Eivätkö miehet lue kunnon kirjallisuutta?
Suomalaisen kirjakaupan isänpäivämainoksessa on pelkästään mieskirjailijoiden teoksia. Tästä on nyt tehty uutisjutti. Itseäni ei niinkään se hämmästytä, että mainoksessa on 3 sivua mieskirjailijoita, vaan se, miten uskomatonta roskaa miehille luettavaksi tuputetaan. Oikeastiko miehet lukevat vain jotain Renny Harlinin ja Samuli Edelmanin elämäkertoja, Remeksiä, natsidekkareita ja Nalle Wahlroosin talouskirjoja?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Itse luen paljon niin määrittele mikä on "kunnossa kirjallisuutta" kun ilmeisesti miesten kirjoittamat kirjat ei ole sitä
-
Ihmisillä on erilaisia rajoitteita, laidasta laitaan. Kerrotaan muun muassa, että lapsesta saakka sokeakaan ei ymmärrä mistä jää paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on työn alla Brit bennetin mikä meidät erottaa. Kuuluu keltaiseen kirjastoon ja on julkaistu nyt syksyllä. En koskaan lue kotimaisten kirjailijoiden kirjoja enkä koskisi pitkällä tikullakaan elämäkertoihin ja remeksiin. Luen laidasta laitaan eri genrejä enkä jumitu vain jännitykseen. M38
Luet eri genrejä, mutta et lue elämänkertoja? Sielläkin on tasoa aika laidasta laitaan, kannattaisi joskus kokeilla, esim Stephen Fryn omaelämäkerrat ovat erinomaisia kirjoja, myös erinomaisesti kirjoitettuja. Ja yksi ihan suosikkikirjoistani on Zlatanin elämänkerta, en seuraa jalkapalloa, enkä suuremmin ole kiinnostunut hänestä edes henkilönä, mutta kirja on hyvä.
Itse luen lähinnä korjausoppaita ja opin niistä varmasti enemmän hyödyllisiä asioita, kuin naisten hömppäkirjoista.
M42
Ei liity mitenkään sukupuoleen tuo luetun kirjallisuuden laatu. Kustantamoista on kommentoitu, että ainoat kaupaksi menevät kirjat ovat tunnettujen julkkisten elämäkertoja ja tunnettujen dekkaristien uutukaisia. Muuta ei oikein kannata julkaista, eikä uusia kirjailijoita ilmesty myöskään tämän asian takia.
Kai se on myönnettävä, että kirjallisuus alkaa olemaan katoava kulttuurimuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että miehille tarjotaan tosi vähän esimerkiksi filosofiaa tai mutkikkaampaa romaanikirjallisuutta kuin dekkareita.
Kiitos. Yksi sentään tajusi pointtini, joka ei ollut sukupuoli. Sukupuoli oli ongelma siinä iltalehden uutisessa, mutta mun ongelma on pikemmin tuo laatu.
Ap
Ja minun pointtini on tuon sinun 'tutkimuksesi' laatu. Jos teet johtopäätöksen yhden mainoksen tarjonnan perusteella, niin kuinka kattava otos se on sinun mielestäsi miesten lukemisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luen paljon niin määrittele mikä on "kunnossa kirjallisuutta" kun ilmeisesti miesten kirjoittamat kirjat ei ole sitä
Oletko hankkinut luetun ymmärtämisen taitosi Remeksistä ja Litmasen elämäkerroista, jos mielestäsi sanoin sukupuolen olevan ongelma:
"Suomalaisen kirjakaupan isänpäivämainoksessa on pelkästään mieskirjailijoiden teoksia. Tästä on nyt tehty uutisjuttu. Itseäni ei niinkään se hämmästytä, että mainoksessa on 3 sivua mieskirjailijoita, vaan se, miten uskomatonta roskaa miehille luettavaksi tuputetaan. "
Kyse on siitä, että ne mainoksem 3 sivua ovat täynnä kamalaa roskaa. Mieskirjailijat kirjoittavat tuhansia mahtavia kirjoja vuosittain, ja niitä jopa palkitaan jatkuvasti. Miksei mainoksessa ole yhtään Nobel- tai Booker-palkittua teosta, ylipäänsä, kirjailijan sukupuoleen katsomatta? Ja eivätkö miehet lue edes miesten kirjoittamia klassikoita?
Itse luen paljon tiede kirjallisuutta. Noissa palkituista kirjoissa on sama ongelma kuin palkituista elokuvissa, ne on kaikki poliittisesti korrekteja. Klassikoista herää ajatus että miksi lukisin historiasta kun siihen ei voi vaikuttaa ja ne mitä olen lukenut on liian taiteellisia
Luen aktiivisesti, joten perataanpa omaa lukuhistoriaa.
- Kirjallisuuden klassikot: olen lukenut muutaman vuosien saatossa. Osa hyviä, osa huonoja
- Nobel-palkittuja kirjoja en ole lukenut koskaan
- Booker-palkinnosta en ole kuullutkaan, mutta itsessään ei herätä kiinnostustani
- Pääosin miesten kirjoittamia kirjoja, koska lukemissani genreissä naiskirjailijat pitkälti puuttuvat. Toisaalta kirjailijan nimellä ei ole muuta merkitystä, kuin auttaa löytämään tykkäämäni kirjoittajan muuta tuotantoa. Osasta lukemiani kirjoja en muista ollenkaan tekijän nimeä.
Mitä sitten olen lukenut? Aiemmin scifiä ja paljon fantasiaa. Sitten thrillereitä ja viime vuosina historiallista fiktiota. Näkemättä Suomalaisen kirjakaupan mainosta uskallan veikata ettei siinä ole yhtään kirjaa, josta olisin kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Ai niinku mitä? Jotain Ursula Pohjolan-Pirhosta tai Erica Jongia?
Hellanlettas kun jaksat lukea huonosti. Miksi ehdotat roskaa, kun kysyn miksi miehet lukevat roskaa? Jos et tiedä, mikä olisi Remestä parempaa kirjallisuutta, aloita vaikka tästä:
https://www.nobelprize.org/prizes/lists/all-nobel-prizes-in-literature/
Tai tästä:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_winners_and_shortlisted_authors…
Ap
"Boomeristeissa" eli 45+ -ikäisissä taitaa olla eniten sellaisia, joille näitä äijäkirjoja myydään.
Selittäisikö tämä asetelma myös poikien huonompaa koulumenestystä nykyään? Kiinnostava sosiologinen aihe ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hellanlettas kun jaksat lukea huonosti. Miksi ehdotat roskaa, kun kysyn miksi miehet lukevat roskaa? Jos et tiedä, mikä olisi Remestä parempaa kirjallisuutta, aloita vaikka tästä:
Tai tästä:
Ap
Hei tampio! Se, että kirjakauppa mainostaa jotain kirjoja, ei tarkoita että miehet eivät lukisi mitään muuta kuin noita.
Muistan, kun 2000-luvun alussa ilmestyi Kari Hotakaisen Juoksuhaudantie. Sitä myytiin noin 100.000 kappaletta ja sekä ihmiset, että tiedotusvälineet kohkasivat, että kaikkihan sen on lukenut. Jos jokaista myytyä kirjaa luki pari ihmistä, niin 96,5% suomalaisista ei ollut lukenut sitä.
Siinä vähän mittasuhteita lukuharrastuksen yleisyydestä Suomessa.
Ps. Oli muuten hauska kirja. Paljon parempi kuin elokuva.
Olen mies enkä lue mitään kirjoja koska ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ja minun pointtini on tuon sinun 'tutkimuksesi' laatu. Jos teet johtopäätöksen yhden mainoksen tarjonnan perusteella, niin kuinka kattava otos se on sinun mielestäsi miesten lukemisesta?
Suomalaisen kirjakaupan mainos ei liene edes suunnattu miehille, jotka lukevat. Mainos on suunnattu lapsille ja naisille, joilla tarve saada helpolla se pakollinen isänpäivälahja sen enempää miettimättä.
Mainokset on kohdistettu miehelle joka ei muuten juurikaan lue.
Enpä tiedä, minä tykkään jännityskirjoista ja olen lukenut koko Remeksen tuotannon mutta yhtään ei ole tullut isäinpäivä- tai joululahjaksi.
Ns. paremmat romaanit kiinnostavat kyllä. Usein lahjoitellaan toisillemme sellaista mistä on ollut puhetta, tai jos joku tuttu kirjailija on kirjoittanut uuden osan kirjaansa. Näissä yhteisissä famotetiossa on toki mies- ja naiskirjailijoita. On turha odottaa Remestä kun vaimo ei niitä tunne eikä siis myöskään osta.
Nuo kirjat on suunnattu niille miehille jotka lukee silloin tällöin mutta eivät lue aktiivisesti päivittäin. Vähän sellaisia täkyjä että jos sattuisi pääsemään kirjojen makuun luettuaan jotain remestä.
Naisten kirjoittamat kirjat käsittelevät pelkästään jotain napanöyhtän tonkimista. Tylsyydessä niiden kanssa pystyy kilpailemaan vain Päätalo.
Mun mielestä olen onnistunut aloituksessa, kun tulee vastauksia lukevilta miehiltä, jotka eivät noihin Suomalaisen roskiin koskisi tikullakaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai tästä:
Ap
Katsoin Nobel-palkittujen listaa ja ei kyllä herätä yksikään teos kiinnostusta lukea. Ainoa ansio tuntuu olevan Nobel-palkinto. Miksi minun pitäisi lukea kirjaa, mikä ei minua kiinnosta vain koska joku muu on päättynyt kirjan palkita jollain palkinnolla?
Vierailija kirjoitti:
Naisten kirjoittamat kirjat käsittelevät pelkästään jotain napanöyhtän tonkimista. Tylsyydessä niiden kanssa pystyy kilpailemaan vain Päätalo.
Nyt sinä et huomannut itse asiaa. Ei se napanöyhtä ja sen tonkiminen ole niiden kirjojen pääasia, vaan ne tunteet, joiden vallassa on ajauduttu kaivelemaan sitä napanöyhtää, ja miltä se tuntuu.
Minä en ainakaan lue tuollaista. Haluan parempaa laatua.
Jos lahjatoivetta on kysytty, se on ollut Adlibriksen lahjakortti. Usein tilailen sitten jotakin kiinnostavaa esim. OUP:lta.