Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ei ole varaa toiseen lapseen.

Vierailija
24.01.2015 |

Ollaan pienituloisia, pikkasen yli nelikymppisiä ihmisiä ( tulot pikkaisen alle 3000€/kk netto). Oleme molemmat vakituisissa työpaikoissa. Meillä ei ole varaa toiseen lapseen. Löytyykö muita kohtalotovereita?

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:12"]

Osan palstalaisista mukaan lapsi ei tarvitse suurin piirtein mitään: ei harrastuksia, ei uusia vaatteita tai muitakaan käyttötarvikkeita ainakaan uutena (se kirppiskama ei koskaan hävetä henkisesti ketään), eikä ainakaan lomamatkoja tai ajokortteja. Kesäpuuhaksi riittää eväsretki vuokratalon pihanurmelle ja joululahjaksi mummon tarjouslangasta kutomat villasukat. Kunhan syliä välillä löytyy osa-aikatyön lomassa ja makaronivelliä pöytään. Teinit pärjää sitten ilman sitä syliäkin. Eli anna palaa, ap, av -tyyliin! Sossu huolehtii loput jos rahat sittenkin loppuu kesken ja jos henkinen kantti sittenkin pettää kavereiden älykännyköiden keskellä niin kyllä se koulukuraattori auttaa. Köyhyys kunniaan ja kärsimys jalostaa!

[/quote]

Niin. Ja valitettavasti nämä miettivät vain, että minä en tarvitse. Eikö tosiaan mietitä, että mitä lapsi mahtaisi haluta? Ei tarvitse antaa kaikkea mitä pyytää, mutta ei ole hyvä sekään ettei koskaan tule saamaan mitään ylimääräistä.

[/quote]

Meillä on varaa maksaa siihen asti kunnes lapsi on 18. Sen jälkeen maksavat itse. Me ei kasvateta lellipentuja joille annetaan uus audi ja omakotitalo jo 18v täytettyään vaan meillä opetetaan vastuu ja rahankäyttö. Se että näytät yhtähyvältä 5€ kauluspaidassa mitä 50€ siinä on se ero. Kun osaa käyttää sen rahan. Meidän 2000€ kk tuloilla vielä ostetaan kesämökkikin kun alle 35v ollaan maksettu jo omakotitalokin ja muutakin omaisuutta on...

Vierailija
102/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:43"]

Me saadaan noin 2000€ kuussa ja ei edes mietitty onko varaa toiseen lapseen, mielestäni on hyvinki varaa, toinen tulossa....

[/quote]

Voi lapsiraukat. Te vähä-älyiset ette ymmärrä, mistä kaikesta lapsenne jää paitsi, kun teillä ei ole taloudellisia resursseja. Vaikka toisaalta, voiko teidän geeneillä nyt jälkikasvusta mitään tullakaan.

[/quote]

Eihän mekään jäädä mistään paitsi vaikka ei rahaa olekkaan.  Ei haluta ulkomaille jne. Meillä on varaa asua omakotitalossa, maksaa lainaa, lomailla parikertaa vuodessa ja muutakin hupia on...

[/quote]

te ette halua mutta lapset ehkä haluaisi. Teidän lapsista ei tule räikkösiä eikä selänteitä eikä varmaan yhtään mitään muutakaan. Tulevat tekemään jotain inhoamaansa paskaduunia koko elämänsä. Kiitos vanhemmille.

[/quote]

Ei kyllä he voivat opiskella mihin vaan tai muuttaa ulkomaille. Harrastaa melkein mitävain. Tulevat niin tekemäänki. Rahalla ei elämää saa, ei onnea eikä edes naista...

[/quote]

No millä rahalla ne teidän lapset harrastaa, opiskelee ja muuttaa ulkomaille?

[/quote]

Meillä kun vaimo menee takasi töihin on vara antaa lapsille vaikka 500€ kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan palstalaisista mukaan lapsi ei tarvitse suurin piirtein mitään: ei harrastuksia, ei uusia vaatteita tai muitakaan käyttötarvikkeita ainakaan uutena (se kirppiskama ei koskaan hävetä henkisesti ketään), eikä ainakaan lomamatkoja tai ajokortteja. Kesäpuuhaksi riittää eväsretki vuokratalon pihanurmelle ja joululahjaksi mummon tarjouslangasta kutomat villasukat. Kunhan syliä välillä löytyy osa-aikatyön lomassa ja makaronivelliä pöytään. Teinit pärjää sitten ilman sitä syliäkin. Eli anna palaa, ap, av -tyyliin! Sossu huolehtii loput jos rahat sittenkin loppuu kesken ja jos henkinen kantti sittenkin pettää kavereiden älykännyköiden keskellä niin kyllä se koulukuraattori auttaa. Köyhyys kunniaan ja kärsimys jalostaa!

[/quote]

Niin. Ja valitettavasti nämä miettivät vain, että minä en tarvitse. Eikö tosiaan mietitä, että mitä lapsi mahtaisi haluta? Ei tarvitse antaa kaikkea mitä pyytää, mutta ei ole hyvä sekään ettei koskaan tule saamaan mitään ylimääräistä.

[/quote]

Meillä on varaa maksaa siihen asti kunnes lapsi on 18. Sen jälkeen maksavat itse. Me ei kasvateta lellipentuja joille annetaan uus audi ja omakotitalo jo 18v täytettyään vaan meillä opetetaan vastuu ja rahankäyttö. Se että näytät yhtähyvältä 5€ kauluspaidassa mitä 50€ siinä on se ero. Kun osaa käyttää sen rahan. Meidän 2000€ kk tuloilla vielä ostetaan kesämökkikin kun alle 35v ollaan maksettu jo omakotitalokin ja muutakin omaisuutta on...

[/quote]

Huomaatko jälleen oman asenteesi: Sinusta pienituloisuuden vastakohta on Vain ja ainoastaan se, että lapselle annetaan aivan kaikki ja uusi Audi heti kun täyttää 18v.

Mitenkä olisi se keskitie?

Vierailija
104/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:43"]

Me saadaan noin 2000€ kuussa ja ei edes mietitty onko varaa toiseen lapseen, mielestäni on hyvinki varaa, toinen tulossa....

[/quote]

Voi lapsiraukat. Te vähä-älyiset ette ymmärrä, mistä kaikesta lapsenne jää paitsi, kun teillä ei ole taloudellisia resursseja. Vaikka toisaalta, voiko teidän geeneillä nyt jälkikasvusta mitään tullakaan.

[/quote]

Eihän mekään jäädä mistään paitsi vaikka ei rahaa olekkaan.  Ei haluta ulkomaille jne. Meillä on varaa asua omakotitalossa, maksaa lainaa, lomailla parikertaa vuodessa ja muutakin hupia on...

[/quote]

te ette halua mutta lapset ehkä haluaisi. Teidän lapsista ei tule räikkösiä eikä selänteitä eikä varmaan yhtään mitään muutakaan. Tulevat tekemään jotain inhoamaansa paskaduunia koko elämänsä. Kiitos vanhemmille.

[/quote]

Ei kyllä he voivat opiskella mihin vaan tai muuttaa ulkomaille. Harrastaa melkein mitävain. Tulevat niin tekemäänki. Rahalla ei elämää saa, ei onnea eikä edes naista...

[/quote]

No millä rahalla ne teidän lapset harrastaa, opiskelee ja muuttaa ulkomaille?

[/quote]

Meillä kun vaimo menee takasi töihin on vara antaa lapsille vaikka 500€ kk

[/quote]

Ja vaimolla on jo olemassaoleva työpaikka?

Vierailija
105/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:08"]

Nettotulot 5500 €/kk, ei myöskään varaa toiseen lapseen eikä kyllä haluakaan.

[/quote]

Kyllä tuolla tulolla on varaa ja helposti

Vierailija
106/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vau.fi/Perhe/Yhteiskunta/Koyhyys-on-este-lapsen-kehitykselle/

"Raha ei ratkaise. Ainoastaan rakkaudella on merkitystä. Näin ajattelemme, mutta tutkimukset puhuvat toista kieltä: lapsiperheiden köyhyys on riski lasten ja nuorten syrjäytymiselle."

Vierailija
107/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tehtyä kolme lasta opiskeluaikoina ja työuran alussa. Aina on pitänyt pihistellä, mutta lapset on.

Vierailija
108/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:38"]

Höpsis. Kirpparilta saa kolmelle asialliset takit alle 20, jos viitsii kierrellä, ainakin Turussa. Minä kuljin lapsuuteni veljieni vanhoissa vaatteissa eikä jäänyt traumoja . Oli vaan coolia kulkea isoveljen kengis, aivan kuin oisin mä isoveljen jengis. Hei tsiikatkaa kun meitsi lentää, mun isoveljen kengissä , ei ne oo uudet....

Minä muistan lapsuuteni onnellisena. Rahaa meillä ei ollut mutta vanhemmilla oli aikaa meille. Käytiin paljon luistelemassa ja hiihtämässä ja aina o,i eväinä ranskanleipää, lauantaimakkaraa ja kaakaota. Viikonlopun kohokohta oli taloyhtiön saunavuoro, jolloin pieni limsapullo jaettiin kolmelle lapselle. Harrastuksena oli maksuton seurakunnan kerho. 

Ja kuulkaa, me kaikki sisarukset ollaan hyvin menestytty elämässä. Jokainen aloitti työuransa jakamalla mainoksia ja omaa rahaa hankittiin siivoamalla. Jokainen myös maksoi omat vaattteensa. Ollaan hyvissä töissä kaikki. Se, että saa kaiken heti voi olla huono juttukin.

[/quote]

Niin. Teinistähän olisi myös mukavaa kulkea kirpparivaatteissa, eikö?

Kertokaas nyt oikeasti, miksi te ehdottomasti haluatte lapsillenne köyhän lapsuuden?

PS: Aivan varmasti olette halunneet hyviin töihin, kun olette lapsuudessanne nähneet miten ankeaa rahaton elämä on.

[/quote]

Olin teini joka kulki onnellisesti kirppis-vaatteissa. Enkä edes ainut. Muualta en osaa edes vielä tänä päivänäkään etsiä sopia vaatteita itselleni. Olen onnellinen, että minua ei kasvatettu ihailemaan materiaa vaan kunnioittamaan ihan koko tätä maapalloa. Saman aijon tehdä omille lapsille. Eikä kyse ole edes siittä, etteikö olisi varaa. Ihmiset vain kuluttavat aivan liikaa ja aivan turhaan. ps.kirpputorilta saa siistejä(kin) vaatteita, en koskaan joutunut missään rääsyissä kulkemaan edes teininä. Onneksi oma äiti opetti arvostamaan elämää!

[/quote]

Kyse ei ole vain vaatteista, vaan köyhä lapsuus vaikuttaa muuhunkin. Vaatteet ovat vain yksi esimerkki.

[/quote]

Toki on. Kerro toinen, sillä en keksi ihan äkkiä mitään negatiivista ainakaan omaa lapsuuttani ajatellen.. Mulla oli onnellinen (köyhä)lapsuus :)

[/quote]

Vanhemmillasi ei ollut varaa eikä osaamista kannustaa sinua tekemään aikuisena jotain merkittävää ja itsellesi, oletan. Teetkö työksesi jotain paskaa pienellä palkalla? Uskokaa nyt köyhät, että sillä lapsella on elämää elettävänä ainakin 80 vuotta.

Vierailija
109/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

5€ kauluspaita ei näytä kenenkään päällä yhtä hyvältä kuin vaikka 100€ kauluspaita. Ihan oikeasti.

Vierailija
110/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kai se on jätettävä lapsiluku yhteen vaikka se ei hyvältä tunnukkaan.

Vierailija
111/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:11"]

Minä en ole materialisti. Tavaran arvo on käyttö- ei statusarvoa. Meillä on viisi lasta ja keskivertoa pienemmät tulot (kun itse menen töihin hoitovapaalta, omat tuloni luonnollisesti paranevat mutta mies pysyy edelleen keskiarvon tienoilla). Asumme omassa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla, josta on lainaa vielä yli kymmeneksi vuodeksi. Meillä on velaton n. 5 v. vanha auto. Kolmella koululaisellamme on älypuhelimet. Taloudessa on kaksi tablettia ja kolme läppäriä, jos nämä laitteet kerran toimivat elämänlaadun mittareina... Lapsemme saavat harrastaa mitä haluavat ja näihin harrastuksiin meillä menee n. 400 €/kk. Kaikilla on hyväkuntoiset ja sopivan kokoiset polkupyörät, sukset, luistimet jne. Kaikille on ollut varaa hankkia laadukkaat ulkovaatteet ja kengät jne. Sisävaatteet ovat siistejä ja ajanmukaisia. Osa hankitaan käytettynä, osa aleista, osa pyydetään synttäri- jne. lahjoiksi. Lapsemme ovat matkustaneet suurimmassa osassa Euroopan maita ja käymme joka vuosi yhdellä n. 2 vkon ulkomaanmatkalla. Pääsevät halutessaan esim. kavereiden kanssa elokuviin, saavat mennä synttäreille ja myös me järjestämme jokaiselle hyvät juhlat. Me käymme Lidlissä (se on meidän lähikauppa). Me vertailemme hintoja ja suunnittelemme hankintoja. Emme osta turhaa, koska tavara ei tee onnelliseksi. Ostamme kestävää laatua. Emme lähde mukaan kaikkiin muoti-ilmiöihin, toisaalta jos lapselle joku "turhuus" on ehdottoman tärkeää, hän sen saa. Lapset pääsevät luokkaretkille, leirikouluihin, turnausmatkoille. Lapsilla on vakuutukset, on säästötilit ja on viikkorahat. Nämä ovat meille tärkeitä asioita, meidän lapsemme eivät kärsi siitä, että vanhemmat halusivat monta lasta. Meillä jää silti kuukausittain rahaa säästöön ja voimme esim. remontoida kotia. En tiedä mitä lapsemme saisivat enemmän jos tulomme olisivat isommat. Mistään heillä ei ole nytkään puute. Todennäköisesti kun palaan vuoden päästä hoitovapaalta töihin, voimme maksaa enemmän asuntolainaa pois ja laittaa lasten sijoituksiin enemmän kuukaudessa. Muuta tarvetta en nyt akuutisti keksi.

[/quote]

Nyt on pakko kysyä: MILLÄ rahoitatte nämä, kerta tulonne ovat alle keskitason ja lapsia viisi? Vai kestääkö päivänvaloa?
[/quote]

Juu, ihan kestää päivänvalon. Miehen palkkatuloilla, mun kotihoidontuella ja lapsilisillä. Mun palkkatuloilla tietty silloin kun olen ollut töissä, nyt tulee satunnaisesti jotain keikkatuloa. Kyse ei ole tulojen suuruudesta vaan menoista, jotka on suhteutettu siihen tulotasoon. Isoimmat menoerät on asuminen, ruoka ja lasten harrastukset. Lasten harrastukset ja heidän hankintansa rahoittuvat lapsilisällä ja vielä jää ylikin, niitä ylijäämiä voidaan sit käyttää kun tulee isompia hankintoja. Miehen palkka riittää asuntolainan lisäksi muihin juokseviin kuluihin ja ruokaan. Sit on se kht vielä käyttämättäkin :)

Vierailija
112/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittehän, että lapsilla on lakisääteinen oikeus opiskeluaikaiseen elatukseen aina parikymppisiksi asti. Lapsi voi oikeudessa hakea huoltajiltaan koulutustukea, mikäli he eivät muuten ymmärrä maksaa lapsensa opiskelukuluja.

Vierailija
113/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:43"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:11"] Minä en ole materialisti. Tavaran arvo on käyttö- ei statusarvoa. Meillä on viisi lasta ja keskivertoa pienemmät tulot (kun itse menen töihin hoitovapaalta, omat tuloni luonnollisesti paranevat mutta mies pysyy edelleen keskiarvon tienoilla). Asumme omassa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla, josta on lainaa vielä yli kymmeneksi vuodeksi. Meillä on velaton n. 5 v. vanha auto. Kolmella koululaisellamme on älypuhelimet. Taloudessa on kaksi tablettia ja kolme läppäriä, jos nämä laitteet kerran toimivat elämänlaadun mittareina... Lapsemme saavat harrastaa mitä haluavat ja näihin harrastuksiin meillä menee n. 400 €/kk. Kaikilla on hyväkuntoiset ja sopivan kokoiset polkupyörät, sukset, luistimet jne. Kaikille on ollut varaa hankkia laadukkaat ulkovaatteet ja kengät jne. Sisävaatteet ovat siistejä ja ajanmukaisia. Osa hankitaan käytettynä, osa aleista, osa pyydetään synttäri- jne. lahjoiksi. Lapsemme ovat matkustaneet suurimmassa osassa Euroopan maita ja käymme joka vuosi yhdellä n. 2 vkon ulkomaanmatkalla. Pääsevät halutessaan esim. kavereiden kanssa elokuviin, saavat mennä synttäreille ja myös me järjestämme jokaiselle hyvät juhlat. Me käymme Lidlissä (se on meidän lähikauppa). Me vertailemme hintoja ja suunnittelemme hankintoja. Emme osta turhaa, koska tavara ei tee onnelliseksi. Ostamme kestävää laatua. Emme lähde mukaan kaikkiin muoti-ilmiöihin, toisaalta jos lapselle joku "turhuus" on ehdottoman tärkeää, hän sen saa. Lapset pääsevät luokkaretkille, leirikouluihin, turnausmatkoille. Lapsilla on vakuutukset, on säästötilit ja on viikkorahat. Nämä ovat meille tärkeitä asioita, meidän lapsemme eivät kärsi siitä, että vanhemmat halusivat monta lasta. Meillä jää silti kuukausittain rahaa säästöön ja voimme esim. remontoida kotia. En tiedä mitä lapsemme saisivat enemmän jos tulomme olisivat isommat. Mistään heillä ei ole nytkään puute. Todennäköisesti kun palaan vuoden päästä hoitovapaalta töihin, voimme maksaa enemmän asuntolainaa pois ja laittaa lasten sijoituksiin enemmän kuukaudessa. Muuta tarvetta en nyt akuutisti keksi. [/quote] Nyt on pakko kysyä: MILLÄ rahoitatte nämä, kerta tulonne ovat alle keskitason ja lapsia viisi? Vai kestääkö päivänvaloa? [/quote] Juu, ihan kestää päivänvalon. Miehen palkkatuloilla, mun kotihoidontuella ja lapsilisillä. Mun palkkatuloilla tietty silloin kun olen ollut töissä, nyt tulee satunnaisesti jotain keikkatuloa. Kyse ei ole tulojen suuruudesta vaan menoista, jotka on suhteutettu siihen tulotasoon. Isoimmat menoerät on asuminen, ruoka ja lasten harrastukset. Lasten harrastukset ja heidän hankintansa rahoittuvat lapsilisällä ja vielä jää ylikin, niitä ylijäämiä voidaan sit käyttää kun tulee isompia hankintoja. Miehen palkka riittää asuntolainan lisäksi muihin juokseviin kuluihin ja ruokaan. Sit on se kht vielä käyttämättäkin :)

[/quote]

Lapset harrastaa ilmeisesti juoksemista kesät talvet, kun lapsilisä riittää kattamaan kulut. Ja oikein ylpeillen kerrotaan kuinka eletään tulonsiirroilla. Voi vittu sanon minä. T: porvari, joka maksaa teidän elämisen.

Vierailija
114/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista muuten, että köyhää ja/tai lapsia yli varojensa hankkinutta mietityttää huomattavasti enemmän se 18-vuotiaan saama uusi Audi kuin toisinpäin. Audin hankkinut perhe todennäköisesti jopa antaa rahaa Anna hyvä joulu lapselle -keräykseen... ;) Mutta ääripäät ovat ääripäitä, miten olisi kohtuus kaikessa ja keskitie valintojen perusteena? Tee se, mistä pystyt itse vastuun kantamaan?

Vierailija
115/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:50"]

Mielenkiintoista muuten, että köyhää ja/tai lapsia yli varojensa hankkinutta mietityttää huomattavasti enemmän se 18-vuotiaan saama uusi Audi kuin toisinpäin. Audin hankkinut perhe todennäköisesti jopa antaa rahaa Anna hyvä joulu lapselle -keräykseen... ;) Mutta ääripäät ovat ääripäitä, miten olisi kohtuus kaikessa ja keskitie valintojen perusteena? Tee se, mistä pystyt itse vastuun kantamaan?

[/quote]

Täysin vieras ajatus tulonsiirtojen luvatussa maassa.

Vierailija
116/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:43"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:11"] Minä en ole materialisti. Tavaran arvo on käyttö- ei statusarvoa. Meillä on viisi lasta ja keskivertoa pienemmät tulot (kun itse menen töihin hoitovapaalta, omat tuloni luonnollisesti paranevat mutta mies pysyy edelleen keskiarvon tienoilla). Asumme omassa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla, josta on lainaa vielä yli kymmeneksi vuodeksi. Meillä on velaton n. 5 v. vanha auto. Kolmella koululaisellamme on älypuhelimet. Taloudessa on kaksi tablettia ja kolme läppäriä, jos nämä laitteet kerran toimivat elämänlaadun mittareina... Lapsemme saavat harrastaa mitä haluavat ja näihin harrastuksiin meillä menee n. 400 €/kk. Kaikilla on hyväkuntoiset ja sopivan kokoiset polkupyörät, sukset, luistimet jne. Kaikille on ollut varaa hankkia laadukkaat ulkovaatteet ja kengät jne. Sisävaatteet ovat siistejä ja ajanmukaisia. Osa hankitaan käytettynä, osa aleista, osa pyydetään synttäri- jne. lahjoiksi. Lapsemme ovat matkustaneet suurimmassa osassa Euroopan maita ja käymme joka vuosi yhdellä n. 2 vkon ulkomaanmatkalla. Pääsevät halutessaan esim. kavereiden kanssa elokuviin, saavat mennä synttäreille ja myös me järjestämme jokaiselle hyvät juhlat. Me käymme Lidlissä (se on meidän lähikauppa). Me vertailemme hintoja ja suunnittelemme hankintoja. Emme osta turhaa, koska tavara ei tee onnelliseksi. Ostamme kestävää laatua. Emme lähde mukaan kaikkiin muoti-ilmiöihin, toisaalta jos lapselle joku "turhuus" on ehdottoman tärkeää, hän sen saa. Lapset pääsevät luokkaretkille, leirikouluihin, turnausmatkoille. Lapsilla on vakuutukset, on säästötilit ja on viikkorahat. Nämä ovat meille tärkeitä asioita, meidän lapsemme eivät kärsi siitä, että vanhemmat halusivat monta lasta. Meillä jää silti kuukausittain rahaa säästöön ja voimme esim. remontoida kotia. En tiedä mitä lapsemme saisivat enemmän jos tulomme olisivat isommat. Mistään heillä ei ole nytkään puute. Todennäköisesti kun palaan vuoden päästä hoitovapaalta töihin, voimme maksaa enemmän asuntolainaa pois ja laittaa lasten sijoituksiin enemmän kuukaudessa. Muuta tarvetta en nyt akuutisti keksi. [/quote] Nyt on pakko kysyä: MILLÄ rahoitatte nämä, kerta tulonne ovat alle keskitason ja lapsia viisi? Vai kestääkö päivänvaloa? [/quote] Juu, ihan kestää päivänvalon. Miehen palkkatuloilla, mun kotihoidontuella ja lapsilisillä. Mun palkkatuloilla tietty silloin kun olen ollut töissä, nyt tulee satunnaisesti jotain keikkatuloa. Kyse ei ole tulojen suuruudesta vaan menoista, jotka on suhteutettu siihen tulotasoon. Isoimmat menoerät on asuminen, ruoka ja lasten harrastukset. Lasten harrastukset ja heidän hankintansa rahoittuvat lapsilisällä ja vielä jää ylikin, niitä ylijäämiä voidaan sit käyttää kun tulee isompia hankintoja. Miehen palkka riittää asuntolainan lisäksi muihin juokseviin kuluihin ja ruokaan. Sit on se kht vielä käyttämättäkin :)

[/quote]

Lapset harrastaa ilmeisesti juoksemista kesät talvet, kun lapsilisä riittää kattamaan kulut. Ja oikein ylpeillen kerrotaan kuinka eletään tulonsiirroilla. Voi vittu sanon minä. T: porvari, joka maksaa teidän elämisen.
[/quote]

Hei sinä porvari. Kuten kerroin, lasten harrastusmenot ovat n. 400 €/kk. Voit itse katsoa, paljon lapsilisä on viidestä lapsesta. Aika paljon enemmän. Joo, me saadaan tulonsiirtoja. Kotihoidontuki ja lapsilisät. Hurjaa, niihin on oikeus ihan kaikilla. Arvaa kuinka paljon olen veroja maksanut eläissäni? Aika paljon, en ole mikään sossulusmu vaan olen tehnyt töitä opiskeluajoista asti ja ainoina taukoina nämä pari hoitovapaata. Siellä sä työpaikka minua odottelee nytkin. Kotihoidontuestakin maksan veroja. Niillä veroilla maksetaan myös sinun käyttämäsi palvelut. Hirveän kurjaa, että hyökkäät noin aggressiivisesti heti jos joku onnistuu elämässään. Minä nimittäin pidän itseäni onnistujana ja menestyjänä. Olen hankkinut koulutuksen, lapset, kauniin kodin ja ihan kaiken minkä olen halunnut. Ja ihan omalla työlläni. Jos sinä mielummin vingut siellä katkerana, niin anna mennä :) Minä jatkan täällä koti-iltaa rakkaan perheeni kanssa. Johon minulla on varaa.

Vierailija
117/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:55"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä vaimollani on työpaikka... sehän täällä tuntuu olevan käsitys että pitää olla myös vara maksaa se uus auto ja mielellään asuntokin lapselle jotta on vara tehdä lapsia. Ei riitä että me pystymme 2000€ tuloilla säästämään yli 1000€/ vuosi per lapsi ja näinollen jo sillä turvata opiskeluja ja hyvä alku. Lisäksi pystymme huoletta maksamaan lapsillemme että pääsevät kulkemaan paikasta a paikkaan b, harrastuksia kohtuullisesti, mopot ja jonkilaiset autotki, ajokortit jne. Minusta se on ihan hyvä ja siihen meillä on varaa. Minun silmissä et näytä paremmalta onko sinulla merkkivaatteet ja laukut vai onko ne siistit halvemmat kenties kirppikseltä ostetut jotka sinä rikas olet tyhmänä 3 käyttökerran jälkeen hylännyt ja myyt hintaan 10€. Rahaa kyllä saa palamaan, mutta vähästäkin voi säästääkkin ja ei se kauheasti ole edes pois itseltään. Tottumuskysymys...

Vierailija
118/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 17:13"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä vaimollani on työpaikka... sehän täällä tuntuu olevan käsitys että pitää olla myös vara maksaa se uus auto ja mielellään asuntokin lapselle jotta on vara tehdä lapsia. Ei riitä että me pystymme 2000€ tuloilla säästämään yli 1000€/ vuosi per lapsi ja näinollen jo sillä turvata opiskeluja ja hyvä alku. Lisäksi pystymme huoletta maksamaan lapsillemme että pääsevät kulkemaan paikasta a paikkaan b, harrastuksia kohtuullisesti, mopot ja jonkilaiset autotki, ajokortit jne. Minusta se on ihan hyvä ja siihen meillä on varaa. Minun silmissä et näytä paremmalta onko sinulla merkkivaatteet ja laukut vai onko ne siistit halvemmat kenties kirppikseltä ostetut jotka sinä rikas olet tyhmänä 3 käyttökerran jälkeen hylännyt ja myyt hintaan 10€. Rahaa kyllä saa palamaan, mutta vähästäkin voi säästääkkin ja ei se kauheasti ole edes pois itseltään. Tottumuskysymys...

[/quote]

Huomaatko, että itse nyt muodostat ne omat kuvitelmasi. Kukaan ei ole puhunut, että lapselle pitäisi maksaa auto ja talo, sinä mietit sen ajatuksen ihan itse.

Samon suosittelisin miettimään lausettasi "kenties kirppikseltä ostetut jotka sinä rikas olet tyhmänä 3 käyttökerran jälkeen hylännyt ja myyt hintaan 10€" että mitä tämä ajattelumaailma kertoo sinusta.

Vierailija
119/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 17:08"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:43"] [quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:11"] Minä en ole materialisti. Tavaran arvo on käyttö- ei statusarvoa. Meillä on viisi lasta ja keskivertoa pienemmät tulot (kun itse menen töihin hoitovapaalta, omat tuloni luonnollisesti paranevat mutta mies pysyy edelleen keskiarvon tienoilla). Asumme omassa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla, josta on lainaa vielä yli kymmeneksi vuodeksi. Meillä on velaton n. 5 v. vanha auto. Kolmella koululaisellamme on älypuhelimet. Taloudessa on kaksi tablettia ja kolme läppäriä, jos nämä laitteet kerran toimivat elämänlaadun mittareina... Lapsemme saavat harrastaa mitä haluavat ja näihin harrastuksiin meillä menee n. 400 €/kk. Kaikilla on hyväkuntoiset ja sopivan kokoiset polkupyörät, sukset, luistimet jne. Kaikille on ollut varaa hankkia laadukkaat ulkovaatteet ja kengät jne. Sisävaatteet ovat siistejä ja ajanmukaisia. Osa hankitaan käytettynä, osa aleista, osa pyydetään synttäri- jne. lahjoiksi. Lapsemme ovat matkustaneet suurimmassa osassa Euroopan maita ja käymme joka vuosi yhdellä n. 2 vkon ulkomaanmatkalla. Pääsevät halutessaan esim. kavereiden kanssa elokuviin, saavat mennä synttäreille ja myös me järjestämme jokaiselle hyvät juhlat. Me käymme Lidlissä (se on meidän lähikauppa). Me vertailemme hintoja ja suunnittelemme hankintoja. Emme osta turhaa, koska tavara ei tee onnelliseksi. Ostamme kestävää laatua. Emme lähde mukaan kaikkiin muoti-ilmiöihin, toisaalta jos lapselle joku "turhuus" on ehdottoman tärkeää, hän sen saa. Lapset pääsevät luokkaretkille, leirikouluihin, turnausmatkoille. Lapsilla on vakuutukset, on säästötilit ja on viikkorahat. Nämä ovat meille tärkeitä asioita, meidän lapsemme eivät kärsi siitä, että vanhemmat halusivat monta lasta. Meillä jää silti kuukausittain rahaa säästöön ja voimme esim. remontoida kotia. En tiedä mitä lapsemme saisivat enemmän jos tulomme olisivat isommat. Mistään heillä ei ole nytkään puute. Todennäköisesti kun palaan vuoden päästä hoitovapaalta töihin, voimme maksaa enemmän asuntolainaa pois ja laittaa lasten sijoituksiin enemmän kuukaudessa. Muuta tarvetta en nyt akuutisti keksi. [/quote] Nyt on pakko kysyä: MILLÄ rahoitatte nämä, kerta tulonne ovat alle keskitason ja lapsia viisi? Vai kestääkö päivänvaloa? [/quote] Juu, ihan kestää päivänvalon. Miehen palkkatuloilla, mun kotihoidontuella ja lapsilisillä. Mun palkkatuloilla tietty silloin kun olen ollut töissä, nyt tulee satunnaisesti jotain keikkatuloa. Kyse ei ole tulojen suuruudesta vaan menoista, jotka on suhteutettu siihen tulotasoon. Isoimmat menoerät on asuminen, ruoka ja lasten harrastukset. Lasten harrastukset ja heidän hankintansa rahoittuvat lapsilisällä ja vielä jää ylikin, niitä ylijäämiä voidaan sit käyttää kun tulee isompia hankintoja. Miehen palkka riittää asuntolainan lisäksi muihin juokseviin kuluihin ja ruokaan. Sit on se kht vielä käyttämättäkin :) [/quote] Lapset harrastaa ilmeisesti juoksemista kesät talvet, kun lapsilisä riittää kattamaan kulut. Ja oikein ylpeillen kerrotaan kuinka eletään tulonsiirroilla. Voi vittu sanon minä. T: porvari, joka maksaa teidän elämisen. [/quote] Hei sinä porvari. Kuten kerroin, lasten harrastusmenot ovat n. 400 €/kk. Voit itse katsoa, paljon lapsilisä on viidestä lapsesta. Aika paljon enemmän. Joo, me saadaan tulonsiirtoja. Kotihoidontuki ja lapsilisät. Hurjaa, niihin on oikeus ihan kaikilla. Arvaa kuinka paljon olen veroja maksanut eläissäni? Aika paljon, en ole mikään sossulusmu vaan olen tehnyt töitä opiskeluajoista asti ja ainoina taukoina nämä pari hoitovapaata. Siellä sä työpaikka minua odottelee nytkin. Kotihoidontuestakin maksan veroja. Niillä veroilla maksetaan myös sinun käyttämäsi palvelut. Hirveän kurjaa, että hyökkäät noin aggressiivisesti heti jos joku onnistuu elämässään. Minä nimittäin pidän itseäni onnistujana ja menestyjänä. Olen hankkinut koulutuksen, lapset, kauniin kodin ja ihan kaiken minkä olen halunnut. Ja ihan omalla työlläni. Jos sinä mielummin vingut siellä katkerana, niin anna mennä :) Minä jatkan täällä koti-iltaa rakkaan perheeni kanssa. Johon minulla on varaa.

[/quote]

Viisi lasta. Sinähän olet ollut raskaana ja äitiyslomalla koko elämäsi. Pummi.

Vierailija
120/157 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 17:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Huomaatko, että itse nyt muodostat ne omat kuvitelmasi. Kukaan ei ole puhunut, että lapselle pitäisi maksaa auto ja talo, sinä mietit sen ajatuksen ihan itse.

Samon suosittelisin miettimään lausettasi "kenties kirppikseltä ostetut jotka sinä rikas olet tyhmänä 3 käyttökerran jälkeen hylännyt ja myyt hintaan 10€" että mitä tämä ajattelumaailma kertoo sinusta.

[/quote]

En koska täälläkin moni noin on itse sanonut että lapselle pitää olla vara ostaa asunto opiskeluja varten. Toki tuo on se ääripää eikä siihen kovinmoni yllä. Ja hienoa että niitä vaatteita viedään kirppikselle jotta mä köyhänä rakennusmiehenä voin niitä ostaa... säilyy ostovoima. Pointti oli se että vähälläkin voi elää jos elää järkevästi. Mielestäni esim 20 000 säästö lapselle siinävaiheessa kun hän lähtee kotoa opiskelemaan on tosihyvä kun monilla ei oo mitään. Me päästään tuohon 2000€ tuloilla. Eihän oo huonosti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi