Ansaitseeko tälläinen isä isänpäivälahjaa?
Olen 38v ja olemme saaneet äskettäin kaksi pientä lastamme, takana pitkät opinnot ym. Isäni ja äitini ovat eronneet, koska isäni on mm täysin tunnekylmä ihminen. Äitini on kertonut, että isän isä on myös ollut tälläinen.
Ensimmäinen lapsemme kun syntyi 2019, ei isä tullut katsomaan lasta. Ei soittanut ja onnitellut. Kun yritimme soittaa videopuhelua, ei vastannut. Ei lähettänyt lahjaa eikä korttia. Ristiäisiin tuli paikalle. Ei ole lapsen syntymän jälkeen ollut mitenkään yhteyksissä meihin tai lapseen. Jos hänelle lähettää lapsesta kuvia, hän ei vastaa. Ajattelimme että tämä meni jotenkin koronan piikkiin. Että oli peloissaan kun oli ”sitä korona-aikaa” tai jotain.
Nyt sitten toinen lapsi syntyi, ja sama juttu. Ei saapunut katsomaan. Ei soittanut minulle, miehelleni tai lapsellemme. Laittoi Whatsappilla ”onnea”. Ei muuta.
Joka isänpäivä hänelle on hankittu kirja, paita tai joku muu lahja. Häntä on muistettu aina. Nyt tekisi mieli paiskata lahja roskiin, tai antaa se hyväntekeväisyyteen.
Kysymys: laitanko tälläiselle tunnevammaiselle isälle edes korttia menemään? Hänellä ikää on 70v häntä ei voi kukaan muuttaa.
Miten toimisit muuten hänen kanssaan. Lapsi tietää hänet, ja toistelee ”pappa, pappa”
Kommentit (48)
Laittaisin onnitteluviestin viestillä, en muuta
Vierailija kirjoitti:
Unohda! Yksipuolista näyttää olevan, joten miksi vaivautua. Jos ei pappaa kiinnosta niin olkoon
Miksi häntä ei kiinnosta? 🥺
Minkälainen mielen sairaus on kyseessä henkilöllä, joka ei onnittele omaa tytärtään tyttären lasten syntyessä?
En voi kuvitella loukkaavampaa käytöstä.
Onko kukaan muu kokenut mitään vastaavaa?
Ap
Paska pappa on, ei ansaitse lahjaa.
Ei ansaitse, ja se on myös niin että lahja pitäisi antaa sydämestä, ei syyllisyydestä.
Mun oma isä on paljon kamalampi, väkivaltainen narsisti joka uhkailee aikuistakin lastaan väkivallalla. Lapsuus oli hirveää.
En laita lahjaa, en korttia, emme ole soitteluväleissä. Enkä suostu tuntemaan syyllisyyttä, syyllinen on joku muu kuin minä.
Kortti tullut laitettua joskus alakoulu aikaan viimeksi isälle tai äidille. Eikä mitään vihoja ole ollut. Puhelimella tullut onniteltua. Kait pitäisi txt riittää nykyisenä modernina aikana muutenkin.
Aivan kamala henkilö.
Onko ap tällä sinun faijalle muita lapsia tai lapsenlapsia? Joskushan käy niin, että kun vanhemmat eroavat ja isä hankkii uuden kumppanin kanssa lapsia, jäävät edellisen liiton lapset sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda! Yksipuolista näyttää olevan, joten miksi vaivautua. Jos ei pappaa kiinnosta niin olkoon
Minkälainen mielen sairaus on kyseessä henkilöllä, joka ei onnittele omaa tytärtään tyttären lasten syntyessä?
Ap
Toi on yllättävän yleistä. Mulla omat vanhrmmat ei ole kiinnostuneet, ei ole onnitelleet, ei tulleet edes ristiäisiin. Appivanhemmat sentään valvollisuudesta onnitteli ja kävi ristiäiset mutta sen jälkeen loppu kiinnostus.
Yksikään näistä ”isovanhemmista” ei pidä yhteyttä eikä viitsi käydä. Eivät kutsu eivätkä tule jos kutsutaan ja sanovat suoraan että ei oikein kiinnosta.
Lapsilla ei ole yhtäkään isovanhempaa jonka ne tuntisi.
Well, isäsi kertomana tarina olisi varmasti toinen🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä jaksa olla lapsellinen.
Aloituksessa menee nyt sekaisin lasten isä ja ap:n isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Esim narsisti on tuollainen, mulla narsistivanhempi ja ihan sama homma, ei millään lailla ole kiinnostunut minusta tai perheestäni ja mitään ei ole kuulunut 15 vuoteen.
Laita samalla tavalla kuten hän: Whatsappilla ”onnea”. Ei muuta
Mitenkähän paljon suomessa on ns. toisen polven sotainvalideja, jotka ovat joutuneet kärsimään
henkisestä väkivallasta, kun perheen isä on tullut hulluna kotiin sodasta, tämä kärsimys
jatkuu vielä kolmanteenkin polveen joskus, näistä ei paljon puhuta, maalla on kärsitty viimeiset viisi vuosikymmentä sodan seurauksista ja lapsista on tullut henkiseti sairaita, kun isä on menettänyt henkisen terveytensä sodassa.
No iso tutkimus vasta oli että 20% isovanhemmista ei pidä mitään yhteyttä lapsiinsa eikä koskaan tapaa lapsenlapsia.
Mun vanhemmat on tällaset, appivanhemmat on tällaset. Ei ole harvinaista. Se tarkoittaa että joka viides lapsiperhe elää tilanteessa jossa isovanhemmat ei ole elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Well, isäsi kertomana tarina olisi varmasti toinen🤔
Perus ”hauku aloittaja” kommentti. Typerys.
Narsistit ovat ihan itse syyllisiä tilanteeseen.
Miksi pakolla olla tekemisissä sukulaisten kanssa? Ise en ole ollut nyt yli 20 vuoteen missään väleissä isäni kanssa. Ainoa viesti on ollut, kun laitoin hänelle meiliä että voi lopettaa humalassa äidilleni soittelemisen ja välirikosta syyttämisen. Isälläni yhteensä neljä lasta, joista kolmen kanssa ainekin välit poikki.
Voisiko olla, että hän kyllä välittää, mutta on huono ilmaisemaan itseään ja tunteitaan niin kuin aika todella moni suomalainen mies? Jos et ole vielä suoraan hänelle sanonut, niin kerro, että haluaisit hänen ottavan enemmän yhteyttä. Tuon sukupolven miehet eivät välttämättä oikeasti tajua. Esimerkiksi oma isäni, 65 v kertoi aikoinaan, ettei hänen isänsä koskaan pitänyt sylissä ketään lapsista. Se oli sen ajan miehen malli. Sen sijaan jälkeenpäin olen tajunnut, että isänisä näytti välittämistään muilla tavoin muun muassa turvaamalla lasten ja lastenlasten raha-asioita.