Myymälä suljettu, mutta ihmiset eivät poistu
Olen törmännyt tähän sekä myyjänä, sekä kavereiden kanssa shoppailessa. Liike menossa esim 5 minan päästä kiinni mutta silti asiakkaita pukkaa sisään ja rupeaa sovittelemaan vaatteita. Kerran jouduin pyytämään vartijan saattamaan asiakkaan ulos, koska ei suostunut lähtemään. ”Kai mä nyt voin vielä sovittaa!”
Kaverit yleensä ei viis veisata ”Myymälä on suljettu” kuulutuksista vaan jatketaan pokkana eteenpäin. ”Emmä tänne joka päivä tule!”
Mikä juttu? Kertokaa jos ymmärrätte tällaista käytöstä!
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Isot ketjut voivat tietysti toimia kuten haluavat mutta pienyrittäjän kannattaisi ymmärtää ottaa myynti silloin kun sitä on tarjolla. Aivan liian usein olen nähnyt esimerkiksi ravintoloita jotka käännyttävät asiakkaita siksi että ovat menossa kiinni. Tottakai yrityksellä on hyvä olla jonkinlaiset aukioloajat mutta niistä kannattaisi ehdottomasti joustaa, jos asiakkaita olisi tulossa vielä päivän lopussa.
Pienyrittäjällä ei ole oikeutta muuhun elämään vai pienyrittäjällä ei voi olla riittävästi täysjärkisiä asiakkaita, että pärjäävät oikein hyvin ilman kaltaisiasi omaan napaan tuijottajia?
Pienyrittäjä on yrittäjäksi ruvennut saadakseen siitä elantonsa. Tylyys ja pilkunviilaaminen ei ole hyvää PR:ää. Kannattaa joustaa jonkin verran.
Jos vähän ennen sulkemisaikaa tulee asiakas, kannattaa reilusti kertoa että suljetaan kohta ja tarjoutua auttamaan asiakasta, jos hänellä on jokin selkeä ja nopea toive.
Mutta jos asiakkaan tarpeet ovat vaativat ja tulisivat kestämään kauan, yrittäjän kannattaa pyytää häntä tulemaan uudestaan seuraavana päivänä, mutta luvata että etsii asiakkaalle valmiiksi tuotteita tai kertoo että huomenna on tulossa jotain uuttaa kivaa, johon asiakas saa tutustua ensimmäisenä.
Näin hyvässä hengessä yleensä yrittäjä pääsee lähtemään suhtkoht normiajassa, ja asiakas usein tuleekin takaisin, koska saa erikoishuomiota ja -palvelua.
Itselleni ei tulisi mieleenkään tunkea mihinkään kauppaan vähän ennen sulkemisaikaa ja vaatia ketään käyttämään aikaansa minun tarpeideni tyydyttämiseen. Erityishuomiota ja -palvelua tarvitsevat voivat tilata palvelut suoraan kartanoihinsa tai hoitolaitoksiinsa.
Pienyrittäjien liikkeiden aukioloajat ovat yleensä vanhanmallin mukaisia, eikä nykyiseen 24 tuntia aukiolevaan liike-elämään tottuneet asiakkaat sitä välttämättä tiedä tai muista.
Pienyrittäjäksi ryhtyvän kannattaa olla joustava, jos haluaa menestyä alallaan. Ilman asiakkaita hänellä kun ei ole bisnestä.
Mutta ymmärrän asenteesi, se kuvasta sitä, miksi Suomessa pienyrittäjät eivät yleensä menesty. Jos bisnestä pyöritetään asenteella, jossa asiakkaat ovat mt-ongelmaisia häiriköitä, niin eipä se liike kauan pystyssä pysy.
Sumentaako korkea elintaso mielen ja muistin vai tekeekö yksilöstä kärsimättömän, vaativaisen ja ylimielisen? Pitääkö jokainen materialistinen tarve saada tyydytetyksi tässä ja nyt, koska minä haluan ja tarvitsen? Tarvitaanko tuollaista ajattelua ja elämäntapaa? Onko se hyväksi kenellekään ja yhteiskunnallekaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen käytöksen täytyy olla yhteydessä siihen omituiseen ja yleistyneeseen minäminä-kulttuuriin, jonka eri ilmenemismuotoja käsitellään tämän palstan monessa eri ketjussa.
Muitakin syitä on. Esimerkiksi se, että ruokakauppojen aukioloajat vapautettiin. Ennen vanhaan suunnilleen tiesi mihin aikaan kauppa on auki, nyt on niitäkin marketeja jotka ovat auki 24 h. Meidän alueella ruokakaupoista kaikki ovat auki 23:een, kaksi 24 h. Joskus jos olen joutunut käymään kaupassa jossain muualla yllätyn todella jos kauppa alkaa sulkea kello 20 tai 21. Tuntuu todella aikaiselta. Ja kun joka kaupalla on eri aikataulu, eipä asiakas niitä voi tietää saati muistaa jos ei ole tuttu paikka.
Luulen myös että on ihmisiä, joilla on psyykkisiä ongelmia käydä kaupassa, jos siellä on paljon ihmisiä. Siksi kyttäävät hetkeä, jolloin väki vähenee, ja siksi ovat sitten viime minuuteilla vielä ostoksilla.
Sipilän hallitus teki Suomelle paljon pahaa ja aukioloaikojen vapauttaminen oli yksi niistä, mutta minä tarkistan kauppojen aukioloajat, jos en muista tai tiedä niitä, netistä. Ja ilmoitetaanhan ne myös kaupan ovilla viimeistään.
Juuri olin tulossa sanomaan samaa. Aukioloajat harvemmin ovat mitään koodilieltä vaan näkyvät ihan kissankokoisin kirjaimin joko ovessa tai ikkunassa.
Kauppaan pääsy vaatisi kyllä jonkun vuosittain uusittavan luvan ihmisiltä. Jos et osaa olla kaivelematta p ers ettäsi/nenääsi,/suutasi julkisilla paikoilla tai ymmärrä edes mitä tarkoittaa aukioloajat lupa evätty. Opettele käyttäytymään ja kello.
En näe että jossain virastossa kukaan tynkisi jalkaa oven väliin klo 15.59 että Hei, yks juttu vaan äkkiä.
Koronan tulo mullisti kaupankäynninkin, ja kohta varmaan mainos rallattaa, että kaikkea ei enää saa, vaikka olisi rahaakin. Ihmisistä korona-aika on tehnyt jos mahdollista, vieläkin typerämpiä, ilkeämpiä ja kärsimättömämpiä, kuin aiemmin. Kun minun on nyt saatava se vitkutin, vaikka sitä ei olisi missään päin maata saatavilla. Miten on mahdollista, että tavaraa ei saa. Te ette vaan viitsi tilata ja hakea sitä minulle varastosta.
Kaikki on kuultu.
Sulkemisajan jälkeen pääsisi vain maksamalla ulos, summan ei tarvitsisi olla kuin 2€/min niin tulisi aasiakkaisiin vauhtia. Ne jotka ovat olleet jo hyvissä ajoin kassalla, mutta jonon takia olisivat yliaikaa, heille joku maksun ohitussysteemi vaikka kuittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen käytöksen täytyy olla yhteydessä siihen omituiseen ja yleistyneeseen minäminä-kulttuuriin, jonka eri ilmenemismuotoja käsitellään tämän palstan monessa eri ketjussa.
Muitakin syitä on. Esimerkiksi se, että ruokakauppojen aukioloajat vapautettiin. Ennen vanhaan suunnilleen tiesi mihin aikaan kauppa on auki, nyt on niitäkin marketeja jotka ovat auki 24 h. Meidän alueella ruokakaupoista kaikki ovat auki 23:een, kaksi 24 h. Joskus jos olen joutunut käymään kaupassa jossain muualla yllätyn todella jos kauppa alkaa sulkea kello 20 tai 21. Tuntuu todella aikaiselta. Ja kun joka kaupalla on eri aikataulu, eipä asiakas niitä voi tietää saati muistaa jos ei ole tuttu paikka.
Luulen myös että on ihmisiä, joilla on psyykkisiä ongelmia käydä kaupassa, jos siellä on paljon ihmisiä. Siksi kyttäävät hetkeä, jolloin väki vähenee, ja siksi ovat sitten viime minuuteilla vielä ostoksilla.
No nyt oli kyllä ihan hitsin huonoa selitystä! Joka ikisellä on se älyluuri jatkuvasti käden ulottuvilla. Se on just sitä varten, että sieltä nopsaan tarkistaa aukiolon, kun on menossa vieraaseen kauppaan. Tai ihan viimeistään vilkaisee niitä aukioloja sitä kaupan ovesta tai niistä norsun kokoisista numeroista jostain sieltä oven yläpuolelta, ennen kuin avaa oven!
Viittä minuuttia ennen valomerkkiä kehotetaan ostakaa nyt vielä juomaa ystävät! Vartin päästä jo portsarit huutaa lapset juomat suuhun ja pihalle!
Vierailija kirjoitti:
Kerran pikkukaupan myyjä ehti lukita oven ja sulkea putiikin, kun kaverini kanssa vasta lähestyimme sitä. Kaverini meni vaan koputtelemaan oveen, että tupakkaa pitäisi saada ja onko nyt noin tarkkaa. Myyjä avasi oven kettuuntuneen näköisenä ja möi kaverille sen tupakka-askin, mitä minun mielestäni hänen ei missään nimessä olisi pitänyt tehdä. Minä en kehtaa mennä kauppaan edes 10 minuuttia ennen sulkemisaikaa, mitä nyt vielä vaatimaan palvelua sulkemisen jälkeen.
Se kaupan myyjä tiesi sen vanhan sanonnan, kuinka hyvä kello kauas kuuluu, mutta huono vielä kauemmas, eli jos ei olisi myynyt, ois saattanut tyytymätön ja omasta mielestään väärin kohdeltu kaverisi kertoa eteenpäin huonosta palvelusta ja epäasiallisesta suhtautumisesta maksavaan asiakkaaseen.
Yrittäjäperheeseen syntyneenä ja siinä eläneenä tottunut tällaiseen.
Myönnän että olen käynyt joskus jossain klo 18 kiinni menevässä paikallisessa erikoisliikkeessä, esim. luontaistuotekaupassa, juuri ennen sulkemista, koska en vain muuten ehdi sinne, kun omat työt loppuu klo 17. Mutta onneksi nykyään on noille luontaistuotteillekin niin hyvät nettikaupat, että ei ole tarvinnut kivijalkakaupoissa enää aikoihin käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen varoitus. Myymälä suljetaan 10 min kuluttua. Toinen varoitus myymälä suljetaan 5 min kuluttua. Kolmas varoitus myymälä suljetaan nyt!
Itse en ole ollut missään myymälässä sulkemisaikaan, en tiedä miten muualla, mutta työpaikallani kuulutukset tulevat 15 min vaille, 5 min vaille ja tasalta viimeinen ilmoitus että kiinni ollaan. Tämän lisäksi tehdään omia kuulutuksia, jos myymälässä haahuilee vielä porukkaa sulkemisen jälkeen. Kerrotaan, että kassat ovat kiinni ja maksaa ei enää voi. Sitkeimmille käydään sanomassa henkilökohtaisesti, että nyt pihalle ja tervetuloa aamulla uudestaan.
Sitähän voisi kuvitella, että vähempikin riittäisi, mutta kyllä tuolla sellasta minäminäsakkia liikkuu, että yllättyisitte.
Eiköhän tuollaisen tilanteen toistuessa työnantajan pitäisi palkata tuonne vartijat sulkemisajaksi. Ei ole kassojen duunia juoksennella kuin paimenkoirat lammaslaumaa kokoamassa.
Ei me olla kassoja, vaan myyjiä, ja kyllä meidän tehtäviin kuuluu sadan muun tehtävän lisäksi myös hoitaa asiakkaat pihalle ja ovet lukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Olin myyjänä ns. erikoisliikeessä (ei ketjuliike) jossa tultiin töihin 15min ennen aukeamista (mikä oli HYVÄ asia!)
Tuo 15min ei kuitenkaan ollut "luppoaikaa", vaan siinä mm. laskettiin pohjakassa (silloin käteisellä maksettiin enemmän) ja tehtiin muut työt mitä listassa oli (iltavuoro laittanut ylös edelliseltä päivältä) ja tarkistettiin että myymälässä oli kaikki kunnossa.
Kerran laskin pohjakassaa kassakoneeseen, ns. "setelit esillä" (huom: ulos ei tietenkään näkynyt, mutta myyntitiskin takana rahat levällään) ja joku koputteli ovea kovasti VAIKKA myymälässä ei edes ollut valoja päällä, pl. ns. "takavalo" kassan takana.
En tietenkään voinut avata ovea, avasin sen kyllä hieman ennen kellonlyömää saatuani rahat hoidettua, ja edelleen muistan sen, kun asiakas valitti "et sitten voijut avata vaikka näit että olin ovenntalana...!?!"
Koitin sanoa että en voinut, koska myymälässä on juttuja mitkä pitää huolehtia ennen avaamista kuntoon. Mutta se asenne että pitäisi heti,olla ovea aukomassa pimeään myymälään jos joku keksii riuhtoa ovea 15min ennen aukeamista, kuin olisin tehnyt jotain väärin. +Turvalisuuskin on hyvä huomoida, tiedä mikä narkki/hullu kyseessä joka ryöstää tmv.Itse en koskaan mene etuajassa mulkoilemaan oven taakse (odottelen syrjemmässä) ja huolehdin että poistun myymälästä ennen kun se menee kiinni.
Minulle kävi aspaurani alussa yksi kömmähdys liittyen näihin asiakkaisiin. Olin töissä pienessä kahvilassa, jossa vuorot hoidettiin usein yksin. Kahvilassa ei ollut ns takaovea, vaan kaikki kulku hoitui etuovesta. Kun saavuin ennen klo 6 aamulla tekemään aamuvalmisteluja, ajattelin säästäväni aikaa ja jätin etuoven lukitsematta. Kuka nyt tulee marraskuun aamuna ennen klo 6 koittamaan pimeän kahvilan ovia, ajattelin naiivisti.
Sain sitten sydänkohtauksen, kun munkkeja laittaessani joku tuli kuin tulikin pilkkopimeään kahvilaan huutamaan, että miksei kahvi ole jo tippunut. En osannut ajatella, että joku A. olettaisi pilkkopimeän kahvilan olevan auki ja B. koittaisi sen pilkkopimeän kahvilan ovea ajatuksena saada palvelua. Olinpa minä tyhmä. Onneksi lopetin ihmisten yliarvioimisen siihen päivään.
Olin Change Limgeriellä töissä ja siellä oli tyypillistä että ihmiset tulivat vielä sulkemisajan jälkeen. Tein ylitöitä joka päivä 30 min - 2 h. Se kiusaaminen oli aivan jäätävää jos ei jättänyt myymälää kuntoon ja palvellut viimeisiä asiakkaita.
Joskus ilmoitin liikkeen sulkemisaikaan että nyt on suljettu. Sain siitä hirveät huudot pomolta, koska vanhempi rouva soitti ja antoi palautetta, että olin käännyttänyt hänet liikkeestämme ja ei sen takia tule enää koskaan takaisin.
Ylitöistä ei saanut palkkaa ja tuntipalkka oli vähän päälle 9 €. Sulkemisen jälkeen piti laskea kassa, siivota joka nurkka ja kirjoittaa raportit. Lopulta oli pakko hakea saikkua ja lääkäri kehoitti lopettamaan työt.
Olin opiskeluaikana hotellissa töissä, jossa tein aamupalaa. Ei siis mikään hieno hotelli. Ainoat lämpimät oli keitetyt kananmunat ja puuro. Joka päivä jotkut urpot tulivat klo 10 vielä aamupalalle. Aamupala oli siis tarjolla klo 6-10. En saanut ylityö lisää vaikka tein joka päivä 2h ylimääräistä. Työaika oli 5.30-10.30 Kerran rupesin viemään ruokia pois klo 10. Ihmiset pillastuivat ja valitti pomolleni. Pomo valitti minulle ja erosin seuraavana päivänä.
Paras oli kun hotellissa oli eräs tunnettu urheilija. Hän tuli aamupalalle noin klo 9.50 ja ihmetteli kun ei ollut kananmunia enää jäljellä. Hän ei kuulemma muuta syö! Siinä sitten rupean keittelemään munia yhden asiakkaan takia. Ja siis pomo oli paikalla niin oli vähän pakko, kun hotellissa on kuuluisuus paikalla.
Tuon jälkeen en ole enää koskaan kehdannut mennä hotellin aamupalalle tai kauppaan 5 min. ennen sulkeutumista!
Millä perusteella työnantaja on kieltäytynyt ylityökorvauksesta tai ylityövapaasta? Vai perustuuko paljattomuus siihen että ette ole älynneet vaatia?
Suomessa yleinen käytäntö on että sisään ehtineet asiakkaat palvellaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tätä ihan samaa oli havaittavissa jo 90-luvulla, kun itse työskentelin kassamyyjänä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää sekin että kun ollaan valmistelemassa asiakkaita että 10-15 minan päästä liike menee kiinni. Myymälän ovi vähän kiinni, ekat sanat: ”ollaan sulkemassa tasalta”. Niin silti larpataan sisään ja ruvetaan sovittelemaan.
Yksi syy miksi lopetin myyjän työt
Oikeasti jos sun kauppasi on auki esim. 18.00 asti niin asiakas kuvittelee että siihen asti voi tehdä ostoksia eli kunhan viimeistään 18.00 kamat on kassissa ja asiakas kävelee ulos ovesta niin se on ok. En voi ymmärtää näitä kauppiaita jotka tuntuu saavan hermoromahduksen jos vielä 15 minuuttia ennen kaupan sulkeutumista kävelet ovesta sisään.
En kyllä niitäkään asiakkaita jotka tulee minuuttia vaille sisään ja sitten rupeaa kaikessa rauhassa kiertelemään ja kokeilemaan välittämättä siitä että kauppa on jo oikeastaan kiinni. Eli nää tuntuu kuvittelevan että kunhan ovesta kerkiää sisään ennen sen sulkeutumista niin loppuillan voikin viettää kaupassa.
Lisäksi jos työaikasi venyy esim. 30 minuuttia pidempään asiakkaiden vuoksi niin tottahan sinulle kuuluu siitä palkkakin. En ymmärrä kauppiaita jotka yrittää tuonkin vedättää (nuorilta) myyjiltään. Hoitakoot sulkemistyöt itse jos eivät siitä halua palkkaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tätä ihan samaa oli havaittavissa jo 90-luvulla, kun itse työskentelin kassamyyjänä.
Yksi sukulainen oli sellainen että ei ollut yksi eikä kaksi kertaa kun se oli nykimässä just sulkeutuneen kaupan ovea ja kiroamassa että miten se nyt meni yllättäen ajallaan kiinni. Eli aina piti mennä just sillä viime hetkellä. Tää oli joku perusluonteenpiirre kun se teki ihan samaa esim. junalle mennessä.
Tiedättekö mitä tapahtui kun kieltäydyin ylitöistä ja sanoin suoraan asiakkaille etten palvele enää sulkemisajan jälkeen?
Kiusaamista työpaikalla, puhuttelua, uhkailua, työvuorojen laittamista ihan sekaisin, extrahommia yms.
Se ei oikeasti ollut mahdollista kieltäytyä! Ja lopulta savustettiin ulos.
Kannattaa ovella olla lappu, että kassapalvelu suljetaan klo XX. XX. Näin ei tulla kauppaan minuuttia vailla.
Sipilän hallitus teki Suomelle paljon pahaa ja aukioloaikojen vapauttaminen oli yksi niistä, mutta minä tarkistan kauppojen aukioloajat, jos en muista tai tiedä niitä, netistä. Ja ilmoitetaanhan ne myös kaupan ovilla viimeistään.