Jos toimeentulotuki yksinkertaisesti ei riitä ruokaan, ja kuun loppupuolella aina rahat loppu eikä ruokaa kapissa, niin voiko sitä saada lisää hakemalla?
Onko tuo peruste jolla voivat myöntää lisätoimeentulotukea? Nyt saan vain perustoimeentulotukea, enkä muuta.
Tähän asti olen onnistunut pummimaan kavereilta ruokaa, mutta ei varmaan toimi ikuisesti...Sitten on oikeasti hätä kyseessä
Kommentit (106)
Kuten yllä todettu, Kela maksaa toimeentulotuen perusosan lakien ja asetusten mukaan. Kelaa ei kiinnosta se, riittääkö maksettu summa vai ei. Todennäköisesti ei kiinnosta sossuakaan. Kaikkihan voisivat ostaa aivan järjettömiä ruokaostoksia ja mennä vinkumaan täydentävänä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Runsaat 500 euroa kuukaudessa ei riitä ruokaan? Pitäisikö alkaa suunnittelemaan tarkemmin mihin ne rahat käyttää. Tupakat ja viinat kauppaan ja ruokaa tilalle. Jos joutuu elämään verorahoilla niin sitten ei tarvitse suoratoistopalveluja. Tee budjetti ja pysy siinä. Kerää itse marjat, sienestä, osta kauden mukaan kasvikset ja juurekset.
Kyllä sillä 540 €:lla pitää maksaa muutakin kuin ruokaa. Siivoustarvikkeet, hygieniavälineet, puhelin ja netti, vaatteet, harrastukset, liikkuminen jne.
Sossusta saat harkinnanvaraista aivan varmasti, kun kirjoitat sinne saman kuin tänne.
Lokakuussa elin ilman asumiskuluja 990€ eurolla, ostin tuosta summasta tankillisen bensaa, 50€ lahjan ystävälle, 70€ shampoota, saippuaa, wc-paperia yms hygienia tarvikkeita, riittävät 3-6kk, 100€lahjan lapsenlapselle, kirpparilta paidan 10€. Lopuilla rahoilla söin hyvin ja kahtena viikonloppuna syötin myös lapset perheineen 7 henkilöä. En puhutellut missään.
Mummo
Ei sitä voi hakea lisää. Itse pärjään toimeentulotuella ihan hyvin. En kylläkään polta tupakkaa tai juo alkoholia. Jos tulee yllättäviä kuluja niin sitten tietysti on tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mene leipäjonoon. Voisit ihan mielenkiinnosta laittaa tänne mitä ostat ja kuinka monelle. Väitän, että ostoslistalla on kaikkea turhaa ja kallista. Kun ei ole rahaa niin ostetaan halvinta ja tehdään itse alusta lähtien. Laatikoita, kiusauksia ja ruokaisia keittoja. Aikaa sulla ainakin, tt-tuen asiakkaana tuskin olet töissä. Ainakaan kokoaikaisesti.
Halvimmaksi tulee tosiaan metsästää ruokatarjouksia ja tehdä itse edullisista raaka-aineista. Ikävä kyllä toimeentulotuen saajissa on paljon esimerkiksi mielenterveysongelmaisia, joille jo se, että saa hankittua ruokatarvikkeet, voi joskus olla haaste - puhumattakaan kaiken itse alusta asti tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mene leipäjonoon. Voisit ihan mielenkiinnosta laittaa tänne mitä ostat ja kuinka monelle. Väitän, että ostoslistalla on kaikkea turhaa ja kallista. Kun ei ole rahaa niin ostetaan halvinta ja tehdään itse alusta lähtien. Laatikoita, kiusauksia ja ruokaisia keittoja. Aikaa sulla ainakin, tt-tuen asiakkaana tuskin olet töissä. Ainakaan kokoaikaisesti.
Tuskinpa ap on töissä jos ainoa tulo on toimeentulotuki.
Onko tämä andyspirit taas, joka valittaa rahattomuutta ja syyttää Kelaa ja ties ketä, kun rahat kuluu osamaksuihin?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei riitä, et osaa vaan käyttää sitä taloudellisesti. Toimeentulotuella ei kuulukaan saada tupakkaa, sushia, eineksiä, siideriä, hiusvärejä, rakennekynsiä, leffakäyntejä, pihvejä, juustoja jne.
Ne eivät ole välttämättömiä. Ne ovat ylimääräistä luksusta, joita hankitaan palkkarahoilla. Jos et tee töitä, et voi odottaa samaa elintasoa kuin muilla.
Toimeentulotuki riittää erittäin hyvin puuroon, perunaan, juureksikin, hernariin, pannariin, keittoihin, leipään, pastaan, kauden hedelmiin, hygieniatarvikkeisiin jne. kunhan suunnittelee mitä ostaa, eikä osta heräteostoksena kaikkea mitä huvittaa heti ekana päivänä. Jos haluat ylellisempää, menet töihin. Tai keräät ilmaiset marjat ja sienet metsästä.
Toimeentulotuessa on huomioitu myös harrastus- ja virkistystoiminta, eli kyllä sillä kuuluu saada leffakäynti silloin tällöin. Ruoka-aineissa luettelit pelkästään hiilihydraattipitoisia aineita. Ihminen tarvitsee myös proteiinia. Jos soijarouhe menee, suosittelen sitä. Kun sen maustaa, on hyvä korvike lihalle ja paljon edullisempi.
Vierailija kirjoitti:
Lokakuussa elin ilman asumiskuluja 990€ eurolla, ostin tuosta summasta tankillisen bensaa, 50€ lahjan ystävälle, 70€ shampoota, saippuaa, wc-paperia yms hygienia tarvikkeita, riittävät 3-6kk, 100€lahjan lapsenlapselle, kirpparilta paidan 10€. Lopuilla rahoilla söin hyvin ja kahtena viikonloppuna syötin myös lapset perheineen 7 henkilöä. En puhutellut missään.
Mummo
Niin, käytit melkein 2x rahaa sen mitä toimeentulotuki on. Hyvinhän ne rahat silloin riittää jos on tuplasti millä mällätä.
Näihin ei ikinä kukaan tuensaaja vastaa rehellisesti, mihin se raha menee. Jos on kaikki rahat käyttänyt huvituksiin niin eihän se raha tietenkään riitä ruokaan. Kyllä yli 500 euroa kuukaudessa riittää yhdelle ihmiselle ihan kaikkiin kulutustarpeisiin. Jos meinaat hakea sossusta harkinnanvaraista tukea, joudut joka tapauksessa sinne selvittämään mihin ne rahat meni. Etkä mitään rahaa mistään saa vaan sitten lappuja, joita vastaan saa ostaa ruokaa kaupasta.
Itse opiskelijana elän toimeentulotukea pienemmällä rahalla (vuokran jälkeen ehkä 200€/kk), joten kerron nyt säästövinkkejä:
ruoka:
-älä käy ulkona syömässä
-ilta-ale (s-kaupat viimeinen aukiolotunti, kaikki -30% tuotteet -60%)
-dyykkaus
-leipäjono
-älä osta liikaa ruokaa: ei mene hukkaan
-älä syö liikaa: painokin pysyy kurissa
-hävikkiruokasivustot esim. fiksuruoka (ostan kahvit, teet, pesuaineita, kosmetiikkaa, hyödynnän vain parhaat tarjoukset (-70%, -80% yms.))
muita säästövinkkejä:
-vaatteet kirppikseltä, esim UFF tasarahapäivät
-astoita ja muuta tarpeellista tilperööriä tori.fi:stä ilmaiseksi
-älä tupakoi
-älä juo alkoholia ja jos juot, älä ainakaan baarissa, vaan osta kaupasta tai tee itse kotiviiniä
Voin antaa sinulle ylimääräisiä keitettyjä makaroneja, jos asut helsingissä
Vierailija kirjoitti:
Näihin ei ikinä kukaan tuensaaja vastaa rehellisesti, mihin se raha menee. Jos on kaikki rahat käyttänyt huvituksiin niin eihän se raha tietenkään riitä ruokaan. Kyllä yli 500 euroa kuukaudessa riittää yhdelle ihmiselle ihan kaikkiin kulutustarpeisiin. Jos meinaat hakea sossusta harkinnanvaraista tukea, joudut joka tapauksessa sinne selvittämään mihin ne rahat meni. Etkä mitään rahaa mistään saa vaan sitten lappuja, joita vastaan saa ostaa ruokaa kaupasta.
Perusruokaan ja muuhun riittää kyllä. Tosin säännöllisin väliajoin on enemmän tai vähemmän tiukilla, kun hajoaa kodinkone tai huonekalu. Ostapa toimeentulotuella sänky. Saat siihen harkinnanvaraista noin satasen.
Ihmisellä voi lisäksi olla sellaisia kuluja ainakin satunnaisesti, joita ei toimeentulotuessa huomioida ja joihin oikeasti menee paljon rahaa, eikä niistä voi tinkiä. Itse esimerkiksi selkävaivaisena on ollut pakko käydä välillä hierojalla, kun en ole enää päässyt edes kävelemään. Nikamalukot olen onneksi saanut itse auki, eikä ole tarvinnut turvautua kiropraktikkoon. Se se vasta maksaakin. Ihmiset usein laskevat menoiksi vaan ruoan ja vaatteet ja unohtavat isommat hankinnat, joita jokaiselle säännöllisesti tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusruokaan ja muuhun riittää kyllä. Tosin säännöllisin väliajoin on enemmän tai vähemmän tiukilla, kun hajoaa kodinkone tai huonekalu. Ostapa toimeentulotuella sänky. Saat siihen harkinnanvaraista noin satasen.
Ihmisellä voi lisäksi olla sellaisia kuluja ainakin satunnaisesti, joita ei toimeentulotuessa huomioida ja joihin oikeasti menee paljon rahaa, eikä niistä voi tinkiä. Itse esimerkiksi selkävaivaisena on ollut pakko käydä välillä hierojalla, kun en ole enää päässyt edes kävelemään. Nikamalukot olen onneksi saanut itse auki, eikä ole tarvinnut turvautua kiropraktikkoon. Se se vasta maksaakin. Ihmiset usein laskevat menoiksi vaan ruoan ja vaatteet ja unohtavat isommat hankinnat, joita jokaiselle säännöllisesti tulee.
Ihan höpöjuttuja juttelet. Sängyn saa annetaan osiosta ilmaiseksi. Ikeasta saa satasella uuden sängyn. Aina vedotaan näihin yllättäviin kuluihin. Jos ei ole varaa niin voi ostaa käytetyn pesukoneen muutamalla kympillä torista tai taloyhtiön pesutupaan vaan. Tiskikone ei ole mikään perusoikeus. Telkkareita saa muutamalla kympillä torista myös. Mikroja saa ilmaiseksi, samoin veden ja kahvinkeittimiä. Auton kulut on oma valinta. Pääset kyllä kunnallisen kautta maksusitoomuksella fysioterapeutille jos sellaiseen on tarvetta, höpöhieronnat sitten omin kustannuksin ja nekin on omia valintoja ei pakollisia.
Nämä perustelut ei mene yhtään läpi. Keksikää jotain uutta. Kyllä sillä on pärjättävä mitä on ja omat menot suhteutettava siihen. En itsekkään työssäkäyvänä ole käynyt vuosiin hieronnassa, koska se on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpöjuttuja juttelet. Sängyn saa annetaan osiosta ilmaiseksi. Ikeasta saa satasella uuden sängyn. Aina vedotaan näihin yllättäviin kuluihin. Jos ei ole varaa niin voi ostaa käytetyn pesukoneen muutamalla kympillä torista tai taloyhtiön pesutupaan vaan. Tiskikone ei ole mikään perusoikeus. Telkkareita saa muutamalla kympillä torista myös. Mikroja saa ilmaiseksi, samoin veden ja kahvinkeittimiä. Auton kulut on oma valinta. Pääset kyllä kunnallisen kautta maksusitoomuksella fysioterapeutille jos sellaiseen on tarvetta, höpöhieronnat sitten omin kustannuksin ja nekin on omia valintoja ei pakollisia.
Nämä perustelut ei mene yhtään läpi. Keksikää jotain uutta. Kyllä sillä on pärjättävä mitä on ja omat menot suhteutettava siihen. En itsekkään työssäkäyvänä ole käynyt vuosiin hieronnassa, koska se on kallista.
Unohdit vielä mainita lemmikit. Ei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa kenenkään lemmikin menoja. Yllättävät leikkaukset jne. on ihan omia valintoja, ei yhteiskunnan kuulu sitä rahoittaa. Jos ei ole varaa pitää lemmikkiä, täytyy tosissaan arvioida missä sen lemmikin on hyvä olla. Sellaisen hoivassa, jolla on siitä mahdollisuus huolehtia, vai sellaisen, joka joutuu valitsemaan oman ruuan ja koiranruuan välillä ja molemmat kitkuttaa? Lemmikkien ja lasten määrä pitää myös suhteuttaa omaan talouteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runsaat 500 euroa kuukaudessa ei riitä ruokaan? Pitäisikö alkaa suunnittelemaan tarkemmin mihin ne rahat käyttää. Tupakat ja viinat kauppaan ja ruokaa tilalle. Jos joutuu elämään verorahoilla niin sitten ei tarvitse suoratoistopalveluja. Tee budjetti ja pysy siinä. Kerää itse marjat, sienestä, osta kauden mukaan kasvikset ja juurekset.
Kyllä sillä 540 €:lla pitää maksaa muutakin kuin ruokaa. Siivoustarvikkeet, hygieniavälineet, puhelin ja netti, vaatteet, harrastukset, liikkuminen jne.
Kaikessa noissa voi säästää:
Siivoustarvikkeet - ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Edullisesti halvimmasta paikasta tarjouksesta.
Hygieniavälineet - ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Edullisesti halvimmasta paikasta tarjouksesta.
Puhelin ja netti - Puhelimen voi ostaa käytettynä, liittymä halvin mahdollinen.
Vaatteet - kirppis, UFF
Harrastukset - ulkoilu, lenkkeily, juoksu, koti treenit, lukeminen, piirtäminen, meditointi, jooga - ILMAISTA
Liikkuminen - Torista saa alkaen 20€ pyörän, saa liikuntaa ja rahaa ei mene.
Onko tt-tuki muka nyt noussut?
Ei se yksineläjälle ole 540 euroa ennen ollut, joku 505 euroa.
Eikä sitä pelkään ruokaan ole laskettu riittävän vaan muuhunkin.
Onhan se pieni summa jos ei ole yhtään muuta rahaa sen lisäksi. Kyllähän jossain kuussa on pakko ostaa jotain muutakin kuin ihan pelkkä pakollinen tarvittava.
Esimerkiksi talvikengät, kirpparilta saatavat eivät sovi kaikille.
On inhimillistäkin Suomen oloissa, että ihminen talviaikaan pystyy ostamaan kunnolliset, itselleen sopivat, lämpimät ja muiden ennenkäyttämättömät jalkineet itselleen.
Mikään ei ole sen ankeampaa ja epäterveellisempää kuin kulkea sopimattomissa ja vääränmuotoisissa jalkineissa.
Se on silloin helppo puhua, kun eteisessä on joka lähtöön hyvät ja monet jalkineet.
Ja monet ulkoiluvaatteet ja lämpimät toppatakit.
Usein kun on aina varaa ostaa vain joku pakollinen niin aina on joku tavara tai vaate rikki, liian kulunut tai vaan ei edes ole kun on lykännyt ja lykännyt jonkun ostoa.
Myös kun on vain ainoa vaate ja koko ajan käytössä kuluu enemmän kuin niillä jootka voivat vaihdella ja pitää vuorotellen.
Esimerkiksi lenkkarit, jotka ovat jo ostettu joko käytettyinä tai halvimmat mahdolliset ja ovat ainoat niin menevät äkkiä huonoiksi.
Kuin jos olisivat uudet, laadukkaat ja niitä olisi parit-kolmet eteisessä.
Ei kai se pelkkä toimeentulotuki riitä mihinkään jos siitä pitää maksaa kaikki, asuminen, sähköt, vesi, vakuutukset, ruoka, vaatteet jne.
Ehdottomasti kannattaa suunnitella ostokset useammalle päivälle, jos mahdollista viikoksi tai jopa kahdeksi. Toki päiväkohtaisen summan voi laskea, mutta pisempi suunnitelma sallii pientä herkutteluakin jollekin päivälle.