Sij. asuntojen omistajat kysymys kotivakuutuksesta
Nykyäänhän on aika yleistä vaatia vuokralaiselta kotivakuutus joka kattaa myös esim. vesivanhingon sattuessa asunnolle aiheutuneiden vaurioiden korvauksen mutta ongelma on siinä, että irtisanomisaika on yleensä vähintään 6kk ja vakuutuksen voi irtosanoa vaikka heti. Kuuden kuukauden aikana ehtii tapahtua paljon kaikenlaista.
Joten miten olette varautuneet siihen riskiin, että vuokralainen tuhoaa asunnon ja hänelle ei ole voimassa olevaa kotivakuutusta? Myyvätkö vakuutusyhtiöt mitään sellaista vakuutusta, että omistaja voisi ottaa vakuutuksen asunnolle?
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:34"] Mun sijoitusasuntoni ei ole viimeisen päälle rempattu, joten siinä ei ole paljon ns. menetettävää. Halvat kaapit jne. Vuokralaisella on kotivakuutus ja olen sen todentanut myös ja siihen luotan. Jos joku kaamean paljon suurempi vahinko tulee, niin taloyhtiö puuttuu asiaan ja perii vuokralaisen vakuutusyhtiöstä tai viimekädessä vuokralaiselta. Yksi tällainen tapaus kävi, ISO vesivahinko kun itse liitetty ap-koneen letku petti. Taloyhtiö korjasi ja kuivatti, uusi kaapit yms, kotivakuutus ei korvannut kun oli letku itse laitettu. Aika iso lasku tuli opiskelijapojalle ja niitä nyt makselee kymmenisen vuotta :( Osan (muiden asuntojen vahingot) korvasi taloyhtiön vakuutus. [/quote] Siinä on vaan se, että loppukädessä sinä maksat yhtiövastikkeessa ne vahingot ensin ja ehkä joskus taloyhtiö saa rahansa takaisin. En kyl tiedä sitten miten se vaikuttaa asunnon myyntihintaan jos yhtiövastike on kallis. Ei varmaan mitenkään positiivisesti. [/quote]En ole asuntoani myymässä, eikä vastikkeemme ole kallis, joten ei asiaan vaikuttaisi mitenkään :) Tienaan myös ihan kivasti vuokratuloa.
[/quote]
Paljon yhtiövastikkeesi on per neliö?
Tottakai voit vakuuttaa oman asuntosi:)
No et tietenkään voi valkuuttaa toisen irtaimistoa.. tai toisen mahdollisesti tekemää vahinkoa. Mutta jos valkuutus on ehtona vuokrasopimuksessa ja sitä ei sitten ole kun jotain tapahtuu se on sopimusrikkomus jonka voi sitten viedä käräjille. Muuta ei juuri voi vuokranatajana tehdä.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:08"]
[/quote]
Näin. Jos minulla olisi sijoitusasunto niin en tosiaan jättäytyisi pelkä vuokralaisen ottaman vakuutuksen sijaan. Etenkin kun vuokralainen voi tosiaan koska tahansa irtisanoa vakuutuksen/vakuutus voidaan irtisanoa eikä asunnon omistaja saa tietää siitä mitään.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:08"]
[/quote]
Mutta yksi vakuutusmyyjä sanoi, että heille ei ole myynnissä sellaisia vakuutuksia. En nyt muista minkä yhtiön tyyppi se oli. Siinä oli kuulemma jotain ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:11"]
No et tietenkään voi valkuuttaa toisen irtaimistoa.. tai toisen mahdollisesti tekemää vahinkoa. Mutta jos valkuutus on ehtona vuokrasopimuksessa ja sitä ei sitten ole kun jotain tapahtuu se on sopimusrikkomus jonka voi sitten viedä käräjille. Muuta ei juuri voi vuokranatajana tehdä.
[/quote]
Se ei paljon lohduta jos vuokralainen on köyhä tai varaton.
Et voi vakuuttaa vuokralaisen irtaimistoa, mutta voit vakuuttaa sijoitusasunnon kiinteät sisusteet. Esimerkiksi tulipalossa ja vesivahingossahan vahinkoa tulee todennäköisesti myös niille. Ainut "ongelma" on se, että ainakin osa yhtiöstä myöntää tämän vakuutuksen vain jos sijoitusasuntoja on vähemmän kuin kolme. Ilmeisestikin useampi sijoitusasunto mielletään vakuutusyhtiön vinkkelistä jo liiketoiminnaksi, jota ei voi vakuuttaa yksityishenkilölle tarkoitetulla vakuutuksella.
Vuokranantajan kotivakuutus. Sillä vuokranantaja vakuuttaa asuntonsa kiinteän kalustuksen, seinä- ja lattiapinnat. Tietenkään ei voi vuokralaisen irtaimistoa vakuuttaa, sitä varten on vuokralaisen oma kotivakuutus. Kannattaa myös ottaa se huomioon, että vuokralainen voi irtisanoa kotivakuutuksensa vaikka heti, kun on näyttänyt vakuutuskirjan todisteena vakuutuksen voimassaolosta, eikä vakuutusyhtiöllä ole mitään velvollisuutta (tai edes oikeutta) kertoa siitä asunnon omistajalle. Asunto on kuitenkin aika kallis sijoitus, että eiköhän se muutama kymppi vuodessa kannata sijoittaa siihen vakuutukseenkin.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:20"]
Et voi vakuuttaa vuokralaisen irtaimistoa, mutta voit vakuuttaa sijoitusasunnon kiinteät sisusteet. Esimerkiksi tulipalossa ja vesivahingossahan vahinkoa tulee todennäköisesti myös niille. Ainut "ongelma" on se, että ainakin osa yhtiöstä myöntää tämän vakuutuksen vain jos sijoitusasuntoja on vähemmän kuin kolme. Ilmeisestikin useampi sijoitusasunto mielletään vakuutusyhtiön vinkkelistä jo liiketoiminnaksi, jota ei voi vakuuttaa yksityishenkilölle tarkoitetulla vakuutuksella.
[/quote]
Ok, kiitos tiedosta. Täytyy kysellä vakuutusyhtiöistä.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:20"]
[/quote]
Ok, kiitos tiedosta. Täytyy kysellä vakuutusyhtiöistä.
[/quote]
Ainakin LähiTapiolalla on myynnissä tuo vakuutustuote. Varmaan muillakin yhtiöillä se on, eikä tosiaan maksa kuin muutaman kympin. Ainut negatiivinen on se, ettei tuo vakuutus välttämättä korvaa ilkivallan (hypoteesi vuokralainen laittaa kämpän palasiksi) aiheuttamia vahinkoja, mutta tulipalon ja vesivahingon kyllä. Ehdottomasti kannattaa vakuuttaa, vaikka käytännössä kämppä onkin tuplavakuutettu kiinteiden sisusteiden osalta, jos vuokralaisellakin se vakuutus on.
Mun sijoitusasuntoni ei ole viimeisen päälle rempattu, joten siinä ei ole paljon ns. menetettävää. Halvat kaapit jne. Vuokralaisella on kotivakuutus ja olen sen todentanut myös ja siihen luotan. Jos joku kaamean paljon suurempi vahinko tulee, niin taloyhtiö puuttuu asiaan ja perii vuokralaisen vakuutusyhtiöstä tai viimekädessä vuokralaiselta. Yksi tällainen tapaus kävi, ISO vesivahinko kun itse liitetty ap-koneen letku petti. Taloyhtiö korjasi ja kuivatti, uusi kaapit yms, kotivakuutus ei korvannut kun oli letku itse laitettu. Aika iso lasku tuli opiskelijapojalle ja niitä nyt makselee kymmenisen vuotta :( Osan (muiden asuntojen vahingot) korvasi taloyhtiön vakuutus.
Vuokralainen EI VOI vakuuttaa vuokra-asuntonsa kiinteitä sisusteitä/kaapistoja ym, vaan hänellä on vastuuvakuutus tältä varalta, jos onnistuu tuhoamaan jotain. Eri asia sitten, että saako korvausta. Asunnon omistajan ottama vakuutus huoneistolle EI KORVAA tahallaan aiheutettuja rikos- ja rikkoutumisvahinkoja.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:34"]
Mun sijoitusasuntoni ei ole viimeisen päälle rempattu, joten siinä ei ole paljon ns. menetettävää. Halvat kaapit jne. Vuokralaisella on kotivakuutus ja olen sen todentanut myös ja siihen luotan. Jos joku kaamean paljon suurempi vahinko tulee, niin taloyhtiö puuttuu asiaan ja perii vuokralaisen vakuutusyhtiöstä tai viimekädessä vuokralaiselta. Yksi tällainen tapaus kävi, ISO vesivahinko kun itse liitetty ap-koneen letku petti. Taloyhtiö korjasi ja kuivatti, uusi kaapit yms, kotivakuutus ei korvannut kun oli letku itse laitettu. Aika iso lasku tuli opiskelijapojalle ja niitä nyt makselee kymmenisen vuotta :( Osan (muiden asuntojen vahingot) korvasi taloyhtiön vakuutus.
[/quote]
Siinä on vaan se, että loppukädessä sinä maksat yhtiövastikkeessa ne vahingot ensin ja ehkä joskus taloyhtiö saa rahansa takaisin. En kyl tiedä sitten miten se vaikuttaa asunnon myyntihintaan jos yhtiövastike on kallis. Ei varmaan mitenkään positiivisesti.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:39"]
Vuokralainen EI VOI vakuuttaa vuokra-asuntonsa kiinteitä sisusteitä/kaapistoja ym, vaan hänellä on vastuuvakuutus tältä varalta, jos onnistuu tuhoamaan jotain. Eri asia sitten, että saako korvausta. Asunnon omistajan ottama vakuutus huoneistolle EI KORVAA tahallaan aiheutettuja rikos- ja rikkoutumisvahinkoja.
[/quote]
Normaaliin kotivakuutukseen kuuluu irtaimistovakuutuksen ohella vakuutus myös kiinteitä sisusteita varten (ne kaapistot yms). Vastuuvakuutus korvaa sitten muille (esimerkiksi se alakerran asiakas) tapahtuneita vahinkoja.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:34"]
[/quote]
Siinä on vaan se, että loppukädessä sinä maksat yhtiövastikkeessa ne vahingot ensin ja ehkä joskus taloyhtiö saa rahansa takaisin. En kyl tiedä sitten miten se vaikuttaa asunnon myyntihintaan jos yhtiövastike on kallis. Ei varmaan mitenkään positiivisesti.
[/quote]En ole asuntoani myymässä, eikä vastikkeemme ole kallis, joten ei asiaan vaikuttaisi mitenkään :) Tienaan myös ihan kivasti vuokratuloa.