Kun ei ole varaa toiseen lapseen.
Ollaan pienituloisia, pikkasen yli nelikymppisiä ihmisiä ( tulot pikkaisen alle 3000€/kk netto). Oleme molemmat vakituisissa työpaikoissa. Meillä ei ole varaa toiseen lapseen. Löytyykö muita kohtalotovereita?
Kommentit (157)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:56"]
Hehe. Meillä nettotulot yhteensä 2300€, itse olen minimi äitiysrahalla ja miehellä huono palkkainen työ. Ja arvatkaa mitä? Meillä on taloudessa KOLME lasta ja vielä kaksi kissaakin. :D eikä muuten haeta toimeentulotukea. Hyvin pärjätään. Lapsilla on aina siistit ja ehjät vaatteet, joka päivä syödään monipuolisesti ja on varaa pitää salikorttiakin ja maksaa sählyharrastusta! Hohhoi teitä rahasta kitisijöitä, opetelkaa käyttämään se raha oikein!
[/quote]
Kerropa vähän taustoja ennen kuin hajoat omakehuusi. Et varmaankaan asu pääkaupunkiseudulla, koska asumiskulut nappaisivat tuosta ison osan. Vaikka olisitte ahtautuneet kolmioon (koulukaverini perheessä oli näin ja voi että tämä tyttö häpesi kotiaan ja huonettaan), niin pääkaupunkiseudulla se maksaa 1000 euron kieppeillä halvimmillaan, keskimäärin 1200 euroa. Reilulla 1000 eurolla kuukaudessa sitten hankitte kolmelle lapselle hyvät vaatteet, maksatte kolmelle lapselle sälyharrastusta, sisäpelikenkiä, suojalaseja, mailoja (tai vastaavasti jotain muuta harrastusta), lapset pääsevät synttäreille, elokuviin, huvipuistoihin, heillä on kännykät ja syötte monipuolista ja terveellistä ravintoa ja tämän lisäksi kustannatte teille aikuisille salikortitikin. Lapsilla on polkupyörät, luistimet ja muut ulkoiluvälineet ajan tasalla.
En usko. Jos näin väität, niin valehtelet ilman tarkkoja tietoja perheenne kuluista.
[/quote]
Kaksi lapsista on alle kaksi vuotiaita. Kolmas tokaluokkalainen. Luistimet löytyy, sukset löytyy, mailatkengätsuojalasit löytyy.
Joka kuukausi ei ole tarvetta vaatteita ostaa.
Salikortti maksaa 60€/3kk.
Vuokraa 600€, neliössä asutaan.
Pyörät löytyy. Kypärätkin (vou) löytyy.
Elukat ruokitaan.
Kasviksia, hedelmiä kuluu joka päivä.
En ole tilivelvollinen mutta siinä hieman suuntaa. :D
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:25"]
Eli palstalaisten mukaan meidän ei pitäisi toista lasta tehdä?
[/quote]
Kunhan nyt ainakin punnitset mielessäsi: Yksi lapsi, jolle tarjota paremmat rahalliset puitteet, vai kaksi lasta ja huonommat rahalliset puitteet.
[/quote]
Niin, mietin vaan sitä että n. kymmenen vuoden päästä raha-asiat on jo toisella lailla,velat maksettu yms.
[/quote]
Minkä ikäisiä olette? Jos olette nuoria niin eihän teidän ole pakko tehdä lasta nytjusheti, vaan voitte odotellakin kunnes taloustilanne on hieman parempi.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:05"]Ollaan pienituloisia, pikkasen yli nelikymppisiä ihmisiä ( tulot pikkaisen alle 3000€/kk netto). Oleme molemmat vakituisissa työpaikoissa. Meillä ei ole varaa toiseen lapseen. Löytyykö muita kohtalotovereita?
[/quote]
Täällä toinen pariskunta. Samat tulot ja ikää mulla 40v ja miehellä hueman alle. Ei ole varaa ei. Hyvä että tähän yhteen riittää rahat.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:56"] Hehe. Meillä nettotulot yhteensä 2300€, itse olen minimi äitiysrahalla ja miehellä huono palkkainen työ. Ja arvatkaa mitä? Meillä on taloudessa KOLME lasta ja vielä kaksi kissaakin. :D eikä muuten haeta toimeentulotukea. Hyvin pärjätään. Lapsilla on aina siistit ja ehjät vaatteet, joka päivä syödään monipuolisesti ja on varaa pitää salikorttiakin ja maksaa sählyharrastusta! Hohhoi teitä rahasta kitisijöitä, opetelkaa käyttämään se raha oikein! [/quote] Kerropa vähän taustoja ennen kuin hajoat omakehuusi. Et varmaankaan asu pääkaupunkiseudulla, koska asumiskulut nappaisivat tuosta ison osan. Vaikka olisitte ahtautuneet kolmioon (koulukaverini perheessä oli näin ja voi että tämä tyttö häpesi kotiaan ja huonettaan), niin pääkaupunkiseudulla se maksaa 1000 euron kieppeillä halvimmillaan, keskimäärin 1200 euroa. Reilulla 1000 eurolla kuukaudessa sitten hankitte kolmelle lapselle hyvät vaatteet, maksatte kolmelle lapselle sälyharrastusta, sisäpelikenkiä, suojalaseja, mailoja (tai vastaavasti jotain muuta harrastusta), lapset pääsevät synttäreille, elokuviin, huvipuistoihin, heillä on kännykät ja syötte monipuolista ja terveellistä ravintoa ja tämän lisäksi kustannatte teille aikuisille salikortitikin. Lapsilla on polkupyörät, luistimet ja muut ulkoiluvälineet ajan tasalla. En usko. Jos näin väität, niin valehtelet ilman tarkkoja tietoja perheenne kuluista. [/quote] Kaksi lapsista on alle kaksi vuotiaita. Kolmas tokaluokkalainen. Luistimet löytyy, sukset löytyy, mailatkengätsuojalasit löytyy. Joka kuukausi ei ole tarvetta vaatteita ostaa. Salikortti maksaa 60€/3kk. Vuokraa 600€, neliössä asutaan. Pyörät löytyy. Kypärätkin (vou) löytyy. Elukat ruokitaan. Kasviksia, hedelmiä kuluu joka päivä. En ole tilivelvollinen mutta siinä hieman suuntaa. :D
[/quote]
Missä on neliöstä vuokra 600€?
Pk-seudulla ei todellakaan saa alle tonnin, kaksiokin maksaa jo halvimmillaan n. 670€-800€.
Minulla tulot 2000e/kk, kaksi lasta ja yh olen. Hyvin pärjätään, lapsilla on leluja, vaatetta, ruokaa ja kaikki peruselämiseen tarvittava. reissuja tehdään ja isossa kolmiossa asutaan. Mutta meillä tietysti etuna se että asumiskustannukset on maksimissaan 750e/kk, kesällä ei sitäkään kun lämmitykseen ei kulu niin paljon sähköä. Ostella ei voi aina ja kaikkea miettimättä, mutta pienellä suunnittelulla tulee hyvin toimeen ja voi pistää rahaa toisinaan johonkin ekstraankin, vaikkapa viikonlopun kylpyläreissuun :)
Höpsis. Kirpparilta saa kolmelle asialliset takit alle 20, jos viitsii kierrellä, ainakin Turussa. Minä kuljin lapsuuteni veljieni vanhoissa vaatteissa eikä jäänyt traumoja . Oli vaan coolia kulkea isoveljen kengis, aivan kuin oisin mä isoveljen jengis. Hei tsiikatkaa kun meitsi lentää, mun isoveljen kengissä , ei ne oo uudet....
Minä muistan lapsuuteni onnellisena. Rahaa meillä ei ollut mutta vanhemmilla oli aikaa meille. Käytiin paljon luistelemassa ja hiihtämässä ja aina o,i eväinä ranskanleipää, lauantaimakkaraa ja kaakaota. Viikonlopun kohokohta oli taloyhtiön saunavuoro, jolloin pieni limsapullo jaettiin kolmelle lapselle. Harrastuksena oli maksuton seurakunnan kerho.
Ja kuulkaa, me kaikki sisarukset ollaan hyvin menestytty elämässä. Jokainen aloitti työuransa jakamalla mainoksia ja omaa rahaa hankittiin siivoamalla. Jokainen myös maksoi omat vaattteensa. Ollaan hyvissä töissä kaikki. Se, että saa kaiken heti voi olla huono juttukin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:11"]
Meillä on nettotulot kuukaudessa 5 000 euroa, eikä meillä ole varaa yhteenkään lapseen.
[/quote]
Mistä te oikein hankitte niitä lapsia? Minulla on tuollainen omatekoinen, ei maksanut mitään! Meillä koko perheen tulut siinä 3300€ kuussa. Aion saada pennoset riittämään vielä toiseen ja kolmanteenkin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:38"]
Höpsis. Kirpparilta saa kolmelle asialliset takit alle 20, jos viitsii kierrellä, ainakin Turussa. Minä kuljin lapsuuteni veljieni vanhoissa vaatteissa eikä jäänyt traumoja . Oli vaan coolia kulkea isoveljen kengis, aivan kuin oisin mä isoveljen jengis. Hei tsiikatkaa kun meitsi lentää, mun isoveljen kengissä , ei ne oo uudet....
Minä muistan lapsuuteni onnellisena. Rahaa meillä ei ollut mutta vanhemmilla oli aikaa meille. Käytiin paljon luistelemassa ja hiihtämässä ja aina o,i eväinä ranskanleipää, lauantaimakkaraa ja kaakaota. Viikonlopun kohokohta oli taloyhtiön saunavuoro, jolloin pieni limsapullo jaettiin kolmelle lapselle. Harrastuksena oli maksuton seurakunnan kerho.
Ja kuulkaa, me kaikki sisarukset ollaan hyvin menestytty elämässä. Jokainen aloitti työuransa jakamalla mainoksia ja omaa rahaa hankittiin siivoamalla. Jokainen myös maksoi omat vaattteensa. Ollaan hyvissä töissä kaikki. Se, että saa kaiken heti voi olla huono juttukin.
[/quote]
Niin. Teinistähän olisi myös mukavaa kulkea kirpparivaatteissa, eikö?
Kertokaas nyt oikeasti, miksi te ehdottomasti haluatte lapsillenne köyhän lapsuuden?
PS: Aivan varmasti olette halunneet hyviin töihin, kun olette lapsuudessanne nähneet miten ankeaa rahaton elämä on.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:17"]
Olen työtön ja mies tienaa n. 2500 kk. Ei ole varaa siihen ensimmäiseenkään lapseen. Pitäisi myös ostaa isompi asunto, kun ei tähän rivarikaksioon mahdu lasta tarvikkeineen... :(
[/quote]
Ei mahdu :D Voi luoja... Me asutaan kaksiossa kahden lapsen kanssa, eikä tee edes tiukkaa. Joskus varmasti joo muutetaan isompaan, mutta vielä kun lapset on pieniä ei tarvetta ole lähteä kämppää myymään ja etsiin uutta... Kuinkakohan ennen ihmiset pystyivät asumaan vaikka joillain oli vain yksi huone ja lapsia useampi.... Mä en ymmärrä sitä, että pitää olla helvetisti tilaa, että "mahtuu" asumaan.
[/quote]
Juu. Ennen asuttiin kaikki pienessä pirtissä ja ensimmäinen talvi yleensä teki selvää noin puolesta perheenjäsenistä. Lapsia tehtiin kymmenen ja toivottiin että edes yksi selviää hengissä aikuiseksi.
Oli ne niin hyviä aikoja.
[/quote]
En puhunut kehitysmaista... Luoja! Totta, ennen kuoli enemmän väkee, kun ei ollut terveyden-huoltoa. Kyllä nyt ymmärrän, miksi nykysin tehdään hemmetin tyhmiä ja materian perään huutavia mukuloita. Tässä yksi esimerkki siittä, mitä on asua lapsiperheen kanssa pienessä asunnossa onnellisesti ja ei varmasti ole kiinni edes rahasta... http://www.hs.fi/sunnuntai/a1359788575882
Onhan nää vastaukset provoja, onhan? Vai onko ihmisillä todella rahankäyttötaidot noin pielessä?
Olen työtön ja mies tienaa n. 2500 kk. Ei ole varaa siihen ensimmäiseenkään lapseen. Pitäisi myös ostaa isompi asunto, kun ei tähän rivarikaksioon mahdu lasta tarvikkeineen... :(
[/quote]
Ei mahdu :D Voi luoja... Me asutaan kaksiossa kahden lapsen kanssa, eikä tee edes tiukkaa. Joskus varmasti joo muutetaan isompaan, mutta vielä kun lapset on pieniä ei tarvetta ole lähteä kämppää myymään ja etsiin uutta... Kuinkakohan ennen ihmiset pystyivät asumaan vaikka joillain oli vain yksi huone ja lapsia useampi.... Mä en ymmärrä sitä, että pitää olla helvetisti tilaa, että "mahtuu" asumaan.
[/quote]
Jep. Kun myy kaikki ne tarpeettomat tavarat ja koriste-esineet niin tulee kummasti tilaa :)
Aika moni tässä keskustelussa tuntuu samaistavan hyvän vanhemmuuden siihen, että on varaa hankkia kaikki, mitä lapsi keksii toivoa. Itse oon kyllä eri mieltä. Minun lapseni eivät tule saamaan elämässään kaikkea mitä kaveritkin. Ja se on ihan hyvä. Ei ole kenenkään etu kasvattaa lapsia ylenpalttiseen kuluttamiseen ja siihen että kaiken saa panostamatta. Toki jos on jäänyt jotain vaille lapsuudessa sen helpommin samastaa materiaalisiin asioihin, henkisistä puutteista on vaikeampi saada kiinni.
Me saadaan noin 2000€ kuussa ja ei edes mietitty onko varaa toiseen lapseen, mielestäni on hyvinki varaa, toinen tulossa....
Meillä nettotulot 6500/kk. Tehtiin abortti. Ystäväpariskunnalla samat tulot ja tekivät lapsen. Kuukausi syntymästä alkoivat jo puhumaan, että pitää varmaan alkaa käymään Lidlissä :)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:30"]
[/quote]
Kunhan nyt ainakin punnitset mielessäsi: Yksi lapsi, jolle tarjota paremmat rahalliset puitteet, vai kaksi lasta ja huonommat rahalliset puitteet.
[/quote]
Niin, mietin vaan sitä että n. kymmenen vuoden päästä raha-asiat on jo toisella lailla,velat maksettu yms.
[/quote]
Minkä ikäisiä olette? Jos olette nuoria niin eihän teidän ole pakko tehdä lasta nytjusheti, vaan voitte odotellakin kunnes taloustilanne on hieman parempi.
[/quote]
Minulla ikää kohta 42v mies on 40v eipä tässä voi enää odotella.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:43"]
[/quote]
[/quote]
Jep. Kun myy kaikki ne tarpeettomat tavarat ja koriste-esineet niin tulee kummasti tilaa :)
Aika moni tässä keskustelussa tuntuu samaistavan hyvän vanhemmuuden siihen, että on varaa hankkia kaikki, mitä lapsi keksii toivoa. Itse oon kyllä eri mieltä. Minun lapseni eivät tule saamaan elämässään kaikkea mitä kaveritkin. Ja se on ihan hyvä. Ei ole kenenkään etu kasvattaa lapsia ylenpalttiseen kuluttamiseen ja siihen että kaiken saa panostamatta. Toki jos on jäänyt jotain vaille lapsuudessa sen helpommin samastaa materiaalisiin asioihin, henkisistä puutteista on vaikeampi saada kiinni.
[/quote]
Miksi hankkia lapsi, jos ei halua antaa tälle mitään mitä tämä haluaa? Tai joidenkin kohdalla, saada tälle mahdollisimman ankean lapsuuden?
Kaikkea ei tarvitse saada, mutta olisitko itse lapsena ollut onnessasi kun et olisi koskaan saanut mitään mitä halusit? Ei lahjoja jouluna, ei mitään harrastuksia, ei elokuvissakäyntiä kavereiden kanssa, vaatteet vain välttämättömät ja nekin kirppikseltä?
Elämä on valintoja. Miettikää, mitä te haluatte, ap. Kyllä teillä olisi toiseenkin lapseen varmasti varaa mutta kyse on siitä, tahdotteko te oikeasti toista lasta kaikkine valintoineen, jota hänen saantinsa eteenne toisi (jos siis nyt flaksi kävisi mutta ei siitä biologiasta sen enempää).
Meillä perheessä on melko hyvät nettotulot, yli 6000e/kk, mutta juuri saman pohdinnan läpikäyneenä me päädyimme jättämään lapsiluvun yhteen mm. taloudellisista syistä. Lisäksi ratkaisuumme vaikutti se, että myös henkisestikin meille vanhempina ja lapsemme elämästä vähintään 20 vuoden ajan päävastaavina ihmisinä riittää tämä yksi, ihana lapsi täydellisesti. Tällä perhekoolla meillä on aina antaa paljon aikaa ja mielenkiintoa lapsellemme, pohtia hänen kanssaan elämää ja antaa keskusteluapua ja muutakin tukea vanhempina 100% kun hän tarvitsee. Voimme aidosti kasvattaa ja tukea häntä elämänsä alkuun (hemmottelematta kuitenkaan liikaa).
Talouden näkökulmasta valitsimme, että haluamme asua hyvällä asuinalueella, lyhentää isohkon asuntolainan pois kohtuuajassa (panikoimatta silti, vaikka toinen jäisi työttömäksikin tms.), ottaa todella hyvät vakuutukset perusturvaksi, matkustella lomilla paljon ja välillä kaukomaillakin, ajaa uudehkoilla autoilla, harrastaa juuri sitä mitä halutaan, ostaa välillä merkkivaatteita ja aina hyvää ruokaa, säästää lapsellemme pientä vararahastoa opiskeluaikojaan tms. varten, ehkä joskus ostaa hänelle ajokortin lisäksi ensiautokin ja vähän auttaa asunnonhankinnassakin jos vain voimme, tarjota mahdollisuus hänelle vaikka ulkomailla opiskeluun jne. Ja näitä haluamiamme asioita emme pystyisi näillä tuloilla edes haaveilemaan jos perhekokomme olisi yhtään isompi.
Silti ymmärrän, että sisaruuskin ja isompi lapsimäärä voi joillekin olla todella tärkeä arvo elämässä. Aidosti suuri suurperhekin voi olla jollekin juuri se paras, hieno valinta. Meilläkin olisi varaa suureempaan lapsilukuun - jos vain luopuisimme noista "materialistisista" ajatuksista ja tavoitteista. Mutta me emme halua toista lasta vaan haluamme ennemmin matkustaa tämän yhden kanssa pitkin poikin maailmaa joka lomalla ja nähdä uusia, jännittäviä paikkoja :)
Olennaista on, että jokainen olisi valinnoillaan onnellinen ja kantaa niistä vastuunsa. Suomessa on mahdollista (vielä) tehdä valinta minkä vain perhekoon suhteen - mutta kaikkea ei voi saada. Tsemppiä pohdintaan ja valintojen tekemiseen! Been there, done that ja muistan, että elämäntavan valitseminen ei ollut ihan helppoa aikanaan.
Me saadaan noin 2000€ kuussa ja ei edes mietitty onko varaa toiseen lapseen, mielestäni on hyvinki varaa, toinen tulossa....
[/quote]
Voi lapsiraukat. Te vähä-älyiset ette ymmärrä, mistä kaikesta lapsenne jää paitsi, kun teillä ei ole taloudellisia resursseja. Vaikka toisaalta, voiko teidän geeneillä nyt jälkikasvusta mitään tullakaan.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi hankkia lapsi, jos ei halua antaa tälle mitään mitä tämä haluaa? Tai joidenkin kohdalla, saada tälle mahdollisimman ankean lapsuuden?
Kaikkea ei tarvitse saada, mutta olisitko itse lapsena ollut onnessasi kun et olisi koskaan saanut mitään mitä halusit? Ei lahjoja jouluna, ei mitään harrastuksia, ei elokuvissakäyntiä kavereiden kanssa, vaatteet vain välttämättömät ja nekin kirppikseltä?
[/quote]
Kysehän ei ole pelkästään lapsuudesta. Köyhään perheeseen syntyminen vaikuttaa koko elämään.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:38"]
[/quote]
Niin. Teinistähän olisi myös mukavaa kulkea kirpparivaatteissa, eikö?
Kertokaas nyt oikeasti, miksi te ehdottomasti haluatte lapsillenne köyhän lapsuuden?
PS: Aivan varmasti olette halunneet hyviin töihin, kun olette lapsuudessanne nähneet miten ankeaa rahaton elämä on.
[/quote]
Olin teini joka kulki onnellisesti kirppis-vaatteissa. Enkä edes ainut. Muualta en osaa edes vielä tänä päivänäkään etsiä sopia vaatteita itselleni. Olen onnellinen, että minua ei kasvatettu ihailemaan materiaa vaan kunnioittamaan ihan koko tätä maapalloa. Saman aijon tehdä omille lapsille. Eikä kyse ole edes siittä, etteikö olisi varaa. Ihmiset vain kuluttavat aivan liikaa ja aivan turhaan. ps.kirpputorilta saa siistejä(kin) vaatteita, en koskaan joutunut missään rääsyissä kulkemaan edes teininä. Onneksi oma äiti opetti arvostamaan elämää!
[/quote]
[/quote]