elämässä kun olen ollut alusta asti.

[/quote]

Mutta miksi ihmeessä työnantaja on maksumiehenä sinun shokillesi?

Vierailija
13/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei. Se antaako pomo palkatonta on hänen oma asiansa, mutta muutoin ei ole oikein työyhteisöä kohtaan.

Vierailija
14/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suru ei ole sairaus. Voi saada sairaslomaa, mutta työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa. 

Vierailija
15/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kuntatyösopimuksessa pakottavista perhesyistä saa PALKATONTA vapaata. Lähiomaisen hautajaispäiväksi saa palkallista vapaata, lähiomaiseksi ei tässä muistaakseni lasketa sisarusten lapsia.

Fiksu työnantaja myöntää muutaman päivän palkallista vapaata järkyttyneelle työntekijälle ihan omalla ilmoituksella. Ihan kuten flunssassa sa olla esim kolme päivää omalla ilmoituksella pois.

Asioiden järjestelyä varten ei haet sairauslomaa vaan se on muuta vapaata, palkatonta jos ei ole lomia tms itämättä. Jos on työkyvytön, haetaan sairauslomaa mutta eihän silloin voi hoitaa asioita jos ei voi hoitaa töitäkään.

Vierailija
16/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:24"]

[/quote]

Mutta miksi ihmeessä työnantaja on maksumiehenä sinun shokillesi?

[/quote]

Kuinka tarkka ja huolellinen työntekijä on shokissa? Kuinka paljon hyödyt työntekijästä, joka sen 8h itkee työpöytänsä äärellä, ei todellakaan voi tavata asiakkaitaan ja jonka ajatukset harhailet niin ettei työnteko onnistu?

Tuo lasketaan työkyvyttömyydeksi ja työkyvyttömyystä saa luonnollisesti sairaslomaa.

Vierailija
17/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:27"]

Toivottavasti ei. Se antaako pomo palkatonta on hänen oma asiansa, mutta muutoin ei ole oikein työyhteisöä kohtaan.

[/quote]

Ei ole myöskään oikein työyhteisöä kohtaan, että olet äitiyslomalla pidempään kuin kaksi kuukautta.

Vierailija
18/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäreilua, että hermoheikot saavat lomaa mutta me stoalaisesti asiohin suhtautuvat emme.

Vierailija
19/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:11"]

Lääkäriltä voi pyytää sairaslomaa. Itse en ainakaan töihin kykenisi.

[/quote]

Juuri näin. Lääkäri päättää sairasloman tarpeesta ja pituudesta.

Vierailija
20/134 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tätini sai sairaslomaa kun pikkusiskoni kuoli. Tai mistä minä tiedän saiko, olin itsekkin pieni silloin, mutta töihin se ei ainakaan mennyt viikkoon pariin