Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin kun kaverin häissä isänsä saattoi hänet alttarille

Vierailija
08.11.2021 |

Ja alttarilla odotti tämän naisen puoliso. Näillä on hirveet misogyniset ja patriarkkaattiset perinteet eikä sois tänä päivänä enää näkyvän

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkytyit? Oho, ihmeellisistä asioista kyllä sulle järkytys iskee.

Vierailija
62/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin opittua jennkisarjoista. Ei kuulu suomalaiseen perinteeseen. Täällä morsianta ei ole koskaan luovutettu, koska meidän kulttuurimme pohja on aina perustunut siihen ettei nainen ole kenenkään omaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kauniimpaa on katsoa kun morsiuspari kävelee yhdessä alttarille.

Vierailija
64/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli maailman ihanin isä, mutta ei olisi tullut mieleenkään ottaa häntä käytävälle kanssani kävelemään ja luovuttamaan miehelle.. jo siinä kyläläisetkin olisivat huvittuneet ja olleet ihmeissään.

Vierailija
65/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmästi kirjoitat ap.

Vierailija
66/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kokenut asian niin, että morsiamen isä luottaa uuteen tulokkaaseen niin, että luottaa miehen pitävän huolen naisestaan ja pitää tasaveroisenaan kumppanina.

Miten herranjestas tämäkin asia voi jotakuta hiertää.

Miten niin pitää tasaveroisena kumppanina, kun nainen ei itse edes osaa kävellä alttarille ilman tukea? Minusta morsiamenluovutus on jäänne ajalta, jolloin nainen oli kauppatavaraa.

Mulla on paniikki- ja ahdistuneisuushäiriö ja todennäköisesti ihan oikeasti tarvitsisin saattajan etten pökrää matkalla :D

Ei tässäkään ketjussa miehet huutele, tässä on ihan itse naiset päättämässä muiden naisten puolesta ja viemässä päätäntävaltaa omasta elämästään 🙄

Miksi et voisi kävellä yhdessä puolisosi kanssa sinne alttarille, miksi tarvitset saattajaa?

No eikö sinne voi kävellä vaikka lemmikkikoiran tai naapurin Peten kanssa jos asian tuntee itselleen tärkeäksi?

Veikkaan, että varsinkin vanhemman polven isille se tyttären "luovutus" on kunniatehtävä.

Kuinka vanhasta polvesta puhut?

Isäni oli 20-luvulla syntynyt ja tuo morsiamen luovutus oli hänelle outo tapa.  Itse kävelinkin alttarille tulevan puolisoni kanssa.

Enkä muista yhdenkään sukulaiseni tai tuttavani häissä morsianta luovutetun ja muistan häitä 70-luvun alusta saakka, jolloin isät käsittääkseni edustivat "vanhaa polvea".

Eli en usko väitteeseesi

Vierailija
67/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näen perinteen ainoastaan sellaisena, että isä tukee tytärtään ja saattaa hänet. Yksin on kurja kävellä ja on mielestäni jotenkin sympaattista, että morsian ja sulhanen näkee ensimmäisen kerran hääpäivänä suoraan siellä alttarilla. Toki ymmärrän myös tämän patriarkaattisen näkökulman, mutta mielestäni kyseessä on kaunis tuen ja rakkauden osoitus isältä, eikä mikään kauppatavaran kuljetus. 

Vierailija
68/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä koskaan ole yksin kuljettu vaan yhdessä itse valitun sulhasen kanssa.

Vierailija
69/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän Suomen perinteistä ja juhlien arvoista on jäljellä 30 vuoden jälkeen.

Kävelläänkö silloin hääpaikalle viherpirtelö kourassa ja ollaan niin rentoja.

Outoa hörhöttää hääperinteiden noudattamisesta, kun nykyään vihkipari ei edes sitoudu avioliittoon.

Vierailija
70/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän Suomen perinteistä ja juhlien arvoista on jäljellä 30 vuoden jälkeen.

Kävelläänkö silloin hääpaikalle viherpirtelö kourassa ja ollaan niin rentoja.

Tämä morsiamen luovuttaminenhan on nimenomaan yksi esimerkki siitä, kuinka perinteinen suomalainen tapa (hääpari kävelee yhdessä alttarille) on hylätty ja korvattu amerikkalaisella.

Vierailija
71/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon kauniimpaa on katsoa kun morsiuspari kävelee yhdessä alttarille.

Eikö se pari saa itse päättää miten haluaa?

Voi jeesus.

Vierailija
72/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ahhhh niin "romanttiset perinteet" perustuvat nimenomaan siihen, että naisella ei ole oikeuksia eikä nainen oikeastaan ole edes ihminen vaan miehet määrää. Mukaan kuuluu myös morsiamen kantaminen makuuhuoneeseen.

Kyllä naurattaa kun yhtäkkiä ne on niiin tärkeitä ja keskeisiä perinteitä. Niin on myös naisen hunnutus, se ettei naisella ole oikeuksia, se että naiset ei saa opiskella, se että naiset ei saa päättää asioistaan vaan miehet päättää, kaikesta, aborttikielto yms. Ihanan romanttisia perinteitä, ahhhh!! :DDDDD

"Muinaiset roomalaiset uskoivat, että jos morsian kannettaisiin kynnyksen yli, säästyisi hääparin koti pahoilta hengiltä."

Ei sitä morsianta kanneta, jotta mies pääsisi panemaan. Hunnutuskin on ollut alkujaan pahojen henkien estämisen takia ja saattajaa on tarvittu, koska huntu on ollut niin paksu että siitä ei näy läpi.

Ja toisaalta mitä väliä, mistä tavat on lähtenyt? Ne on muuttuneet ja muuttaneet merkitystään aikojen saatossa ja niillä on eri kansoille eri merkityksiä.

Kutakuinkin kaikki perinteet jokaisessa kulttuurissa ennen virallisia jumaluskoja tähtäävät pahojen henkien poissapitämiseen ja hyvän onnen turvaamiseen.

Jos nykyään joku ryöstäisi itselleen morsiamen niin naisen isä kävisi vetämässä turpaan, ei suinkaan kiittelisi kun joku vie tyttären.

Muutenkin, me eletään Suomessa eikä kehitysmaassa.

Ja tiesitkö, että joskus muinoin naisen elimen on uskottu oikeasti omaavan taikavoimia ja sillä olevan suojaavia ja vahvoja ominaisuuksia, ja varsinkin vanhempia ja synnyttäneitä naisia arvostettiin vahvasti, kun taas nuoriä tyttöjä suojeltiin?

Vierailija
73/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kun siinä vaarallisemmassa uskonnossa pakotetaan tytöt ja naiset pitämään alistavaa ja patriarkaalista huivia kokoajan.

Ei hyvä ja ei tänne kiitos.

Vierailija
74/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi hyvä avioeron tullessa ajankohtaiseksi, että nainen palautettaisiin takaisin isälleen, mahdolliset lapset myös. Ei tarvitsisi enää jälkeenpäin kitistä yhteishuoltajuudesta sun muusta. Tällainen eroseremonia kirkossa papin siunauksella selventäisi sitä iänikuista jälkipyykkiä.

Vierailija
75/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea feministi ei edes menisi naimisiin.

Olette siis tekopyhiä.

Vierailija
76/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin saa kokea vastaavaa myötähäpeää, kuin häissä missä Pirjo 37v menee toista kertaa naimisiin, on kolme lastakin jo ja jostain ilmestyy isä luovuttamaan tyttärensä. Koskee kyllä ihan nuorempiakin ja ensi kertaa avioon astuvia. Mulle tulee näistä naisista aina olo, että tuo ei osaa ajatella omilla aivoillaan, on epäitsenäinen ja mies määrää perheessä. Herätkää. 

Vierailija
77/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kunnioittaa sellaisten naisten älyä, jotka haluavat häihinsä ohjelmanumeron, joka on 1) tuontitavaraa, eikä mikään perinteinen suomalainen tapa 2) alistaa naisen miehen huollettavaksi omaisuudeksi.

Pidän siis tähän suostuvia naisia melko typerinä ja heidän ajattelukykyään ja historian tuntemustaan rajoittuneena. Mutta sellaisia ihmisistä nyt on suuri osa, joten eipä siinä mitään.

Vierailija
78/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen järkyttynyt, että ylipäätään ihmiset vielä haluavat tai menevät naimisiin. 

Ei mitään järkeä, eikä tarvetta enää nykypäivänä tuollaiselle instituutiolle. 

Vierailija
79/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan ei ole Suomessa mikään perinne, vaan telkkarista kopioitu juureton tapa. :D

Vierailija
80/136 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen järkyttynyt, että ylipäätään ihmiset vielä haluavat tai menevät naimisiin. 

Ei mitään järkeä, eikä tarvetta enää nykypäivänä tuollaiselle instituutiolle. 

Miksi ihmeessä ei? Tiesitkö, että kyseessä on ennen kaikkea juridinen sopimus, ei hääjuhla tms? Hyvin järkevää mennä naimisiin jos on ajatuksena viettää yhteinen tulevaisuus ja lapset mahdollisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän