Kuinka monta A4 sivua sinun CV on?
Kommentit (589)
Korkeintaan kaksi. Se on yleisestikin annettu neuvo ja suositus cv:n pituudesta. Toisinaan yksi, riippuu tilanteesta. Haettavan kohteen tai käyttötarkoituksen mukaan muokkaa sitä sopivanlaiseksi ja korostan eri asioita.
Yksi sivu riittää minulle. Olen karsinut paljon typeriä luetteloita merkityksettöminä ja vapaamuotoiseen hakemusosaan kuvaillut suurpiirteiseti sen, mitä nyt on tullut työelämässä puuhailtua. Toistaiseksi pärjännyt hyvin näin.
Kuule, jos CV on kovin pitkä, se kertoo levottomuudesta ja jatkuvasta työpaikan vaihdosta. Ei hyvä,
Oli silmiä avaavaa nähdä kahden nuoren ukrainalaisen näyttelijän cvt, olivat 5 sivuisia powerpointeja, värikkäitä ja täynnä valokuvia roolihahmoista. Kaikki pienikin näyttelykokemus ja omat harrastukset listattuna.
Oli aika paljon mielenkiintoisempi kuin oma yhden a4 arkin kokoinen mustavalkoinen ja tylsä asiapaperi.
Olen itse luovalla alalla ja kovasti ihmetellyt kun aina kaikki tahot neuvovat jättämään "epäoleellisimmat työt" pois työkokemuksista että varmasti kaikki mahtuu sille yhdelle valkoiselle tulostuspaprulle.
Minullakin koulutuksia yli kymmenen. Työkeikkoja yli 30, harrastuksista ja erikoisosaamisesta puhumattakaan. Mistä minä tiedän mikä on epäolennaista!?
Olenkin nyt tullut siihen tulokseen (ja olen siis edelleen suuresti vaikuttunut niistä näyttelijöiden "röyhkeistä" cveistä), että jos rekrytoija/työnantaja ei jaksa silmäillä kaksisivuista cvtäni, motivaatiokirjettäni ja portfoliotani - ei hän myöskään ole työpanokseni arvoinen.
N31
Nelisen sivua, tutkijan ansioluettelo vähän muunneltuna.
t. vanhus
Vierailija kirjoitti:
Oli silmiä avaavaa nähdä kahden nuoren ukrainalaisen näyttelijän cvt, olivat 5 sivuisia powerpointeja, värikkäitä ja täynnä valokuvia roolihahmoista. Kaikki pienikin näyttelykokemus ja omat harrastukset listattuna.
Oli aika paljon mielenkiintoisempi kuin oma yhden a4 arkin kokoinen mustavalkoinen ja tylsä asiapaperi.
Olen itse luovalla alalla ja kovasti ihmetellyt kun aina kaikki tahot neuvovat jättämään "epäoleellisimmat työt" pois työkokemuksista että varmasti kaikki mahtuu sille yhdelle valkoiselle tulostuspaprulle.
Minullakin koulutuksia yli kymmenen. Työkeikkoja yli 30, harrastuksista ja erikoisosaamisesta puhumattakaan. Mistä minä tiedän mikä on epäolennaista!?Olenkin nyt tullut siihen tulokseen (ja olen siis edelleen suuresti vaikuttunut niistä näyttelijöiden "röyhkeistä" cveistä), että jos rekrytoija/työnantaja ei jaksa silmäillä kaksisivuista cvtäni, motivaatiokirjettäni ja portfoliotani - ei hän myöskään ole työpanokseni arvoinen.
N31
Eihän CV:n tarvitse olla mustavalkoinen wordilla tehty tylsä dokumentti, varsinkaan jos on luovalla alalla.
Itse taitoin oman cv:ni, on värikäs, löytyy varta vasten otettu potrettikuva, löytyy koulutus, taidot, työkokemus, lyhyt esittely itsestäni yms. yms. Mutta sain silti mahtumaan hyvin yhdelle sivulle.
Ei tulisi mieleenikään lähettää mitään tylsä mustavalkoista mikä ei erotu lainkaan muista hakijoista.
Yksi sivu. Olin samalla työnantajalla melkein 30v. Sitten opiskelin toisen ammatin.
Mikä on cv? Meille tulee vaan Aku Ankka eikä sekään enää kauan kun on niin kallis :C
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutte sivuista, lähetättekö työhakemukset kirjeitse?
Minä ainakin lähetän kirjeitse. On kohteliasta laittaa vastauspostimerkki.
Jos laitan ihan kaikki työpaikat, joissa olen ollut ja kaikki opiskelut, siitä tulee 300 sivua. Yleensä teen täsmä- CV:n juuri siihen paikkaan, jota haen eli vain 1 sivu. Sitten ottaa aivoon kun joutuu kertomaan mitä muuta on tehnyt. Siinä ei 2-3 tuntia edes riitä työhaastattelussa. Enkä todellakaan jaksa laittaa kaikkea muuta liitteiksi. Ei niitä kukaan jaksa lukea
Vierailija kirjoitti:
Minullakin koulutuksia yli kymmenen. Työkeikkoja yli 30, harrastuksista ja erikoisosaamisesta puhumattakaan. Mistä minä tiedän mikä on epäolennaista!?Olenkin nyt tullut siihen tulokseen (ja olen siis edelleen suuresti vaikuttunut niistä näyttelijöiden "röyhkeistä" cveistä), että jos rekrytoija/työnantaja ei jaksa silmäillä kaksisivuista cvtäni, motivaatiokirjettäni ja portfoliotani - ei hän myöskään ole työpanokseni arvoinen.
N31
Just näin. Työnantajalle voisi olla CV:ssä tärkeä tieto juuri se, minkä olet jättänyt pois.
Vierailija kirjoitti:
Yksi sivu. Kaikki "turha" työkokemus on jo tiputettu pois.
Monisivuisia CV-liuskoja ei kukaan päättäjä lue nykyään. Jos ei osaa mahduttaa yhdelle sivulle, luovu hommasta.
Mulla tulee väkisin 2 sivua, vaikka olen karsinut työpaikat vain viimeisimpiin, enkä kerro työtehtävien sisällöistäkään juuri mitään. Vievätkö sitten otsikot ja rivivälit liikaa tilaa, kun ei haluaisi ihan vaikealukuista ja liian tiivistä tekstimassaakaan kirjoittaa. Oleellisen työkokemuksen saa vielä ekalle sivulle, mutta koulutus ja muu osaaminen menee väkisinkin seuraavalle.