Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12-vuotias käännytettiin verisenä terveyskeskuksen ovelta

Vierailija
22.01.2015 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015012219066764_uu.shtml

12-vuotias Samu käännytettiin keskiviikkoiltana Alavuden terveyskeskuksen ovelta, kun poika oli saanut verta vuotavan haavan päähänsä Tuurin kylän jääkiekkokaukalossa.

Uutisen mukaan äiti oli kamalan tuohtunut, kun poikaa ei otettu paikattavaksi klo 20.02. Terveyskeskuksessa kun päivystys oli loppunut klo 20 ja siirtynyt Seinäjoelle. 

Ihan oikein menetteli tk:n väki!

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi henkilökunta ei antanut edes ensiapua ja kutsunut saman tien paikalle ambulanssia? Kuuluuhan ensiavun antaminen tavallisillekin kansalaisille, luulisi kuuluvan myös alan ammattilaisille.

Sen ymmärrän, että ei alettu tikkaamaan, kun lääkäri oli jo lähtenyt töistä ja ehtinyt korkata ensimmäisen pullonsa.

Vierailija
122/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minulla oli käsi kyynärpäähän asti auki ja minut ohjattiin Helsingissä eri sairaalaan koska olin väärässä paikassa. Kait niillä olisi velvollisuus auttaa missä tahansa jos on hengenvaara, mutta jos ei niin täytyy mennä sinne oikeaan paikkaan. Säännöt ovat sääntöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se äiti sitten oli?

Vierailija
124/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:21"]

Välinpitämättömyydellä ei näköjään ole rajoja. Jos jollain lapsella on haava päässä, niin ei siinä pitäisi miettiä onko työaika vai vapaa-aika.

[/quote]

Teetkö itse ilmaista työtä ?

[/quote]

Järjen käyttö on sallittua. Jossain tapauksessa olen jäänyt yli työajan jos olisi ollut kohtuutonta jättää homma tekemättä tai levälleen seuraavaan aamuun asti.

Vierailija
125/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:03"]

Miksi henkilökunta ei antanut edes ensiapua ja kutsunut saman tien paikalle ambulanssia? Kuuluuhan ensiavun antaminen tavallisillekin kansalaisille, luulisi kuuluvan myös alan ammattilaisille.

Sen ymmärrän, että ei alettu tikkaamaan, kun lääkäri oli jo lähtenyt töistä ja ehtinyt korkata ensimmäisen pullonsa.

[/quote]

Ja sinä tiedä mistä, että ensiavun tarvettta ei arvioitu. Tässä nyt tilanne esitettynä vain äidin lasien katsottuna ja jokainen äitihän tietää, että oman lapsen kohdalla reaktio saattaa olla vähän ylimitoitettua. Nytkin selvittiin pelkällä lapulla ja levolla...

Vierailija
126/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa näkee mitä tapahtuu kun akat valkkaa ammattinsa sen perusteella missä on varma työllistyminen eikä se mitä oikeasti haluaisi tehdä. Uskomaton virkamiesasenne ja ruikutus jostain vitun hoitovirheriskistä. Jos ette yhtä vitun haavaa saa ommeltua ilman hoitovirheitä niin ehkä olisi syytä vaihtaa alaa?

Toinen on sitten se että koko terveyskeskuksen organisaatio on täynnä näitä samoja akkoja, joten sen hoitovirhesyytteen riskin voisi halutessaan poistaa säätämällä säännöt uusiksi. Mutkun ei niin ei. Kun ei viitsi eikä huvita. Asiakkaan vika joka tapauksessa kun ei tajunnut että suomalaisesta terveyskeskuksesta ei kannata hakea hoitoa.

Vierailija
127/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä heitteillejättö??!! Lapsi oli oman äitinsä seurassa, ei yksin. Mua vituttaa nää ambulanssien ja päivystyksien ruuhkauttajat jotka tunkee jokaisen pikkuhaavan takia lääkärin puheille. Ambulanssi oikeen dramaattisena tilataan haavan takia, joka ei vaadi terveydenhuollon palveluja edes, kuten tikkejä tai liimaamista. Normaali äiti huuhtoo haavan kylmällä vedellä ja tyrehdyttää vuodon sidetaitoksella tms. Mitä kotoota löytyy. Ei ambulanssia tilata koska kotona ei ole laastaria. Ja mitä tekemistä epilepsialla on haavan kanssa? Hoitohenkilökunnan tehtävänä ei ole hoitaa lapsen äidille kuuluvia hommia työajan jälkeen. Heitteillejättö! Voi lol!

Vierailija
128/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kaaduin saman ikäsenä kotona tuolinkulmaan ja korva halkesi ja päähän tuli haava. Äiti painoi pyyhettä päähän ja mentiin taksilla päivystykseen. Siellä tikattiin korva ja pää. Kukaan ei saanut traumoja. Ambulanssia ei tullu mieleenkään soittaa, koska ei kukaan kuolemaa tehnyt.

Vierailija
129/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tooodella surkea terveydenhoito ja vielä kyynisiä ihmisiä kyseisissä ammateissa. Onneksi en asu Suomessa.

Vierailija
130/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 01:11"]Ei kai epilepsia ole vähättelyn asia? Varsinkaan tuollaisessa tilanteessa.
[/quote] Ennemmin se lapsi olisi kohtauksen saanut siitä, että äiti huutaa täyttä kurkkua heitteillejättöä kuin jostain naarmusta. Ja mitä sairaanhoitajan pitäisi epileptikolle tehdä? Kohtaukset ovat harvoin vaarallisia, kunhan vaan odotellaan että menee ohi.

Vierailija
131/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon että olen jäänyt yli työajan tekemään kesken ollutta työtä ja saan alapeukkuja. Hieno virkamiesasenne, lol.

Ehkä kunnalla tai valtiolla suojatyössä olevan on vaikea ymmärtää, mutta yksityisellä sektorilla lähdetään siitä että hommat toimii. Virkamiehillä taas tuntuu että työntekijän tehtävä on lämmittää penkkiä noin 8 tuntia päivässä ja jos samalla saa jotain hyödyllistä aikaiseksi niin aina parempi.

Vierailija
132/139 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omiakin ikäviä kokemuksia on Alavuden terveyskeskuksesta. Onneksi en asu alavudella!

Vierailija
133/139 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ihan hirveetä kuinka tällästä voi tapahtua sivistyneessä Suomessa. Mäkin menin kerran  korson terveyskeskukseen ilman päätä ja ne ei ees viittiny ettii sitä mulle, koska olin musta

Vierailija
134/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on johtavan ylilääkärinkin kanta asiaan:

Ohjeistusta aiotaan täsmentää

Alavuden pääterveysaseman johtava ylilääkäri Pauliina Kailajärvipahoittelee tapahtunutta ja aikoo olla pikaisesti yhteyksissä poikaan ja hänen äitiinsä.

– Tämä on valitettava tapaus. Hoitajat ovat toimineet tapauksessa ohjeistuksen mukaan, mutta on selvää, että tilanteen olisi voinut arvioida paremmin, hän sanoo.

Keskiviikkoiltana sattuneen tapauksen myötä ohjeistusta aiotaan täsmentää ja käydä läpi uudelleen. Kailajärven mukaan ohjeistus kaipaa paitsi tarkennusta, myös sellaista joustovaraa, ettei tällaista pääse tapahtumaan toiste.

– Erityisesti huomiota on tarkoitus kiinnittää sulkemisaikaan ja asiakkaisiin, jotka saattavat saapua juuri silloin. Joustoa tarvitaan, sillä tilanteet voivat olla hyvin erilaisia ja ennakoimattomia, hän kommentoi.

Alavuden pääterveysasema on päivystänyt vuoden alusta arkipäivisin iltakahdeksaan entisen iltakymmenen sijasta. Kahdeksan jälkeen asiakkaat ohjataan Seinäjoen keskussairaalan päivystykseen.

Vierailija
135/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.viiskunta.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/asiakaspalvelu-takkuaa-terveyskeskuksessa-1.1759550

(linkin liittänyt ei ole kyseisen mielipidekirjoituksen kirjoittaja)

Vierailija
136/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 14:19"]

Iltalehden kautta ei etene asia minnekkään oikeaan paikkaan, vaan on kaikkea muuta kuin virallinen tapa lähestyä asiaa, ihan sillkkaa huomiohuoraustahan tuo oli. Oksettavaa. 

Ystävällisin terveisin lääkäri (joka ainakin toistaiseksi vielä rakastaa työtään, välittää potilaistaan ja tekee työtään kutsumuksesta)

[/quote]

Lääkärinä olet ilmeisesti myös viranomainen ja hoidat julkista tehtävää. Voisihan se olla kiva, kun muut kuin lääkärit eivät puuttuisi terveydenhuoltoon, mutta sinä et päätä sitä. Meillä on kansanvalta, jossa julkiset tehtävät ja miten niitä hoidetaan on julkisia, ei vain lääkäreiden ratkaistavissa. Demokratiassa keskustelulla vaikutetaan.

Yksittäisiä tapauksia voi viedä terveydenhuollon arvioitavaksi virallisia kanavia, mutta oletko varma, että tuossa äitiä edes kiinnosti, mikä olisi terveydenhuollon virallinen kanta?

Vaikka kuinka teet töitä palkallisesta kutsumuksesta, jos saat veronmaksajilta palkkaa, tehtäväsi on julkinen ja kuka vaan voi ottaa siihen julkisesti kantaa. Tuo terveyskeskus ainakin kuuluu julkishallintoon, joten sen toimintaa kuuluukin arvioida iltapäivälehtien tai minkä tahansa muun median toimesta.

Vierailija
137/139 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:21"]

Välinpitämättömyydellä ei näköjään ole rajoja. Jos jollain lapsella on haava päässä, niin ei siinä pitäisi miettiä onko työaika vai vapaa-aika.

[/quote]

Teetkö itse ilmaista työtä ?

[/quote]

Kuule kyllä teen jos tarve vaatii! Ja jos lapsi tarvitsee apua niin pitää tottakai auttaa. Itse olen sellaisissa töissä, että tämän tästä joutuu jatkamaan hommaa vähän työajan yli, että toisten elämä rullaa ja aikataulut pitää. Mutta toki riippuu tilanteesta milloin ilmaista työtä teen, esimerkiksi jos joku öky pyytää parkkipaikalla apuvirtaa Bemariinsa niin silloin en tietenkään auta. Sellaisella on varaa ostaa apu muualtakin.

Vierailija
138/139 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:21"]Uutisessa ei ainakaan mainittu, että haava olisi pitänyt tilata, joten mikään ihan jättihaava ei se voinut olla. Oli vain tullut päänsärkyä.

Tulee mieleen hössöttävä äiti ja nössö poika, joka helposti joutuu kiusattavaksi.

Olen itse ollut polilla töissä ja olen kyllä niin lepsu, että olisin ottanut äidin ja pojan sisään edes siksi aikaa, että olisin tarkistanut haavan koon.
[/quote]

Ei taida olla nössöjä kumpikaan. Tarkemmat kuvaukset parempi jättää tekemättä.

Vierailija
139/139 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksamme palkaa "sosiaali ja terveysministerille" joka ei ymmärrä mitään vastuusta. Hänen tehtävänään on koota työryhmät purkamaan terveyskeskusten katastrofaalista tilannetta. Koko terveyskeskusaate rakennettiin entisen neuvolatoimminnan periaatteilla. Neuvolassa kävivät äidit lapsineen lähinnä tarkistuttamassa kasvukäyriään ja saamassa rokotteita. Sitten keksitiin että köyhien lääkärissäkäynnit voidaan hoitaa samoissa puitteissa ja sitten perustettiin terveyskeskussairaalat hoitamaan köyhiä potilaita. Köyhä tarkoittaa tavallista kansalaista jolla ei ole varaa satojen eurojen yksityislääkäreihin. Joittekin positiivisten ja hyvien lääkäreitten toiminta vesittyy käyttännönpuuteen vuoksi huonojen opiskelijalääkäreitten ja opettelevien sairaanhoitajien toimintaan potilaan joutuessa vasten tahtoaan koekaniiniksi ja kamalinta on vastaanottovirakilijoitten tiuskinta, ei tänne kannata tulla, ei täällä mittän tehdä ja sitä rataa huudetaan ja tiuskitaan potilaille ja kuten kirjoituksessa näkyy jopa käännytetään pois ovelta. Nyt sote uudistus, eli sotketehokkaasti, vie syrjäseuduilta nekin epäkelvot palvelut joita on tähän asti ollut. Joku onnekas niisäkin arpajisissa sentään joskus voitti, eli sai hoitoa. Terveyskeskustoiminta ei ole koskaan, harvoja poikkeuksia kuun ottamatta, sujunut tyydyttävällä tavalla. Totuus olisi liian kammottavaa kerrottavaa joten toivotaan vain että vihdoin hertätäisi siihen totuuteen että kaikissa kansanryhmissä, myös suomalaisissa, on henkilöitä jotka tarvitsevat jossain elämänsä vaiheessa lääkärin ammattitaitoa pysyäkseen edes jossain määrin toimintakykyisenä eikä heitä pidä sen vuoksi syrjiä.