Aikuiset joilla on täysin kehittymätön makuaisti
Mitä näitä ihmisiä vaivaa? Mitään muuta kuin makaronia tai perunaa ei voi syödä, kaikki maistuu tai vähintään näyttää "oudolta", tai on jo valmiiksi päätetty että ruoka on pahaa, en syö. Ravintolassa ei tietenkään voi käydä kun ruoka on saatettu maustaa. Lapsille opetetaan tietysti myös että vihannekset ovat pahoja, sipuli varsinkin on saatanasta ja mausteet ovat pelottavia. Ruoka pitää myös laittaa aina samalla tavalla, hyvä ettei nirsolla itku pääse kun perunat on keitetty kuorineen eikä kuorittuina. Elämä menee pilalle jos joskus maistaa jotain uutta, siitähän voisi vaikka tykätä!
Hermot menee, helvetti.
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:00"]
No minäpä selitän kehittyneen makuaistin kun joku sitä kyseli.
Terveen aikuisen ihmisen tulisi kyetä syömään ruokaympyrän/kartion/what ever kaikista osioista jotakin. Myös niitä kasviksia, juureksia jne (including: pahamaineinen sipuli) Allergiat, uskonnollinen, tai eettinen vakaumus ja erilaiset IBS-vaivat on asia erikseen. Paljon kertoo kyllä se, voiko käydä ravintolassa syömässä normaalisti, mäkkäriä ja muita ranskalaisten perunoiden tarjoajia ei tähän lueta, eikä ravintoloiden lasten ruokalistoja. Sietää normaaleja mausteita tavanomaisissa määrin. Kykenee syömään ruokaa jonka ulkonäkö tai tekstuuri poikkeaa siitä mitä yleensä itselleen kotona laittelee.
[/quote]
Olen tuo kysyjä. Kuvittelin typeryyksissäni kehittyneen makuaistin tarkoittavan makujen herkempien nyanssien aistimista ja erittelyä. En tiennytkään, että kyetessään syömään ruokaympyrän kaikista lohkoista, omaa kehittyneen makuaistin.
Jo vain! Kaikkea sitä oppii...
[/quote]
No tässä ketjussahan ei ole kyse mainitsemastasi asiasta. Kehittyneillä aivoilla sen olisi voinut päätellä.
[/quote]
Hahhaa! Akat puhuu kukin omiaan. Ja itse aihe on hukassa. Kehittynyt makuaisti ei ole sama kuin erilaiset makutottumukset.
Makutottumuksista ja -mieltymyksistähän tässä puhutaan. Ottakaa se järki käteen av-sössöt!
[/quote]
Minä olin tuo joka esitti käsityksensä "kehittyneestä makuaistista" tämän ketjun kontekstiin liittyen. Itse olisin muotoillut aloituksen toisin., Arvelin että kehittyneen makuaistin määritelmää kysyvä tähän ketjuun osallistuessaan halusi ehkä jonkun arvion mikä on nirsouden vastakohta. Olin väärässä, kysyjä halusi vain brassailla uskomattomalla (...) sana- ja käsitevarastollaan (mm. argumentum ad hominem). Kysyjän täytyy kehittää itselleen joku todellinen elämä jossa voi venytellä kikkeliään, kun ei se oikein anonyyminä internetissä tahdo onnistua.
Voisitko vielä tarkentaa tuota argumentointivirhettä, mikä ad hominemin alaluokka se mielestäsi on ja miksi et sortunut siihen itse?
[/quote]
Ehkäpä "kehittyneillä aivoilla". Ei liity aiheeseen. Persoonaanhan tuo käy. Voisit kiltti välttää niitä.
En nimittele muita keskustelijoita, se on vähintä. Ketjussa on käytetty muista keskustelijoista mm. "vajakki" ilmausta. En nimittele, se on myös kiellettyä.
Ylenkatsekin on hiukan rumaa, tekstisi vilisee myös sitä. Mutta tämä tästä.
Muuten: Aisti, voiko sitä kehittää?
[/quote] Persoonaan käynti ei ole ad hominem -argumentointivirhe. Itse kirjoitat ylimielisesti: "Kuvittelin typeryyksissäni" "Kaikkea sitä oppii..." Itsehän vain vastasin tähän. Aisteja voi kehittää, esimerkiksi tuntoaistia yllättävän sokeutumisen jälkeen.
[quote author=" Vierailija " time="25.01.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 18:06"]
Mitä näitä ihmisiä vaivaa? Mitään muuta kuin makaronia tai perunaa ei voi syödä, kaikki maistuu tai vähintään näyttää "oudolta", tai on jo valmiiksi päätetty että ruoka on pahaa, en syö. Ravintolassa ei tietenkään voi käydä kun ruoka on saatettu maustaa. Lapsille opetetaan tietysti myös että vihannekset ovat pahoja, sipuli varsinkin on saatanasta ja mausteet ovat pelottavia. Ruoka pitää myös laittaa aina samalla tavalla, hyvä ettei nirsolla itku pääse kun perunat on keitetty kuorineen eikä kuorittuina. Elämä menee pilalle jos joskus maistaa jotain uutta, siitähän voisi vaikka tykätä!
Hermot menee, helvetti.
[/quote]
Mielestäni yhtä rasittavia ovat aikuiset, joilla on kehittymätön maku. Ei siis pelkästään aistien tasolla vaan kognitiivisesti. Sisältää lapsen tasolle jääneen musiikkimaun, tyylitajun, kulinaristisen maun jne. sekä lisäksi yleensä vielä vihamielisen suhtautumisen kaikkeen sellaiseen, joka on kehittyneemmän maun tuotosta. Ts. vihataan muodikasta pukeutumista, maailman eri ruokakulttuureista inspiroituneita ruoka-annoksia ja vaikkapa jazz-musiikkia.
Muuten tuo vielä menisi, mutta tuo vihamielisyys on liikaa.
[/quote]
Nämähän kulkevat yleensä käsi kädessä. Syödään makaronia ja kuunnellaan Fröbelin palikoita kun niin on lapsena oppinut ja muuta ei edes kokeilla.
Mä en yhtään tykkää lasangesta enkä hernekeitosta. Jälkimmäistä en syö vaikka aseella uhattais. Se on niin kamalaa. Tuoreet herneet on kyl suurta herkkua
Joillain on herkempi makuaisti ja lapsena jäänyt traumat oksentamisesta. Olin nirso lapsi, enkä pystynyt syömään mitään mikä maistui joltain. Liha ällötti, kala kelpasi. En syönyt hampurilaisia ja pitsaa söin vaan jos oli tietynlaista. Olin tosi nirso ja kärsin siitä. Sain oksennusreaktion jos ruoka maistui vieraalle. Opin syömään ruokaa vasta, kun kukaan ei enää pakottanut (kotona ei pakotettu, koulussa istuin tunnin alkuun saakka ruokalassa syömättä mitään). Kasviksista tosin pidin, niistä mauttomista.
Nyt aikuisena rakastan makuja. Syön ruokia mitä lapsena vihasin. Itse kokkaamalla opin syömään ja no...edelleen kyllä kammoksun toisen tekemää ruokaa. En edelleenkään pidä kylmistä makaronisalaateista tai vastaavista, enkä etikan mausta paitsi maustekurkut menee leivän välissä.
Lasta on turha pakottaa syömään, ehkä nuo kaikki on niitä jotka ovat kotonakin joutuneet syömään väkisin. Meillä lapsi söi pienenä ensin ihan kaikkea. Yhtäkkiä tuli seinä vastaan ja mausteet kuulemma ällöttää (en mausta paljon). perus ruuat menee mutta esim. Ihan maustamatonkin pieni määrän lohta jopa perunamuussin seassa oksennetaan. Maistaa kaikkea ihan mielellään, mutta oksentaa herkästi pahat ruoat.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:30"]
Et sitten koskaan ole kuullut aistiyliherkkyydestä? Makuaisti ei todellakaan ole ihmisten välillä vakio. Ronkelin ihmisen makuaisti on yleensä paremmin kehittynyt, kuin sellaisen, joka syö mitä vaan.
[/quote]
Mutta nyt ei ehkä suurimpana ongelmana ole ne mausteet, jotka tietty voivat herkempiaistisia haitata pahemmin, vaan se ettei suostu edes maistamaan esim vihanneksia koska on outoa ja vierasta ja kotona ei koskaan tarvinnut? Ei pitäisi "polttaa suuta" tai olla liian vahvan makuista muutenkaan joku kurkku tai paprika, jos nyt ei juuri sille allerginen ole.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:13"]
Terveen aikuisen ihmisen tulisi kyetä syömään ruokaympyrän/kartion/what ever kaikista osioista jotakin. Myös niitä kasviksia, juureksia jne (including: pahamaineinen sipuli) Allergiat, uskonnollinen, tai eettinen vakaumus ja erilaiset IBS-vaivat on asia erikseen. Paljon kertoo kyllä se, voiko käydä ravintolassa syömässä normaalisti, mäkkäriä ja muita ranskalaisten perunoiden tarjoajia ei tähän lueta, eikä ravintoloiden lasten ruokalistoja. Sietää normaaleja mausteita tavanomaisissa määrin. Kykenee syömään ruokaa jonka ulkonäkö tai tekstuuri poikkeaa siitä mitä yleensä itselleen kotona laittelee.
[/quote]
Olen tuo kysyjä. Kuvittelin typeryyksissäni kehittyneen makuaistin tarkoittavan makujen herkempien nyanssien aistimista ja erittelyä. En tiennytkään, että kyetessään syömään ruokaympyrän kaikista lohkoista, omaa kehittyneen makuaistin.
[/quote]
No tässä ketjussahan ei ole kyse mainitsemastasi asiasta. Kehittyneillä aivoilla sen olisi voinut päätellä.
[/quote]
Hahhaa! Akat puhuu kukin omiaan. Ja itse aihe on hukassa. Kehittynyt makuaisti ei ole sama kuin erilaiset makutottumukset.
Makutottumuksista ja -mieltymyksistähän tässä puhutaan. Ottakaa se järki käteen av-sössöt!
[/quote]
Minä olin tuo joka esitti käsityksensä "kehittyneestä makuaistista" tämän ketjun kontekstiin liittyen. Itse olisin muotoillut aloituksen toisin., Arvelin että kehittyneen makuaistin määritelmää kysyvä tähän ketjuun osallistuessaan halusi ehkä jonkun arvion mikä on nirsouden vastakohta. Olin väärässä, kysyjä halusi vain brassailla uskomattomalla (...) sana- ja käsitevarastollaan (mm. argumentum ad hominem). Kysyjän täytyy kehittää itselleen joku todellinen elämä jossa voi venytellä kikkeliään, kun ei se oikein anonyyminä internetissä tahdo onnistua.
Voisitko vielä tarkentaa tuota argumentointivirhettä, mikä ad hominemin alaluokka se mielestäsi on ja miksi et sortunut siihen itse?
[/quote]
Ehkäpä "kehittyneillä aivoilla". Ei liity aiheeseen. Persoonaanhan tuo käy. Voisit kiltti välttää niitä.
En nimittele muita keskustelijoita, se on vähintä. Ketjussa on käytetty muista keskustelijoista mm. "vajakki" ilmausta. En nimittele, se on myös kiellettyä.
[/quote] Persoonaan käynti ei ole ad hominem -argumentointivirhe. Itse kirjoitat ylimielisesti: "Kuvittelin typeryyksissäni" "Kaikkea sitä oppii..." Itsehän vain vastasin tähän. Aisteja voi kehittää, esimerkiksi tuntoaistia yllättävän sokeutumisen jälkeen.
[/quote]
Argumentum ad hominem tai lyhyesti ad hominem (lat. homo, henkilö, argumentointi henkilöä vastaan) on argumentaation muoto, jossa argumentoija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta.
Siis ei ole? En puhunut virheestä. Kiitos aistivastauksesta! Joitakin voi kehittää, toki. Mutta kehittymätön makuaisti, kuten aloituksessa:
Kaikki eivät pidä mämmistä. Kehittymätöntä? Tai, kaikki eivät syö lihaa. Kehittymätöntä?
Parempi olisi, jos antaisimme muidenkin mielipiteille arvon.
Itse en pidä maitoon keitetystä kesäkeitosta, tai tomaattikeitosta, jossa on lauantaimakkaran suikaleita. Terveisin vaan kouluruokalaan... silloin joskus.
Pakottamalla lapsi syömään jotain kaameaa, siitä jää ikuiset arvet...
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Argumentum ad hominem tai lyhyesti ad hominem (lat. homo, henkilö, argumentointi henkilöä vastaan) on argumentaation muoto, jossa argumentoija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta.
Siis ei ole? En puhunut virheestä. Kiitos aistivastauksesta! Joitakin voi kehittää, toki. Mutta kehittymätön makuaisti, kuten aloituksessa:
Kaikki eivät pidä mämmistä. Kehittymätöntä? Tai, kaikki eivät syö lihaa. Kehittymätöntä?
Parempi olisi, jos antaisimme muidenkin mielipiteille arvon.
Itse en pidä maitoon keitetystä kesäkeitosta, tai tomaattikeitosta, jossa on lauantaimakkaran suikaleita. Terveisin vaan kouluruokalaan... silloin joskus.
Pakottamalla lapsi syömään jotain kaameaa, siitä jää ikuiset arvet...
[/quote]
Ei täällä ole ketään pakotettu syömään mitään, olet ihan itse keksinyt sen.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:30"]
Et sitten koskaan ole kuullut aistiyliherkkyydestä? Makuaisti ei todellakaan ole ihmisten välillä vakio. Ronkelin ihmisen makuaisti on yleensä paremmin kehittynyt, kuin sellaisen, joka syö mitä vaan.
[/quote]
Ei aistiyliherkällekään suositella pelkän perunan ja makaroonin syömistä, vaan makuaistin totuttamista voimakkaampiin makuihin.
Ja mitäs se on keneltäkään pois, jos olen nirso?
En harrasta ulkona syömistä enkä muutenkaan syö oikein muualla kuin kotonani.
Lempiruokani on perus kotiruoka: kermainen jauhelihakastike ja keitetyt perunat tai spagetti, erilaiset keitot...
En pidä kalasta (tonnikala ja joskus lohi poikkeuksena), enkä muistakaan merenelävistä. Sisäelimet on ehdoton EI. En pidä oliiveista, suurimmasta osasta juustoja, sipulista isoissa määrin, sienistä, suolakurkusta... Onhan näitä.
Kasviksista pidän, mutta en syö niitä kovin paljoa koska ne alkavat kyllästyttää. Mausteita käytän hyvin minimaalisen määrän, joskus en ollenkaan. Ruokapilttejä vetelen silloin tällöin ihan ongelmitta töissä evääksi.
Minua on pienenä istutettu ruokapöydän ääressä neljä tuntia kun en suolakurkkua suostunut syömään.
Suurimmassa osissa se ei ole niinkään maku, vaan koostumus. Mutta eipä tämä minun elämääni vaikuta ainakaan negatiivisesti. En ole mikään ruokahifistelijä enkä elä syödäkseni.
Ai niin ja lisättäköön vielä, että mulla on herkkä oksennusrefleksi ja jotenkin "ahdas" kurkku.
En pysty juomaan mitään kirkkaita alkoholeja ja itseasiassa alkoholienkin suhteen olen todella nirso.
Yleensä juon pelkkää olutta, mutta jotkin valkoviinit, juomasekoitukset ja kuivat siiderit menee.
107
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:50"]
Lempiruokani on perus kotiruoka: kermainen jauhelihakastike ja keitetyt perunat tai spagetti, erilaiset keitot...
En pidä kalasta (tonnikala ja joskus lohi poikkeuksena), enkä muistakaan merenelävistä. Sisäelimet on ehdoton EI. En pidä oliiveista, suurimmasta osasta juustoja, sipulista isoissa määrin, sienistä, suolakurkusta... Onhan näitä.
Kasviksista pidän, mutta en syö niitä kovin paljoa koska ne alkavat kyllästyttää. Mausteita käytän hyvin minimaalisen määrän, joskus en ollenkaan. Ruokapilttejä vetelen silloin tällöin ihan ongelmitta töissä evääksi.
Minua on pienenä istutettu ruokapöydän ääressä neljä tuntia kun en suolakurkkua suostunut syömään.
Suurimmassa osissa se ei ole niinkään maku, vaan koostumus. Mutta eipä tämä minun elämääni vaikuta ainakaan negatiivisesti. En ole mikään ruokahifistelijä enkä elä syödäkseni.
[/quote]
Kasvikset alkavat kyllästyttää, mutta perunaa ja pastaa voikin syödä päivästä toiseen? Ei hyvää päivää taas näitä vastauksia :D
Sinulta otseltäsihän tuo on pois.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:52"]
Ai niin ja lisättäköön vielä, että mulla on herkkä oksennusrefleksi ja jotenkin "ahdas" kurkku.
En pysty juomaan mitään kirkkaita alkoholeja ja itseasiassa alkoholienkin suhteen olen todella nirso.
Yleensä juon pelkkää olutta, mutta jotkin valkoviinit, juomasekoitukset ja kuivat siiderit menee.
107
[/quote]
Todella nirso alkoholin suhteen :D tuossahan on jo yli puolet peruspubin tarjonnasta.
No, kunhan muusimössönsyöjät ja yökkäilijät tiedätte että meille tavallisille tulee väkisinkin mieleen että olette kuin olettekin vähän vajakkeja. Anteeksi. Kiitos ja näkemiin.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 21:50"]
[/quote]
Kasvikset alkavat kyllästyttää, mutta perunaa ja pastaa voikin syödä päivästä toiseen? Ei hyvää päivää taas näitä vastauksia :D
Sinulta otseltäsihän tuo on pois.
[/quote]
Niin?
Ehkä se onkin siinä mistä tykkää enemmän.
En koe että se itseltäni on pois. Kuten sanottu, niin en ole mikään ruokahifistelijä.
Mä en tiedä mikä siinä on, mutta en tykkää pastasta, riisistä enkä perunasta. Syön kyllä näitä kaikkia mutta otan niitä vähemmän. Raketti spagetti ja lasagnessa ja makaronilaatikossa pasta menee kyllä. En tiedä onko makuaistini sitten kehittymätön kun en vaan pidä.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:12"]
[/quote]
Jokaisen muiden makumieltymyksistä räkyttävän ihmisen pitäisi lukea tämä artikkeli.
Jos on varaa valita niin jokainen saa minusta syödä mitä itse haluaa. Tätä olen aina itse noudattanut ja tähän kasvatan lapsenikin.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:58"]
Minua ei ainakaan nolota tunnustaa, että en pidä yhtään sienistä, purjosta ja sipulista, ja olen ihan aikuinen ihminen. Voin syödä niitä vähän, jos jonkun muun laittamassa ruoassa niitä on, mutta ihan turha sanoa, että oppisin niistä vielä tykkäämään kun tottuttelisin enemmän. Ei tämä elämääni ravintoloissakaan haittaa, syön kyllä kaikki muuten, mutta esim. tuoreet sipulit jätän lautaselle, kypsennetyt ei haittaa niin paljon. Eli siinä mielessä nirsoilu on minusta ihan ok, ettei kaikesta vain voi tykätä. Joku ei tykkää homejuustosta, toinen ei sipulista. Elämästä selviää terveenä syömättä jompaa kumpaa.
Mutta kyllä muakin ärsyttää nämä elämäntapanirsoilijat. Kaverini oli ulkomailla Indonesiasta kotoisin olevassa perheessä au pairina tms, ja kertoi ylpeänä, kuinka hän ei niihin indonesialaispöperöihin koskenut ja eli useamman kuukauden paahtoleivällä. Jääkaapin tällä aikuisella ihmisellä täyttää eineslihapullat ja levite. Vieläkään ei voi syödä edes tomaattia (vaikka allergiaa ei ole), joka ei sinänsä maistu kovinkaan erikoiselta. Kun kyse ei ole enää muutamasta ruoka-aineesta, ja mitään uutta ei edes maisteta, niin kyllä se ärsyttää.
[/quote]
Minä en ymmärrä tätä...miksi ärsyyntyä siitä, ettei toinen syö jotain?
[/quote]
Siksi että se on lapsellista ja epäkohteliasta. Ei tuollaista nirsoilijaa huvita kutsua kylään, saati ottaa au pairiksi.