Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulin 3 päivää sitten Suomeen ja ....

Vierailija
22.01.2015 |

..olin täysin unohtanut, miten töykeitä suomalaiset ovat. Menin lapsien kanssa leikkipuistoon kävelemään ja istuin penkille naisen viereen, jonka lapsen kanssa omani leikkivät. Juttelimme säästä ja lapsista puoli tuntia... Lopuksi sitten tokaisin, että käyt täällä varmaan silloin tällöin, että eiköhän vielä tavata täällä ja että oli hauska jutella.

Nainen ei sanonut yhtään mitään, ei edes hei, tuijotti vain minua kohti ja laski katseensa pois. Hän ei varmasti ymmärtänyt, että siihen kuuluu vastata että kyllä vain ja moikataan kun tavataan, tai muuta sellaista? Vai pelkäävätkö ihmiset toisiaan?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyynel.

Vierailija
2/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista se täällä vähän on. Varsinkin talvella ihmiset luikkivat puolituttuja kaupoissa pakoon, ettei vain tarvitsisi puhua kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No...hän sentään jutteli kanssasi niitänäitä puolisen tuntia. Olipa tosiaan töykeä!?

Vierailija
4/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihmiset eivät vastaa turhanpäiväisyyksiin. Olisiko tämän naisen pitänyt valehdella? Joo hei tosi kiva oli tavata, nähdään! Vaikka ei kiinnostaisi paskan vertaa? Suomalaiset eivät valehtele kuten esim. jenkit.

Vierailija
5/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sinun pitäisi tietää, ettei suomalaiset osaa sosiaalisia käytöstapoja. Olemme introvertteja, hyväksy tosiasiat, äläkä kiusaa kanssaihmisiäsi.

Vierailija
6/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:14"]

No kyynel.

[/quote]

Älä tällaista suinkaan itkemään ala. Minusta tuollaiset ihmiset selittävät hyvin miksi Suomessa on niin paljon sosiaalisia ongelmia. Minua se ei harmittanut, koska en oikeastaan tarkoittanut sanomallani mitään. Niin on minusta vain kohteliasta päättää tuollainen puolen tunnin rupattelu.

ap

Vierailija
7/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kohteliasta ei ole valehtelu. Tietysti tämä kyseinen nainen olisi voinut sanoa vaikka "hei".

Vierailija
8/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tähän tottuu. Suomalaiset ovat avoimia ja rehellisiä, mitään turhanpäiväisyyksiä ei jaaritella. Jos joku kysyy, miten menee, niin automaattisesti ei vastata että hyvin. Yleensä jos menee huonosti, siitä lyhyesti mainitaan tai sanotaan että siinähän se. 

Kohta tulee vuosi Suomeen tulosta ja alan sopeutua pikku hiljaa.

Vierailija
9/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea kyllä on kavereita saada edes toisista äideistä. Asuisitpa täällä.

Vierailija
10/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:16"]

Täällä ihmiset eivät vastaa turhanpäiväisyyksiin. Olisiko tämän naisen pitänyt valehdella? Joo hei tosi kiva oli tavata, nähdään! Vaikka ei kiinnostaisi paskan vertaa? Suomalaiset eivät valehtele kuten esim. jenkit.

[/quote]

Mitä näitä itsaritilastoja katsoo, niin pikku valhe siellä täällä voisi auttaa. Rehellisyys on yliarvostettua, varsinkin kun sellainen rehellisyys on usein vain tapa purkaa omaa kateutta. ;)

Vierailija
11/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:18"]

Kyllähän sinun pitäisi tietää, ettei suomalaiset osaa sosiaalisia käytöstapoja. Olemme introvertteja, hyväksy tosiasiat, äläkä kiusaa kanssaihmisiäsi.

[/quote]

Huonoilla käytöstavoilla ja introverttiydellä ei ole mitään yhteyttä. Olen itse mielestäni ystävällinen introvertti. 

Sen sijaan niillä on tekemistä toisista piittaamattomuuden kanssa. 

Vierailija
12/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:18"]

[/quote]

Hän ei ollut introvertti, jutteli vapautuneesti, mutta joitain puutteita käytöstavoissa. Jäi kuitenkin mietityttämään, että mitä ihmisen päässä liikkuu kun ei vastaa tuollaiseen. Koko tilanne hymyilyttää myös, sillä olen ollut Suomesta niin kauan pois, että koko maa tuntuu eksoottiselta. On aika kiinnostavaa osata täydellisesti sellaisen maan kieli, jonka kansan käyttäytymistä ei oikein enää tavoita.

ap

Vierailija
13/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tulossa Suomeen takaisin ens kuussa. Tää teksti sai mut taas muistamaan miksi lähdinkään. Lapsia mulla ei ole mutta seura ois kyllä aina terää. Helsinkiin oisin palaamassa.

Vierailija
14/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niinpä, juuri tällainen piittaamaton asenne monilla suomalaisilla on: mitä sitä tuntemattomien kanssa vaihtamaan mitään kohteliaisuuksia. Ei ollenkaan huomata, että samalla aiheutetaan pieni mielipaha toisessa.

Btw. Ja tuo myytti suomalaisten rehellisyydestä ei kyllä pidä paikkaansa. Siihen on siis turha vedota. Suomalainen ei ole sen rehellisempi kuin muutkaan. Itse asiassa on vaarallistakin tuudittautua tähän hartaudella vaalittuun harhaluuloon. Suomalaiseen ei kannata luottaa yhtään enempää kuin muunmaalaiseenkaan.

Vierailija
15/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin mistä ap puhuu. Suomalaiseen viestintään kuuluu olennaisena vallankäytön välineenä tuollainen mutismi! Mistähän johtuu? Muilla kansoilla on tapana tuoda asiansa esiin sanoilla, suomalainen on hiljaa.

Vierailija
16/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus eräästä kerrostalonaapuripariskunnasta. Törmäsin heihin aika usein rapussa ja hississä. Moikkasin joka kerta. Kertaakaan he eivät vastanneet. Liikkuivat tavallisesti yhdessä. Oli jotenkin huvittavaakin katsoa kahta vaikenevaa aikuista ihmistä. Tapahtui Espoossa.

Vierailija
17/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:21"]

[/quote]

Mitä näitä itsaritilastoja katsoo, niin pikku valhe siellä täällä voisi auttaa. Rehellisyys on yliarvostettua, varsinkin kun sellainen rehellisyys on usein vain tapa purkaa omaa kateutta. ;)

[/quote]

Mitä hittoa? :D Otat itsemurhat tähän keskusteluun mukaan? Hei jotain rajaa tässäkin hommassa... Hohhoijaa taas.

Vierailija
18/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:20"]

Kyllä tähän tottuu. Suomalaiset ovat avoimia ja rehellisiä, mitään turhanpäiväisyyksiä ei jaaritella. Jos joku kysyy, miten menee, niin automaattisesti ei vastata että hyvin. Yleensä jos menee huonosti, siitä lyhyesti mainitaan tai sanotaan että siinähän se. 

Kohta tulee vuosi Suomeen tulosta ja alan sopeutua pikku hiljaa.

[/quote]

Ulkosuomalainen minäkin ja suomalaiset eivät mielestäni ole avoimia vaan sulkeutuneita. Rehellisiä kyllä. Omista ongelmista ja epätäydellisyyksistä vaietaan visusti.

Vierailija
19/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin ap nykyään asuu?

Vierailija
20/82 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:29"]

[/quote]

Niinpä, juuri tällainen piittaamaton asenne monilla suomalaisilla on: mitä sitä tuntemattomien kanssa vaihtamaan mitään kohteliaisuuksia. Ei ollenkaan huomata, että samalla aiheutetaan pieni mielipaha toisessa.

Btw. Ja tuo myytti suomalaisten rehellisyydestä ei kyllä pidä paikkaansa. Siihen on siis turha vedota. Suomalainen ei ole sen rehellisempi kuin muutkaan. Itse asiassa on vaarallistakin tuudittautua tähän hartaudella vaalittuun harhaluuloon. Suomalaiseen ei kannata luottaa yhtään enempää kuin muunmaalaiseenkaan.

[/quote]

Minulle on tullut Suomen vierailuilla sellainenkin mieleen, että suomalaisessa kulttuurissa pienen mielipahan aiheuttaminen on jonkinlainen hyve.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi