tänään tulee Avalta Black Swan
Aiotteko katsoa? Itse haluaisin, mutta mies on poissa kotoa niin enpä tiedä uskallanko. Olen kyllä kyseisen elokuvan joskus nähnyt, mutta mutta...
Kommentit (89)
Natalie Portman on hyvä, aivan paras.
Käsikirjoitus hemmetin huono. Meni into, kun ekan 20 minuutin aikana paljastettiin liian selvästi jo tuleva... ei yksityiskohtia, mutta.
Leffa oli suuri pettymys.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:39"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:20"] [quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:07"] Mä myös mietin, että voisiko olla, että Lilyäkään ei oikeasti ole. Että Lilykin olisi vaan Ninan kuvitelmaa, se musta joutsen, jota hän ei ole saanut itsestään vielä esiin. [/quote] Kyllä Lily on olemassa, Nina vaan kehittelee hänestä päänsä sisällä uhkan, jota ei todellisuudessa ole. Ja taisi olla tähän myös ihastunut, koska ihaili sitä Lilyn aistikkuutta ja 'pahaa tyttöä', jota ei itsestään ollut vielä löytänyt. t: 66 [/quote] No se olikin vain yksi tulkinta. Ja tälläisiä elokuvia voi tulkita niin monella tapaa, että ei ole oikeaa tai väärää tulkintaa..:) [/quote] Minusta mikää ei viittaa siihen, ettei häntä olisi ollenkaan olemassa, mutta voin toki olla väärässäkin. [/quote] Niin, pitääkö nyt vääntää rautalangasta. T U L K I N T A . Yksi ajatus vain. Kun puhutaan tulkinnoista, ei ole mitään väärää tai oikeaa. Toki olisi mielenkiintoista tietää miten käsikirjoittaja on ajatellut noiden asioiden olevan. Vai onko hän jättänyt ne itselleenkin aukoiksi.
[/quote]
Te akat kyllä suututte vähästä. Enhän minä ole sinun tulkintaasi haukkunut tai vähätellyt, tai väittänyt vääräksi missään vaiheessa, kerroin vain oman mielipiteeni. Laitoinhan vielä loppuun että saatan olla väärässäkin. Olen tuon 79:n kanssa samaa mieltä siitä miksi pidän Lilyä olemassaolevana hahmona, eli näen että ainoastaan tietyt häneen liittyvät tapahtumat ovat mielikuvitusta.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:39"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:20"] [quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:07"] Mä myös mietin, että voisiko olla, että Lilyäkään ei oikeasti ole. Että Lilykin olisi vaan Ninan kuvitelmaa, se musta joutsen, jota hän ei ole saanut itsestään vielä esiin. [/quote] Kyllä Lily on olemassa, Nina vaan kehittelee hänestä päänsä sisällä uhkan, jota ei todellisuudessa ole. Ja taisi olla tähän myös ihastunut, koska ihaili sitä Lilyn aistikkuutta ja 'pahaa tyttöä', jota ei itsestään ollut vielä löytänyt. t: 66 [/quote] No se olikin vain yksi tulkinta. Ja tälläisiä elokuvia voi tulkita niin monella tapaa, että ei ole oikeaa tai väärää tulkintaa..:) [/quote] Minusta mikää ei viittaa siihen, ettei häntä olisi ollenkaan olemassa, mutta voin toki olla väärässäkin. [/quote] Niin, pitääkö nyt vääntää rautalangasta. T U L K I N T A . Yksi ajatus vain. Kun puhutaan tulkinnoista, ei ole mitään väärää tai oikeaa. Toki olisi mielenkiintoista tietää miten käsikirjoittaja on ajatellut noiden asioiden olevan. Vai onko hän jättänyt ne itselleenkin aukoiksi.
[/quote]
Te akat kyllä suututte vähästä. Enhän minä ole sinun tulkintaasi haukkunut tai vähätellyt, tai väittänyt vääräksi missään vaiheessa, kerroin vain oman mielipiteeni. Laitoinhan vielä loppuun että saatan olla väärässäkin. Olen tuon 79:n kanssa samaa mieltä siitä miksi pidän Lilyä olemassaolevana hahmona, eli näen että ainoastaan tietyt häneen liittyvät tapahtumat ovat mielikuvitusta.
[/quote]
En suuttunut, mutta myönnän hermostuvani helposti, jos minua ei ymmärretä. Tuohon ''voin olla väärässäkin''-kohtaan nimenomaan tartuin, sillä kun kyseessä on tulkintoja, ei ole väärää ja oikeaa. Että ei se ole väärä tulkinta, jos sun mielestä Lily on oikeasti olemassa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 01:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:47"] [quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:39"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:20"] [quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 00:07"] Mä myös mietin, että voisiko olla, että Lilyäkään ei oikeasti ole. Että Lilykin olisi vaan Ninan kuvitelmaa, se musta joutsen, jota hän ei ole saanut itsestään vielä esiin. [/quote] Kyllä Lily on olemassa, Nina vaan kehittelee hänestä päänsä sisällä uhkan, jota ei todellisuudessa ole. Ja taisi olla tähän myös ihastunut, koska ihaili sitä Lilyn aistikkuutta ja 'pahaa tyttöä', jota ei itsestään ollut vielä löytänyt. t: 66 [/quote] No se olikin vain yksi tulkinta. Ja tälläisiä elokuvia voi tulkita niin monella tapaa, että ei ole oikeaa tai väärää tulkintaa..:) [/quote] Minusta mikää ei viittaa siihen, ettei häntä olisi ollenkaan olemassa, mutta voin toki olla väärässäkin. [/quote] Niin, pitääkö nyt vääntää rautalangasta. T U L K I N T A . Yksi ajatus vain. Kun puhutaan tulkinnoista, ei ole mitään väärää tai oikeaa. Toki olisi mielenkiintoista tietää miten käsikirjoittaja on ajatellut noiden asioiden olevan. Vai onko hän jättänyt ne itselleenkin aukoiksi. [/quote] Te akat kyllä suututte vähästä. Enhän minä ole sinun tulkintaasi haukkunut tai vähätellyt, tai väittänyt vääräksi missään vaiheessa, kerroin vain oman mielipiteeni. Laitoinhan vielä loppuun että saatan olla väärässäkin. Olen tuon 79:n kanssa samaa mieltä siitä miksi pidän Lilyä olemassaolevana hahmona, eli näen että ainoastaan tietyt häneen liittyvät tapahtumat ovat mielikuvitusta. [/quote] En suuttunut, mutta myönnän hermostuvani helposti, jos minua ei ymmärretä. Tuohon ''voin olla väärässäkin''-kohtaan nimenomaan tartuin, sillä kun kyseessä on tulkintoja, ei ole väärää ja oikeaa. Että ei se ole väärä tulkinta, jos sun mielestä Lily on oikeasti olemassa.
[/quote]
Aivan, totta, ellei sitten 'totuutena' pidä sitä tulkintaa joka ohjaajalla on ollut. Toisaalta voihan se olla niinkin, että ohjaaja on jättänyt sen tarkoituksella auki.
Ammattitanssija Sarah Lane tanssi osan Natalie Portmanin tanssikohtauksista. Ballerina Sarah L. ei saanut tuottajilta edes nimeään lopputeksteihin ja häneltä pyydettiin, ettei antaisi lehtihaastatteluja ennen Oscar-palkintojen jakoa. Tosin Natalie Portman on näyttelijä ja hän sai Oscarin nimen omaan näyttelemisestä, ei pelkästänä tanssimisesta, mutta silti tuntuu epäreilulta, ettei ammattitanssijaa huomioitu ns. crediteissä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 01:01"]
Minä en usko että äiti käytti seksuaalisesti hyväksi tytärtään, tai että siihen suuntaan edes yritettiin vihjailla.
Miestäni oli hieno kuvaus kontrolloidun lapsuuden eläneen lapsen tukahdetuista aikuisuuden tunteista. Äiti eli vain lapsen kautta katkerana elämäänsä. Tytär eli pinkeissä pikkareissa pikkutytön elämää pehmolelujen keskellä. Luultavasti äiti on kieltänyt häneltä myös ystävyysuhteet, kun oven raossa yritti manipuloida ja rajoittaa uloslähtöä balettikollegan kanssa.
Näin tytölle ei ole edes päässyt kehittymään ystävyyssuhteita, tai välttämättä edes seksuaalisia tuntemuksia (paitsi sellaisia jotka liittyvät häpeään, esim masturbointi).
Äiti myös oli koko ikänsä syyttänyt lastaan omasta epäonnistumisestaan. Ei ollut edennyt balettiurallaan, ja tullut raskaaksi 28-vuotiaana, jolloin pettymyksen tunteet kasautuu kaikki lapseen. Samoin ne menetetyt unelmat, joita sitten oli pakko elää lapsen kautta.
Tässä näen paljon yhtymäkohtia Isabelle Caroon (face of anorexia), jos tiedätte keissin. Hänen äitinsä oli sairas ja sairaalloisen kontrolloiva. Hän mm. piilotti lapsensa ulkona huopiin, kun oli lukenut että auringonvalo kasvattaa lasta. Lisäksi ei antanut pienen Isabellen nähdä toisia lapsia. Isabelle sairastui anorexiaan ja kuoli siihen. Sitä ennen poseerasi shokeeraavissa mainoksissa, ja hänestä myös tehty dokumentti.
Hän leikkautti kasvonsa ja tatuioi itselleen pisamat. Muutti siis aivan täysin koko ulkonäkönsä.
Tuo tapaus toselämän sairaasta kontrolloivasta äidistä tuli mieleen. Myös leffan päähenkilö pyrki täydellisyyteen, oli neuroottinen, tukahdutti tunteitaan ja purki tunteitaan fyysisyyteen (raapiminen ja oksentelu).
Koska kaikki "pahat" ja syntiset ajatukset olivat häneltä kiellettyjä, kuten myös aikuisuus ja sen tummat sävyt, niiden kerralla opettelu mustan joutsenen rooliin rikkoi lopullisesti jo valmiiksi rikkoontuneen mielen.
[/quote]
Bravo! Hienosti analysoitu. Juuri näin.
Tiedän myös Isabelle Caronin (13.9.1980 - 17.11.2010) elämänkerran ja olen nähnyt sen dokumentin anorexiasta. Todella surullista katsottavaa.
Jännä että tota ammattitanssijan osuutta on salailtu. Kyllähän jokainen nyt tajuaa, että tällaisessa elokuvassa on pakko käyttää ammattitanssijaa.. Varsinkaan balettia ei voi oppia puolessatoista vuodessa, kyllä maallikkokin sen tajuaa. Eikä vähennä Portmanin roolisuoritusta millään tavoin.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 02:05"]
Ammattitanssija Sarah Lane tanssi osan Natalie Portmanin tanssikohtauksista. Ballerina Sarah L. ei saanut tuottajilta edes nimeään lopputeksteihin ja häneltä pyydettiin, ettei antaisi lehtihaastatteluja ennen Oscar-palkintojen jakoa. Tosin Natalie Portman on näyttelijä ja hän sai Oscarin nimen omaan näyttelemisestä, eipelkästänä tanssimisesta, mutta silti tuntuu epäreilulta, ettei ammattitanssijaa huomioitu ns. crediteissä ollenkaan.
[/quote]
Piti yläpeukuttaa,vahingossa alapeukutin.
Minä en usko että äiti käytti seksuaalisesti hyväksi tytärtään, tai että siihen suuntaan edes yritettiin vihjailla.
Miestäni oli hieno kuvaus kontrolloidun lapsuuden eläneen lapsen tukahdetuista aikuisuuden tunteista. Äiti eli vain lapsen kautta katkerana elämäänsä. Tytär eli pinkeissä pikkareissa pikkutytön elämää pehmolelujen keskellä. Luultavasti äiti on kieltänyt häneltä myös ystävyysuhteet, kun oven raossa yritti manipuloida ja rajoittaa uloslähtöä balettikollegan kanssa.
Näin tytölle ei ole edes päässyt kehittymään ystävyyssuhteita, tai välttämättä edes seksuaalisia tuntemuksia (paitsi sellaisia jotka liittyvät häpeään, esim masturbointi).
Äiti myös oli koko ikänsä syyttänyt lastaan omasta epäonnistumisestaan. Ei ollut edennyt balettiurallaan, ja tullut raskaaksi 28-vuotiaana, jolloin pettymyksen tunteet kasautuu kaikki lapseen. Samoin ne menetetyt unelmat, joita sitten oli pakko elää lapsen kautta.
Tässä näen paljon yhtymäkohtia Isabelle Caroon (face of anorexia), jos tiedätte keissin. Hänen äitinsä oli sairas ja sairaalloisen kontrolloiva. Hän mm. piilotti lapsensa ulkona huopiin, kun oli lukenut että auringonvalo kasvattaa lasta. Lisäksi ei antanut pienen Isabellen nähdä toisia lapsia. Isabelle sairastui anorexiaan ja kuoli siihen. Sitä ennen poseerasi shokeeraavissa mainoksissa, ja hänestä myös tehty dokumentti.
Hän leikkautti kasvonsa ja tatuioi itselleen pisamat. Muutti siis aivan täysin koko ulkonäkönsä.
Tuo tapaus toselämän sairaasta kontrolloivasta äidistä tuli mieleen. Myös leffan päähenkilö pyrki täydellisyyteen, oli neuroottinen, tukahdutti tunteitaan ja purki tunteitaan fyysisyyteen (raapiminen ja oksentelu).
Koska kaikki "pahat" ja syntiset ajatukset olivat häneltä kiellettyjä, kuten myös aikuisuus ja sen tummat sävyt, niiden kerralla opettelu mustan joutsenen rooliin rikkoi lopullisesti jo valmiiksi rikkoontuneen mielen.