Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tänään tulee Avalta Black Swan

Vierailija
24.01.2015 |

Aiotteko katsoa? Itse haluaisin, mutta mies on poissa kotoa niin enpä tiedä uskallanko. Olen kyllä kyseisen elokuvan joskus nähnyt, mutta mutta...

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä elokuva, varsinkin ekalla kertaa kun katsoin jäi pyörimään mieleen jotenkin ahdistava olotila. Nyt toisella katsomisella jäi vähän vaisumpi fiilis.

Vierailija
62/89 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täällä on yövirkkuja, niin nelosella menee leffa Shutter - kohtalon kuvat. Ei liity Black Swaniin, mutta on menossa just nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 22:09"]Spoiler: joidenkin teorioiden mukaan Ninan äiti käyttää tätä seksuaalisesta hyväkseen, perusteluina esim Ninan ikäänsä nähden lapsellinen olemus ja lapsekas sisustus (taantuminen), kohtaus jossa äiti kysyy "Are you ready?" ja ilmaantuu seksikkäästi pukeutuneena ahdistuneen oloisen Ninan huoneeseen tämän ollessa sängyssä, Ninan unifantasiassa jossa se toinen tyttö olevinaan nuolee häntä ja sitten tämän kasvot vaihtuvat äidin kasvoiksi ja seuraavana aamuna äiti istuu kivettyneenä tuolissaan (kokee syyllisyyttä) ja monta muuta. Itse vakuutuin tämän olevan heidän suhteessaan myös vialla.
[/quote]
Mielenkiintoinen näkökulma, tää ei ollut vielä tullut itselleni mieleen!

Vierailija
64/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ollut tajunnut tuota mahdollisuutta, että äiti käyttäisi seksuaalisesti hyväkseen. Se pakkomielle tyttäreen (maalannut vain tytön kuvia seinät täyteen) ja katkeruus (ei herätä näytökseen) tulevat kyllä esiin. Mielenkiintoinen elokuva, balettimaailma tukee Ninan täydellisyyteen pyrkimisen kuvaamista, sekä esteettisesti Ninan herkkyyttä. Jaksaa katsoa useammankin kerran!

Vierailija
65/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 23:35"]

Hyvä elokuva, varsinkin ekalla kertaa kun katsoin jäi pyörimään mieleen jotenkin ahdistava olotila. Nyt toisella katsomisella jäi vähän vaisumpi fiilis.

[/quote]

Minulla meni ehkä vähän toisin päin. Ekalla kerralla jäi vähän sellainen 'wtf' fiilis, oli vähän outo elokuva vaikka pidinkin sitä ihan hyvänä. Nyt toisella kerralla jäi parempi vaikutelma, kun pystyi keskittymään kunnolla siihen juoneen, eikä tarvinnut niin ihmetellä vaan tajusi että siinä on kyse sen naisen päänsisäisestä taistelusta ja ylisuojelevan äidin otteesta irtautumisesta ja itsensä ja seksuaalisuutensa hyväksymisestä ja sitä kautta siihen vaativaan rooliin kasvamisesta, tai pikemminkin sen kiltteyden muurin murtamisesta, joka saa hänen mielensä järkkymään. Se äiti on kyllä hirveä ja hänen takiaan se Nina ei ole aiemmin päässyt nousemaan sille tasolle tanssijana, minkä hänen tekniikkansa muuten mahdollistaisi. Hieno elokuva ja se Tsaikovskin musiikki myös.

Vierailija
66/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös mietin, että voisiko olla, että Lilyäkään ei oikeasti ole. Että Lilykin olisi vaan Ninan kuvitelmaa, se musta joutsen, jota hän ei ole saanut itsestään vielä esiin.

Vierailija
67/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 23:27"]Minusta tuo oli sinänsä selkeä, juoneltaan, symbolijuttuja en tajua: tytöllä on pakkomielle täydellisyydestä ja kateellinen ja katkera rakastavaa teeskentelevä äiti, tyttö saa pääroolin ko baletista ja siitä suoriutuakseen hänen pitää löytää oma aikuinen pimeä puolensa ja seksuaalisuutensa mikä saa hänen persoonansa jakautumaan (miksi lie, miksi ei kestä omaa seksuaalista puoltaan mitä se Lily esittelee avoimesti)
[/quote]

Nämä, mitä kutsut symbolijutuiksi auttavat tajuamaan Portmanin hahmon mielenterveyttä, joka lopulta hajoaa totaalisesti. Vaikea äitisuhde, suorittaja tyyppinen persoona, tukahdettuja emootioita, kyvyttömyyttä käsitellä asioita jne. Psykologiasta kiinnostuneille hyvinkin mielenkiintoinen.

Vierailija
68/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:07"]

Mä myös mietin, että voisiko olla, että Lilyäkään ei oikeasti ole. Että Lilykin olisi vaan Ninan kuvitelmaa, se musta joutsen, jota hän ei ole saanut itsestään vielä esiin.

[/quote]

Kyllä Lily on olemassa, Nina vaan kehittelee hänestä päänsä sisällä uhkan, jota ei todellisuudessa ole. Ja taisi olla tähän myös ihastunut, koska ihaili sitä Lilyn aistikkuutta ja 'pahaa tyttöä', jota ei itsestään ollut vielä löytänyt.

t: 66

Vierailija
69/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:07"]

[/quote]

Kyllä Lily on olemassa, Nina vaan kehittelee hänestä päänsä sisällä uhkan, jota ei todellisuudessa ole. Ja taisi olla tähän myös ihastunut, koska ihaili sitä Lilyn aistikkuutta ja 'pahaa tyttöä', jota ei itsestään ollut vielä löytänyt.

t: 66
[/quote]

No se olikin vain yksi tulkinta. Ja tälläisiä elokuvia voi tulkita niin monella tapaa, että ei ole oikeaa tai väärää tulkintaa..:)

Vierailija
70/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT, mutta ohjaaja Aronofsky koitti luoda eripuraa Portmanin ja Kuniksen välille puheillaan leffan kuvauksen aikana. Naiset ovat oikeassa elämässä ystävyksiä.

Vierailija
71/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

evvk portman ja baletti, mutta se ranskalainen miesope on HOT.

Vierailija
72/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleen jäävä leffan ja Portman aivan ilmiömäinen. Pakko olla balettitausta.

Vierailija
73/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:23"]evvk portman ja baletti, mutta se ranskalainen miesope on HOT.
[/quote] Vincent Kassel <3 Ottaisin heti..nyt ku se on eronnu kauniista Monica Beluccista :)

Vierailija
74/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bellucci ja Cassel erosivat??? NOOOOOOOOOOOOOOOOO

Vierailija
75/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:20"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:07"] Mä myös mietin, että voisiko olla, että Lilyäkään ei oikeasti ole. Että Lilykin olisi vaan Ninan kuvitelmaa, se musta joutsen, jota hän ei ole saanut itsestään vielä esiin. [/quote] Kyllä Lily on olemassa, Nina vaan kehittelee hänestä päänsä sisällä uhkan, jota ei todellisuudessa ole. Ja taisi olla tähän myös ihastunut, koska ihaili sitä Lilyn aistikkuutta ja 'pahaa tyttöä', jota ei itsestään ollut vielä löytänyt. t: 66 [/quote] No se olikin vain yksi tulkinta. Ja tälläisiä elokuvia voi tulkita niin monella tapaa, että ei ole oikeaa tai väärää tulkintaa..:)

[/quote]

Minusta mikää ei viittaa siihen, ettei häntä olisi ollenkaan olemassa, mutta voin toki olla väärässäkin.

Vierailija
76/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:39"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:20"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:07"] Mä myös mietin, että voisiko olla, että Lilyäkään ei oikeasti ole. Että Lilykin olisi vaan Ninan kuvitelmaa, se musta joutsen, jota hän ei ole saanut itsestään vielä esiin. [/quote] Kyllä Lily on olemassa, Nina vaan kehittelee hänestä päänsä sisällä uhkan, jota ei todellisuudessa ole. Ja taisi olla tähän myös ihastunut, koska ihaili sitä Lilyn aistikkuutta ja 'pahaa tyttöä', jota ei itsestään ollut vielä löytänyt. t: 66 [/quote] No se olikin vain yksi tulkinta. Ja tälläisiä elokuvia voi tulkita niin monella tapaa, että ei ole oikeaa tai väärää tulkintaa..:)

[/quote]

Minusta mikää ei viittaa siihen, ettei häntä olisi ollenkaan olemassa, mutta voin toki olla väärässäkin.
[/quote]

Niin, pitääkö nyt vääntää rautalangasta. T U L K I N T A . Yksi ajatus vain. Kun puhutaan tulkinnoista, ei ole mitään väärää tai oikeaa. Toki olisi mielenkiintoista tietää miten käsikirjoittaja on ajatellut noiden asioiden olevan. Vai onko hän jättänyt ne itselleenkin aukoiksi.

Vierailija
77/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vähän pettynyt... mielestäni näistä aineksista olisi saanut paremmankin elokuvan. Kuulostaa ehkä vähän oudolta, mutta minusta tuo elokuva olisi ollut parempi, jos se olisi ollut vielä astetta "hullumpi" ja pelottavampi. Jäi jotenkin puolitiehen: sekoaminenkin olisi ollut pelottavampaa jos siinä olisi ollut enemmän piinaavaa jännitystä... tässä leffassa draamanappulat menivät aina heti kaakkoon (dramaattisen musiikin säestämänä), kun Nina pimahti, ja se jotenkin latisti sen jännityksen.

Vaikea selittää, mitä tarkoitan! Tuntui vain siltä, ettei jännitys ja hermoromahdus ollut tarpeeksi taitavasti rakennettu, vaikka ainekset siihen olivat kyllä elokuvassa.

Oli ihan katsottava kyllä, en huonoksi väitä missään nimessä. Monta kohtausta jäi mieleen elämään.

En muuten usko, että äiti käytti Ninaa hyväkseen; oli vain kontrolloiva ja tukahdutti tyttärensä seksuaalisuudeen, sai tämän tuntemaan häpeää kaikesta, mikä ei sopinut kiltin pikkutytön rooliin. Itse asiassa tuli vahvasti mieleen elokuva "Pianonopettaja" (pääosassa Isabelle Huppert), mistä Aronofsky on varmaan ottanut jonkin verran vaikutteita.

Vierailija
78/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:39"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:20"]

[/quote]

[/quote]

En ole tuo, joka ensimmäisenä ehdotti sitä, ettei Lilyä ole oikeasti olemassa, mutta tosiaan, nämä ovat kaikki tulkintoja, eikä tuo ole omasta mielestäni mitenkään huono tulkinta, mielenkiintoinen oikeastaan! Näissä jutuissa ei myöskään ole oikeaa/värää. Tulkintoja voi olla monenlaisia. 

Itse näen, että Lily oli olemassa, koska Nina jäi Lilyn kautta kiinni kuvitelmistaan pariin otteeseen (Lily kertoo Ninalle, ettei ollut ollut Ninan luona yötä, vaikka Nina näin luuli, ja näytösessä Lily tulee kehumaan Ninan roolisuoritusta, vaikka Nina luuli juuri puukottaneensa ja piilottaneensa hänet vessakoppiin.)

Vierailija
79/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin sain paikoitellen tunteen, ettei Lilyä ollut oikeasti, vaan se oli vain Ninan alter ego. Esimerkiksi Lilyn puukottaminen voisi olla suora viittaus siihen, koska onkin lopulta puukottanut itsensä. Ja kun hän oli puukottanut Lilyn, hän löysi mustan joutsenen itsestään.

Vierailija
80/89 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:56"]

Kyllä mäkin sain paikoitellen tunteen, ettei Lilyä ollut oikeasti, vaan se oli vain Ninan alter ego. Esimerkiksi Lilyn puukottaminen voisi olla suora viittaus siihen, koska onkin lopulta puukottanut itsensä. Ja kun hän oli puukottanut Lilyn, hän löysi mustan joutsenen itsestään.

[/quote]

Ehkä voisi sanoa, ettei Lilyä tuossa muodossa ollut olemassa, mutta täysin erilaisena oikeana ihmisenä kuitenkin? Siis että Lily oli olemassa mukavana kollegana, mutta se lesboseksiä harrastava, kieroileva, kaikki viettelevä Lily oli Ninan oma hallusinaatio. Näin minä käsittäisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän