Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aikuisen harrastuksen pitäis olla halvempi kuin lapsen harrastuksen?

Vierailija
21.01.2023 |

Lapsen futis tai ratsastus tmv maksaa helposti 100-150 e/kk, joku taitoluistelu vaikka 500 e/kk. Silti joillekin vanhemmille oma salikortti 75 e/kk on vaikea. Mikä on logiikka?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska rajalliset resurssit halutaan käyttää ennemmin lapseen kuin vanhempaan itseensä?

Vierailija
2/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä vertaat eri lajeja. Ratsastus maksaa saman aikuiselle ja lapselle.

Vierailija
4/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain pirun huono tekosyy.

Vierailija
5/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on aikaa käydä harrastuksissa. Aikuisella on muuttujia paljon enemmän ja harrastukset helposti jäävät väliin. 75e salikortti on kallis jos siellä käy vain pari kertaa kuussa.

Vierailija
6/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun harrastus on tällä hetkellä aika edullinen. Harrastan viherkasvien hoitoa. Keväällä vaihtomulta ja ympärivuotinen vesi.

Vierailija
7/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen, missä salilla käy niin kuukausikortti on joko saman hintainen tai halvempi lapsella kuin aikuisella.

Ratsastustunnit ovat saman hintaisia aikuisella ja lapsella.

Luistelusta en osaa sanoa, että minkä hintainen lajin seura- ja mahdolliset muut maksut ovat aikuisen ja lapsen välillä.

Myös mielenkiinnon kohteet yksilöstä riippuen muuttuvat, joten perheessä aikuinen ja lapsi eivät aina halua harrastaa samaa.

Vierailija
8/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle tarpeen mukaan. Lasten tarpeet ovat erilaiset ja monessa asiassa isommat kuin aikuisten. Ostan lapsilleni myös uudet kengät ja luistimet lähes joka vuosi, vaikka omat kumpparini ovat kymmenen vuotta vanhat ja luistimet 20 vuoden takaa.

Salikorttiin en ikinä tuhlaisi, teen lihaskuntoa leikkipuistojen kuntoilualueilla. Sen sijaan voin kyllä maksaa omista soittotunneistani enemmän kuin lasteni soittotunneista, joita valtio ja kunta osaltaan tukevat.

Vierailija
9/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en maksaisi mitään kalliita harrastuksia vähä varaisena kun ne eivät kuulu perustarpeisiin. Sitten kun itse tienaa niin saa harrastaa vaikka mitä jos rahapussi kestää. 

Itse en ole saanut kotoa kuin perus tarpeet ja samoin puolisoni. Itse tienaamilla rahoilla olemme sitten saaneet harrastaa mitä haluamme hintaa katselematta. Lapsia emme ole halunneet vaan ihan helvetin itsekkäästi vain itseemme olemme rahaa laittaneet kun lapsuudessa emme ole saaneet mitään harrastuksia. 

Vierailija
10/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin tehtiin lapsia vasta sitten, kun se ja lasten tulevat harrastukset eivät vaikuttaneet talouteen tai omiin menoihin radikaalisti. Itse harrastan edelleen samaan malliin kuin ennen lapsia ja lapset voi jopa ottaa mukaan joihinkin harrastuksiin.

Vierailija
11/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin tehtiin lapsia vasta sitten, kun se ja lasten tulevat harrastukset eivät vaikuttaneet talouteen tai omiin menoihin radikaalisti. Itse harrastan edelleen samaan malliin kuin ennen lapsia ja lapset voi jopa ottaa mukaan joihinkin harrastuksiin.

Minulla olisi ollut lasten saamisen jälkeen yllin kyllin rahaa harrastaa, mutta aikaa ei.

Vierailija
12/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun harrastus on tällä hetkellä aika edullinen. Harrastan viherkasvien hoitoa. Keväällä vaihtomulta ja ympärivuotinen vesi.

Minä soitan pianoa kotosalla. Youtubesta opettelen, eikä maksa mitään. Tai no kännykkäliittymän verran kuussa jos oikein haluaa saivarrella. 

Vierailija
13/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mekin ajateltiin että uskalletaan tehdä toinen lapsi, kun molempien vanhemmat oli työelämässä ja jaksavaisia ja itsekin ajateltiin olevamme ihan ok. Tulikin kaksi vauvaa kerralla, ja kolmen vuoden sisään avuliaista isovanhemmista kuoli kaksi. Lisäksi molempien vanhempien sisarukset sai liudan lapsia, ja nyt resursseista "taistelee" meidän perheen sijasta kolme perhettä. 

En koe silti menettäneeni minuuttani tai naiseuttani vaikka yksi harrastukseni on tauolla kenties ikuisesti. 

Vierailija
14/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla olisi ollut lasten saamisen jälkeen yllin kyllin rahaa harrastaa, mutta aikaa ei.

Meillä onneksi hyvät tukiverkostot, joiden ansiosta aikaa jää itseenkin. Tietysti perhearjen ja työn yhdistäminen on haastavaa, mutta ainakin oma asiantuntijatyöni on joustavaa ja pääasia, että työt tulevat tehdyksi.

Vierailija
15/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksiakin on niin monenlaisia. Veljeni harrasteauto maksoi sellaisen summan, jolla voisi hankkia pienen asunnon. Minun ompelukoneeni maksoi monta sataa, mutta ompelen sillä perheelle vaatteita. Mieheni sähköbasso maksoi enemmän kuin minun ompelukoneeni, mutta hän on tienannut keikoilla enemmän kuin soitin maksoi. Lapsemme harrastuksesta saattaa tulla ammatti, mikä tarkoittaa että jossain vaiheessa harrastusmaksuja ei tarvitse maksaa ja opintotuki alkaa juosta.

Vierailija
16/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä onneksi hyvät tukiverkostot, joiden ansiosta aikaa jää itseenkin. Tietysti perhearjen ja työn yhdistäminen on haastavaa, mutta ainakin oma asiantuntijatyöni on joustavaa ja pääasia, että työt tulevat tehdyksi.

Toiset kyllä käyttävät tukiverkostoja lahjakkaasti hyväkseen lypsämällä niiltä ihan kaiken. Minulle ei olisi jäänyt yhtään mitään tukia omaisistani jos olisin lisääntynyt kun sisarukseni lisääntyivät liikaa ahneena vieden mehut kaikista.

Minä en en äitiäni nähnyt kuin harvakseltaan kun se ramppasi lapsenlapsien hoitajan ja aina kun sovittiin tapaaminen niin se peruttiin jonkun kakaran sairastumisen takia. 

Niillä olisi varaa ollut ottaa maksettujakin apuja mutta mitä suotta kun ilmaisia voi juoksuttaa. Matkakulujakaan ei maksettu kun kysyin että tarjottiinko niitä edes, niin ei. Minä sairastuttuani kerran tarvitsin apua ja maksoin matkakulut ilman pyytämättäkin. 

Järkyttävää että ahneimmat lapsi perheelliset pitävät lähiomaisia ihan itsestään selvyytenä ja ovat etuoikeutettuja hyväksikäyttämään. 

Äitini juoksi peräsuoli pitkällä ja työssäkäydessäkin sai kaikki viikonloput olla lasten hoitajana kun nuoret halusi omaa aikaa ja levätä. Väkisin ne tuupattiin eikä meinattu hakea ollenkaan pitäen niitä sunnuntai ilta yhdeksään asti ja puhelimet suljettiin ettei saanut edes hoputettua hakemaan. Rätti väsyneenä äitini piti mennä maanantaina töihin kun hän valitti siitä sitten minulle. 

17/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon harrastuksesta maksetaan palkkaa 💶😎

Vierailija
18/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstatätien harrastukset on kutominen ja kirjaston kirjat 😆🤣😂

Vierailija
19/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset kyllä käyttävät tukiverkostoja lahjakkaasti hyväkseen lypsämällä niiltä ihan kaiken. Minulle ei olisi jäänyt yhtään mitään tukia omaisistani jos olisin lisääntynyt kun sisarukseni lisääntyivät liikaa ahneena vieden mehut kaikista.

Minä en en äitiäni nähnyt kuin harvakseltaan kun se ramppasi lapsenlapsien hoitajan ja aina kun sovittiin tapaaminen niin se peruttiin jonkun kakaran sairastumisen takia. 

Niillä olisi varaa ollut ottaa maksettujakin apuja mutta mitä suotta kun ilmaisia voi juoksuttaa. Matkakulujakaan ei maksettu kun kysyin että tarjottiinko niitä edes, niin ei. Minä sairastuttuani kerran tarvitsin apua ja maksoin matkakulut ilman pyytämättäkin. 

Järkyttävää että ahneimmat lapsi perheelliset pitävät lähiomaisia ihan itsestään selvyytenä ja ovat etuoikeutettuja hyväksikäyttämään. 

Äitini juoksi peräsuoli pitkällä ja työssäkäydessäkin sai kaikki viikonloput olla lasten hoitajana kun nuoret halusi omaa aikaa ja levätä. Väkisin ne tuupattiin eikä meinattu hakea ollenkaan pitäen niitä sunnuntai ilta yhdeksään asti ja puhelimet suljettiin ettei saanut edes hoputettua hakemaan. Rätti väsyneenä äitini piti mennä maanantaina töihin kun hän valitti siitä sitten minulle. 

Kukaan ei jaksa lukea.

Vierailija
20/25 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastuksiakin on niin monenlaisia. Veljeni harrasteauto maksoi sellaisen summan, jolla voisi hankkia pienen asunnon. Minun ompelukoneeni maksoi monta sataa, mutta ompelen sillä perheelle vaatteita. Mieheni sähköbasso maksoi enemmän kuin minun ompelukoneeni, mutta hän on tienannut keikoilla enemmän kuin soitin maksoi. Lapsemme harrastuksesta saattaa tulla ammatti, mikä tarkoittaa että jossain vaiheessa harrastusmaksuja ei tarvitse maksaa ja opintotuki alkaa juosta.

Olet naimisissa basistin kanssa. Otan osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän