Kun ei ole varaa toiseen lapseen.
Ollaan pienituloisia, pikkasen yli nelikymppisiä ihmisiä ( tulot pikkaisen alle 3000€/kk netto). Oleme molemmat vakituisissa työpaikoissa. Meillä ei ole varaa toiseen lapseen. Löytyykö muita kohtalotovereita?
Kommentit (157)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:39"]
Olemme miettineet ihan samaa ja meillä on kuitenkin esim. velaton asunto ja paremmat tulot. Jos lapselle pitää tänä päivänä tarjota kaikenmaailman tabletit ja älypuhelimet ja ulkomaanmatkat, niin en tiedä, onko varaa toiseen lapseen. Noita kun ei oikein voi kierrättääkään lapselta toiselle. Kolmanteen ei ainakaan olisi varaa. Tai sitten täytyisi tehdä se ratkaisu, mitä monet tuttavat tehneet, joilla kolme lasta, että elää kitkutetaan, ei koskaan varaa ostaa lapsille mitään kivaa, ei varaa matkailuun, yms.
[/quote]
Missä sun mielikuvitus, kyky säästää ja suunnitella asioita etukäteen? Jos asunto on velaton ja teillä hyvät tulot, niin kyllä, varaa on todellakin toiseen lapseen. Matkustamiseenkaan ei tarvitse paljon rahaa, kun hyödyntää tarjouksia, säästää ja vähän valikoi kohteita. Älypuhelimet ja tabletit ei edes ole niin kalliita, jos ei nyt ota aina sitä uusinta ja kalleinta mallia. Lisäksi kytkyillä saa ne kuukausimaksuilla, jolloin jakautuu hinta useammalla kuukaudelle, jos et osaa säästää etukäteen. Toiseen lapseen menee myös vähemmän rahaa kuin ensimmäiseen, koska osan hoitotutotteista, vaatteista, leluista jne voi kierrättää seuraavalle lapselle.
[/quote]
Ne kulut alkaa vasta sitten, kun tuo lelu- ja hoitotuoteaika on ohi ja lapsi on isompi. Mielestäni. Sitten, kun pitää olla ajokorttia, autoa, opiskeluaikaista asuntoa, jne. Pystymme kyllä ylläpitämään kolme autoa, mutta neljän auton ylläpito voi käydä jo aika kalliiksi. En osta asioita kytkyllä tai juurikaan millään lainarahalla, minusta raha pitää olla olemassa, kun jotain hankkii.
Olen Hoitovapaalla lapset 3v ja 8kk. Miehen nettotulot 2000 € kuussa. Vain matkustelusta on tarvinnut tinkiä. Onnellisia ollaan :)( ei mitään sossu ym tukia eikä perintöjä. )
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:47"]
Olemme miettineet ihan samaa ja meillä on kuitenkin esim. velaton asunto ja paremmat tulot. Jos lapselle pitää tänä päivänä tarjota kaikenmaailman tabletit ja älypuhelimet ja ulkomaanmatkat, niin en tiedä, onko varaa toiseen lapseen. Noita kun ei oikein voi kierrättääkään lapselta toiselle. Kolmanteen ei ainakaan olisi varaa. Tai sitten täytyisi tehdä se ratkaisu, mitä monet tuttavat tehneet, joilla kolme lasta, että elää kitkutetaan, ei koskaan varaa ostaa lapsille mitään kivaa, ei varaa matkailuun, yms.
[/quote]
Missä sun mielikuvitus, kyky säästää ja suunnitella asioita etukäteen? Jos asunto on velaton ja teillä hyvät tulot, niin kyllä, varaa on todellakin toiseen lapseen. Matkustamiseenkaan ei tarvitse paljon rahaa, kun hyödyntää tarjouksia, säästää ja vähän valikoi kohteita. Älypuhelimet ja tabletit ei edes ole niin kalliita, jos ei nyt ota aina sitä uusinta ja kalleinta mallia. Lisäksi kytkyillä saa ne kuukausimaksuilla, jolloin jakautuu hinta useammalla kuukaudelle, jos et osaa säästää etukäteen. Toiseen lapseen menee myös vähemmän rahaa kuin ensimmäiseen, koska osan hoitotutotteista, vaatteista, leluista jne voi kierrättää seuraavalle lapselle.
[/quote]
Ne kulut alkaa vasta sitten, kun tuo lelu- ja hoitotuoteaika on ohi ja lapsi on isompi. Mielestäni. Sitten, kun pitää olla ajokorttia, autoa, opiskeluaikaista asuntoa, jne. Pystymme kyllä ylläpitämään kolme autoa, mutta neljän auton ylläpito voi käydä jo aika kalliiksi. En osta asioita kytkyllä tai juurikaan millään lainarahalla, minusta raha pitää olla olemassa, kun jotain hankkii.
[/quote]
Siinä kohtaa voi myös olettaa että nuori ottaa myös vastuuta omista menoistaan. Aika harvalle lapselle vanhemmat ostaa oman auton! :D Ja ajokorttiinkin monet nuoret säästää esim kesätyörahoista edes osan. Ja opiskeluaikainen asunto? Oletko kuullut opintotuesta, opiskelijan asumislisästä ja opintolainasta? Sekä opiskelijan osa-aika ja kesätöistä? Toki on kiva, jos vanhemmat tukee vähän jälkikasvun opiskeluja, mutta en mä nyt aikuiselle opiskelijalla 100-200 euroa enempää antaisi, kuin poikeustapauksissa (esim sairaus, jonka takia ei voi tehdä töitä tai akuutti rahapula kesätyön saamattomuuden takia jne). Ja siis silloinhan tää lapsi ei enää asu kotona, joten tarvetta isoon asuntoon ei ole eikä ruokakulut ole kotona yhtä suuria.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:17"]
[/quote]
Et oo tosissas. Millaisia materialistisia ja pinnallisia lapsia sä haluat kasvattaa? Lapset tarvitsee huolehtivat ja rakastavat vanhemmat jotka oikeasti haluaa olla lasten kanssa.
Mä en ole ikinä käynyt ulkomaanmatkoilla, ei meillä ollut hienoja kalliita puhelimia tai tietokoneita, ei kalliita harrastuksia jne. Mut mä olen saanut viettää onnellisen lapsuuden. Vanhemmat rakasti ja välitti, sisarukset rakasti ja välitti. Yhdessä tehtiin kaikenlaista ja ne on ne parhaimmat muistot. Mummolareissut, hiihtoretket, marjastusretket, leivontahetket, lautapeli-illat, siskonpeti olohuoneessa, puidentekotalkoot jne.
Ja olen vasta alle parikymppinen eli kaksituhatta luvulla elänyt lapsuuteni ne ajat jotka muistan.
Jotenkin järkkyä että ihmiset ajattelee etteivät voi tehdä lapsia kun ei ole varaa ostaa niille älypuhelimia..
[/quote]
et ole koskaan käynyt ulkomailla? ??? Mikä on koulutustasosi? Elämänkoulu? Matkailu kuuluu mieletäni jollain tasolla yleissivistykseen. Ja en tarkoita välttämättä kaukomatkoja, mutta kyllä nyt edes Tukholma ja Tallinna pitää olla nähtynä. Ja mieluusti toki paljon enemmän. Meillä ei siis kuluteta paljoa, mutta pyritään siihen, että lapset saisivat nähdä edes pohjoismaita ja joitan keski-Euroopan maita lapsuudessaan..
Lapsen hankkimisat tuetaan pääsääntöisesti silloin kun lapsi on pieni. Kannattaa muistaa, mitä kouluikäisen ja teinin elättäminen ihan virallisten laskelmien mukaan maksaa. VAikka ei oteta mukaan asumis- tai ruokakuluja, niin keskimäärin teinin elättäminen maksaa noin 400 euroa kuukaudessa. Jos ei ole varaa tällaiseen ylimääräiseen lisään, ei sitä lasta, josta jonakin päivänä kasvaa teini, kannata tehdä.
Minä olen myös viettänyt materiaköyhän lapsuuden. Minuakin rakastettiin. Silti minua häiritsi suunnattomasti halvat marketti/kirpputorivaatteeni, talven palelut ja kerrospukeutumisesta johtuva tönkkö liikkuminen muiden kalliisiin ja lämpimiin toppavaatteisiin verrattuna. Häiritsi liian iso uimapuku, joka uidessa paljasti pakarat. Harmitti, kun ei päässyt leirikouluun eikä kavereiden kanssa leffailtoihin. Harmitti, kun ei ollut viikkorahaa ja kun ei käyty koskaan missään (toki metsäretkillä, uimarannalla, mummolassa ja kerran kummitädin kanssa Linnanmäellä mutta olihan se jo omassa lapsuudessani 80-luvun lopulla tosi köyhää). Harmitti erityisesti yläasteiässä nolot vaatteeni ja rahattomuus. Harmitti raataa kesätöissä, kun muut kävivät kielikursseilla. Harmitti kun piti kesätöistä maksaa kotiin iso osa muiden elättämiseen.
Minulla on edelleen hyvät välitä vanhempiini mutta en ymmärrä heidän päätöstään hankkia monta lasta taloudellisesti kurjaan tilanteeseen. En ymmärrä, miksi minun piti saada pikkusisarusta toisen perään, vaikka en voinut saada riittävän lämmintä toppapukua ja joululahjaksi nuken. Ymmärrän että olisi pitänyty olla onnellinen ja kiitolllinen uudesta rakkaasta sisaruksesta vaikka en saanutkaan harrastaa. Mutta kyllä jo lapsi tajuaa, että vanhempi priorisoi uuden elämän aina sen vanhan edelle. Että piti jakaa ruoka-annoksia koko ajan vain useamman kanssa, syödä koko ajan vain vaatimattomampaa ruokaa.
Jokainen vastuullinen vanhempi miettii, pystyykö tarjoamaan jo olemassa oleville hyvän lapsuuden. Ei sen tarvitse olla materialla kyllästetty, mutta kun ympäristössä on paljon houkuttimia, pitää ymmärtää ainakin se, että lapsi tarvitsee muutakin kuin rakkautta. Hän tarvitsee monipuolista ravintoa ja kohtuuhyvät vaatteet. Mielekästä puuhaa, kavereita. Kivan asuinympäristön. Minä kun väistelin juoppoja ja narkkareita koulumatkallni, niin ei oikein huvittanut vanhempieni valinnat eikä tuntunut rakastetulta, vaikka toisin sanottiin.
En minäkään lisääntyisi, jos ei olisi varaa ylläpitää elintasoa ja antaa sitä myös lapselle.
Yleensä vain nämä vähäosaisemmat tuntuvat ajattelevan, että ei se lapsi mitään maksa ja vaatteetkin voi kierrättää jne. Osa ei ajattele koko raha-asiaa.
Mutta jokainen tavallaan.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:08"]
Nettotulot 5500 €/kk, ei myöskään varaa toiseen lapseen eikä kyllä haluakaan.
[/quote]
Hyväosainen, älä leiki huono-osaista....
[/quote]
Meillä on ainakin kyse siitä, että lapsen hankkiminen pudottaisi elintasoamme liikaa siitä, missä haluamme sen olevan. Ei asialla ole mitään tekemistä huono-osaisuuden tai sellaisen teeskentelyn kanssa. -6
[/quote]
Niin siis teillä on oikeasti varaa lapseen, mutta ei varaa tinkiä omasta elintasosta. Tässä on todellakin ero! Ja se on sitä huono-osaisuuden leikkimistä että sanoo yksiselitteisesti että "ei ole varaa toiseen lapseen" kuin että sanoo "Emme halua toista lasta, jos joudumme tinkimään nykyisestä elintasostamme". Ensimmäisessä on kyse tarpeesta, toisessa valinnasta.
[/quote]
Ei meidän tilanteemme eroa mitenkään aloittajan tilanteesta. Heilläkin olisi mahdollisuus hankkia toinen lapsi, mutta he eivät ole valmiita huonontamaan elintasoaan. Ei Suomessa ole niin köyhää ihmistä, joka ei halutessaan voisi lapsen hankkia. -6
[/quote]
Miksi alapeukutatte tosiasiaa? -6
Meillä varat reilu 1500e kk ja kahteen lapseen on varaa.Hyvin pärjätään!
Entisellä luokkakaverilla on 4 lasta, meillä 2. 2 vanhinta on käynyt rippikoulun ja joutuivat antamaan puolet lahjarahoistaan äidille, jotta saatiin tarjottavat pöytään.
Suurin heidän ulkomaan matka on kun lähtevät jomman kumman isovanhempien kanssa käymään Ruotsissa, Haaparannassa. Sitä ennen tyhjennetään kaappeja paljon, kun pitää säästää ulkomaan ostoksiin. Ja sitten Haaparannassa käydään kaikki tarjoukset etsimässä kauppa toisensa perään ja paluumatkalla hehkutetaan kuinka paljon säästettiin rahaa. Isovanhempien kanssa siksi, koska heillä ei ole niin isoa autoa että kaikki mahtuisivat.
Vanhimmilla lapsilla on kännykät mutta nuoremmilla on yhteinen, ovat eri ikäisiä ja eri luokilla koulussa. Puhua ei saa, eikä lähettä tekstiviestejä, nettiä ei tietenkään ole, koska kaikki lasten puhelimet ovat vanhempien vanhoja ja akut kestävät vain muutaman tunnin. Mutta kiitollinen pitää kaikesta olla.
Vanhin lapsi rippikoulun jälkeen tajusi ettei vanhemmat ikinä tule edes antamaan ajokorttiin rahaa, joten hän alkoi myymään tarpeetonta tavaraa huutiksessa, jotta sai ajokorttirahat. Isovanhemmat tähän kannustivat ja myytävää tuli monesta eri osoitteesta. Sitten tuli joku putkirikko ja hänen piti antaa kaikki säästämänsä rahat vanhemmille, jotta todella iso vika saatiin korjattua. Takaisin ei ole maksettu ja autokouluun tuskin tulee pääsemään ennen kuin on itse työelämässä.
Kun nähtiin muutama vuosi sitten puoliksi vahingossa, kun oltiin samalla paikkakunnalla käymässä, oli kaikkien vaatteet todella surkeassa kunnossa. Perheessä on 2 tyttöä ja 2 poikaa, vanhimman ja nuoremman pojan ikäero on 10 v ja on paljon vaatteita, joita on kaikki 4 lasta käyttänyt.
Ja se hehkutus, mikä FB.ssä on, kun lapset ovat ihania ja he kyllä arvostavat perheen laatuaikaa. Voin sivullisena sanoa ei arvosta. Vanhin tyttö lähetti jopa minulle viestiä ja kysyi olisiko meillä hänelle kesätyöpaikkaa, tulisi lapsia hoitamaan. Jos maksan 100 euroa per viikko ja matkat, hän voisi asua meillä 2,5 kk, eli koko koulun loman ylläpidon lisäksi. Ikävä kyllä äiti kielsi tulemasta. Mielelläni olisin auttanut ja pikkasen paremmin olisin maksanutkin.
Sitä välillä äidit eivät näe metsää puun takaa. Lapset eivät viitsi asioista sanoa kun tietävät että äiti loukkaantuu ja hänen arvomaailmaan ei nämä asiat mahdu. Lapset kaipaamat ihan sitä samaa materiaalia mitä heidän kavereillaankin on.
Minä tekisin toisen lapsen. Vauva aika ei maksa paljon, ystäviltä saa usein tarvikkeet kierrosta ja kirppareilta puoli-ilmaiseksi. Se lapsi alkaa tosissaan maksaa vasta isompana. Kaikkea ei voi rashassa mitata. Vaikka ei voi tarjota ulkomaanmatkoja ja uusia tavaroita voi tarjota onnellisen ja turvallisen elämän. Yrittäkää vaan, lapsia ei tehdä ne saadaan lahjaksi. Voi olla että ikä on jo teille tullut vastaan. Tsemppiä yritykseen ja uskoa, että elämä kantaa.
Hehe. Meillä nettotulot yhteensä 2300€, itse olen minimi äitiysrahalla ja miehellä huono palkkainen työ. Ja arvatkaa mitä? Meillä on taloudessa KOLME lasta ja vielä kaksi kissaakin. :D eikä muuten haeta toimeentulotukea. Hyvin pärjätään. Lapsilla on aina siistit ja ehjät vaatteet, joka päivä syödään monipuolisesti ja on varaa pitää salikorttiakin ja maksaa sählyharrastusta!
Hohhoi teitä rahasta kitisijöitä, opetelkaa käyttämään se raha oikein!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:56"]Hehe. Meillä nettotulot yhteensä 2300€, itse olen minimi äitiysrahalla ja miehellä huono palkkainen työ. Ja arvatkaa mitä? Meillä on taloudessa KOLME lasta ja vielä kaksi kissaakin. :D eikä muuten haeta toimeentulotukea. Hyvin pärjätään. Lapsilla on aina siistit ja ehjät vaatteet, joka päivä syödään monipuolisesti ja on varaa pitää salikorttiakin ja maksaa sählyharrastusta!
[/quote]
Me käytämmekin. -6
Meidän yksilapsisuuden takana on ajatus siitä, että hyvinvointiyhteiskunta ei jatku nykyisen kaltaisena kymmeniä vuosia. Siksi meidän pitää itse varautua maksamaan lapsemme koulunkäynti yliopistosta valmistumiseen saakka (opintotuet loppuvat, maksullinen koulutus jne.) ja kerätä tarpeeksi rahaa omia eläkevuosiamme varten. Tämä kaikki onnistuu yksilapsisena, mutta kaksilapsisena se olisi jo huomattavasti hankalampaa.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:20"]
Mulla nettotulot n. 2200 ja ne on tämän talouden ainoat tulot. Olen katkera, ikuisesti. Siitä etten voi saada sellaista elämää kuin haluan. Aina kaikki riippuu jostain toisesta jolle ei sovi se ja tämä, ei edes siksi että elintasoa voisi edes vähän parantaa.
[/quote]
Tjaa, miksei toinen osapuoli ei saa mitään? Opintotukea, työttömyyskorvausta, vanhemapinrahaa, lapsilisiä? Jotain jätät nyt kertomatta, yleistä katkerille ihmisille. Ja 2200 eurolla kaksi aikuista ja yksi lapsi elää aivan hyvin, eri asia jos lapsia on useampia.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:56"]Hehe. Meillä nettotulot yhteensä 2300€, itse olen minimi äitiysrahalla ja miehellä huono palkkainen työ. Ja arvatkaa mitä? Meillä on taloudessa KOLME lasta ja vielä kaksi kissaakin. :D eikä muuten haeta toimeentulotukea. Hyvin pärjätään. Lapsilla on aina siistit ja ehjät vaatteet, joka päivä syödään monipuolisesti ja on varaa pitää salikorttiakin ja maksaa sählyharrastusta!
[/quote]
Kun lapset ovat noin pieniä, ovat kulutkin pieniä. Esimerkkejä lasten harrastusten hinnoista. Kilpauinti / vuosi treenit 4 krt /viikko 700 euroa vuosi. Taidekoulu 2 krt viikko 500 vuosi. Vesiralli 1 krt viikko 380 vuosi. Lukion kirjat, pitkän matikan laskin ja tietokone 2000 euroa vuosi.
Pienet lapset todella pienet kulut, isot kapaet ja kulut sen kuin nousevat.
terveisin 3 pojan äiti. Kaikki kouluikäisiä.
Jotenkin sitä vaan haluaisi tarjota tuolle ainokaiselle sisaruksen. Eihän sitä tosiaan tiedä saisimmeko edes näin yli nelikymppisinä toista lasta.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:18"]
No on vara jos haluaa että on. Ei sille lapselle kaikkea tarvi ostaa, varsinkaan uutena ja kalleinta merkkiä. Jos oikeasti haluat lapsen, sinulla on varaa.
[/quote]
Niin. Voihan sitä hankkia vaikka viisi lasta, jos haluaa lapsilleen lapsuusmuistoksi, että oli köyhää.
Paremman teon lapselleen tekee, kun jää yksilapsiseksi jos ei enempään ole varaa. Saa annettua lapselleen hyvän lapsuuden, jossa ei myöskään tarvitse laskea senttejä.
Minä rakastin lapsena ratsastusharrastustani, viikon kohokohta oli ehdottomasti se kun pääsi kaksi kertaa viikossa tallille. Sitä harrastinkin monta vuotta. Tuotakaan en olisi voinut harrastaa, mikäli olisi ollut hyvin köyhää.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:34"]
Entisellä luokkakaverilla on 4 lasta, meillä 2. 2 vanhinta on käynyt rippikoulun ja joutuivat antamaan puolet lahjarahoistaan äidille, jotta saatiin tarjottavat pöytään.
Suurin heidän ulkomaan matka on kun lähtevät jomman kumman isovanhempien kanssa käymään Ruotsissa, Haaparannassa. Sitä ennen tyhjennetään kaappeja paljon, kun pitää säästää ulkomaan ostoksiin. Ja sitten Haaparannassa käydään kaikki tarjoukset etsimässä kauppa toisensa perään ja paluumatkalla hehkutetaan kuinka paljon säästettiin rahaa. Isovanhempien kanssa siksi, koska heillä ei ole niin isoa autoa että kaikki mahtuisivat.
Vanhimmilla lapsilla on kännykät mutta nuoremmilla on yhteinen, ovat eri ikäisiä ja eri luokilla koulussa. Puhua ei saa, eikä lähettä tekstiviestejä, nettiä ei tietenkään ole, koska kaikki lasten puhelimet ovat vanhempien vanhoja ja akut kestävät vain muutaman tunnin. Mutta kiitollinen pitää kaikesta olla.
Vanhin lapsi rippikoulun jälkeen tajusi ettei vanhemmat ikinä tule edes antamaan ajokorttiin rahaa, joten hän alkoi myymään tarpeetonta tavaraa huutiksessa, jotta sai ajokorttirahat. Isovanhemmat tähän kannustivat ja myytävää tuli monesta eri osoitteesta. Sitten tuli joku putkirikko ja hänen piti antaa kaikki säästämänsä rahat vanhemmille, jotta todella iso vika saatiin korjattua. Takaisin ei ole maksettu ja autokouluun tuskin tulee pääsemään ennen kuin on itse työelämässä.
Kun nähtiin muutama vuosi sitten puoliksi vahingossa, kun oltiin samalla paikkakunnalla käymässä, oli kaikkien vaatteet todella surkeassa kunnossa. Perheessä on 2 tyttöä ja 2 poikaa, vanhimman ja nuoremman pojan ikäero on 10 v ja on paljon vaatteita, joita on kaikki 4 lasta käyttänyt.
Ja se hehkutus, mikä FB.ssä on, kun lapset ovat ihania ja he kyllä arvostavat perheen laatuaikaa. Voin sivullisena sanoa ei arvosta. Vanhin tyttö lähetti jopa minulle viestiä ja kysyi olisiko meillä hänelle kesätyöpaikkaa, tulisi lapsia hoitamaan. Jos maksan 100 euroa per viikko ja matkat, hän voisi asua meillä 2,5 kk, eli koko koulun loman ylläpidon lisäksi. Ikävä kyllä äiti kielsi tulemasta. Mielelläni olisin auttanut ja pikkasen paremmin olisin maksanutkin.
Sitä välillä äidit eivät näe metsää puun takaa. Lapset eivät viitsi asioista sanoa kun tietävät että äiti loukkaantuu ja hänen arvomaailmaan ei nämä asiat mahdu. Lapset kaipaamat ihan sitä samaa materiaalia mitä heidän kavereillaankin on.
[/quote]
Heräsi oikeasti harmi lasten puolesta... Etenkin tämä joka itse yrittää säästää korttiinsa ja vanhemmat sitten kähveltävät säästetyt rahat.
No, onneksi joissain tällaisissa tapauksissa lapsista tulee sitten niitä, jotka haluavat elää aikuisena aivan erilaista elämää ja hankkivat itse kunnon työpaikat, sekä lapsia vain varojensa mukaan.
Mulla nettotulot n. 2200 ja ne on tämän talouden ainoat tulot. Olen katkera, ikuisesti. Siitä etten voi saada sellaista elämää kuin haluan. Aina kaikki riippuu jostain toisesta jolle ei sovi se ja tämä, ei edes siksi että elintasoa voisi edes vähän parantaa.