Suomalaiset vanhukset hoidetaan huonosti. Mitäs sitten
kun maahamuuttajat ikääntyy ja valtaa hoitolaitokset. Kuka heidät hoitaa ja mihin suomalaiset vanhukset joutuu? Tuntuu että aina murehditaan mamujen hyvinvointia, entäs me muut?
Kommentit (15)
Lisään vielä, että ketään vanhusta ole pakko laittaa laitokseen vaan omaiset voivat hoitaa itse. Harvasta vain on siihen...
no eihän niitä edes hoideta, vaan jätetään heitteille ja toivotaan, että kuolevat pois!
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:33"]
Lisään vielä, että ketään vanhusta ole pakko laittaa laitokseen vaan omaiset voivat hoitaa itse. Harvasta vain on siihen...
[/quote]
Aika harvalla onnistuu nyky-yhteiskunnassa, vaikka halua olisikin. Suvut ja perheet ovat hajonneet eri puolille Suomea ja eri maihin. Ruuhkavuosia elävillä on vain harvoin mahdollisuus jättää työnsä ja ruveta hoitamaan suvun vanhusta.
Kautta historian suurissa korkeakulttuureissa korkeaa ikää on arvostettu ja vanhuksia kunnioitettu. Suomessa sen sijaan vanhuutta hävetään ja vanhukset halutaan hautaan mahdollisimman nopeasti.
Joku viisas on aikoinaan sanonut, että yhteiskunnan sivistystaso mitataan sillä, kuinka se kohtelee heikoimpiaan. Tällä mittapuulla Suomi ei kärkeä edusta.
Maahanmuuttajilla nyt vaan sattuu olla tapana hoitaa itse vanhuksensa, joten eivät tule kuormittamaan vanhainkoteja.
Kotona asuvat vanhukset ovat paljon huonommalla ravinnolla kuin palvelutaloissa asuvat. Siellä saa hyvää monipuolista ravintoa.
Olen samaa mieltä että tässä maassa on paljon puutteellista vanhustenhoitoa, jopa kamalaa.
Mutta vaikka en runsasta maahanmuuttoa kannatakaan, niin en näe kyllä tässä asiassa mitään syytä asettaa vastakkain maahanmuuttajia ja suomalaisia. Maahanmuuttajavanhukset hoidetaan toki kuten suomalaiset vanhuksetkin. Lisäksi maahanmuuttajista voidaan saada työvoimaa sinne vanhustenhoitoon, esim. Espanjastahan on sairaanhoitajia esimerkiksi tänne tullutkin töihin.
Olen eräässä päiväkodissa töissä jossa mamulapsia on liikaa suhteutettuna kantasuomalaisiin. Alle 3v ryhmässä on 2 suomenkielistä lasta ja loput mamuja. Aika hurjaa! Nuokin lapset kasvavat ja vanhenevat, jonain päivänä saattavat olla laitoshoidossa.
Tuskin löytyy maahanmuuttajia (somaleita suuri osa) jotka pesevät meidän vanhusten takapuolia.
Itse olen työskennellyt palvelutaloissa kymmeniä vuosia, useissa erilaisissa. Suomessa vanhustenhoito on hyvää!!!!Enemmän voisi olla huolissaan omaisista jotka hylkäävät laitoksiin. Ja somaleitakin on ollut työkavereina. Pääkaupunkiseudulla monissa paikoissa jo puolet vanhustenhoitajista on maahanmuuttajataustaisia. Joten heitä on kiittäminen siitä että vanhuksemme tulevat hoidetuiksi. Ei kannata puhua jostain mistä ei todella tiedä!
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:49"]Itse olen työskennellyt palvelutaloissa kymmeniä vuosia, useissa erilaisissa. Suomessa vanhustenhoito on hyvää!!!!Enemmän voisi olla huolissaan omaisista jotka hylkäävät laitoksiin. Ja somaleitakin on ollut työkavereina. Pääkaupunkiseudulla monissa paikoissa jo puolet vanhustenhoitajista on maahanmuuttajataustaisia. Joten heitä on kiittäminen siitä että vanhuksemme tulevat hoidetuiksi. Ei kannata puhua jostain mistä ei todella tiedä!
[/quote]
Lisään tähän vielä että pääosin hoitavat paremmin kuin suomalaiset!
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:35"]
Tuskin löytyy maahanmuuttajia (somaleita suuri osa) jotka pesevät meidän vanhusten takapuolia.
[/quote]
Kyllä niitä löytyy. Itse olen ihmetellyt juuri sitä, että vaikka valitettavan suuri osa maahanmuuttajamiehistä tietyistä maista maleksii toimettomina, niin aika paljon on naisia jotka hankkivat koulutuksen, usein juuri terveydenhoitoalalle, ja sitten tekevät alan töitä. Naiset tuntuvat olevan paljon tomerampia tarttumaan työhön ja koulutukseen. Terv. hoitoalan ammatin moni valitsee siksikin, kun ajattelevat että jos palaa kotimaahansa joskus, niin joka paikassa on töitä esim. sairaanhoitajalle tai kätilölle.
Miksi aina väitetään, että suomalaiset vanhukset hoidetaan huonosti? Tuota väitettä näkee vähän väliä ja siitä on tullut ikään kuin fakta. Ihan varmasti on tapauksia, joissa vanhustenhoito on ollut retuperällä, mutta se että suomalaisvanhukset yleisesti olisivat huonolla hoidolla ei mielestäni pidä paikkaansa. Jos jotain omaista huolettaa sen isovanhemman hoito niin saa kai sitä itsekin käydä paikan päällä ulkoiluttamassa ja pitämässä muuten seuraa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:55"]
Miksi aina väitetään, että suomalaiset vanhukset hoidetaan huonosti? Tuota väitettä näkee vähän väliä ja siitä on tullut ikään kuin fakta. Ihan varmasti on tapauksia, joissa vanhustenhoito on ollut retuperällä, mutta se että suomalaisvanhukset yleisesti olisivat huonolla hoidolla ei mielestäni pidä paikkaansa. Jos jotain omaista huolettaa sen isovanhemman hoito niin saa kai sitä itsekin käydä paikan päällä ulkoiluttamassa ja pitämässä muuten seuraa.
[/quote]
No esimerkiksi tällaisten tutkimustietojen perusteella:
"Joka neljäs Helsingin vanhainkotien ja palvelukeskusten asukkaista on virheravitsemustilassa ja 62 prosenttia virheravitsemusriskissä, kertoo tutkimus.
Suomeksi: neljäsosa on aliravittuja ja kolme viidestä vaaravyöhykkeessä."
Lisäksi monella meistä on kokemuksia siitä kun oma isovanhempi tai vanhempi on ollut laitoksessa, miten kamalaa ja ahdistavaa se elämä siellä on, kun hoitajillakaan ei ole aikaa muuta kuin äkkiä syöttää ja jakaa lääkkeet ja pestä, perushoitoon. Esim. vessatuksiin ei ole aikaa jos vanhus pärjäisi avun kanssa, vaan pitää nöyrtyä päästämään vaippoihin ja makaamaan niissä ties kuinka kauan.
Noista ravitsemustutkimuksista: Ne ovat vielä lapsen kengissä. Pisteitä tulee heti jos on muistisairaus, asuu laitoksessa (laitoksessa syödään useammin kuin monet kotona) ja bmi:fä laskettaessa verrataan normitaulukkoon koska mielestäni vanhuksille pitäisi kehittää omansa. Onhan lapsillekin oma taulukko miksi ei vanhuksille.
Vanhuus ja sairaudet kuihduttaa elimistöä eikä tälle biologiselle seikalle voi mitään. Vanhusten elimistö ei enää käsittele ravintoa samalla tavalla. Ravintotietous on hyvällä mallilla tänään eikä siitä juurikaan vanhusten hoidossa lipsuta, mutta minkäs teet jos vanhus ei syö raavaan miehen annoksia vaan näykkii syystä tai toisesta. Pakkosyöttö on mielestäni huonoa hoitoa.