Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myymälä suljettu, mutta ihmiset eivät poistu

Vierailija
10.11.2021 |

Olen törmännyt tähän sekä myyjänä, sekä kavereiden kanssa shoppailessa. Liike menossa esim 5 minan päästä kiinni mutta silti asiakkaita pukkaa sisään ja rupeaa sovittelemaan vaatteita. Kerran jouduin pyytämään vartijan saattamaan asiakkaan ulos, koska ei suostunut lähtemään. ”Kai mä nyt voin vielä sovittaa!”

Kaverit yleensä ei viis veisata ”Myymälä on suljettu” kuulutuksista vaan jatketaan pokkana eteenpäin. ”Emmä tänne joka päivä tule!”

Mikä juttu? Kertokaa jos ymmärrätte tällaista käytöstä!

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on valitettavan paljon imbesillejä, jotka eivät edes ensisijaisesti tee tuota itsekkyyttään, vaan sen takia, koska heidän aivosolut eivät oikeasti riitä sisäistämään, että tuo on tökeröä käytöstä. Osa tietysti tekee ihan tahalleen tuota, liekö sillon vielä tyhmempi selkärankainen kyseessä. Kassalla ollessani toivo ihmisiin kyllä laski ja rajusti, kun aikuiset ihmiset eivät osaa edes muovikassia aukaista ja se maksupääte on niin ylitsepääsemättömän vaikea!

Jos työvuoro päättyy kaupan sulkuun klo 21.00 niin ei minun sillon tarvitse jatkaa asiakapalveua sen jälkeen. Sanokaa minua itsekkääksi kun teette tuota samaa jatkuvalla syötöllä, ilman palkkaa. Joskus ei haittaa kun ihmisestä näkee että on pahoillaan ja haki vaikka jonkun tärkeän tarvikkeen, mutta 95% sulkemisajan jälkeen tulevista on juuri niitä tursakkeita, joita ei voisi vähempää kiinnostaa, koska minä ja minun oikeudet.

Vierailija
42/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovi lukkoon tasalta ja valot pois muualta kuin kassalta, tuskin kukaan pimeässä viitsii haahuilla. Ei tietenkään toimi kesällä kaupassa, jossa on isot ikkunat...

Myymälävarkaitten unelma. Kaupassa ei koskaan ole täysin pimeää, eikä edes voi olla, kameravalvonnan takia. Myös laitteet ja kaapit valaisevat jonkin verran. Vaikja ovi olisi lukossa, sisään änkeäisi porukka, kun poistuva asiakas avaa oven. Myyjää ei voi laittaa vartioimaam, koska niitä ei ole tarpeelsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Isot ketjut voivat tietysti toimia kuten haluavat mutta pienyrittäjän kannattaisi ymmärtää ottaa myynti silloin kun sitä on tarjolla. Aivan liian usein olen nähnyt esimerkiksi ravintoloita jotka käännyttävät asiakkaita siksi että ovat menossa kiinni. Tottakai yrityksellä on hyvä olla jonkinlaiset aukioloajat mutta niistä kannattaisi ehdottomasti joustaa, jos asiakkaita olisi tulossa vielä päivän lopussa.

Pienyrittäjällä ei ole oikeutta muuhun elämään vai pienyrittäjällä ei voi olla riittävästi täysjärkisiä asiakkaita, että pärjäävät oikein hyvin ilman kaltaisiasi omaan napaan tuijottajia?

Pienyrittäjä on yrittäjäksi ruvennut saadakseen siitä elantonsa. Tylyys ja pilkunviilaaminen ei ole hyvää PR:ää. Kannattaa joustaa jonkin verran.

Jos vähän ennen sulkemisaikaa tulee asiakas, kannattaa reilusti kertoa että suljetaan kohta ja tarjoutua auttamaan asiakasta, jos hänellä on jokin selkeä ja nopea toive.

Mutta jos asiakkaan tarpeet ovat vaativat ja tulisivat kestämään kauan, yrittäjän kannattaa pyytää häntä tulemaan uudestaan seuraavana päivänä, mutta luvata että etsii asiakkaalle valmiiksi tuotteita tai kertoo että huomenna on tulossa jotain uuttaa kivaa, johon asiakas saa tutustua ensimmäisenä.

Näin hyvässä hengessä yleensä yrittäjä pääsee lähtemään suhtkoht normiajassa, ja asiakas usein tuleekin takaisin, koska saa erikoishuomiota ja -palvelua.

Vierailija
44/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen käytöksen täytyy olla yhteydessä siihen omituiseen ja yleistyneeseen minäminä-kulttuuriin, jonka eri ilmenemismuotoja käsitellään tämän palstan monessa eri ketjussa. 

Vierailija
45/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Isot ketjut voivat tietysti toimia kuten haluavat mutta pienyrittäjän kannattaisi ymmärtää ottaa myynti silloin kun sitä on tarjolla. Aivan liian usein olen nähnyt esimerkiksi ravintoloita jotka käännyttävät asiakkaita siksi että ovat menossa kiinni. Tottakai yrityksellä on hyvä olla jonkinlaiset aukioloajat mutta niistä kannattaisi ehdottomasti joustaa, jos asiakkaita olisi tulossa vielä päivän lopussa.

Pienyrittäjällä ei ole oikeutta muuhun elämään vai pienyrittäjällä ei voi olla riittävästi täysjärkisiä asiakkaita, että pärjäävät oikein hyvin ilman kaltaisiasi omaan napaan tuijottajia?

Pienyrittäjä on yrittäjäksi ruvennut saadakseen siitä elantonsa. Tylyys ja pilkunviilaaminen ei ole hyvää PR:ää. Kannattaa joustaa jonkin verran.

Jos vähän ennen sulkemisaikaa tulee asiakas, kannattaa reilusti kertoa että suljetaan kohta ja tarjoutua auttamaan asiakasta, jos hänellä on jokin selkeä ja nopea toive.

Mutta jos asiakkaan tarpeet ovat vaativat ja tulisivat kestämään kauan, yrittäjän kannattaa pyytää häntä tulemaan uudestaan seuraavana päivänä, mutta luvata että etsii asiakkaalle valmiiksi tuotteita tai kertoo että huomenna on tulossa jotain uuttaa kivaa, johon asiakas saa tutustua ensimmäisenä.

Näin hyvässä hengessä yleensä yrittäjä pääsee lähtemään suhtkoht normiajassa, ja asiakas usein tuleekin takaisin, koska saa erikoishuomiota ja -palvelua.

Itselleni ei tulisi mieleenkään tunkea mihinkään kauppaan vähän ennen sulkemisaikaa ja vaatia ketään käyttämään aikaansa minun tarpeideni tyydyttämiseen. Erityishuomiota ja -palvelua tarvitsevat voivat tilata palvelut suoraan kartanoihinsa tai hoitolaitoksiinsa.

Vierailija
46/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on valitettavan paljon imbesillejä, jotka eivät edes ensisijaisesti tee tuota itsekkyyttään, vaan sen takia, koska heidän aivosolut eivät oikeasti riitä sisäistämään, että tuo on tökeröä käytöstä. Osa tietysti tekee ihan tahalleen tuota, liekö sillon vielä tyhmempi selkärankainen kyseessä. Kassalla ollessani toivo ihmisiin kyllä laski ja rajusti, kun aikuiset ihmiset eivät osaa edes muovikassia aukaista ja se maksupääte on niin ylitsepääsemättömän vaikea!

Jos työvuoro päättyy kaupan sulkuun klo 21.00 niin ei minun sillon tarvitse jatkaa asiakapalveua sen jälkeen. Sanokaa minua itsekkääksi kun teette tuota samaa jatkuvalla syötöllä, ilman palkkaa. Joskus ei haittaa kun ihmisestä näkee että on pahoillaan ja haki vaikka jonkun tärkeän tarvikkeen, mutta 95% sulkemisajan jälkeen tulevista on juuri niitä tursakkeita, joita ei voisi vähempää kiinnostaa, koska minä ja minun oikeudet.

Miksi päästätte sulkemisajan jälkeen asiakkaita sisään?

Vierailija
47/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin pienyrittäjänä voin vihjata sen verran, että on asiakkaita, joiden ei haluta tulevan takaisin. Minä tienaan vallan riittävästi määrittäminänäni aikoina, ja ne jotka ei niitä kunniota saavat puolestani asioida muualla. En tarvitse heitä, heidän rahojaan tai PRäänsä enkä ennen kaikkea sitä v*tutusta, jonka tuollainen ihmistyyppi aiheuttaa. Pärjään paremmin ilman.

Vierailija
48/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisen käytöksen täytyy olla yhteydessä siihen omituiseen ja yleistyneeseen minäminä-kulttuuriin, jonka eri ilmenemismuotoja käsitellään tämän palstan monessa eri ketjussa. 

Muitakin syitä on. Esimerkiksi se, että ruokakauppojen aukioloajat vapautettiin. Ennen vanhaan suunnilleen tiesi mihin aikaan kauppa on auki, nyt on niitäkin marketeja jotka ovat auki 24 h.  Meidän alueella ruokakaupoista kaikki ovat auki 23:een, kaksi 24 h. Joskus jos olen joutunut käymään kaupassa jossain muualla yllätyn todella jos kauppa alkaa sulkea kello 20 tai 21. Tuntuu todella aikaiselta. Ja kun joka kaupalla on eri aikataulu, eipä asiakas niitä voi tietää saati muistaa jos ei ole tuttu paikka.

Luulen myös että on ihmisiä, joilla on psyykkisiä ongelmia käydä kaupassa, jos siellä on paljon ihmisiä. Siksi kyttäävät hetkeä, jolloin väki vähenee, ja siksi ovat sitten viime minuuteilla vielä ostoksilla.

Vierailija
49/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän off topic mutta osaan kyllä samaistua ja paljon :D Juuri kun oli näitä maanlaajuisia maksupäätehäiriöitä, että tietyt kortit eivät toimi. Noh, pitkät jonot ja sanot asiakkaalle, että valitettavasti kyseinen pankkikortti ei toimi tällä hetkellä, selität syyn jne, no eiköhän asiakas joka tapauksessa tunge sen kortin sinne ja mene sokkiin kun se ei ihan oikeasti toimi. "Miksei tää toimi noh mikä tässä nyt on miksei toimi!" ja hakataan sitä korttia siihen lukijaan ja hyvä ettei pieraista siihen maksupäätteeseen, jos vaikka sillä toimisi.

Vähän väliä tuli tällaisia asiakkaita, jotka eivät selkeää puhetta ymmärtäneet, tällöin koko maksupääte meni joka kerta jumiin jolloin se täytyi käynnistää uudelleen ja siinähän menee todella kauan. Ja seuraava asiakas inisee että ompa hidas myyjä. Huoh. Eniten ärsyttää, että nämä ovat sellaisia asioita jotka ilman sen suurempaa aivotyöskentelyä saisi hoidettua vaivatta, mutta ei kun pakko tehdä mahdollisimman vaikeaksi!

Ja kyllä, meilläkin kuulutettiin jatkuvasti tästä häiriöstä.

Vierailija
50/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovi lukkoon tasalta ja valot pois muualta kuin kassalta, tuskin kukaan pimeässä viitsii haahuilla. Ei tietenkään toimi kesällä kaupassa, jossa on isot ikkunat...

Yksi myyjä ovelle aukomaan sitä poistujille ja varmistamaan että kukaan ei tule sisälle enää.

Ei auta kaikkiin. Asiakkaisiin ei viitsi käsiksikään käydä.

Vierailija
51/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni ei tulisi mieleenkään tunkea mihinkään kauppaan vähän ennen sulkemisaikaa ja vaatia ketään käyttämään aikaansa minun tarpeideni tyydyttämiseen. Erityishuomiota ja -palvelua tarvitsevat voivat tilata palvelut suoraan kartanoihinsa tai hoitolaitoksiinsa.

Pienyrittäjien liikkeiden aukioloajat ovat yleensä vanhanmallin mukaisia, eikä nykyiseen 24 tuntia aukiolevaan liike-elämään tottuneet asiakkaat sitä välttämättä tiedä tai muista.

Pienyrittäjäksi ryhtyvän kannattaa olla joustava, jos haluaa menestyä alallaan. Ilman asiakkaita hänellä kun ei ole bisnestä.

Mutta ymmärrän asenteesi, se kuvasta sitä, miksi Suomessa pienyrittäjät eivät yleensä menesty. Jos bisnestä pyöritetään asenteella, jossa asiakkaat ovat mt-ongelmaisia häiriköitä, niin eipä se liike kauan pystyssä pysy.

Vierailija
52/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossakin on niin vaikeaa joillekin? Jos liike menee vaikka klo 22 reikäleipä kiinni, se menee klo 22 reikäleipä kiinni= eli liike on suljettu = et saa enää palveluja koska liike on kiinni ja palvelut ovat tarjolla klo 22 asti, ei 22.05 tai 22.20. Perusta oma kauppa ja ala itse siksi pienyrittäjäksi, silloin saat lorvia ihan vapaasti sulkemisajan jälkeen.

Onko se oikeasti sitä ajattelua, että itse on maailman napa. "Eihän se jos minä nyt yhtenä kertana käväisen" eikä ymmärretä, että samanlaisia on niin monta muutakin, ja että itse ei ole yhtään muita tärkeämpi asiakas?

Vierailija
53/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteläistä kylttuuria rantautunut tännekin, aikataulut ja säännöt nähdään suosituksina

No olemme 100% perisuomalaisia ja mun veli käyttäytyy tollain. Onneks nykyään kaikki isommat marketit lähistöllä on auki 24h mutta ennen sitä häpesin aina silmät päästäni kun veli pakotti kauppaan just jotain 5 minuuttia ennen sulkemista ja harvoin oltiin ulkona ennen kuin kauppa oli jo suljettu. Itse jätän menemättä kauppaan tuossa vaiheessa ellen tarkalleen tiedä mitä olen hakemassa ja selviydy kassalle ennen sulkemisaikaa. En ymmärrä veljeäni tässä asiassa yhtään. En koskaan ole ymmärtänyt siitä miksi sen mielestä kaupassa voi vielä etsiä rauhassa tuotteita kun se on jo kiinni.

Vierailija
54/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet just sulkemisaikaan kassalla palvelemassa asiakasta, miten siinä menet laittamaan oven lukkoon.

Vierailija
55/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myyjänä ns. erikoisliikeessä (ei ketjuliike) jossa tultiin töihin 15min ennen aukeamista (mikä oli HYVÄ asia!)

Tuo 15min ei kuitenkaan ollut "luppoaikaa", vaan siinä mm. laskettiin pohjakassa (silloin käteisellä maksettiin enemmän) ja tehtiin muut työt mitä listassa oli (iltavuoro laittanut ylös edelliseltä päivältä) ja tarkistettiin että myymälässä oli kaikki kunnossa.

Kerran laskin pohjakassaa kassakoneeseen, ns. "setelit esillä" (huom: ulos ei tietenkään näkynyt, mutta myyntitiskin takana rahat levällään) ja joku koputteli ovea kovasti VAIKKA myymälässä ei edes ollut valoja päällä, pl. ns. "takavalo" kassan takana.

En tietenkään voinut avata ovea, avasin sen kyllä hieman ennen kellonlyömää saatuani rahat hoidettua, ja edelleen muistan sen, kun asiakas valitti "et sitten voijut avata vaikka näit että olin ovenntalana...!?!"

Koitin sanoa että en voinut, koska myymälässä on juttuja mitkä pitää huolehtia ennen avaamista kuntoon. Mutta se asenne että pitäisi heti,olla ovea aukomassa pimeään myymälään jos joku keksii riuhtoa ovea 15min ennen aukeamista, kuin olisin tehnyt jotain väärin. +Turvalisuuskin on hyvä huomoida, tiedä mikä narkki/hullu kyseessä joka ryöstää tmv.

Itse en koskaan mene etuajassa mulkoilemaan oven taakse (odottelen syrjemmässä) ja huolehdin että poistun myymälästä ennen kun se menee kiinni.

Vierailija
56/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen varoitus. Myymälä suljetaan 10 min kuluttua. Toinen varoitus myymälä suljetaan 5 min kuluttua. Kolmas varoitus myymälä suljetaan nyt!

Itse en ole ollut missään myymälässä sulkemisaikaan, en tiedä miten muualla, mutta työpaikallani kuulutukset tulevat 15 min vaille, 5 min vaille ja tasalta viimeinen ilmoitus että kiinni ollaan. Tämän lisäksi tehdään omia kuulutuksia, jos myymälässä haahuilee vielä porukkaa sulkemisen jälkeen. Kerrotaan, että kassat ovat kiinni ja maksaa ei enää voi. Sitkeimmille käydään sanomassa henkilökohtaisesti, että nyt pihalle ja tervetuloa aamulla uudestaan.

Sitähän voisi kuvitella, että vähempikin riittäisi, mutta kyllä tuolla sellasta minäminäsakkia liikkuu, että yllättyisitte.

Vierailija
57/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eteläistä kylttuuria rantautunut tännekin, aikataulut ja säännöt nähdään suosituksina

No olemme 100% perisuomalaisia ja mun veli käyttäytyy tollain. Onneks nykyään kaikki isommat marketit lähistöllä on auki 24h mutta ennen sitä häpesin aina silmät päästäni kun veli pakotti kauppaan just jotain 5 minuuttia ennen sulkemista ja harvoin oltiin ulkona ennen kuin kauppa oli jo suljettu. Itse jätän menemättä kauppaan tuossa vaiheessa ellen tarkalleen tiedä mitä olen hakemassa ja selviydy kassalle ennen sulkemisaikaa. En ymmärrä veljeäni tässä asiassa yhtään. En koskaan ole ymmärtänyt siitä miksi sen mielestä kaupassa voi vielä etsiä rauhassa tuotteita kun se on jo kiinni.

Kassalla itsekin työskenneellenä oletan että monet miehet eivät pidä ostoksilla käymisestä ja jonottamisesta, joten luulevat että kun ilmestyvät viime minuuteilla kauppaan, pääsevät äkkiä luovimaan tyhjillä käytävillä eivätkä joudu odottamaan kassalla.

Vierailija
58/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet just sulkemisaikaan kassalla palvelemassa asiakasta, miten siinä menet laittamaan oven lukkoon.

No jos on yhden hengen kauppa, niin kohteliaasti pyydät asiakasta odottamaan hetken ja käyt sulkemassa oven. Daaa.

Vierailija
59/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen varoitus. Myymälä suljetaan 10 min kuluttua. Toinen varoitus myymälä suljetaan 5 min kuluttua. Kolmas varoitus myymälä suljetaan nyt!

Itse en ole ollut missään myymälässä sulkemisaikaan, en tiedä miten muualla, mutta työpaikallani kuulutukset tulevat 15 min vaille, 5 min vaille ja tasalta viimeinen ilmoitus että kiinni ollaan. Tämän lisäksi tehdään omia kuulutuksia, jos myymälässä haahuilee vielä porukkaa sulkemisen jälkeen. Kerrotaan, että kassat ovat kiinni ja maksaa ei enää voi. Sitkeimmille käydään sanomassa henkilökohtaisesti, että nyt pihalle ja tervetuloa aamulla uudestaan.

Sitähän voisi kuvitella, että vähempikin riittäisi, mutta kyllä tuolla sellasta minäminäsakkia liikkuu, että yllättyisitte.

Eiköhän tuollaisen tilanteen toistuessa työnantajan pitäisi palkata tuonne vartijat sulkemisajaksi. Ei ole kassojen duunia juoksennella kuin paimenkoirat lammaslaumaa kokoamassa.

Vierailija
60/83 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran pikkukaupan myyjä ehti lukita oven ja sulkea putiikin, kun kaverini kanssa vasta lähestyimme sitä. Kaverini meni vaan koputtelemaan oveen, että tupakkaa pitäisi saada ja onko nyt noin tarkkaa. Myyjä avasi oven kettuuntuneen näköisenä ja möi kaverille sen tupakka-askin, mitä minun mielestäni hänen ei missään nimessä olisi pitänyt tehdä. Minä en kehtaa mennä kauppaan edes 10 minuuttia ennen sulkemisaikaa, mitä nyt vielä vaatimaan palvelua sulkemisen jälkeen.