Järkytyin kun kaverin häissä isänsä saattoi hänet alttarille
Ja alttarilla odotti tämän naisen puoliso. Näillä on hirveet misogyniset ja patriarkkaattiset perinteet eikä sois tänä päivänä enää näkyvän
Kommentit (136)
Varmaan tuo tuntuu kivalta tavalta ja moni haluaa sitä, jos isä on mukava, kiva ja lämmin suhde isään.
Mun isä on narsisti, väkivaltainen lastensa pieksäjä ja aikuisena vain kiusannut ja loukannut. En todellakaan antanut isäni saattaa alttarille. Kaiken lisäksi se pilasi häät - kuten narsistit aina tekee - saamalla raivarit ja haukkumalla minut aivan pataluhaksi muiden kuullen.
Kenen olisi pitänyt saattaa hänet sitten?
Satuhäät-ohjelmassa oli 42v mummo menossa vihille - ja isä luovutti, kuinkas muuten.[/quote]
Ja sinä olet idiootti🤪
42v. EI ole "mummo" (* jos ei ole lapsenlapsia)/ Sinäkin siihen ikään vielä päädyt, vaikka nyt olet "ikuisesti" nuori.
Ja vielä; Jokainen saa viettää juuri sellaiset häät, kuin haluaa.
Lapselliset/ lapsettomat, isä tai joku muu saattamassa/ yksin tai parittain alttarille...
Että riepoo tällainen, sitten yleistetään "kaikki" naiset ovat tuollaisia vouhkaajia.
No onhan noi neljäkakkoset jo aika mummoja.
M51
Ennen ei ehditty järkyttymään, kun ei ollut aikaa pohtia joutavia.
Järkytyin kaverin häissä, kun morsiamen isä tuuletti luovutuksen jälkeen ja hihitteli, että ”nyt on tytöllä uusi elättäjä” ja löi vielä ylävitoset morsiamen äidin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tossa aika ikävä vaikutelma. "Mies luovuttaa omaisuutensa toisen miehen haltuun."
Olen todella läheinen isäni kanssa, mutta en edes harkinnut, että hän saattaisi minut alttarille.
Olet siis isäsi omaisuutta??? Todella outoa. En ole koskaan kokenut olevani omaisuutta sen paremmin kuin muidenkaan naisten omiensa.
Kyse on aivan muusta symboliikasta.
Vanhat hääperinteet itsessään, jos niiden merkitystä ei ajattele syvemmin. Hääthän ovat usein kovin romanttinen hääparin juhla.
Mutta olen joskus miettinyt tuota morsiamen luovuttamista isältä miehelle itsekin, että vasta 1929 tuli voimaan avioliittolaki, jossa naisella on oikeus omaisuuteen ja hän vapautuu miehensä holhouksesta. Silti meillä on vielä melkein 100 vuotta myöhemmin edelleen perinne, jossa nainen luovutetaan mieheltä miehelle.
Voisihan sitä mukailla halutessaan, että vanhemmat yhdessä saattavat lapsensa... Jos ajatus saattamisesta avioliittoon viehättää.
Toki toinen erikoinen perinne on morsiamen ryöstö.. Ase olalle, tukasta emäntää kiinni ja eikun mennään! Sinä se eukko tuut muuten meitin kylille emännäksi! 🤣🤣
Joo, ei.. Olen vaan vähän levoton. Jokainen tekee niin kuin tahtoo ja kunnioittaa toisen tahtoa. Ei se ole itseltä pois, mutta kannatta ase jättää naulaan kuitenkin ja morsiammen hiukset rauhaan, ellei nyt hääyönä vähän tee mieli niitä sitten heilutella 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän Suomen perinteistä ja juhlien arvoista on jäljellä 30 vuoden jälkeen.
Kävelläänkö silloin hääpaikalle viherpirtelö kourassa ja ollaan niin rentoja.Häitä ei silloin enää vietetä. Netissä allekirjoitetaan joku sopimus avioliitosta ja postataan selfie someen.
Ja voi mennä naimisiin vaikka 5 ihmisen kanssa yhtä aikaa. Tai vaikka lelukirahvin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Järkytyin kaverin häissä, kun morsiamen isä tuuletti luovutuksen jälkeen ja hihitteli, että ”nyt on tytöllä uusi elättäjä” ja löi vielä ylävitoset morsiamen äidin kanssa.
Onko tämä jostain elokuvasta?
Vierailija kirjoitti:
Mitähän Suomen perinteistä ja juhlien arvoista on jäljellä 30 vuoden jälkeen.
Kävelläänkö silloin hääpaikalle viherpirtelö kourassa ja ollaan niin rentoja.
Eihän nämä poloiset ipanat edes tunne Suomen perinteitä. Morsiamen luovutus ei todellakaan ole suomalaista perinnettä. Suomessa sulhanen ja morsian ovat kävelleet yhdessä alttarille.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat hääperinteet itsessään, jos niiden merkitystä ei ajattele syvemmin. Hääthän ovat usein kovin romanttinen hääparin juhla.
Mutta olen joskus miettinyt tuota morsiamen luovuttamista isältä miehelle itsekin, että vasta 1929 tuli voimaan avioliittolaki, jossa naisella on oikeus omaisuuteen ja hän vapautuu miehensä holhouksesta. Silti meillä on vielä melkein 100 vuotta myöhemmin edelleen perinne, jossa nainen luovutetaan mieheltä miehelle.
Voisihan sitä mukailla halutessaan, että vanhemmat yhdessä saattavat lapsensa... Jos ajatus saattamisesta avioliittoon viehättää.Toki toinen erikoinen perinne on morsiamen ryöstö.. Ase olalle, tukasta emäntää kiinni ja eikun mennään! Sinä se eukko tuut muuten meitin kylille emännäksi! 🤣🤣
Joo, ei.. Olen vaan vähän levoton. Jokainen tekee niin kuin tahtoo ja kunnioittaa toisen tahtoa. Ei se ole itseltä pois, mutta kannatta ase jättää naulaan kuitenkin ja morsiammen hiukset rauhaan, ellei nyt hääyönä vähän tee mieli niitä sitten heilutella 😉
Voi hyvä luoja ottakaa selvää suomalaisesta perinteestä per ke le
Mua järkytti sukulaisnaisen häissä se, että sulhanen oli vanhempi ja kulahtaneempi kuin morsiamen isä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 70-luvulla pariskunta osasi kävellä alttarille yhdessä, vasta 80-luku toi tämän "isä luovuttaa" -perinteen. Me toimimme perinteen mukaisesti eli kävelimme samaa matkaa puolison kanssa ja siitäkös suvun nuorempi väki oli ihmeissään: että oikeastiko noin saa tehdä! Miksi emme halunneet noudattaa perinteitä? Noudatimmekin, niitä vanhoja suomalaisia eikä amerikkalaisia.
Oikein. Muu on amerikan mädätystä. Suomessa on kävelty alttarille yhdessä jo ammoisista ajoista asti, tuntekaa historianne ja perintönne, te jotka kirkossa aiotte mennä naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mua järkytti sukulaisnaisen häissä se, että sulhanen oli vanhempi ja kulahtaneempi kuin morsiamen isä.
Mistä tiedät tämän? Olitko testannut molemmat?
Amerikassa sen ymmärtää: isän elätti siirtyy miehen elätiksi. Isä huokaa helpotuksesta.