Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnaisen leikkaaminen 250 päivään

Vierailija
26.01.2015 |

Mikä tää juttu on, että työttömyyspäivärahan leikkaus kannustaa työn vastaanottoon? Mä ottaisin lennosta vastaan työtä, JOS SITÄ OLIS!!! Miks mua rangaistaan taas lisää siitä, että ei ole paikkoja? 

Kommentit (165)

Vierailija
21/165 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen lopetetaan vähitellen kokonaan, luulen. Mutta on paljon näitä, jotka eivät ole olleet koskaan työttömänä, mutta vuosien työuran jälkeen jäävägt kuitenkin. Nämä luulevat, että töitä saa kun haluaa. Nämä ajattelevat, että ollaanpa tässä nyt se 500 päivää työttömänä, ja mennään sitten töihin. Sitten kun ei töitä tulekaan, nämä menevät työkkäriin raivoamaan että missä ne työt ovat. Mutta kukaan ei halua ottaa noin pitkään vapaaehtoisena työttömänä ollutta enää. Noita luuloja on karistettava ja valitettavasti siitä saavat kärsiä nekin, jotka tietävät, ettei se niin mene, että voi itse valita nämä asiat. 

Vierailija
22/165 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän vaikka millä mitalla ihmisiä, jotka ovat olleet sitä mieltä, että töitä saa kun haluaa ja että he itse eivät joudu työttömäksi koskaan. Ovat joutuneet, eivätkä olekaan töitä saaneet noin vaan. He luulevat olevansa työttöminä muita parempia, koska heillä on ihan vääristynyt kuva työttömistä. Tosiasiassa osa näistä ei ole hakijoina edes keskitasoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/165 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author=" Vierailija " time="27.01.2015 klo 10:45"]

[quote author=" Vierailija " time="27.01.2015 klo 10:39"] Täystyöllisyyden oloissa liittoja ei tarvittaisi mihinkään ja siksi liitot nimenomaan haluavat, että osa ihmisistä on aina työttömänä ja heidän työssä olevien jäsentensä etuja pyritään siksi ruuvaamaan niin kalliille tasolle, että työnantajat eivät voi palkata niin paljon väkeä kuin haluaisivat.

[/quote]

Näin saadaan muodostettua kahden kerroksen väkeä: vakaassa, jatkuvassa työsuhteessa olevat, jotka pelkäävät työttömyyttä ja tykkäävät toisaalta saamistaan eduista työsuhteessa, joten heillä on voimakas kannuste kuulua liitton. Ja sitten työttömät, pätkätyöläiset ja muut epävarmoissa töissä olevat, jotka eivät kuulu ansiosidonnaisen piiriin mutta maksavat silti muille heidän ansiosidonnaisistaan 40%, kun nämä saajat itse maksavat sen 5%.

Kukaan ei halua kuulua jälkimmäiseen porukkaan ja siksi liitot saavat niin helposti jäseniä. Mutta kun se on hemmetin väärin maksattaa tuo toisten ruhtinaallinen kohtelu työttömillä ja huonosti toimeentulevilla ihmisillä ja sen on loputtava. Ansiosidonnaisen maksakoot itse ne, jotka ovat siihen oikeutettuja, tai sitten ansiosidonnainen turva kaikille jotka joutuvat siitä maksamaankin!

Liitot yrittävät viimeiseen asti lyödä kapuloita rattaisiin, koska jäsenmaksut ovat niille helppoa rahaa jolla johto voi käydä etelässä porsastelemassa.

[/quote]

Jokainen kuuluu johonkin liittoon tai kassaan. Joka ei kuuluu on niin pienpalkkainen että hän saa työmarkkinatukea. Mutta saa sen kuitenkin. Jos kassa sen maksaisi se olisi samaa luokkaa kuin mitä työmarkkinatuen koko on. 

Mitä tässä pitäisi tehdä on se että työssäoloehtoa pitää muuttaa ja palkkarajaa, ehdottomasti.

Vierailija
24/165 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35 vuotta tehnyt töitä ilman työttömyyspäiviä. Nyt olen työttömäni yt-neuvottelujen tuloksena. Iältäni olen yli viisikymmentä. Mitkä ovat työllistymismahdollisuuteni?  Aivan, ne ovat olemattomat.

En toki ole yksin tässä veneessä. Perinteisesti yt-neuvotteluissa on irtisanottu vanhemmasta päästä henkilökuntaa, jotka ovat maksaneet veroja jo vuosikymmeniä.

Oletteko tosiaan sitä mieltä, että 500 päivää ansiosidonnaisella on minulle turhaa ja tarpeetonta ylellisyyttä?

Vierailija
25/165 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:42"]

Miks tulee mielen Sirkesalon biisiä, pelkkää kuvitelmaa? On sulla mielikuvitusta, ei voi muuta sanoa.

[/quote]

Ei ole omaa kuvitelmaani vaan totisinta totta, lue sama asia pidemmin sanottuna vaikka täältä:

http://www.sitra.fi/julkaisut/Muut/Ansioturvareformi.pdf

Etkö ole seurannut esim. sitä, kuka kaatoi SATA-komiteassa laaditun sosiaaliturvan uudistuksen? Liitot tietenkin. Laativat vielä järjestelmän, jossa perusturvaa ei voi korottaa ilman että ansiosidonnaista turvaa korotetaan samalla enemmän. Liitot ovat nykyajassa kaikkein pahin vähäosaisten vihollinen ja todellinen loinen, joka ihmee kaikkein köyhimpien selkänahasta kaiken, mikä irti lähtee.

Vierailija
26/165 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:45"]

Nyt pitää leikkauksia tehdä niille jolla on mitä antaa.

[/quote]

Ja keitäs he ovat? Et sinä takuulla ainakaan?

Vierailija
27/165 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli yks mahdollinen paikka mol.fi-sivustolla. Siihenkään en ihan sovi (yhtä haettua pätevyyttä minulla ei ole), eli taitaa mennä muille, sillä hakemuksia tulee 60+/ paikka. Pitääkös tässä tosiaan niitä siivoojanpaikkojakin hakea. Uskomatonta. t. työtön opettaja

Vierailija
28/165 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:50"]

Jokainen kuuluu johonkin liittoon tai kassaan.

[/quote]

Väärin. Minä en kuulu enkä ole koskaan kuulunut. Olen saanut asiani työnantajien kanssa sovittua ilman liittojakin, ja jos jään työttömäksi, en todellakaan halua maksattaa korvauksia heillä, jotka ovat liian huono-osaisia päästäkseen itse ansiosidonnaisen piiriin. Niin kauan kuin systeemi on tuo, liitot eivät saa minulta ropoakaan.

Vierailija
29/165 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 500 päivää on se vähimmäismäärä millä voi uudestaan kouluttautua ja se pitäisi ehdottomasti säilyttää. Monelta alalta työt ovat kokonaan loppuneet ja ansioisidonnaisella opiskelu on ainoa mahdollisuus opiskella.

Vierailija
30/165 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi halutaan ammattiliitot pois koska halutaan palkat kellumaan vapaasti. Palkat on nyt tes tasoa eli ovat laskeneet reipaasti siitä mitä olivat. Nyt halutaan päästä tes alapuolelle ja kovaa. Siitä tästä on kyse.

Vierailija
31/165 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy et ansiosidonnaispäiviä leikataan,mut kukaan täysjärkinen työelämälle kelpaava työntekijä ei jää ansiosidonnaisen varaan 500 päiväksi,koska sit et ainakaan kelpaa enää koska vaikutat lusmulta.Ite oon välillä ottanut lyhyempiäkin noin 3kk töitä vastaan juuri tästä syystä.

Vierailija
32/165 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäoloehtoa pitää muuttaa! Se on ainut ratkaisu!

Vierailija
33/165 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:27"]

Olen 35 vuotta tehnyt töitä ilman työttömyyspäiviä. Nyt olen työttömäni yt-neuvottelujen tuloksena. Iältäni olen yli viisikymmentä. Mitkä ovat työllistymismahdollisuuteni?  Aivan, ne ovat olemattomat.

En toki ole yksin tässä veneessä. Perinteisesti yt-neuvotteluissa on irtisanottu vanhemmasta päästä henkilökuntaa, jotka ovat maksaneet veroja jo vuosikymmeniä.

Oletteko tosiaan sitä mieltä, että 500 päivää ansiosidonnaisella on minulle turhaa ja tarpeetonta ylellisyyttä?

[/quote]

Kun nyt kerran kysyt noin niin vastaan, että kyllä. Sä olet ainakin saanut mahdollisuuden säästää ja hankkia omaisuutta. Toisin se on niillä, jotka eivät edes ole päässeet vakitöihin ja ovat viiskymppisiä.

Vierailija
34/165 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:27"]

[/quote]

Se kyllä joskus naurattaa, kun kolmekymppiset arvostelevat kaltaisiasi ja kehuvat, kuinka eivät ole koskaan olleet työttömiä. Hehe, heill on monta vuotta vielä aikaa olla työttömänäkin. 

Vierailija
35/165 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaispalkka kaikille.

Vierailija
36/165 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:34"]Mielestäni 500 päivää on se vähimmäismäärä millä voi uudestaan kouluttautua ja se pitäisi ehdottomasti säilyttää. Monelta alalta työt ovat kokonaan loppuneet ja ansioisidonnaisella opiskelu on ainoa mahdollisuus opiskella.
[/quote]
Suomessa on opintotuki niminen rahoitusmuoto opiskeluun. Sen lisäksi saa opintolainaa.

Vierailija
37/165 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:02"]

Työssäoloehtoa pitää muuttaa! Se on ainut ratkaisu!

[/quote]

Systeemi on niin monimutkainen ja käsittämätön, että tuollaista yksittäistä palaa muuttamalla ei ratkaista yhtään mitään. Mitenkäs vaikka ihminen, joka tekee pienipalkkaista työtä ja hankkii lisätuloja yksinyrittäjänä (esim. tarjoaa lastenhoitoa silloin tällöin tai muuta pientä)? Nykysysteemi ei huomioi ensinnäkään noita lisätuloja ansiosidonnaisessa turvassa, mutta lisäksi ko. henkilö menettää koko lopunkin turvansa koska hänet katsotaan yrittäjäksi. Tässä vain yksi esimerkki siitä, millä tavalla nykyinen järjestelmä ei palvele.

Yhä useampi ihminen tekee vuokratöitä, pätkätöitä, useita erilaisia töitä samanaikaisesti jne. Kaikilla työtä tekevillä on oikeus turvaan työttömyyden varalta, olipa se työ muodollisesti millaista tahansa. Ei ole oikein, että nämä heikoimmassa asemassa olevat maksavat toisten ansiosidonnaisista enemmän kuin ansiosidonnaista saavat itse. Ansiosidonnaisen tulee olla Kelan hallinnoima, ihan jokaista kansalaista automaattisesti koskeva systeemi. Liitot voivat tarjota sen päälle sitten ylimääräistä, parempaa työttömyysvakuutusta, jonka ne maksavat itse.

Vierailija
38/165 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:28"]

Minulle oli yks mahdollinen paikka mol.fi-sivustolla. Siihenkään en ihan sovi (yhtä haettua pätevyyttä minulla ei ole), eli taitaa mennä muille, sillä hakemuksia tulee 60+/ paikka. Pitääkös tässä tosiaan niitä siivoojanpaikkojakin hakea. Uskomatonta. t. työtön opettaja

[/quote]

Et sinä saa todennäköisesti sitä siivojanpaikkaakaan ellet sitten ole pääkaupunkiseudulta. Monessa kaupungissa kun laitoshuoltajan ammattitutkinto alkaa olla ehdoton edellytys jotta pääsee töihin. Satunnaista keikkaa pääsee ehkä ilmankin...

Vierailija
39/165 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkääpä nyt vielä pillastuko. Tuo ansiosidonnaisen päivärahan pudottaminen 250 päivään oli vain yhden työryhmän idea, ei sen enempää. 

Vierailija
40/165 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:28"]Minulle oli yks mahdollinen paikka mol.fi-sivustolla. Siihenkään en ihan sovi (yhtä haettua pätevyyttä minulla ei ole), eli taitaa mennä muille, sillä hakemuksia tulee 60+/ paikka. Pitääkös tässä tosiaan niitä siivoojanpaikkojakin hakea. Uskomatonta. t. työtön opettaja
[/quote]
kyynel

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi