miten saa miehen ottamaan VASTUUTA??!
kodista ja perheestään,tekemään kotitöitä?
asiallisia vastauksia..kiitos!
Kommentit (77)
Olen tutkiskellut miten asiat oikein hoitaisi ja ne velat. Mun maksettavaksihan ne jäisi koska mies ei varmasti töihin mene. Joskus uhkasi muuttaa takaisin kotiinsa jos ero tulee. Olisi siinä anopin ilmeessä näkemistä:D Anoppi on jo monesti appiukon kanssa sanonut, että aikuistuisi ja lopettaisi lapsellisuudet, mutta mies vaan pahoittaa mielensä kritiikistä. Samaa olen minäkin sanonut. Ensin hieman pehmeämmin, mutta nykyään sanon ihan suoraan, että ei ole mun asia elää sun elämääsi. Sillä ei tosin ole vaikutusta, mutta eipähän tarvitse minun ainakaan padota asioita sisälläni. Kamalasti menee energiaakin kun täytyy käskyttää ihmistä. Oikeasti itse tekee asiat puolet nopeammin jos jättää käskyttämättä. Oikeasti kun olisi ne lapsetkin huollettavana. Nyt lähinnä olen miehen ja lasten nahistelujen välissä. Lapset mies pistää kyllä viemään roskat, imuroimaan, täyttämään tiskikoneen jne kauhealla huudolla. Pitäisiköhän minunkin ottaa sama taktiikka kuin mies. Ensin käskeä, välittömästi ottaa edut pois, pistää huoneeseen arestiin viikoksi ja haukkua laiskaksi paskaksi. Mahtaisi mies tykätä jos hänen lastenkasvatuskeinojaan käytettäisiinkin häneen : )
Ei tähänkään olisi jouduttu jos kotoa olisi saanut terveen itsetunnon elämänevääksi.
17
sen tiskikoneen joka miehen piti tehdä. Mies ihmettelee vaan mistä kärpäsiä tulee. Onko sun miestyökaverit kertoneet mikä se tekeentymisnopeus yleensä on? mitataanko sitä viikoissa, kuukausissa kenties vuosikymmenissä?
Mun mies vihaa sitä, että joku valvoo sen tekemisiä ja määrittää aikataulut, enkä mäkään siitä itse tykännyt. Olen käynyt tästä useita keskusteluja myös mun miespuolisten (työ)kavereiden kanssa ja poikkeuksetta kaikki ovat olleet sitä mieltä, kun saisikin sen vastuun kokonaan eikä vaimo olisi koko ajan naputtamassa tekemättömistä töistä.
Lopeta työnjohtajana oleminen ja aikatauluttaminen. Sopikaa mitkä hommat kuuluvat kummallekin ja sen jälkeen lakkaat kyttäämästä tekeekö mies hommansa vai ei.
buahahahahaha.
Homma on nimittäin niin, että varsin usein miehen ja naisen siisteyskäsitys on hyvin erilainen. Mies voi usein elää hyvinkin sekaisessa kämpässä, naiset harvemmin. Näin siis yleisimmin on, ei tietenkään aina ja miehistäkin löytyy siivousfriikkejä, vaikkakin harvemmin.
Joten jos joku (nainen) ei jollain lailla toimi työnjohtajana, niin fakta on se, etteivät hommat vain tule tehtyä. Tämä onkin se tärkein asia: Kukaan mies ei jaksa tolkutonta päällepäsmäröintiä ja kyttäystä, vaan on naisen viisautta osata esittää asiat fiksusti.
Mutta pointti on se, että jos tekisi kuten tuossa yllä joku kirjoitti, eli lopettaisi kokonaan työnjohtajana olon ja antaisi miehelle aikaa, niin hommat kyllä jäisivät tekemättä. Tai sitten vain niiden tekemiseen kuluisi viikkoja, mikä on se todennäköisin vaihtoehto eikä sekään oikein perheelle ole hyväksi.
T. Miäs, jota pitää joskus patistaa kotitöihin, mutta joka yrittää parhaansa....
Jos minä sanon miehelleni että siivoaa pyykit ja roskat yms pois olkkarista niin hän huuta oitis lapsille että heidän pitää se tehdä :o Eihän siinä sinänsä mitään väärää ole opettaa lapsille että pitää siivota mutta ei heidän mun mielestä kyllä tarvii aikuisten jälkiä siivota! Ja olis edes joskus kivaa jos mies ihan omilla teoillaan näyttäisi esimerkkiä lapsille!
Ja tuo haukkuminen idiootiksi ja tyhmäksi on meilläkin tuttua, ja sen saa lapsetkin kuulla (minä harvemmin koska suutun siitä ihan todenteolla).
Ei se mieskään kyllä yhtään mieti mihin hänen "kasvatuksensa" oikein johtaa...
T: 50
kaksi tuollaista samanlaista lusmua. No ei ainakaan olla yksin ongelmamme kanssa : )
17
erilainen. Mutta jos itse on sitä mieltä että ei tarvitse siivota eikä tarvitse olla siistiä niin miksi ihmeessä sitten valittaa että on liian sotkuista! Kun tietää tasan tarkkaan että tuo tarkoittaa että "siivoa sinä kun minä olen täällä näin paljon sotkenut (niinhän äitinikin teki)".
Meillä esim mulla on jo mennyt kaikki toivo että keittiö olisi ikinä siisti koska tiedän että kun siivoan kaikki tasot ja vien roinat sieltä pois ja se näyttää siistiltä niin samantien kun mies näkee siistin tason hänen ON AIVAN PAKKO laittaa siihen jotakin (muovikassin tavaralla tai ilman, kannettavan tietokoneensa, mitä lienee paperilappusia tai kuitteja ym). Sitten hän valittaa seuraavana aamuna kun hän ei kiireessä löydä lompakkoaan joka on tuon paskaläjän alimpana. Ja silloin saadaan taas koko perhe kuulla kunniamme!
50
Minä inhoan meidän keittiötä kun se ei ole koskaan kivan näköinen ja sitten tietysti on näitä kahden viikon" kuka laittaa tiskit odotteluja". Ihan hirveä paikka. Meillä on jokin ihme johtokasa, latausasema roinankeräyspiste yhdellä tasolla ja jotenkin se levittää kaaosta ympärilleen.
17
Sitten kun se on jo keittiö yläkaapissa kiinni niin sitten levitetään kamat muualle keittiön tasoille ja ruokapöydälle.... Eihän sillä mitään väliä jos ei voi ruokapöydän ääressä syödä kaikkien tietokonepiuhojen välissä :-)
Ja auta armias jos joku vahingossa koskee näihin roskakasoihin ja siirtää esim cd:n paikasta A paikkaan B niin siitäkin nousee hirveä haloo kun ei koskaan saa asiat ollaa siellä minne hän on ne laittanut :-)
Nyt täytyy lähteä....
50
mutta sen mielestä kotityöt on: imurointi, keittiön tason tyhjennys roinasta ja tavaroiden laittaminen paikoilleen yleensäkin. Mutta entäs: lattian pesu, pölyjen pyyhkiminen, vessan pesu, kylppärin pesu, ikkunoiden pesu, lakanoiden vaihto, pyykin pesu ja viikkaus, keittiön kaapin ovien pyyhkiminen, roskiskaapin siivous, uunin/hellan putsaus, pakastimen ja jääkaapin sulatus/siivous jne. jne. listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Kun hän joskus imuroi tms. niin sitten pitäisi kumarrella hänen suuntaansa koko päivän ja kehua niin per****sti.
Minä teen kotihommia pitkin päivää aina kaiken muun lomassa ja hoidan samalla vielä lapsiakin. Kun pyydän hetken omaa aikaa (mies vahtii lapsia), niin hoidan heti jotain kotiasioita. Kun mies haluaa hetken omaa aikaa niin menee surffaamaan nettiin tms.
*räyh*
50 mies on vain kamalan laiska.
17: eroa ihmeessä! Jos mies kerran (terapiasta) huolimatta käyttäytyy kuin ikiteini, niin eikohän ole aika heittää hänet ulos. Ajattele millaisen perheen mallin lapset saavat: äiti aina pahalla tuulella huutaa isälle, joka korvat luimussa valittaa elämän epäoikeudenmukaisuutta.
Toki siisteyskäsityksissä on eroja, mutta NORMAALImies (tai ihminen) ymmärtää, että astiat on tiskattava ja pyykit pestävä.
mies saa pestä omat pyykkinsä. jos yrittää laittaa likaisia vaatteeita päälleen kastelen ne. joskus olen illalla laittanut parvekkeelle yöksi likaiset vaatteet ja aamulla pyykkikoriin. oman työhuoneensa saa siivota itse, imuroida, pestä lattian ym. kun oppii omat juttunsa hoitamaan, ehkä sitten pikku hiljaa muutakin kotia.
17- sun huumorilla kannattais kyllä miettiä mitä elämältä haluaa- huumorillahan tuota kestää, mut ehkä ansaitset parempaa?
Koko ketjua en jaksanut lukea, mutta täälläkin on niiin kyllästytty tuohon umpiavuttomaan jeesustelijaan joka sen jälkeen kun olen hoitanut kaiken perus lapset-kodin-ruuanlaiton ja päälle vielä autonhuollot, remontit, tietotekniikkaongelmat kehtaa valittaa tekemättömistä kotitöistä. Logiikka on myös pistämätön; kun hän ei ole kasaa/likaa/sotkua henkilökohtaisesti aiheuttanut- vastuuhan ei voi olla hänen. Parisuhteen ongelmatkaan eivät voi mitenkään olla hänen vastuu-alueellaan koska hän on useimmiten hiljaa ja rauhassa. (= sohvalla tvtä katsomassa tai kuorsaamassa)
Kokeiltu on myös tuo vastuunsiirto- en puoleen vuoteen koskenutkaan hänen pyykkiinsä; vaatteet homentuivat pyykkikoriin ja hän osti uusia. Onneksi olen melko suurpiirteinen siisteyden suhteen- toivoisin että arki rullaisia vaan.
No hoitaa kyllä lapsia hyvin. Ja huolehtii monista juoksevista asioista.
Mutta tuon 17 mies on kyllä jo sitä luokkaa, että minäkin kaikenlaista sietävänä tuosta jo häipyisin. Eihän tuo ole lapsillekaan mistään kotoisin.
Meillä muuten miehen ei mielestään tarvitse siivota kun ei hän sotkekaan. että ne siivoaa jotka sotkee. Hän kun jättää likapyykkinsä nätisti makkarin lattialle. Pyysin häntä sitten kumartumaan ja katsomaan sängyn alle: kuka on käynyt levittämässä sinne nuo pölykoirat?? - silloin vähän tajusi siitä, ettei sotku synny pelkästään sillä, että joku "sotkee". Mutta ei se vielä käytäntöön ole siirtynyt.
Suututtaa nämä tarinat, ja omakin tarina, tosi paljon.
mies saa pestä omat pyykkinsä. jos yrittää laittaa likaisia vaatteeita päälleen kastelen ne. joskus olen illalla laittanut parvekkeelle yöksi likaiset vaatteet ja aamulla pyykkikoriin. oman työhuoneensa saa siivota itse, imuroida, pestä lattian ym. kun oppii omat juttunsa hoitamaan, ehkä sitten pikku hiljaa muutakin kotia.
Hui!
Meillä mies tekee enemmän kotitöitä kuin minä (vaimo), ennen tätä suhdetta (avioliittoa) olin tämän asian suhteen ihan samanlaisessa parisuhteessa vuosia - siinäkin mies siivosi ihan yhtälailla / enemmänkin kuin minä.
Minä olen itse tämän asian suhteen suurpiirteistä sorttia, enkä ole sotkusta moksiskaan - kumma juttu, että minun kohdalleni on osunut 2 x sellainen mies, joka vaatii (ja arvostaa) siisteyttä.
Tosin molempia "miehiäni" on jo lapsuuden kodissa kasvatettu ottamaan vastuuta kotitöistä - sillä on suuri merkitys. Nro 35 oli ihana! Juuri noin asia hoidetaan - ja ihana oli kuulla, että heidän 3 poikaansa eivät opi samanlaisiksi lusmuilijoiksi kuin mitä heidän isänsä alkuun yritti olla ;-). Minusta siinä on asenne kohdillaan!
t. ei-ehkä-niin-perinteinen aviovaimo
Miten ihmeessä pystyy kasvattamaan lapsistaan vastuunsa ottavia tenavia jotka siivoavat jälkensä ja pistävät tiskit koneeseen ja pyykit pyykkikoriin kun heillä on hieno esimerkki siinä samassa taloudess isistä jota nämä säännöt eivät nähtävästi koske? Olen saanut kuulla jo niin monta kertaa fiksulta tyttäreltää että "eihän isikään" tee sitä sun tätä.... Vaikuttaa aika toivottomalta....
Ja olen ihan samaa mieltä siitä että mieheni on vaan PATALAISKA ja yrittää aina mennä siitä missä aita on matalin!
50
Kamalan kuuloista. Sanot, ettei mies sinua usein nimittele, mutta lapsia niinkin. SINUN tehtäväsi on puolustaa lapsiasi miehen käytökseltä, ymmärrätkö? Ei se ole vain niin, että "miehen "kasvatus" johtaa" jonnekin, kyllä se on ihan yhteistä. Jos sinä hyväksyt hiljaisesti tuon lasten nimittelyn, niin et ole yhtään miestä parempi, valitettavasti.
Ja ei, lasten ei todellakaan tarvitse myöskään huolehtia aikuisten jätöksistä (toki joskus on kiva jos he auttavat, mutta tästähän ei tosiaankaan ole kyse teillä).
Jos minä sanon miehelleni että siivoaa pyykit ja roskat yms pois olkkarista niin hän huuta oitis lapsille että heidän pitää se tehdä :o Eihän siinä sinänsä mitään väärää ole opettaa lapsille että pitää siivota mutta ei heidän mun mielestä kyllä tarvii aikuisten jälkiä siivota! Ja olis edes joskus kivaa jos mies ihan omilla teoillaan näyttäisi esimerkkiä lapsille!
Ja tuo haukkuminen idiootiksi ja tyhmäksi on meilläkin tuttua, ja sen saa lapsetkin kuulla (minä harvemmin koska suutun siitä ihan todenteolla).
Ei se mieskään kyllä yhtään mieti mihin hänen "kasvatuksensa" oikein johtaa...
T: 50
Olen suuttunut kyseisestä asiasta tuhat kertaa mutta sillä ei vaan vaikuta olevan mitään tehoa! Nähtävästi on ollut vaan vaikutusta kun hän on joskus minua nimitellyt ja olen siitä suuttunut. Ihan samalla tavalla suutun molemmista asioista - ehkä hän vaan kuvittelee etten huomaa kun hän lapsia nimittelee?
Ja tämäkin on yksi osasyy miksi eroa jatkuvasti pohdiskelen - kaikkien muitten syiden lisäksi....
50
Tuohan on henkistä väkivaltaa mitä suurimmassa määrin. Kurja kuulla, että on tuollaisia reppanaäijiä, jotka heikompiaan sortavat. Ihan sama juttu kuin vaimoaan/lapsiaan hakkaavat ukot.
Mun mies vihaa sitä, että joku valvoo sen tekemisiä ja määrittää aikataulut, enkä mäkään siitä itse tykännyt. Olen käynyt tästä useita keskusteluja myös mun miespuolisten (työ)kavereiden kanssa ja poikkeuksetta kaikki ovat olleet sitä mieltä, kun saisikin sen vastuun kokonaan eikä vaimo olisi koko ajan naputtamassa tekemättömistä töistä.