kohtuuton äitipuoli??
Miehen tyttö haluaa ratsastusleirille,joka maksaa 600. Lupasin,että maksetaan osa. Osan saa tienata vaikka jakamalla mainoksia. Ei ole tuommoisia rahoja laittaa. Katkesi kamelin selkä ja kunnolla! Ei kuulemma todellakaan ala tekemään töitä. Tyttö siis 12. Minä kyllä tuossa iässä hieman tienasin taskurahaa. Miten rahan arvon muuten oppii? Olenko nyt ihan kohtuuton ja kuulemma todella ilkeä äitipuoli?
Kommentit (49)
Jos ei ole rahaa ei mennä. Jos ottaa miehen, jolla lapsia ja muuttaa tämän kanssa yhteen, maksetaan samat asiat kuin omallekin maksaisi.
Meillä maksetaan itseasiassa enemmän miehen tytön harrastuksia kuin omani. Ja Se on ihan ok. No, kun ansiosidonnaisesta (joka ei todella ole 2000) maksetaan auto-ja talolyhennykset,niin eipä paljon jää. Ap
12-vuotiaan voi velvoittaa tekemään kotityön kaltaisia juttuja esim. pesemään ikkunat tms. ja maksaa siitä rahaa. Mutta ei sitä että hänen pitäisi hakea työpaikka ja sitoutua hoitamaan hommansa siellä hyvin. Kyseessä on ala-asteikäinen!
Jos mainosten jakaminen on oman tai sukulaisfirman projekti, ok, mutta muuten ei käy. Ensinnäkin, kenet laitatte palkansaajaksi, kun tyttö ei voi lain mukaan töitä tehdä ja työnantaja rikkoo lakia, jos tähän suostuu ja te vanhemmat saatte sakkorangaistuksen, jos joku asian vie eteenpäin (esim. koulu, jossa huolestutaan tytön terveydest ja jaksamisesta)? Toiseksi, vastuu tuollaisen homman hoitamisesta hyvin on liikaa alakoululaiselle eikä näin ollen ole reilua ketään osapuolta kohtana velvoittaa lasta tuohon.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:10"]
Maksaa 1/4 osan. Me maksetaan 250€. Ap
[/quote]
Tytön äiti maksaa 300? Eli nyt puuttuu 50. Se mainosten jakaminen riippuu varmaan siitä kuinka asia on otettu esille. Lapsi kyllä ymmärtää ja tuntee myötätuntoakin, jos tietää ettei rahaa ole. Jos siitä on tullut jonkinlainen valtataistelu, hän kokee että se on kohtuutonta.
En itse laittaisi 12 vuotiasta töihin. Ajat on erilaiset kun sinun aikanasi. Ymmärrän kyllä, ettei muutamasta mainostenjaosta ole harmiakaan.
Koittakaa löytää sopu ja päästä kaikkia tyydyttävään tilanteeseen.
Tytön äiti maksaa 150€. Se olisi ihan sama mitä hommia tekisi vaikka imuroisi isovanhemmilla,mutta ei kuulemma kiinnosta. Tuo mainostenjako oli vaan ehdotus. Tyttö on oppinut erolapsena saamaan kaiken. IPhone pitäisi saada synttärilahjaksi. Paha antaa,kun ei ole mistä antaa. Mun mielestä täytyy oppia ettei raha kasva puussa. Ap
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:46"]
Miehen tyttö haluaa ratsastusleirille,joka maksaa 600. Lupasin,että maksetaan osa. Osan saa tienata vaikka jakamalla mainoksia. Ei ole tuommoisia rahoja laittaa. Katkesi kamelin selkä ja kunnolla! Ei kuulemma todellakaan ala tekemään töitä. Tyttö siis 12. Minä kyllä tuossa iässä hieman tienasin taskurahaa. Miten rahan arvon muuten oppii? Olenko nyt ihan kohtuuton ja kuulemma todella ilkeä äitipuoli?
[/quote] mitä menet lupaamaan jos ette pysty maksamaan. Köyhällä ei oo varaa ratsastaa kun kotona neljän seinän sisällä. Esteitä käytettävä.
On siis sukulaisfirma. Eikä mitään orjatyötä ollut kyseessä,mutta taidan unohtaa asian ja pitää suuni kiinni. Ap
20. Enpä ole luvannut. Nyt keskustellaan rahoituksesta. Ap
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:19"]
Okei 11. Isäni on siis rikkonut lakia,koska olen itsekin jakanut tunnin silloin tällöin mainoksia ja ansainnut taskurahaa 12 vuotiaasta lähtien. En siitä pahemmin kärsinyt. Opin ainakin rahan arvon ja säästämisen merkityksen. Minusta tärkeitä asioita. ap
[/quote]
Laki saattoi olla erilainen silloin kun sinä olit 12v
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 07:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:10"]
Maksaa 1/4 osan. Me maksetaan 250€. Ap
[/quote]
Tytön äiti maksaa 300? Eli nyt puuttuu 50. Se mainosten jakaminen riippuu varmaan siitä kuinka asia on otettu esille. Lapsi kyllä ymmärtää ja tuntee myötätuntoakin, jos tietää ettei rahaa ole. Jos siitä on tullut jonkinlainen valtataistelu, hän kokee että se on kohtuutonta.
En itse laittaisi 12 vuotiasta töihin. Ajat on erilaiset kun sinun aikanasi. Ymmärrän kyllä, ettei muutamasta mainostenjaosta ole harmiakaan.
Koittakaa löytää sopu ja päästä kaikkia tyydyttävään tilanteeseen.
[/quote]
Jos tuo 1/4 tarkoitti tytön äitiä, niin 1/4 600:sta on 150€. Jos ap ja miehensä maksavat 250€, koossa on 400€ eli 200€ vielä puuttuu.
Todellakin on kohtuullista että vaadit tyttöä maksamaan osan leiristä. Tuo raha on ihan valtava jo perheelle jolla rahaa jopa olisi. Minulla ei lapset saa tuon hintaisia juttuja tuosta vain niinkun en minäkään saanut pienempänä. Itse pitää säästää ja löytää tapa saada loput rahat. 12v ei ole ihan pikkulapsi enään joten voi jo itse ottaa vastuuta tuon verran. Jos kiukuttelee niin sano ettei selkeästi voi päästää sinne kun ei osaa käyttäytyä kotona niin miten osaa käyttäytyä leirillä ja ei ansaitse leiriä.
25 näin minäkin ajattelen. Tyttö puhuu,että"vaan" 600€. Ei vielä tajua kuinka kauan tehdään töitä tuon rahan eteen. Itseeni en raaski tuhlata melkeinpä mitään. Ap
Ajatelkaa nyt ihan aikuisten oikeasti omilla aivoillanne! Myös erolapsella on oltava rajat, kun tietenkin myös rakkautta. Te joutuisitte maksamaan 450 €, eli tuossa tilanteessa siihen menisi noin kuukauden ruokarahat.
Entä sitten, kun myös sinun oma tyttäresi haluaa ratsastusleirille ja iphonen?
Ratkaisu voisi tosiaan olla se, että tekisi edes jotain vähän erikoisempia kotitöitä tai säästäisi itse viikkorahoistaan ainakin sen 150 €, niin teille jäisi 300€. Edelleen se raha olisi poissa teidän vähistä rahoistanne, muttta ainakin lapsi oppisi tekemään rahan eteen jotain.
Vieläkin monet maalaislapset joutuvat pienestä pitäen tekemään jotain saadakseen kotoa vähän ylimääräistä rahaa. Poimitaan mansikoita, juotetaan vasikoita, harjataan hevosia, tai kannetaan heinäpaaleja 10 snt:n kappalehintaan.
No nyt tyttö ilmoitti ettei mene leirille,jos joutuu tekemään jotain. On tämä mennyt kummalliseksi. Ap
Jos se on tytön mielestä vain 600e niin äkkiäkös sitä pesee ikkunoita yms niin oppii kuinka nopeasti tuollainen summa saadaan kokoon. Jos ei viitsi nähdä edes 5työtä/100e tehdä niin huh huh mikä laiskaperse. Ihan sama onko oma vai miehen lapsi. Itsellä säöntö että jos lapsi haluaa jotain tuollaista erikoista niin maksaa itse puolet.
No minusta olette antaneet tytölle vaihtoehtoja. Rahaa ei ole, joten maksatte leiristä sen verran kuin pystytte. Lopun rahoituksen tyttö hommatkoon muualta, jos leirille mielii. Ei näyttänyt rahan hommaaminen kiinnostavan, joten jääköön leirikin sitten väliin.
Selitätte asian tytölle, kerrotte, ettei ole rahaa noin kalliiseen asiaan ja asetatte rajat. Seuraavaksi pyytää jotain, joka maksaa "vaan" 1500€.
Mun pitää sanoa, että 14 vuotiaana maksoin oman ratsastusleirini mansikkamaalla tienaamilla rahoillani. Olin mansikkamaalla töissä kesäisin 12-15 vuotiaana, kunnes olin tarpeeksi vanha hakemaan muihin töihin.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 07:10"]
Tytön äiti maksaa 150€. Se olisi ihan sama mitä hommia tekisi vaikka imuroisi isovanhemmilla,mutta ei kuulemma kiinnosta. Tuo mainostenjako oli vaan ehdotus. Tyttö on oppinut erolapsena saamaan kaiken. IPhone pitäisi saada synttärilahjaksi. Paha antaa,kun ei ole mistä antaa. Mun mielestä täytyy oppia ettei raha kasva puussa. Ap
[/quote]
Ihan oikein! Itsekkin tienasin tuon ikäisenä pulloja keräämällä lähes kerran viikossa. (Olin vanhempani mukana eräässä hänen työssään iltaisin) Oli muuten kova raha, kun joka viikonloppu tienasin kaverin kanssa lähemmäs 1000mk tai yli ala-aste ikäisenä. No joskus tienestit jäi siihen 100mk plus, mut aina olin hemmetin onnellinen raha määrästä, jonka omalla työlläni sain ansaittua ja käyttää sen ihan mihin ikänä vain halusin.
Ansiosidonnainen päiväraha on keskimäärin yli 2000 e/kk, luulisi riittävän lapsen ratsastusleiriin.