Ansiosidonnaisen leikkaaminen 250 päivään
Mikä tää juttu on, että työttömyyspäivärahan leikkaus kannustaa työn vastaanottoon? Mä ottaisin lennosta vastaan työtä, JOS SITÄ OLIS!!! Miks mua rangaistaan taas lisää siitä, että ei ole paikkoja?
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:15"]Nykytilanteessa jos työttömäksi joutuu ei helpolla uutta työtä löydy. Jos ansisidonnaiskausi on liian lyhyt, sen sisällä ei montaa työkokeilua tehdä, puhuamattakaan koulutuksista. Jos sossuluukulle joutuu sieltä ei enää ole tietä takaisin. Se me tiedetään kuinka niitten raukkojen on käynyt. [/quote] Älä nyt ole noin dramaattinen. Itse olen monta kertaa joutunut käymään sossussa elämäni aikana enkä ole sille tielle jäänyt. Enkä ole mikään raukka, vaikka olenkin välillä ollut pienituloinen.
[/quote]
Älä ole niin dramaattinen sanoo ihminen joka sossusta jotain saa. Kellä asuntolainaa on, ansiosidonnainen on ainut tapa ja mahdollisuus yrittääkään selviytyä.
[/quote]
Myyt kämpän niin saat rahaa eikä tarvi tukia nostella. Taitaa parempi motivaatio olla hakea töitä kun omilla rahoilla elää.
Vielä 1970-luvulla ei ollut opintotukia ja yliopistoissa oli lukukausimaksut. Yllättäen silloin ei ollut myöskään opintojen venyttäjiä vaan jokainen valmistui niin nopeasti kuin vain pystyi. Siispä opintotuet pois ja lukukausimaksut takaisin. Työnteolla tai sitten opintolainalla rahoitus niin johan tahti nopeutuu. Lisäksi yhteiskunta säästää.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:04"] [quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:15"]Nykytilanteessa jos työttömäksi joutuu ei helpolla uutta työtä löydy. Jos ansisidonnaiskausi on liian lyhyt, sen sisällä ei montaa työkokeilua tehdä, puhuamattakaan koulutuksista. Jos sossuluukulle joutuu sieltä ei enää ole tietä takaisin. Se me tiedetään kuinka niitten raukkojen on käynyt. [/quote] Älä nyt ole noin dramaattinen. Itse olen monta kertaa joutunut käymään sossussa elämäni aikana enkä ole sille tielle jäänyt. Enkä ole mikään raukka, vaikka olenkin välillä ollut pienituloinen. [/quote] Älä ole niin dramaattinen sanoo ihminen joka sossusta jotain saa. Kellä asuntolainaa on, ansiosidonnainen on ainut tapa ja mahdollisuus yrittääkään selviytyä. [/quote] Myyt kämpän niin saat rahaa eikä tarvi tukia nostella. Taitaa parempi motivaatio olla hakea töitä kun omilla rahoilla elää.
[/quote] Mitä jos et saakaan saman minkä olet maksanut vaan paljon vähemmän? Millä sitten elää?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:48"]
[quote author=" Vierailija " time="26.01.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:19"] Pitäisi muistaa, että ansiosidonnainen on etu, jonka ihminen on itse itselleen odtanutaksamalla vapaaehtoista työttömyyskassamaksua. Voidaanko muutkin vakuutukset ja säästöt perua noin vain? [/quote] Sinun pitäisi muistaa, että maksusi ovat kattaneet ansiosidonnaisestasi vain 5 prosenttia. Loput 95 prosenttia maksaa valtio, työnantajat ja ne työntekijät jotka eivät itse ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen! Epäreilumpaa systeemiä saa hakea, ja siksi sitä ollaan nyt muuttamassa. [/quote] Itse asiassa kaikki työntekijät eivätkä vain ne, jotka eivät kuulu työttömyyskassaan. Muuten oikein ja kannatan työryhmän ehdotusta, koska nykyinen järjestelmä on epäreilu.
[/quote]
Kassat eivät tutki puolisoiden tuloja. Kela muuttaa kuviota täysin. Pää on puskassa oitis. Tiedämme kaikki mikä kela on. Kuurot ja sokeat lapset eivät saa vempaimia ja vammaisten lasten hoitotukia yms. Kelan kanssa saa taistella asioista. Ollaan luettu ja kuultu aivan tarpeeksi siitä. Sitäkö tässä haetaan? Jotka eivät sitä jaksa kuolevat pystyyn.
Työssäoloehto on se mitä pitäisi muuttaa koska kassat toimii ja hyvin. Mitään muuta ei tarvita tehdä kun muuttaa työssäoloehtoa.
Jos ansiosidonnaista leikataan silloin pitää työautoetuakin leikata sekä maataloustukia.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:04"] [quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:15"]Nykytilanteessa jos työttömäksi joutuu ei helpolla uutta työtä löydy. Jos ansisidonnaiskausi on liian lyhyt, sen sisällä ei montaa työkokeilua tehdä, puhuamattakaan koulutuksista. Jos sossuluukulle joutuu sieltä ei enää ole tietä takaisin. Se me tiedetään kuinka niitten raukkojen on käynyt. [/quote] Älä nyt ole noin dramaattinen. Itse olen monta kertaa joutunut käymään sossussa elämäni aikana enkä ole sille tielle jäänyt. Enkä ole mikään raukka, vaikka olenkin välillä ollut pienituloinen. [/quote] Älä ole niin dramaattinen sanoo ihminen joka sossusta jotain saa. Kellä asuntolainaa on, ansiosidonnainen on ainut tapa ja mahdollisuus yrittääkään selviytyä. [/quote] Myyt kämpän niin saat rahaa eikä tarvi tukia nostella. Taitaa parempi motivaatio olla hakea töitä kun omilla rahoilla elää.
[/quote] Mitä jos et saakaan saman minkä olet maksanut vaan paljon vähemmän? Millä sitten elää?
[/quote]
Sossu hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:14"]
[/quote]
mene käpyjä keräämään ja iltaisin pulloja
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:14"] [quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:04"] [quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:15"]Nykytilanteessa jos työttömäksi joutuu ei helpolla uutta työtä löydy. Jos ansisidonnaiskausi on liian lyhyt, sen sisällä ei montaa työkokeilua tehdä, puhuamattakaan koulutuksista. Jos sossuluukulle joutuu sieltä ei enää ole tietä takaisin. Se me tiedetään kuinka niitten raukkojen on käynyt. [/quote] Älä nyt ole noin dramaattinen. Itse olen monta kertaa joutunut käymään sossussa elämäni aikana enkä ole sille tielle jäänyt. Enkä ole mikään raukka, vaikka olenkin välillä ollut pienituloinen. [/quote] Älä ole niin dramaattinen sanoo ihminen joka sossusta jotain saa. Kellä asuntolainaa on, ansiosidonnainen on ainut tapa ja mahdollisuus yrittääkään selviytyä. [/quote] Myyt kämpän niin saat rahaa eikä tarvi tukia nostella. Taitaa parempi motivaatio olla hakea töitä kun omilla rahoilla elää. [/quote] Mitä jos et saakaan saman minkä olet maksanut vaan paljon vähemmän? Millä sitten elää? [/quote] Sossu hoitaa.
[/quote]
Eikä hoida. Jos asuntovelkaa on, sossu ei hoida. Jos sossun asiakkaaksi ryhtyy, sieltä ei ikinä pääse pois. Ansiosidonnainen ei ole niin leimaava stamppi ottassa kuin sossun.
Onko tuota oikeastaan selvitetty, että kuinka moni ansiosidonnaisen saajista oikeasti saa selvästi pienituloisen palkkaa isompaa tukea? Omalla kohdalla työttömänä ollessani ansiosidonnainen oli vain jonkin verran isompi summa kuin peruspäiväraha+asumistuki, mutta sain koko summan yhdeltä luukulta ja yhdellä kertaa. Melkein voisi luulla siitä aiheutuvan vähän säästöäkin, etten joutunut hakemaan erilaisia tukia ja jokaisesta ei joutunut joku työntekijä tekemään päätöstä erikseen. Ja ihan mikä tahansa työ olisi tuottanut minulle enemmän rahaa kuin se suuren suuri ansiosidonnaiseni.
Luultavasti ehdotus tulee kyllä toteutumaan vaalien jälkeen, sillä hyvin kokoomuksen linjan mukainenhan se on. Vielä enemmän kuin ansiosidonnaisen leikkaus tuossa ehdotuksessa vavahduttaa tuo pyrkimys murentaa ammattiliitoilta viimeísiäkin vaikutusvallan murusia. Ymmärtävätköhän työssä käyvät ihmiset, että kuinka vähän on enää aloja, joilla työntekijän on mahdollista yksin puolustaa oikeuksiaan? Varsinkin, kun näissä työntekijän aseman heikennyksissä aloitetaan aina siitä heikoimmasta päästä: nuorista, juuri aloittaneista, matalapalkkaisista. Paljon ehditään viedä muutoksia läpi ennen kuin toimihenkilöt alkavat tajuta, että oikeuksia ollaan viemässä myös heiltä pois.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:14"]
[/quote]
Viimeinen kommentti kertoo kirjoittajansa täydellisestä ymmärtämättömyydestä Suomen taloudellisen tilanteen kokonaisvaikutuksista.
Väännänpä rautalangasta; Työnantajat eivät enää lomauta, vaan nyt irtisanotaan suoraan. Kertoo siitä, että työnantajat eivät usko taloudellisen tilanteen elpyvän lähiaikoina. Ts. työttömyys tulee kasvamaan entisestäänkin.
Tällaisessa epävarmassa tilanteessa tavalliset ihmiset eivät ole halukkaita ostamaan edes sitä ensiasuntoa, saati vaihtamaan suurempaan. Ei uskalleta, koska omakin työpaikka saattaa olla uhattuna. Tästä syystä asuntokauppa ei käy. Suomessa on myös paikkakuntia, joissa asunnot eivät mene kaupaksi edes lähes ilmaiseksi.
Monella saattaa olla se tilanne, että myydessään asuntonsa, (joka ostettiin silloin, kun tulevaisuususkoa vielä oli) he saavatkin siitä huomattavasti vähemmän kuin mitä maksoivat, joten omaisuus menee,mutta siitä jää vielä velkaa.
Eli tuo asunnon myyntikehotus ei ole mikään ratkaisu, yleisesti.
Kyllä silloin pitää kaikilta tasavertaisesti leikata. Eli autoetu ja maataloustuet samalla
Suomessa on jo seutuja joissa asunnot eivät mene kaupaksi käytännössä millään hinnalla. Jos pienessä kaupungissa on satoja asuntoja koko ajan myynnissä ja myyntiajat tolkuttomat niin onnea vaan uusille työttömiksi jääville tai muuten asuntoaan kauppaaville...
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:19"]Pitäisi muistaa, että ansiosidonnainen on etu, jonka ihminen on itse itselleen odtanutaksamalla vapaaehtoista työttömyyskassamaksua. Voidaanko muutkin vakuutukset ja säästöt perua noin vain?
[/quote]Tällä hetkellä suurin osa ansiosidonnaisista maksetaan verovaroista. Otapa selvää.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:48"]
[quote author=" Vierailija " time="26.01.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:19"] Pitäisi muistaa, että ansiosidonnainen on etu, jonka ihminen on itse itselleen odtanutaksamalla vapaaehtoista työttömyyskassamaksua. Voidaanko muutkin vakuutukset ja säästöt perua noin vain? [/quote] Sinun pitäisi muistaa, että maksusi ovat kattaneet ansiosidonnaisestasi vain 5 prosenttia. Loput 95 prosenttia maksaa valtio, työnantajat ja ne työntekijät jotka eivät itse ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen! Epäreilumpaa systeemiä saa hakea, ja siksi sitä ollaan nyt muuttamassa. [/quote] Itse asiassa kaikki työntekijät eivätkä vain ne, jotka eivät kuulu työttömyyskassaan. Muuten oikein ja kannatan työryhmän ehdotusta, koska nykyinen järjestelmä on epäreilu.
[/quote]
Tässä nyt hämätään ihmisiä oikein kunnolla. Ei kai kukaan luule että jos systeemiä muutetaan niin 1050 euron palkalla saisi kelasta saman tai jopa enempikin.
Kela on instanssi jonka kanssa saa vääntää asioista. Ollaan luettu kuinka kuurojen lasten vanhemmat eivät saa vammaisten lasten hoitotukea tai apuvempaimia. Sitä vääntöä tässä nyt halutaan?
Kassat toimii, satoi tai paistoi, hyvin.
Työssäoloehtoa pitää muuttaa eikä mitään muuta. Työssäoloehtoa pitää muuttaa jotta pienpalkkaisetkin ja pätkätyöläiset saisivat ansiosidonnaisen.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:20"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:03"]
Aina on töitä ollut eikä ole tarvinnut tuilla loisia. Ihan on työllistyminen omasta aktiivisuudesta kiinni. Ansiosidonnainen saisi olla maksimissaan 60 päivää. Siinä ajassa jos ei työllisty niin sitten minimituille työvelvoitteella.
[/quote]
Suomalainen kadehtii kaikkea ja kaikkia. Tämänkin kirjoittaja kadehtii työttömiä. Uskomatonta.
[/quote]
En kadehdi työttömiä. En vain halua elättää loisia.
[/quote]
Sinä taidatkin sitten tietää mistä niitä töitä kaikille riittää? Kertoisitko mullekin? Kun ei löydy vaikka kuinka etsii ja hakee! Siivojaksikaan en päässyt kun ei ollut alan koulutusta eikä kokemusta.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:19"]
Pitäisi muistaa, että ansiosidonnainen on etu, jonka ihminen on itse itselleen odtanutaksamalla vapaaehtoista työttömyyskassamaksua. Voidaanko muutkin vakuutukset ja säästöt perua noin vain?
[/quote]
Sinun pitäisi muistaa, että maksusi ovat kattaneet ansiosidonnaisestasi vain 5 prosenttia. Loput 95 prosenttia maksaa valtio, työnantajat ja ne työntekijät jotka eivät itse ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen! Epäreilumpaa systeemiä saa hakea, ja siksi sitä ollaan nyt muuttamassa.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:19"]Pitäisi muistaa, että ansiosidonnainen on etu, jonka ihminen on itse itselleen odtanutaksamalla vapaaehtoista työttömyyskassamaksua. Voidaanko muutkin vakuutukset ja säästöt perua noin vain? [/quote]Tällä hetkellä suurin osa ansiosidonnaisista maksetaan verovaroista. Otapa selvää.
[/quote]
ota sinäkin selville mitä sinä puhut. molemmat on väärässä
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:28"]Suomessa on jo seutuja joissa asunnot eivät mene kaupaksi käytännössä millään hinnalla. Jos pienessä kaupungissa on satoja asuntoja koko ajan myynnissä ja myyntiajat tolkuttomat niin onnea vaan uusille työttömiksi jääville tai muuten asuntoaan kauppaaville...
[/quote]
Itse olen ostanut nykyisen laman aikana useita sijoitusasuntoja kun hinnat ovat tippuneet. Vuokralaisia löytyy kyllä koska monilla ei ole varaa omistusasuntoon.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:19"]
Pitäisi muistaa, että ansiosidonnainen on etu, jonka ihminen on itse itselleen odtanutaksamalla vapaaehtoista työttömyyskassamaksua. Voidaanko muutkin vakuutukset ja säästöt perua noin vain?
[/quote]
Työttömyyskassa maksaa vain 5% ansiosidonnaisesta, loput 95% menee veronmaksajan piikkiin. Haluaisitko alkaa maksaa 20-kertaista työttömyyskassamaksua säilyttääksesi ansiosidonnaisen nykyisellään?
[quote author=" Vierailija " time="26.01.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:19"]
[/quote]
Sinun pitäisi muistaa, että maksusi ovat kattaneet ansiosidonnaisestasi vain 5 prosenttia. Loput 95 prosenttia maksaa valtio, työnantajat ja ne työntekijät jotka eivät itse ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen! Epäreilumpaa systeemiä saa hakea, ja siksi sitä ollaan nyt muuttamassa.
[/quote]
Itse asiassa kaikki työntekijät eivätkä vain ne, jotka eivät kuulu työttömyyskassaan. Muuten oikein ja kannatan työryhmän ehdotusta, koska nykyinen järjestelmä on epäreilu.