Seksuaalirikoksen ilmoituksen peruminen
Olen 17-vuotias tyttö ja tein äskettäin rikosilmoituksen eräästä nuoresta miehestä. Rikoksen tapahtumat ovat alkaneet jo pari vuotta sitten, joten nyt vasta tein ilmoituksen. Kuitenkin, olen tullut katumapäälle. Jos juttu etenee syyttäjälle, niin kuin todennäköistä on, minulla ei ole varaa maksaa oikeuskäsittelykuluja, jos jutun häviän. :/ Eli onko mahdollista vielä perua rikosilmoitus, kun en ole vielä ensimmäisessäkään kuulustelussa käynyt?
Kommentit (86)
Jos kyse on yleisen syytteen alaisesta eikä asianomistajarikoksesta, niin syyttäjällä on velvollisuus syyttää, halusitpa tai et.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:54"]Eli teit perättömän ilmoituksen? Olet siis itse rikollinen.
[/quote]
Kuka puhui perättömästä ilmoituksesta? :) Kyseinen rikos on tapahtunut, en vain halua viedä asiaa eteenpäin. Olen sitten vaikka vaiti kuulustelussa ja sanon, etten halua jatkaa tutkintaa.
AP
Seksuaalirikokset ovat pääsääntöisesti virallisen syytteen alaisia rikoksia, eli viranomaisten täytyy ne tutkia jos he ovat ilmoituksen asiasta saaneet. Kun sinut kutsutaan kuulusteluun, voit siellä kertoa syyt miksi haluat perua ilmoituksen. Perut tietenkin samalla rangaistusvaatimuksesi asiassa On sitten syyttäjän tehtävä arvoida, vaatiiko yleinen etu syytteen nostamista.
Olet sitäpaitsi alaikäinen, joten huoltajasi esittää vaatimuksesi ja peruu ne, itse et ole siihen vielä edes oikeutettu.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:54"]Eli teit perättömän ilmoituksen? Olet siis itse rikollinen. [/quote] Kuka puhui perättömästä ilmoituksesta? :) Kyseinen rikos on tapahtunut, en vain halua viedä asiaa eteenpäin. Olen sitten vaikka vaiti kuulustelussa ja sanon, etten halua jatkaa tutkintaa. AP
[/quote]
Just. Naisten tehtailemista raiskausilmoituksista ainakin neljännes on valhetta.
Meneekö nyt kakka housuun, kun olet kusettanut viranomaisia?
Kerrotko vielä tarkemmin että onko kyseessä
raiskaus/hyväksikäyttö
Vai seksi täysikäisen kanssa itsesi ollessa alaikäinen?
Eli teit perättömän ilmoituksen? Olet siis itse rikollinen.