Kun ei ole varaa toiseen lapseen.
Ollaan pienituloisia, pikkasen yli nelikymppisiä ihmisiä ( tulot pikkaisen alle 3000€/kk netto). Oleme molemmat vakituisissa työpaikoissa. Meillä ei ole varaa toiseen lapseen. Löytyykö muita kohtalotovereita?
Kommentit (157)
Ap:lle sanoisin, että yrittäkää. Vauvan kanssa kulut ovat pienet. Itsekin sanoit ettei 10 vuoden päästä ole enää lainaa. Ja silloin sitä rahaa tarvitaan enemmän.
Ulkomaan matkoja voi tehdä lasten kanssa aika pienellä budjetilla. Esim meidän viime kesäinen Rodoksen matka 2+3, 1900. Mökkilomia pohjoismaissa 1200. Nämä edellyttävät vaivannäköä kun lomaa suunnittelee. Jos lapsia on vain kaksi, päästään huomattavan paljon pienempiin kuluihin. Säästöt tulevat majoituksesta.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:56"]Hehe. Meillä nettotulot yhteensä 2300€, itse olen minimi äitiysrahalla ja miehellä huono palkkainen työ. Ja arvatkaa mitä? Meillä on taloudessa KOLME lasta ja vielä kaksi kissaakin. :D eikä muuten haeta toimeentulotukea. Hyvin pärjätään. Lapsilla on aina siistit ja ehjät vaatteet, joka päivä syödään monipuolisesti ja on varaa pitää salikorttiakin ja maksaa sählyharrastusta! Hohhoi teitä rahasta kitisijöitä, opetelkaa käyttämään se raha oikein! [/quote] Kun lapset ovat noin pieniä, ovat kulutkin pieniä. Esimerkkejä lasten harrastusten hinnoista. Kilpauinti / vuosi treenit 4 krt /viikko 700 euroa vuosi. Taidekoulu 2 krt viikko 500 vuosi. Vesiralli 1 krt viikko 380 vuosi. Lukion kirjat, pitkän matikan laskin ja tietokone 2000 euroa vuosi. Pienet lapset todella pienet kulut, isot kapaet ja kulut sen kuin nousevat. terveisin 3 pojan äiti. Kaikki kouluikäisiä.
[/quote]
Niin ja kun lapset ovat vähän vanhempia, molemmat vanhemmat voiva olla töissä, eli tulot paremmat kuin vanhempainvapaalla. Ja lukiolaiset voivat jo kesätöillään kustantaa osan harrastusmenoistaan. Niin minäkin tein ja jälkikäteen olen ollut todella kiitollinen siitä että mulle ai annettu kaikkea kultalusikalla. Opettanut yritteliäisyyteen, korkeaan työmoraliin ja säästäväisyyteen.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:49"]
Me ollaan pienituloisia, ja meillä kaksi lasta. Mies tienaa noin 1900e/kk (netto), ja minä olen työtön, kotona lasten kanssa (3v ja 1v). Ei meillä tee tiukkaa peruseläminen, mutta minä en juurikaan itselleni voi mitään ekstraa ostaa. Kerran vuodessa tilaan uusia vaatteita. Ainoat "tuloni" ovat lapsilisät ja kotihoidontuki. Ne meneekin sitten lapsiin ja ruokaan. Ä23
[/quote]
Niin... Mitenkäs sitten tulevaisuudessa, lapsetkin saavat uusia vaatteita max. kerran vuodessa? Mitä lapset tulevat harrastamaan, vai kyhjäävätkö vaan kotona?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:56"]
Hehe. Meillä nettotulot yhteensä 2300€, itse olen minimi äitiysrahalla ja miehellä huono palkkainen työ. Ja arvatkaa mitä? Meillä on taloudessa KOLME lasta ja vielä kaksi kissaakin. :D eikä muuten haeta toimeentulotukea. Hyvin pärjätään. Lapsilla on aina siistit ja ehjät vaatteet, joka päivä syödään monipuolisesti ja on varaa pitää salikorttiakin ja maksaa sählyharrastusta! Hohhoi teitä rahasta kitisijöitä, opetelkaa käyttämään se raha oikein!
[/quote]
Kerropa vähän taustoja ennen kuin hajoat omakehuusi. Et varmaankaan asu pääkaupunkiseudulla, koska asumiskulut nappaisivat tuosta ison osan. Vaikka olisitte ahtautuneet kolmioon (koulukaverini perheessä oli näin ja voi että tämä tyttö häpesi kotiaan ja huonettaan), niin pääkaupunkiseudulla se maksaa 1000 euron kieppeillä halvimmillaan, keskimäärin 1200 euroa. Reilulla 1000 eurolla kuukaudessa sitten hankitte kolmelle lapselle hyvät vaatteet, maksatte kolmelle lapselle sälyharrastusta, sisäpelikenkiä, suojalaseja, mailoja (tai vastaavasti jotain muuta harrastusta), lapset pääsevät synttäreille, elokuviin, huvipuistoihin, heillä on kännykät ja syötte monipuolista ja terveellistä ravintoa ja tämän lisäksi kustannatte teille aikuisille salikortitikin. Lapsilla on polkupyörät, luistimet ja muut ulkoiluvälineet ajan tasalla.
En usko. Jos näin väität, niin valehtelet ilman tarkkoja tietoja perheenne kuluista.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:39"]
Olemme miettineet ihan samaa ja meillä on kuitenkin esim. velaton asunto ja paremmat tulot. Jos lapselle pitää tänä päivänä tarjota kaikenmaailman tabletit ja älypuhelimet ja ulkomaanmatkat, niin en tiedä, onko varaa toiseen lapseen. Noita kun ei oikein voi kierrättääkään lapselta toiselle. Kolmanteen ei ainakaan olisi varaa. Tai sitten täytyisi tehdä se ratkaisu, mitä monet tuttavat tehneet, joilla kolme lasta, että elää kitkutetaan, ei koskaan varaa ostaa lapsille mitään kivaa, ei varaa matkailuun, yms.
[/quote]
Missä sun mielikuvitus, kyky säästää ja suunnitella asioita etukäteen? Jos asunto on velaton ja teillä hyvät tulot, niin kyllä, varaa on todellakin toiseen lapseen. Matkustamiseenkaan ei tarvitse paljon rahaa, kun hyödyntää tarjouksia, säästää ja vähän valikoi kohteita. Älypuhelimet ja tabletit ei edes ole niin kalliita, jos ei nyt ota aina sitä uusinta ja kalleinta mallia. Lisäksi kytkyillä saa ne kuukausimaksuilla, jolloin jakautuu hinta useammalla kuukaudelle, jos et osaa säästää etukäteen. Toiseen lapseen menee myös vähemmän rahaa kuin ensimmäiseen, koska osan hoitotutotteista, vaatteista, leluista jne voi kierrättää seuraavalle lapselle.
[/quote]
Ne kulut alkaa vasta sitten, kun tuo lelu- ja hoitotuoteaika on ohi ja lapsi on isompi. Mielestäni. Sitten, kun pitää olla ajokorttia, autoa, opiskeluaikaista asuntoa, jne. Pystymme kyllä ylläpitämään kolme autoa, mutta neljän auton ylläpito voi käydä jo aika kalliiksi. En osta asioita kytkyllä tai juurikaan millään lainarahalla, minusta raha pitää olla olemassa, kun jotain hankkii.
[/quote]
Siinä kohtaa voi myös olettaa että nuori ottaa myös vastuuta omista menoistaan. Aika harvalle lapselle vanhemmat ostaa oman auton! :D Ja ajokorttiinkin monet nuoret säästää esim kesätyörahoista edes osan. Ja opiskeluaikainen asunto? Oletko kuullut opintotuesta, opiskelijan asumislisästä ja opintolainasta? Sekä opiskelijan osa-aika ja kesätöistä? Toki on kiva, jos vanhemmat tukee vähän jälkikasvun opiskeluja, mutta en mä nyt aikuiselle opiskelijalla 100-200 euroa enempää antaisi, kuin poikeustapauksissa (esim sairaus, jonka takia ei voi tehdä töitä tai akuutti rahapula kesätyön saamattomuuden takia jne). Ja siis silloinhan tää lapsi ei enää asu kotona, joten tarvetta isoon asuntoon ei ole eikä ruokakulut ole kotona yhtä suuria.
[/quote]
Haluan tarjota lapselleni sen, mitä omat vanhempani ovat nuoruudessani tarjonneet minulle ja sisarelleni. Ajotaito on minusta niin perusasia tänä päivänä, että mielestäni on vanhempien velvollisuus kustantaa ajokortti lapsilleen. Ihan kuin hankkia ruoka ja vaatteet ja koti, samaan verrattava. Minä ja siskoni saimme kumpikin 18-vuotta täytettyämme auton omaan käyttöön, saman haluan tarjota lapselleni. Itse en tarvinnut opiskeluaikaista asuntoa ennen kuin pystyin jo itse kustantamaan sen, siskoni tarvitsi, koska hän ei opiskellut kotikaupungissa. Molemmille vanhemmat hankkineet alussa myös paljon astioita, huonekaluja yms avuksi. Miksi minun pitäisi ehdoin tahdoin hankkia liuta lapsia, jos en pysty heille tarjoamaan sellaista elintasoa kuin mielestäni minun kuuluisi?
Sitten kun lapsemme olisi lukioiässä olisi velat maksettu ja kenties taloustilanne muutenkin eri siksi mietityttää jättää lapsiluku yhteen.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:05"]Ollaan pienituloisia, pikkasen yli nelikymppisiä ihmisiä ( tulot pikkaisen alle 3000€/kk netto). Oleme molemmat vakituisissa työpaikoissa. Meillä ei ole varaa toiseen lapseen. Löytyykö muita kohtalotovereita?
[/quote]
Anteeks mitä.. Meillä oli ekan lapsen syntyessö yhteistulot nettona alta 2000e kuussa ja lapsi täyttää nyt 5v, ja hyvin on pärjätty. Nyt on tulossa toinen lapsi, yhteistulot 3000e kuussa eikä kyllä ole yhtään mitään ongelmaa pärjäämisen kanssa tulevassakaan tilanteessa :D Mihin ihmeeseen te käytätte rahanne???
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:56"]Hehe. Meillä nettotulot yhteensä 2300€, itse olen minimi äitiysrahalla ja miehellä huono palkkainen työ. Ja arvatkaa mitä? Meillä on taloudessa KOLME lasta ja vielä kaksi kissaakin. :D eikä muuten haeta toimeentulotukea. Hyvin pärjätään. Lapsilla on aina siistit ja ehjät vaatteet, joka päivä syödään monipuolisesti ja on varaa pitää salikorttiakin ja maksaa sählyharrastusta! Hohhoi teitä rahasta kitisijöitä, opetelkaa käyttämään se raha oikein! [/quote] Kun lapset ovat noin pieniä, ovat kulutkin pieniä. Esimerkkejä lasten harrastusten hinnoista. Kilpauinti / vuosi treenit 4 krt /viikko 700 euroa vuosi. Taidekoulu 2 krt viikko 500 vuosi. Vesiralli 1 krt viikko 380 vuosi. Lukion kirjat, pitkän matikan laskin ja tietokone 2000 euroa vuosi. Pienet lapset todella pienet kulut, isot kapaet ja kulut sen kuin nousevat. terveisin 3 pojan äiti. Kaikki kouluikäisiä.
[/quote]
Niin ja kun lapset ovat vähän vanhempia, molemmat vanhemmat voiva olla töissä, eli tulot paremmat kuin vanhempainvapaalla. Ja lukiolaiset voivat jo kesätöillään kustantaa osan harrastusmenoistaan. Niin minäkin tein ja jälkikäteen olen ollut todella kiitollinen siitä että mulle ai annettu kaikkea kultalusikalla. Opettanut yritteliäisyyteen, korkeaan työmoraliin ja säästäväisyyteen.
[/quote]
Lukiolainen on vielä alaikäinen, jolta en itse vaatisi maksua että saisi harrastaa. Täysi-ikäsen kanssa eri asia, mutta vaatimus alaikäisen maksavan omat juttunsa on vain vanhemman yritys luistaa huoltovelvollisuudestaan.
Parempi jos säästäisi kesätyörahoja esimerkiksi ajokorttiin/pesämunaksi kun muuttaa omilleen.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:05"]Ollaan pienituloisia, pikkasen yli nelikymppisiä ihmisiä ( tulot pikkaisen alle 3000€/kk netto). Oleme molemmat vakituisissa työpaikoissa. Meillä ei ole varaa toiseen lapseen. Löytyykö muita kohtalotovereita? [/quote] Anteeks mitä.. Meillä oli ekan lapsen syntyessö yhteistulot nettona alta 2000e kuussa ja lapsi täyttää nyt 5v, ja hyvin on pärjätty. Nyt on tulossa toinen lapsi, yhteistulot 3000e kuussa eikä kyllä ole yhtään mitään ongelmaa pärjäämisen kanssa tulevassakaan tilanteessa :D Mihin ihmeeseen te käytätte rahanne???
[/quote]
Niin siis ne lapset ei pysy ikuisesti vauvoina ja pikkulapsina. Oletko kuullut?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:55"]
Minä tekisin toisen lapsen. Vauva aika ei maksa paljon, ystäviltä saa usein tarvikkeet kierrosta ja kirppareilta puoli-ilmaiseksi. Se lapsi alkaa tosissaan maksaa vasta isompana. Kaikkea ei voi rashassa mitata. Vaikka ei voi tarjota ulkomaanmatkoja ja uusia tavaroita voi tarjota onnellisen ja turvallisen elämän. Yrittäkää vaan, lapsia ei tehdä ne saadaan lahjaksi. Voi olla että ikä on jo teille tullut vastaan. Tsemppiä yritykseen ja uskoa, että elämä kantaa.
[/quote]
No, mietin tässä vaan yhtä tuttavaperhettä, jossa on kolme lasta. Isä ollut vuosia työttömänä. Kun vietiin nämä lapset teatteriin meidän lasten kanssa, niin he tuli paikalle ilman päällysvaatteita. Ihmettelin tätä kovin, oli tammikuu ja ulkona kymmenen astetta pakkasta. Soitin heidän äidilleen perään, että hei, lasten päällystakit taisi jäädä teidän autoon. Tämä sanoi vaan, että ei ne siellä mitään takkeja tarvitse, kun menette sieltä suoraan teidän autoon (lupasin heittää heidät kotiin). Lapset sanoivat, että äiti ei kehdannut laittaa heille takkeja mukaan, kun heidän talvivaatteet on niin kamalat.
Oikeasti. Olisiko kannattanut jättää siihen kahteen lapseen, niin ei tarvitsisi noin hävetä lastensa toppatakkeja? Kun mulle olisi ainakin ollut ihan sama, mitä niiden lasten päällä olisi ollut, nyt säälitti, kun joutuivat juoksemaan ulkona kylmässä. Käskin heidän tosin odottaa esityksen jälkeen aulassa, hain auton lähemmäs ja annoin sen käydä vähän aikaa, ettei olisi niin kylmä. Ihan älytöntä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:16"]
Eikö kellään pienituloisella ole kahta lasta?
[/quote]
Meillä on yhteenlasketut nettotulot 3400 ja kolmannesta lapsesta haaveillaan. Ollaan kaiketi pienituloisia ainakin tämän palstan mukaan. Koskaan ei ole mistään puutetta ja rahaa jää aina säästöön myös pahanpäivan varalla, osa jopa sijoituksiin tulevaisuuden varalle. Just ostettiin isompi asunto, johon mahdutaan vaikka se kolmaskin lapsi tulisi. Asutaan isossa kaupungissa, emmekä tarvitse kuin yhden auton kun kaikki palvelut lähellä ja julkinen toimii. Varmaan järjestely- ja valintakysymys, jos sen toisen lapsen haluaa.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:55"]
Minä tekisin toisen lapsen. Vauva aika ei maksa paljon, ystäviltä saa usein tarvikkeet kierrosta ja kirppareilta puoli-ilmaiseksi. Se lapsi alkaa tosissaan maksaa vasta isompana. Kaikkea ei voi rashassa mitata. Vaikka ei voi tarjota ulkomaanmatkoja ja uusia tavaroita voi tarjota onnellisen ja turvallisen elämän. Yrittäkää vaan, lapsia ei tehdä ne saadaan lahjaksi. Voi olla että ikä on jo teille tullut vastaan. Tsemppiä yritykseen ja uskoa, että elämä kantaa.
[/quote]
No, mietin tässä vaan yhtä tuttavaperhettä, jossa on kolme lasta. Isä ollut vuosia työttömänä. Kun vietiin nämä lapset teatteriin meidän lasten kanssa, niin he tuli paikalle ilman päällysvaatteita. Ihmettelin tätä kovin, oli tammikuu ja ulkona kymmenen astetta pakkasta. Soitin heidän äidilleen perään, että hei, lasten päällystakit taisi jäädä teidän autoon. Tämä sanoi vaan, että ei ne siellä mitään takkeja tarvitse, kun menette sieltä suoraan teidän autoon (lupasin heittää heidät kotiin). Lapset sanoivat, että äiti ei kehdannut laittaa heille takkeja mukaan, kun heidän talvivaatteet on niin kamalat.
Oikeasti. Olisiko kannattanut jättää siihen kahteen lapseen, niin ei tarvitsisi noin hävetä lastensa toppatakkeja? Kun mulle olisi ainakin ollut ihan sama, mitä niiden lasten päällä olisi ollut, nyt säälitti, kun joutuivat juoksemaan ulkona kylmässä. Käskin heidän tosin odottaa esityksen jälkeen aulassa, hain auton lähemmäs ja annoin sen käydä vähän aikaa, ettei olisi niin kylmä. Ihan älytöntä.
[/quote]
Valitettavasti tuossa tapauksessa tulisi jo tehdä lastensuojeluilmoitus. Se, että pistää lapsensa talvella ulos ilman asianmukaisia lämpimiä vaatteita, ei ole enää hyväksyttävää.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:49"]
Me ollaan pienituloisia, ja meillä kaksi lasta. Mies tienaa noin 1900e/kk (netto), ja minä olen työtön, kotona lasten kanssa (3v ja 1v). Ei meillä tee tiukkaa peruseläminen, mutta minä en juurikaan itselleni voi mitään ekstraa ostaa. Kerran vuodessa tilaan uusia vaatteita. Ainoat "tuloni" ovat lapsilisät ja kotihoidontuki. Ne meneekin sitten lapsiin ja ruokaan. Ä23
[/quote]
Niin... Mitenkäs sitten tulevaisuudessa, lapsetkin saavat uusia vaatteita max. kerran vuodessa? Mitä lapset tulevat harrastamaan, vai kyhjäävätkö vaan kotona?
[/quote]
Meinaatko että olen kotona lasten kanssa tulevaisuudessakin :-D
Harrastuksienkaan ei ole pakko maksaa älyttömiä, ja toisekseen harrastukset eivät ole pakollisia. Minä en lapsena halunnut harrastaa mitään, käytin kaiken ajan mitä en ollut koulussa, parhaan ystäväni kanssa rymyten metsässä, uiden järvessä, leikkien.
Ä23
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:21"]
Talo, vene, mökki, ura tai lapsi, siinä ratkaisu mikä noista on tärkempi. On se jännä kuin muilla on varaa vaikka yksi työssä käyvä, vaimo kotiäiti ja kuudes tulossa. Miten maahanmuuttajilla on isot perheet, ei sossuntuilla rikkaaksi eletä suurperheessä. Se on vain ettei heillä ole lainoja niinkuin teillä. Ihmiset voi elää rauhassa ilman lainoja jos perhe on onnellinen ja tärkein. Jos onnea tuo omistaminen elä omistamisen kanssa sitten.
[/quote]
Ja sunko mielestä se on parempi, että elättää paljon lapsia sosiaalisilla etuuksilla on hienompaa kuin se, että elättää yhden lapsen omilla tuloillaan ja ottaa jopa velkaa? Tutkimustenkin perusteella toimeentulotuen käyttö periytyy eli lapset oppivat saman mallin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:11"]
Olen työtön ja mies tienaa n. 2500 kk. Ei ole varaa siihen ensimmäiseenkään lapseen. Pitäisi myös ostaa isompi asunto, kun ei tähän rivarikaksioon mahdu lasta tarvikkeineen... :(
[/quote]
Ei mahdu :D Voi luoja... Me asutaan kaksiossa kahden lapsen kanssa, eikä tee edes tiukkaa. Joskus varmasti joo muutetaan isompaan, mutta vielä kun lapset on pieniä ei tarvetta ole lähteä kämppää myymään ja etsiin uutta... Kuinkakohan ennen ihmiset pystyivät asumaan vaikka joillain oli vain yksi huone ja lapsia useampi.... Mä en ymmärrä sitä, että pitää olla helvetisti tilaa, että "mahtuu" asumaan.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:49"] Me ollaan pienituloisia, ja meillä kaksi lasta. Mies tienaa noin 1900e/kk (netto), ja minä olen työtön, kotona lasten kanssa (3v ja 1v). Ei meillä tee tiukkaa peruseläminen, mutta minä en juurikaan itselleni voi mitään ekstraa ostaa. Kerran vuodessa tilaan uusia vaatteita. Ainoat "tuloni" ovat lapsilisät ja kotihoidontuki. Ne meneekin sitten lapsiin ja ruokaan. Ä23 [/quote] Niin... Mitenkäs sitten tulevaisuudessa, lapsetkin saavat uusia vaatteita max. kerran vuodessa? Mitä lapset tulevat harrastamaan, vai kyhjäävätkö vaan kotona? [/quote] Meinaatko että olen kotona lasten kanssa tulevaisuudessakin :-D Harrastuksienkaan ei ole pakko maksaa älyttömiä, ja toisekseen harrastukset eivät ole pakollisia. Minä en lapsena halunnut harrastaa mitään, käytin kaiken ajan mitä en ollut koulussa, parhaan ystäväni kanssa rymyten metsässä, uiden järvessä, leikkien. Ä23
[/quote]
Mistäs tiedät, että löydät töitä?
Toiseksi, tuo on niin huono perustelu että "Ei tartte harrastaa mitään, minäkään en harrastanut".
Minä harrastin lapsena mm. ratsastusta ja tanssia, ja nämä olivat minulle hyvin tärkeitä. Mikään metsässä juoksentelu ei olisi korvannut asiaa.
Pointtinani, että et voi puhua etukäteen lapsesi puolesta, että mitä tämä tulee haluamaan. Voi olla että hän haluaa ilmaisen harrastuksen tai sitten maksullisen, esim. ratsastuskin on loppujen lopuksi hyvin hinnakas harrastus.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:11"]
Olen työtön ja mies tienaa n. 2500 kk. Ei ole varaa siihen ensimmäiseenkään lapseen. Pitäisi myös ostaa isompi asunto, kun ei tähän rivarikaksioon mahdu lasta tarvikkeineen... :(
[/quote]
Ei mahdu :D Voi luoja... Me asutaan kaksiossa kahden lapsen kanssa, eikä tee edes tiukkaa. Joskus varmasti joo muutetaan isompaan, mutta vielä kun lapset on pieniä ei tarvetta ole lähteä kämppää myymään ja etsiin uutta... Kuinkakohan ennen ihmiset pystyivät asumaan vaikka joillain oli vain yksi huone ja lapsia useampi.... Mä en ymmärrä sitä, että pitää olla helvetisti tilaa, että "mahtuu" asumaan.
[/quote]
Juu. Ennen asuttiin kaikki pienessä pirtissä ja ensimmäinen talvi yleensä teki selvää noin puolesta perheenjäsenistä. Lapsia tehtiin kymmenen ja toivottiin että edes yksi selviää hengissä aikuiseksi.
Oli ne niin hyviä aikoja.
Eli palstalaisten mukaan meidän ei pitäisi toista lasta tehdä?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:25"]
Eli palstalaisten mukaan meidän ei pitäisi toista lasta tehdä?
[/quote]
Kunhan nyt ainakin punnitset mielessäsi: Yksi lapsi, jolle tarjota paremmat rahalliset puitteet, vai kaksi lasta ja huonommat rahalliset puitteet.
Me ollaan pienituloisia, ja meillä kaksi lasta.
Mies tienaa noin 1900e/kk (netto), ja minä olen työtön, kotona lasten kanssa (3v ja 1v).
Ei meillä tee tiukkaa peruseläminen, mutta minä en juurikaan itselleni voi mitään ekstraa ostaa. Kerran vuodessa tilaan uusia vaatteita. Ainoat "tuloni" ovat lapsilisät ja kotihoidontuki. Ne meneekin sitten lapsiin ja ruokaan.
Ä23