Jos toimeentulotuki yksinkertaisesti ei riitä ruokaan, ja kuun loppupuolella aina rahat loppu eikä ruokaa kapissa, niin voiko sitä saada lisää hakemalla?
Onko tuo peruste jolla voivat myöntää lisätoimeentulotukea? Nyt saan vain perustoimeentulotukea, enkä muuta.
Tähän asti olen onnistunut pummimaan kavereilta ruokaa, mutta ei varmaan toimi ikuisesti...Sitten on oikeasti hätä kyseessä
Kommentit (106)
Toimeentulotuella opiskeleva kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa elämässäni olen tämän kysymyksen äärellä. Tuntuu inhottavalta lukea näitä kommentteja. "Menisit töihin." Entä jos täysipäiväinen työnteko johtaa opintojen viivästymiseen ja sitä kautta pitkittää köyhyyttä? Osa-aikainen työnteko taas leikkaa toimeentulotukea, eli siitä ei ole tilanteessa apua.
En voi saada työttömyystukea, koska olen opiskelija. Kesän korvilla ainoa tulonlähteeni tulee olemaan toimeentulotuki sekä ilmeisesti asumistuki. Vuokran jälkeen käteen jää 250€/kk.
Alkujaan hyvätuloisesta perheestä tulleena en valitettavasti ole oppinut ajoissa elämään kituuttaen. Olen kyllä koko ajan kehittynyt siinä, mutta 250 € ei yksinkertaisesti tule riittämään sähkön, veden ja puhelinlaskun jälkeen. Perheeni ei ole järkeä antaa minulle rahaa, eikä minun kannata ottaa vastaan keikkatöitä, koska ne kaikki vähentäisivät toimeentulotuen määrää.
Samaan aikaan täytyy suorittaa 50 opintopistettä viimeisen lukukauteni aikana ennen valmistumista maisteriksi. Kurssit järjestetään kerran vuodessa, joten opintojen venyttäminen lykkää valmistumista heti vuodella, mikä siis pitkittää tätä tuskaa vuodella.
Jos menisin töihin, keskeyttäisin valtion tähän asti kustantaman yliopistotutkinnon kilpaillulla alalla, jolla on 100% työllisyys valmistumisen jälkeen. Alallani on huutava pula valmiista maistereista. Olen näillä näkymin valmistumisen aikoihin noin 31v ja voisin vakityön turvin nykyisessä parisuhteessani pyöräyttää uuden korkeakoulutettujen vanhempien luultavasti suht hyväosaisen veronmaksajan vauvapulasta kärsivään maahamme.
Ei, sen sijaan minun pitäisi vissiin keskeyttää tutkintoni ja tehdä töitä 11,50€ tuntipalakalla eri alalla kuin mille, minua on koulutettu? Ja odottaa, että mahdollisuus saada terve biologinen lapsi koko ajan pienenee.
Kun tämä tilanne alkaa realisoitua, alan itsekin ymmärtää kuinka solmussa tukijärjestelmämme on.
Mitä ihmettä olet tehnyt monta vuotta, että opinnot on edelleen kesken 31v. Jos olit töissä niin mikset säästänyt ollenkaan opintoja varten.
Anyways, jos opintoja on vain vuosi jäljellä niin eiköhän ne kannata tehdä loppuun. Mikäli kesällä ei ole opintoja, niin tottakai pitää mennä töihin. Niin kaikki muutkin opiskelijat tekevät.
Lisää tukea ei saa ruokaan, koska se ensimmäisenä saatu tuki on jo tarkoitettu siihen.
Nyt ensi kuussa ostat järkevämmät ostokset. Moni ostaa tottumuksesta aina samat jutut ja ajattelee, että niihin "on oikeus". On kurjaa, jos tykkää leivän päällä vain Flora Kullasta, mutta tt-tuella se kannattaa vaihtaa halvempaan. Samoin olisi kiva pestä itsensä Rexonalla, mutta puhdasta tulee myös 0,70€ palasaippualla. Kun joka asiassa säästää, jää kyllä rahaa ruokaan.
Oikeasti tt-tuella kannattaa tosissaan köyhäillä, vaikka kuinka sapettaisi.
Vinkkejä:
-Vaihda shampoo johonkin euron Xtraan, kropan pesuun halvin palasaippua
-Pyykinpesuaine halvimmaksi
-Siivoamiseen käy käsitiskiaine laimennettuna
-Ostat ruokakaappeihin papuja, kikherneitä, tomaattimurskaa, pastaa, perunaa, porkkanaa riisiä, munia, öljyä, halvinta margariinia, sipulia, jauhoja, hiivaa, sokeria, halpoja hedelmiä
-Pakastimeen (jos on) jauhelihaa, pakastevihanneksia, alennusleipää jne
-ET osta herkkuja, turhia tuotteita, heräteostoksia (et vaikka kuinka tekisi mieli tai piristäisi tai joku maksaa vain pari euroa jne)
Perusjutuilla voit sitten joskus leipoa vaikka pullaa tai pannaria, jos tekee jotain mieli. Perustuotteilla saat aina taiottua jotain nälän pitimiksi.
Lisäksi ensi tuesta nostat esim. 20-40€ sukan varteen jemmaan hätätapauksia varten.
Toimeentulotuella opiskeleva kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa elämässäni olen tämän kysymyksen äärellä. Tuntuu inhottavalta lukea näitä kommentteja. "Menisit töihin." Entä jos täysipäiväinen työnteko johtaa opintojen viivästymiseen ja sitä kautta pitkittää köyhyyttä? Osa-aikainen työnteko taas leikkaa toimeentulotukea, eli siitä ei ole tilanteessa apua.
En voi saada työttömyystukea, koska olen opiskelija. Kesän korvilla ainoa tulonlähteeni tulee olemaan toimeentulotuki sekä ilmeisesti asumistuki. Vuokran jälkeen käteen jää 250€/kk.
Alkujaan hyvätuloisesta perheestä tulleena en valitettavasti ole oppinut ajoissa elämään kituuttaen. Olen kyllä koko ajan kehittynyt siinä, mutta 250 € ei yksinkertaisesti tule riittämään sähkön, veden ja puhelinlaskun jälkeen. Perheeni ei ole järkeä antaa minulle rahaa, eikä minun kannata ottaa vastaan keikkatöitä, koska ne kaikki vähentäisivät toimeentulotuen määrää.
Samaan aikaan täytyy suorittaa 50 opintopistettä viimeisen lukukauteni aikana ennen valmistumista maisteriksi. Kurssit järjestetään kerran vuodessa, joten opintojen venyttäminen lykkää valmistumista heti vuodella, mikä siis pitkittää tätä tuskaa vuodella.
Jos menisin töihin, keskeyttäisin valtion tähän asti kustantaman yliopistotutkinnon kilpaillulla alalla, jolla on 100% työllisyys valmistumisen jälkeen. Alallani on huutava pula valmiista maistereista. Olen näillä näkymin valmistumisen aikoihin noin 31v ja voisin vakityön turvin nykyisessä parisuhteessani pyöräyttää uuden korkeakoulutettujen vanhempien luultavasti suht hyväosaisen veronmaksajan vauvapulasta kärsivään maahamme.
Ei, sen sijaan minun pitäisi vissiin keskeyttää tutkintoni ja tehdä töitä 11,50€ tuntipalakalla eri alalla kuin mille, minua on koulutettu? Ja odottaa, että mahdollisuus saada terve biologinen lapsi koko ajan pienenee.
Kun tämä tilanne alkaa realisoitua, alan itsekin ymmärtää kuinka solmussa tukijärjestelmämme on.
Jos olet oikeasti toimeentulotuella, Kela maksaa vesi-ja sähkölaskun, kun toimitat ne Kelaan.
Toimeentulotuessa on 150€ ansiotulovähennys, mitä ei leikata, jos tienaa sen verran.
Voisivatko työssäkäyvät ja sellaiset jotka ei tarvi toimeentulotukea jättää vastaamatta tähän? He eivät oikeasti tiedä mikä on köyhän todellisuus.