kohtuuton äitipuoli??
Miehen tyttö haluaa ratsastusleirille,joka maksaa 600. Lupasin,että maksetaan osa. Osan saa tienata vaikka jakamalla mainoksia. Ei ole tuommoisia rahoja laittaa. Katkesi kamelin selkä ja kunnolla! Ei kuulemma todellakaan ala tekemään töitä. Tyttö siis 12. Minä kyllä tuossa iässä hieman tienasin taskurahaa. Miten rahan arvon muuten oppii? Olenko nyt ihan kohtuuton ja kuulemma todella ilkeä äitipuoli?
Kommentit (49)
Voi mitä saivartelua. Kyllähän lasten KUULUU auttaa kotitöissä, jos sattuu asumaan maalla, niin moni työ missä lapset auttavat on sama kuin vanhempien ammattityö. Ap on ihan oikeassa, jos haluaa 600e ratsastusleirejä, niiden arvon oppii ymmärtämään hyvin kun tienaa itse hiukan. Eikä kyse ole mmistään uusperheongelmasta, ei kaikilla ydinperheilläkään ole varaa ja myös ydionperheiden lasten olisi ihan hyvä oppia ymmärtämään vaivannäön ja työnteon suhde. Tulee sitten yllätyksenä koko työelämä jos ei mitään vastuuta ole. Mun lapset ovat tehneet pieniä töitä ansaitakseen ja pienempiä kiukuttaa kun vanhin 14v on saanut tehdä pieniä työkeikkoja ihan "aikuisten maailmassa". Heidän mielestään se että saa tehdä töitä on hieno juttu. Ja he myös säätävät omiin isoihin hankintoihinsa. JOita sitten vanhemmat tukevat jollain summalla. Ihan peruskasvatusta. Ja lapsi kiittää kun oppii. Mä olen niin nähnyt näitä lapsukaisia jotka ovat saaneet viettää koko nuoruutensakin ihan vaan bilettäen ja tutkiskellen omaa napaansa. Ei ole mitään sisua, tarvoitteita, ei mitään intoa edes panostaa omaan elämäänsä. Sekö on sitten parempi? 600 eouroa on tosiaan aika paljon. Ei ole itsestäänselvää että elämään kuuluu keskiluokkainen ylöspito poneineen ja veneineen. Päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 07:41"]
No nyt tyttö ilmoitti ettei mene leirille,jos joutuu tekemään jotain. On tämä mennyt kummalliseksi. Ap
[/quote]
Elämä opettaa. Anna opettaa. Asenne on täysin hanurista, ihan sama mikä on perhemuoto.
No näin lapsi oppii arvottamaan oman aikansa/tehdyn työn palkkaan. Ei tainnut leiri niin paljoa kiinnostaakkaan, etteikö olisi valmis tekemään jotain. Minä aloitin pullonkeräyksen n. 10-vuotiaana, 13-vuotiaana mansikkamaalla, 14-vuotiaana kunnalle puutarhaan kesätöihin, 15-vuotiaana päiväkodissa ja siitä eteenpäin siivoojan hommia opiskelun ohessa.
Ärsyttää kermapersekakarat. Ja olen itsekkin erolapsi, en silti saanut kuin välttämättömimmät kotona. Paha antaa kauhallista, jos ei ole kuin ruokalusikan verran, vaikka mieli tekisi.
Asia on niin, että ne lapset joille kotona jo opetetaan vastuuta, vaivannäköä ja työntekon merkitystä, pärjäävät elämässä paremmin, pystyvät toteuttamaan unelmiaan ja luottamaan omiin voimiinsa ja taitoihinsa. Ja näinollen tulevat todennäköisesti huomattavasti onnellisemmiksi kuin pappabetalar-turhakkeet. Ihminen joka osaa itse ja luottaa omiin voimiinsa, tuntee elämänsä merkitykselliseksi. Kyseessä on asenne. Ajat ovat aika kovat, jotta voisi pärjätä tulevaisuudessa, on oltava ihan niissä omissa pikku hyppysissä taitoja työllistää itseään. Mitä enenmmän erilaista työkokemusta- sen enemmän oppii myös arvostamaan eri ammatteja ja niitä tekeviä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:58"]
Meillä kyllä vanhemmat maksoivat oman ratsastusleirini aikanaan. Tosin kyseessä olivat biologiset vanhempani, ei uus perhe.
Maksaisitko leirin jos lapsi olisi omasi? Kysyn siks, etten ymmärrä näitä uusperheitä. Itse maksaisin totta kai omalle lapselleni...mutta jos olisi vieras, en todellakaan.
[/quote]
Meillä biologiset vanhempani eivät maksaneet minulle ratsastusleiriä, koska siihen ei ollut siinä tilanteessa varaa asuntolainan/muiden menojen takia. Se kuinka paljon rahaa taloudessa on käytettävissä ei ole ainoastaan perhemuotokysymys.
600€ on oikeasti iso summa yhdestä leiristä. Etenkin, jos rahaa menee jo muutenkin lapsen kalliisiin harrastuksiin ja iPhoneen tilanteessa, jossa toinen perheen vanhemmista on joutunut työttömäksi.
Miten ois vähän halvempi leiri? Meidän tytön ratsastusleiri maksaa 350e.
Joo,ni tyttö jakaa tunnin viikossa tai kahdessa. Minusta parempi,että on ulkona eikä pelaamassa tietokonetta. AP
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 07:41"]
No nyt tyttö ilmoitti ettei mene leirille,jos joutuu tekemään jotain. On tämä mennyt kummalliseksi. Ap
[/quote]
Sopikaa sitten ettei mene leirille. Olet oikeassa ap: 600 euroa ykskaks leirille on iso raha ja vielä isompi jollei sitä ole. Mulla ei olisi tällä hetkellä moista summaa laittaa edes omaan lapseen. Hienoa, että pidät lapsia saman arvoisessa asemassa. Tunnut fiksulta ihmiseltä. Antakaa lapsden kiukutella kiukkunsa ja elämä taas jatkuu ! Kaikkea ei voi saada - avioerolapsikaan.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:08"]
7. Tyttö voi jakaa isäni mainoksia. Näin oppisi rahan arvon. Eikä mielestäni ole orjatyötä. 5 kertaa,kun jakaa,niin saa 100€. Mielestäni suuri raha tuon ikäiselle. Tyttö tulee minun luokse ongelmineen tai kysymyksineen. Olisikin helpompaa,jos isä hoitaisi nämä asiat. AP
[/quote]. Lain nojalla on annettu asetus nuorten työntekijäin suojelusta ja muita päätöksiä.
15-vuotias
Vakinaiseen työsuhteeseen saadaan ottaa 15 vuotta täyttänyt nuori, joka on suorittanut oppivelvollisuutensa.
13-14 -vuotias
Työ ei saa haitata koulunkäyntiä. Kevyttä työtä saa tehdä 14-vuotias tai 13-vuotias, joka saman kalenterivuoden aikana täyttää 14 vuotta. Koulun loma-ajasta hän saa olla työssä enintään ½ ja koulutyön aikana tilapäisesti tai muutoin kestoltaan lyhytaikaisissa työsuorituksissa. Työn tulee olla sellaista kevyttä työtä, joka ei vahingoita hänen terveyttään tai kehitystään eikä aiheuta haittaa hänen koulunkäynnilleen.
Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa (189/2012) on esimerkkiluettelo nuorille työntekijöille sopivista kevyistä töistä.
13-vuotias tai nuorempi
13-vuotias tai nuorempi saa aluehallintoviraston luvalla työskennellä tilapäisesti esiintyjänä tai avustajana taide- ja kulttuuriesityksissä sekä muissa vastaavissa tilaisuuksissa. Nuoria työntekijöitä koskevassa laissa on luettelo poikkeusluvan myöntämisen ehdoista.
[/quote]
No huhhuh... tämä laki viittaa kyllä siihen, ettei lasta saa ottaa varsinaiseen työsuhteeseen mutta kyllä sitä nyt perhana voi ala-asteikäistäkin edellyttää osallistumaan vaikka kotitöihin tai tekemään jotain ekstraa jos kerran haluaa itse päästä jonnekin kalliille ja ylimääräisille leireille. Sitähän ap tässä tarkoittikin: että lapsi voisi auttaa ap:n isää ja tienata siten puuttuvaa rahaa tuota leiriä varten.