Jos toimeentulotuki yksinkertaisesti ei riitä ruokaan, ja kuun loppupuolella aina rahat loppu eikä ruokaa kapissa, niin voiko sitä saada lisää hakemalla?
Onko tuo peruste jolla voivat myöntää lisätoimeentulotukea? Nyt saan vain perustoimeentulotukea, enkä muuta.
Tähän asti olen onnistunut pummimaan kavereilta ruokaa, mutta ei varmaan toimi ikuisesti...Sitten on oikeasti hätä kyseessä
Kommentit (106)
Ensin neuvotaan, että ostakaa aina kaikkein halvinta, käytettynä, kirpparilta, ilmaisia tavaroita jne.
Sitten perään, että mikä ihme on kun noilla köyhillä on aina joku rikki tai täytyy ostaa jotain. Kun niillä ei vaan mikään kestä tai eivät osaa käyttää oikein.
Onhan se eri juttu kun pystyy ostamaan uutena ja hyviä tuotteita. Kaikkea on tarvittava määrä ja usein montakin kappaletta. Kyllähän ne tuotteet silloin kestävät paremmin ja on usein aina varakappale kotona.
Kuin ostaa vanhoja, ilmaisia ja käytettyjä ja on aina ainoa kappale tai puuttuu jotain.
Ei kai ne silloin samalla tavalla kestä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä yhteiskunnassa pitäisi taistella toimeentulotuen tarpeen poistamiseksi. Siihen liittyvät ainakin ensisijaisten tukien pienuus ja asumisen kalleus.
Toiseksi jos ihminen saa toimeentulotukea opintolainan takaisinmaksun pitäisi keskeytyä aivan automaattisesti. On järjetöntä että valtion takaamaa lainaa maksetaan takaisin viimesijaisesta tuesta. Omassa pankissani erän pienentäminen tai lyhennysvapaan hakeminen maksaa ja pitää miettiä hyvin tarkkaan milloin on varaa maksaa siitä.
Ei sitä maksetakaan. Kela lähettää automaattisesti velan loppulaskun ja se menee ulosottoon, jos loppuvelkaa ei maksa eräpäivänä. Kela ei tee maksusuunnitelmia toimeentulotuen saajien kanssa.
Näin kävi itselleni. Velka vanheni vuodessa. Sitä oli jäljellä n. 6 tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei riitä, et osaa vaan käyttää sitä taloudellisesti. Toimeentulotuella ei kuulukaan saada tupakkaa, sushia, eineksiä, siideriä, hiusvärejä, rakennekynsiä, leffakäyntejä, pihvejä, juustoja jne.
Ne eivät ole välttämättömiä. Ne ovat ylimääräistä luksusta, joita hankitaan palkkarahoilla. Jos et tee töitä, et voi odottaa samaa elintasoa kuin muilla.
Toimeentulotuki riittää erittäin hyvin puuroon, perunaan, juureksikin, hernariin, pannariin, keittoihin, leipään, pastaan, kauden hedelmiin, hygieniatarvikkeisiin jne. kunhan suunnittelee mitä ostaa, eikä osta heräteostoksena kaikkea mitä huvittaa heti ekana päivänä. Jos haluat ylellisempää, menet töihin. Tai keräät ilmaiset marjat ja sienet metsästä.
Meillä menee 2 hengen ruoka ja hygieniatarvikkeisiin alle 500 euroa kuussa. Siitä ruokitaan noin yhden kerran vieraitakin. Lasku laitetaan puoliksi. Meille tyrkytetään tuotteita, joita emme tarvitse. Kerron nyt mistä säästää nopeasti. Pesuaineissa, Lidlin hammastahna maksaa 67 centtiä eli halpa. Deodorantti, hiuslakka ja muotovaahdot turhia. Kosteusvoiteet ostan parilla eurolla Lidlistä,, samoin käsisaippuat. Kampaajalla käyn 2 kertaa vuodessa. Kynsilakat ovat turhia. En osta tupakkaa enkä alkoholia. J.n.e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runsaat 500 euroa kuukaudessa ei riitä ruokaan? Pitäisikö alkaa suunnittelemaan tarkemmin mihin ne rahat käyttää. Tupakat ja viinat kauppaan ja ruokaa tilalle. Jos joutuu elämään verorahoilla niin sitten ei tarvitse suoratoistopalveluja. Tee budjetti ja pysy siinä. Kerää itse marjat, sienestä, osta kauden mukaan kasvikset ja juurekset.
Kyllä sillä 540 €:lla pitää maksaa muutakin kuin ruokaa. Siivoustarvikkeet, hygieniavälineet, puhelin ja netti, vaatteet, harrastukset, liikkuminen jne.
Kaikessa noissa voi säästää:
Siivoustarvikkeet - ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Edullisesti halvimmasta paikasta tarjouksesta.
Hygieniavälineet - ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Edullisesti halvimmasta paikasta tarjouksesta.
Puhelin ja netti - Puhelimen voi ostaa käytettynä, liittymä halvin mahdollinen.
Vaatteet - kirppis, UFF
Harrastukset - ulkoilu, lenkkeily, juoksu, koti treenit, lukeminen, piirtäminen, meditointi, jooga - ILMAISTA
Liikkuminen - Torista saa alkaen 20€ pyörän, saa liikuntaa ja rahaa ei mene.
Sinä itse varmasti noudatat noita kaikkia ohjeitasi pitkäaikaisesti, eikö niin?
Hän käykin työssä eli elättää itsensä ilman tukia.
Ei sitten kannata jakaa toimimattomia ohjeita, jos ei ole mitään käsitystä todellisuudesta. Voi myös olla ihan hiljaa, jos ei osaa olla hyödyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Harkinnanvaraista kunnan sosiaalitoimistolta.
Ei saa ruokaan. Ap nyt vaan laskee pikkasen tarkemmin menonsa, että se tt-tuki riittää siihen mihin se on tarkoitettu. Tänään on 10. päivä ja sä olet pa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei riitä, et osaa vaan käyttää sitä taloudellisesti. Toimeentulotuella ei kuulukaan saada tupakkaa, sushia, eineksiä, siideriä, hiusvärejä, rakennekynsiä, leffakäyntejä, pihvejä, juustoja jne.
Ne eivät ole välttämättömiä. Ne ovat ylimääräistä luksusta, joita hankitaan palkkarahoilla. Jos et tee töitä, et voi odottaa samaa elintasoa kuin muilla.
Toimeentulotuki riittää erittäin hyvin puuroon, perunaan, juureksikin, hernariin, pannariin, keittoihin, leipään, pastaan, kauden hedelmiin, hygieniatarvikkeisiin jne. kunhan suunnittelee mitä ostaa, eikä osta heräteostoksena kaikkea mitä huvittaa heti ekana päivänä. Jos haluat ylellisempää, menet töihin. Tai keräät ilmaiset marjat ja sienet metsästä.
Meillä menee 2 hengen ruoka ja hygieniatarvikkeisiin alle 500 euroa kuussa. Siitä ruokitaan noin yhden kerran vieraitakin. Lasku laitetaan puoliksi. Meille tyrkytetään tuotteita, joita emme tarvitse. Kerron nyt mistä säästää nopeasti. Pesuaineissa, Lidlin hammastahna maksaa 67 centtiä eli halpa. Deodorantti, hiuslakka ja muotovaahdot turhia. Kosteusvoiteet ostan parilla eurolla Lidlistä,, samoin käsisaippuat. Kampaajalla käyn 2 kertaa vuodessa. Kynsilakat ovat turhia. En osta tupakkaa enkä alkoholia. J.n.e.
Deodorantti turha??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Deodorantti turha??
Ehkä jos kuuluu siihen onnelliseen vähemmistöön joiden hiki ei haise :D itse en pystyisi mitenkään olemaan ilman dödöä, haisisin kahden metrin päähän hieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kerää pulloja.
En asu slummialueella, täällä ihmiset osaavat itse viedä omat pullonsa ja tölkkinsä kauppaan, ei niiitä pitkin katuja makaa.
Ensimmäistä kertaa elämässäni olen tämän kysymyksen äärellä. Tuntuu inhottavalta lukea näitä kommentteja. "Menisit töihin." Entä jos täysipäiväinen työnteko johtaa opintojen viivästymiseen ja sitä kautta pitkittää köyhyyttä? Osa-aikainen työnteko taas leikkaa toimeentulotukea, eli siitä ei ole tilanteessa apua.
En voi saada työttömyystukea, koska olen opiskelija. Kesän korvilla ainoa tulonlähteeni tulee olemaan toimeentulotuki sekä ilmeisesti asumistuki. Vuokran jälkeen käteen jää 250€/kk.
Alkujaan hyvätuloisesta perheestä tulleena en valitettavasti ole oppinut ajoissa elämään kituuttaen. Olen kyllä koko ajan kehittynyt siinä, mutta 250 € ei yksinkertaisesti tule riittämään sähkön, veden ja puhelinlaskun jälkeen. Perheeni ei ole järkeä antaa minulle rahaa, eikä minun kannata ottaa vastaan keikkatöitä, koska ne kaikki vähentäisivät toimeentulotuen määrää.
Samaan aikaan täytyy suorittaa 50 opintopistettä viimeisen lukukauteni aikana ennen valmistumista maisteriksi. Kurssit järjestetään kerran vuodessa, joten opintojen venyttäminen lykkää valmistumista heti vuodella, mikä siis pitkittää tätä tuskaa vuodella.
Jos menisin töihin, keskeyttäisin valtion tähän asti kustantaman yliopistotutkinnon kilpaillulla alalla, jolla on 100% työllisyys valmistumisen jälkeen. Alallani on huutava pula valmiista maistereista. Olen näillä näkymin valmistumisen aikoihin noin 31v ja voisin vakityön turvin nykyisessä parisuhteessani pyöräyttää uuden korkeakoulutettujen vanhempien luultavasti suht hyväosaisen veronmaksajan vauvapulasta kärsivään maahamme.
Ei, sen sijaan minun pitäisi vissiin keskeyttää tutkintoni ja tehdä töitä 11,50€ tuntipalakalla eri alalla kuin mille, minua on koulutettu? Ja odottaa, että mahdollisuus saada terve biologinen lapsi koko ajan pienenee.
Kun tämä tilanne alkaa realisoitua, alan itsekin ymmärtää kuinka solmussa tukijärjestelmämme on.
Jokapäiväiset ttt-PROVOT, hohhoijaa.
Itsekin saan toimeentulotukea ja asun yksin pk-seudulla. Rahaa menee ruokaan kuussa ihan liikaa kun en joka senttiä jaksa aina kytätä, tänäänkin ostin itselleni 12 kpl susheja ja pullon haloaa viiniä illaksi. Rahat riittävät silti kuun loppuun ja saattaapa ja jäädä joku kymppi ylikin.
Jaa tämä olikin joku ikivanha nosto, mitä järkeä nostaa näitä...
Lisää rahaa voi saada hakemalla töitä.
Toimeentulotuella opiskeleva kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa elämässäni olen tämän kysymyksen äärellä. Tuntuu inhottavalta lukea näitä kommentteja. "Menisit töihin." Entä jos täysipäiväinen työnteko johtaa opintojen viivästymiseen ja sitä kautta pitkittää köyhyyttä? Osa-aikainen työnteko taas leikkaa toimeentulotukea, eli siitä ei ole tilanteessa apua.
En voi saada työttömyystukea, koska olen opiskelija. Kesän korvilla ainoa tulonlähteeni tulee olemaan toimeentulotuki sekä ilmeisesti asumistuki. Vuokran jälkeen käteen jää 250€/kk.
Alkujaan hyvätuloisesta perheestä tulleena en valitettavasti ole oppinut ajoissa elämään kituuttaen. Olen kyllä koko ajan kehittynyt siinä, mutta 250 € ei yksinkertaisesti tule riittämään sähkön, veden ja puhelinlaskun jälkeen. Perheeni ei ole järkeä antaa minulle rahaa, eikä minun kannata ottaa vastaan keikkatöitä, koska ne kaikki vähentäisivät toimeentulotuen määrää.
Samaan aikaan täytyy suorittaa 50 opintopistettä viimeisen lukukauteni aikana ennen valmistumista maisteriksi. Kurssit järjestetään kerran vuodessa, joten opintojen venyttäminen lykkää valmistumista heti vuodella, mikä siis pitkittää tätä tuskaa vuodella.
Jos menisin töihin, keskeyttäisin valtion tähän asti kustantaman yliopistotutkinnon kilpaillulla alalla, jolla on 100% työllisyys valmistumisen jälkeen. Alallani on huutava pula valmiista maistereista. Olen näillä näkymin valmistumisen aikoihin noin 31v ja voisin vakityön turvin nykyisessä parisuhteessani pyöräyttää uuden korkeakoulutettujen vanhempien luultavasti suht hyväosaisen veronmaksajan vauvapulasta kärsivään maahamme.
Ei, sen sijaan minun pitäisi vissiin keskeyttää tutkintoni ja tehdä töitä 11,50€ tuntipalakalla eri alalla kuin mille, minua on koulutettu? Ja odottaa, että mahdollisuus saada terve biologinen lapsi koko ajan pienenee.
Kun tämä tilanne alkaa realisoitua, alan itsekin ymmärtää kuinka solmussa tukijärjestelmämme on.
Mites se opintolaina, ap?
Vierailija kirjoitti:
Mites se opintolaina, ap?
Opintolainaa ei saa, jos ei ole oikeutta opintotukeen.
Sen sijaan korjaan itseäni, näköjään noin 500€ tosiaan jää toimeentulotuesta käteen. Pahoittelen erehdystäni. Sillä rahalla juuri ja juuri selvinnee, jos on todella tarkka. Yli sen 7 kk, mitä sillä pitää kituuttaa, jotta saa opinnot loppuun (kun tekee täysipäiväisesti opintoja), en kyllä varmaan jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä yhteiskunnassa pitäisi taistella toimeentulotuen tarpeen poistamiseksi. Siihen liittyvät ainakin ensisijaisten tukien pienuus ja asumisen kalleus.
Toiseksi jos ihminen saa toimeentulotukea opintolainan takaisinmaksun pitäisi keskeytyä aivan automaattisesti. On järjetöntä että valtion takaamaa lainaa maksetaan takaisin viimesijaisesta tuesta. Omassa pankissani erän pienentäminen tai lyhennysvapaan hakeminen maksaa ja pitää miettiä hyvin tarkkaan milloin on varaa maksaa siitä.
Ei sitä maksetakaan. Kela lähettää automaattisesti velan loppulaskun ja se menee ulosottoon, jos loppuvelkaa ei maksa eräpäivänä. Kela ei tee maksusuunnitelmia toimeentulotuen saajien kanssa.
Näin kävi itselleni. Velka vanheni vuodessa. Sitä oli jäljellä n. 6 tonnia.
Mitä ihmettä??? Minä vuonna? Ei pitäisi toimia noin.
Sain just viikolla 120 euroa täydentävää tukea sossusta ruokaan. Hakemukseen laitoin että ruokarahat on loppu koska oli poikkeuksellisti liikaa laskuja helmikuussa.
Maisteriopintojen aikana sain ne opintotukikuukaudet, jotka oli jäljellä, muita etuuksia en saanut, edes yhteiskunnan vähimmäisetuutta, toimeentulotukea, kun avopuoliso oli töissä, tukijärjärjestelmä sellainen, en siis myöskään asumistukea. En päässyt oman alan töihin valmistumisen jälkeen, kunnes vasta vuoden valmistumisen jälkeen, kun otin itse yhteyttä, sitten alkoi olla kotirauhan puute, en saanut nukuttua, työkykyni ja kuntoni romahti, olin treenannut itseni hyvään kuntoon, univaje jatkui vuosia, myös seuraavassa asunnossa/taloyhtiössä, työ- ja opiskelukykyni on vielä heikentynyt, univajeesta jäänyt lisäksi muistihäiriö, siitä asti olen ollut työkyvyttömyys-/kuntoutuseläkkeellä, kotirauhan puute on jatkunut vielä seuraavissa asunnoissa/taloyhtiöissä.
Vuosia opiskelin, olen suorittanut aika paljon opintopisteitä, mun kuuluisi tienata jotain 3000- € kuussa oman alan palkoilla.
Suuri osa, mitä on jäänyt etuuksista vuokran ym. laskujen jälkeen jäljelle on mennyt ruokaan. Hain toimeentulotukea, myös täydentävää pyykinpesukoneeseen, kuivausrumpuun, patjaan, sijauspatjaan, pannuun, vakuutuslaskuihin parranajokoneeseen, puhelimeen, ei myönnetty, päätöksessä oli, että mulla on varaa hankkia ne itse.
Toimeentulotuki pariskunnalle on mitä laskin noin 942 euroa kuussa vuokran jälkeen ja 2 ihmiselle kai vielä vuokranormi on 1 ihmistä suurempi hieman. Lisäksi vesi ja sähkölaskua voidaan huomiooda pieneltä osin tuohon ennen perusosaa olevaan osaan. Eli vuokra plus 942 euroa ajatelis riitävän pariskunnan toimeentuloon kohtalaisesti. Meillä oli tilanne että itse olen töissä emäntä oli työtön 3 v sitten oma palkka 1600 euroa käteen kuussa ja emännän työmarkkinatuki noin 500 euroa. Muistelen tuolloin. 2100 euroa siis oli kuukauden tulot pariskunnalle tuolloin pärjätiin sillä kohtalaisesti. Jos vuokra on vaikka 650 ja vettä ja sähköä huomipodaan vaikka yhteensä 50 euroa niin 700+ tuo 942 päästään jo siihen mitä yksin tienasin töissä ollessani tuolloin. Ei se varmaan mukavaa elämää olis mutta tuolla 2100 eurolla meillä riitti osa säästöön 50-100 euroa kuussa jopa.
Kaveri pariskunnalla niin että nainen töissä palkaa noin 1400 euroa kuussa käteen 23 vuotias nuori nainen miehensä aikuis opiskelija saa kai jätyömarkkinatukea tai vastaavaa en muista aivan tarkaan. Kuitenkin kuukausi tulot heillä noin 1900-2000 euroa käteen kuussa 2 ihmisellä yhteensä. Asuvat vuokra kaksiossa molemmilla omat autot eivät polta eivät juo alkoholia. Pienellä paikkakunnalla pärjäävät jotenkin noinkin. Maaseutu paikkakunnalla. Jossa vuokra kaksion saa 500-650 eurolla kuussa.
Liian matala??? 500€/kk PLUS muut tuet. Kyllä pitää riittää, kun kyse on VIIMEISSIJAISESTA etuudesta. Ei sillä ole tarkoituskaan hanhenmaksaa ja kaviaaria hommata.