Työpaikka, joka hakee koko ajan ihmisiä eri tehtäviin - ja vuokratyöfirmat myös
Eli yritys hakee jatkuvasti työntekijöitä omalla nimellään. Samaan aikaan ainakin 3 tai 4 vuokrafirmaa ilmoittaa samoista paikoista.
Hakisitteko suoraan yritykseen vai myös vuokrafirmojen listoille?
Itselläni on vahvat ennakkoluulot vuokrafirmoja kohtaan, enkä muutenkaan ihan ymmärrä, miksi yrityksellä on tällainen taktiikka.
Samaten yrityksen ilmoituksissa on suunnilleen jokaisessa eri yhteyshenkilö, ilmeisesti joku kyseisen osaston esimies. Firman sivuilla taas hakemuslomakkeessa on ihan jonkun hr-ihmisen nimi.
?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmat myyvät sitä työpaikkaa. Eli sama paikka on monessa vuokrafirmassa auki.
Toki. Mutta miksi yritys on antanut homman vuokrafirmoillekin, vaikka ilmoittelee paikoista itsekin? Nyt ne ovat allekkain työkkärin sivuilla, ja uunokin näkee, että kyse on samoista paikoista.
Ai olmoittaako vuokrafirma paikasta noin avoimesti? Yleensähän ne on sellaisia ympäripyöreitä, joista ei saa edes työkuvaa irti.
Itse olen kerran tällaiseen tilanteeseen törmännyt ja hain suoraan firmaan, mutta he ohjeistivat laittamaan hakemuksen vuokrafirmaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai olmoittaako vuokrafirma paikasta noin avoimesti? Yleensähän ne on sellaisia ympäripyöreitä, joista ei saa edes työkuvaa irti.
Ihan tarkkaan saa selvän, vaikka yrityksen nimeä ei niissä mainita. Yrityksen sijainti on kuitenkin mainittu, ja ammattinimikkeet ja työtehtävien kuvaukset eivät ole mitään tavanomaisia.
Firma ei ole vastuussa lomista, palkkauksesta jne...
Vaan se vuokrafirma..
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kerran tällaiseen tilanteeseen törmännyt ja hain suoraan firmaan, mutta he ohjeistivat laittamaan hakemuksen vuokrafirmaan.
Miksi, jos heillä on omakin ilmoitus? Kalliimmaksihan vuokrafirman kautta työntekijän ottaminen yritykselle tulee.
En kyllä tuollaiseen firmaan hakisi. Jos ei kovasti laajennu ja tarvitse uusia työntekijöitä, niin kielii suuresta vaihtuvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmat myyvät sitä työpaikkaa. Eli sama paikka on monessa vuokrafirmassa auki.
Toki. Mutta miksi yritys on antanut homman vuokrafirmoillekin, vaikka ilmoittelee paikoista itsekin? Nyt ne ovat allekkain työkkärin sivuilla, ja uunokin näkee, että kyse on samoista paikoista.
Koska nähtävästi työntekijöitä on vaikea saada tietyille aloille.
Vierailija kirjoitti:
Vaan se vuokrafirma..
No miksi yritys sitten ilmoittaa paikoista itsekin, ja yhteyshenkilöinä on sen omat esimiehet? Jos yritys haluaa ottaa työntekijän vuokrafirman kautta, niin miksei anna vain vuokrafirmojen ilmoitella?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tuollaiseen firmaan hakisi. Jos ei kovasti laajennu ja tarvitse uusia työntekijöitä, niin kielii suuresta vaihtuvuudesta.
No et varmaan, jos sulla jo on työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi, jos heillä on omakin ilmoitus? Kalliimmaksihan vuokrafirman kautta työntekijän ottaminen yritykselle tulee.
Tulee halvemmaksi jos työntekijä on huono. Saa heitettyä nopeammin pihalle eikä kenelläkään ole siihen mitään sanomista. Hyväksi todetut sitten otetaan firman omille listoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nähtävästi työntekijöitä on vaikea saada tietyille aloille.
Varmastikin, mutta mikä vetovoimatekijä on vuokrafirman käyttö rekrytoinnissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee halvemmaksi jos työntekijä on huono. Saa heitettyä nopeammin pihalle eikä kenelläkään ole siihen mitään sanomista. Hyväksi todetut sitten otetaan firman omille listoille.
Höpö höpö. Koeaikaa helpompaa, halvempaa ja nopeampaa tapaa päästä eroon huonosta työntekijästä ei olekaan. Vuokrafirma ottaa aina välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Koeaikaa helpompaa, halvempaa ja nopeampaa tapaa päästä eroon huonosta työntekijästä ei olekaan. Vuokrafirma ottaa aina välistä.
Vuokrafirman kautta voi ketjuttaa määräaikaisia loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Täältä löytyy syyt ja pykälät.
Niin ei tarvitse arpoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoiman vuokrauksesta ei aiheudu yritykselle samanlaisia velvoitteita kuin normaalista työsuhteesta. Esim jos työt ovat pienissä pätkissä, loman saa lomakorvauksena. Ravintola-alalla, missä tällaista työvoimaa käytetään paljon, alan sopimuksen juhlapyhäkorvaukset saattavat jäädä saamatta lyhyen työsuhteen vuoksi tai jos työtä ei ole tarjolla, palkkaakaan ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan se vuokrafirma..No miksi yritys sitten ilmoittaa paikoista itsekin, ja yhteyshenkilöinä on sen omat esimiehet? Jos yritys haluaa ottaa työntekijän vuokrafirman kautta, niin miksei anna vain vuokrafirmojen ilmoitella?
Saadakseen enemmän huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä löytyy syyt ja pykälät.
Niin ei tarvitse arpoa...
Joo joo, tiedän vuokrafirman käytön edut työnantajalle, mutta MIKSI sitten ilmoitella ja rekrytä samoja paikkoja itsekin?
Ei todellakaan anna kovin hyvää kuvaa yrityksestä. Jos on kerran työvoiman pysyvyydessä ongelmia, niin ei sitä näin ratkaista.