Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12-vuotias käännytettiin verisenä terveyskeskuksen ovelta

Vierailija
22.01.2015 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015012219066764_uu.shtml

12-vuotias Samu käännytettiin keskiviikkoiltana Alavuden terveyskeskuksen ovelta, kun poika oli saanut verta vuotavan haavan päähänsä Tuurin kylän jääkiekkokaukalossa.

Uutisen mukaan äiti oli kamalan tuohtunut, kun poikaa ei otettu paikattavaksi klo 20.02. Terveyskeskuksessa kun päivystys oli loppunut klo 20 ja siirtynyt Seinäjoelle. 

Ihan oikein menetteli tk:n väki!

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku terkka täällä alapeukuttaa....ei ole terveyskeskuksen vika vaan näiden kahden ihmisen ketkä eivät auttaneet hädässä olevaa.ihan sama olivatko hoitajia vai kaupankassoja.Hyvä ihminen ei vaan tee noin.Äiti varmaan ollut vähän paniikissa eikä välttämättä ite oo osannut ajatella rauhallisesti niinku varmas moni muukin olis ollut samassa tilanteessa..

Vierailija
82/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:40"]

Ai terveydenhuollon ammattilainen olisi voinut saada aikaan suurempaa vahinkoa kuin äiti tuodessaan lasta hoidettavaksi? Jos on vahinko sattunut, silloin soitetaan apua kun omat taidot eivät riitä.

[/quote]

Etkö ole ikinä kuullut hoitovirheestä tai valtuudet ylittävästä toiminnasta?

[/quote]

Olen. Hoitovirhehän tuossa tapahtui, jos siinä on ollut terveydenhoidon ammattilainen, joka on jättänyt loukanneen heitteille. Valtuuksien ylittämisestä tässä ei ole kyse, jokaisen terveydenhuollon ammattilaisen tulee ymmärtää jokaista koskevan auttamisvelvoitteen koskevan myös heitä.

Auttamisessa ei ole mistään valtuuksista kyse, vaan jokainen on lain mukaan velvollinen auttamaan. Enpä haluaisi nähdä noita hoitajia missään kolaripaikalla, mutta enpä taitaisi nähdäkään, kun he taitaisivat ajaa vain ohi, vaikka sattuisivat ensimmäisinä paikalle.

[/quote]

Oven sulkeneet ovat voineet olla myös ulkopuolelta palkattuja vartijoita. Onneksi sinä olet täydellinen?

Uskotko muuten ilman lähdekritiiikkiä kaikki paskalehtien jutut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovirheistä kuolee varmasti iso määrä ihmisiä kuten myös ne jotka eivät yksinkertaisesti saa hoitoa

Vierailija
84/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin tikannut. Ja ylitöistä olen saanut kaikissa terveyskeskuksissa palkkaa (btw, sairaaloissa lääkärit usein ei saa).
T. Nuori lääkäri

Vierailija
85/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella tuo oli heitteillejättö? Oliko lapsella hengenhätä? Jos päähän tulee pieni vekki, se vuotaa paljon mutta missään nimessä kyse ei ole hengenhädästä eikä heitteillejätöstä, varsinkin jos haava vaatii vaan haavataitoksen päälle. Taitaa olla hätä enemmänkin äidin päässä kuin pojalla. Oikein tekivät tk:ssa, koska hoitajina heillä ei ole valtuuksia hoitaa enää työajan loppuessa, silloin on ohjattava lähimpään päivystykseen. Kyseessä on myös vain yhden (vittuuntuneen) henkilön kertomus, jota voi värittää juuri niin kuin huvittaa. Naurettavaa, että tällaisesta asiasta yritetään herättää kohua.

Vierailija
86/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:02"]

Millä perusteella tuo oli heitteillejättö? Oliko lapsella hengenhätä? Jos päähän tulee pieni vekki, se vuotaa paljon mutta missään nimessä kyse ei ole hengenhädästä eikä heitteillejätöstä, varsinkin jos haava vaatii vaan haavataitoksen päälle. Taitaa olla hätä enemmänkin äidin päässä kuin pojalla. Oikein tekivät tk:ssa, koska hoitajina heillä ei ole valtuuksia hoitaa enää työajan loppuessa, silloin on ohjattava lähimpään päivystykseen. Kyseessä on myös vain yhden (vittuuntuneen) henkilön kertomus, jota voi värittää juuri niin kuin huvittaa. Naurettavaa, että tällaisesta asiasta yritetään herättää kohua.

[/quote]

Amen!

Vierailija
87/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olisin tikannut, jos äiti olisi maksanut 50 euroa minulle. 

T:Vanhempi lääkäri

Vierailija
88/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tk:n päivystys menee kiinni klo 16 ja sen jälkeen osoite on yhteispäivystys yli 100km:n päässä. Onneksi täällä ollaan sen verran järkeviä, että tuollainen olis tullut paikattua ambulanssissa siinä tk:n pihassa. Siinä kun usein notkuu ensihoitajat parkissa kun ei ole tehtävää.

Vierailija
89/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tässä tiivistyy suomalaisen terveydenhuollon tärkein oppi, "vittuako siinä kitiset!?". Tosiaan kuka muu tahansa olisi tuossa tilanteessa auttanut, paitsi terveydenhuollon ammattilainen... Eihän se äiti voi tietää, ettei se haava ole vakava!

Itse olin aikoinaan yhden opettajan kyläkoulussa ja yksi poika halkais päänsä tunnilla patteriin. Opettaja lähti kyllä ajamaan heti TK:hon pojan kanssa, vaikka luokkaa ei varmaankaan olisi lain mukaan saanut jättää valvomatta. Terkka olisi varmaan tässä vaiheessa ollut huolissaan siitä että auton penkit sotkistuu...

Vierailija
90/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomatkaa pojan kuva lehtijutun yhteydessä, voi hyvä luoja.. (ei siis pojassa mitään vikaa, mutta en itse tälläisen jutun yhteydessä antaisi kyllä lapsestani julkaista kuvaa. ihme ettei tuohtunut mamma ollut samassa kuvassa, terveyskeskuksen edessä marttyyrin näköisenä kuvattu tietenkin)

Vierailija
91/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatana meidän on päästettävä erikoisliikkeeseen vielä sulkemisaikaan haahuilemaan ja "vain katselemaan" tulevat asiakkaat hyvän palvelun takia ja tk:ssa eivät tee työtään ja auta lasta!

Vierailija
92/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin inhimillisellä hädällä ei siis ole mitään väliä? Esimerkiksi minä en todellakaan tiennyt aiemmin että haavat päässä vuotaa normaalia enemmän vaikka olisivat 'normaaleja'. Olisin varmaan itsekin ollut paniikissa jos minulla olisi käsillä pää veressä oleva lapsi, oma tai muiden. :O Mutta hyvä että edes te muut äitiä haukkuvat olette niin cooleja että ette tarvitse ketään ettekä mitään avuksenne kun olette paniikissa.

Vierailija
93/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisessa ei ainakaan mainittu, että haava olisi pitänyt tilata, joten mikään ihan jättihaava ei se voinut olla. Oli vain tullut päänsärkyä.

Tulee mieleen hössöttävä äiti ja nössö poika, joka helposti joutuu kiusattavaksi.

Olen itse ollut polilla töissä ja olen kyllä niin lepsu, että olisin ottanut äidin ja pojan sisään edes siksi aikaa, että olisin tarkistanut haavan koon.

Vierailija
94/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:12"]

[/quote]

Tässä tiivistyy suomalaisen terveydenhuollon tärkein oppi, "vittuako siinä kitiset!?". Tosiaan kuka muu tahansa olisi tuossa tilanteessa auttanut, paitsi terveydenhuollon ammattilainen... Eihän se äiti voi tietää, ettei se haava ole vakava!

Itse olin aikoinaan yhden opettajan kyläkoulussa ja yksi poika halkais päänsä tunnilla patteriin. Opettaja lähti kyllä ajamaan heti TK:hon pojan kanssa, vaikka luokkaa ei varmaankaan olisi lain mukaan saanut jättää valvomatta. Terkka olisi varmaan tässä vaiheessa ollut huolissaan siitä että auton penkit sotkistuu...

[/quote]

Kyse ei ole siitä, etteikö halua auttaa, vaan siitä ettei saa. Selkeästi on kyse mielettömän pienestä vekistä(vaati harsotaitosta, päättele siitä), mutta jos sulkemisajan jälkeen hoitaja vastaanottaa potilaan, ja jotain meneekin pieleen, ei valitettavasti kukaan turvaa hoitajan selustaa. Jos olisi sattunut hoitovirhe, ja haava olisi suturoitu/katsottu tk:ssa, olisi hoitaja ollut omillaan ja kärsinyt silti syytteen hoitajana, ei tavallisena kaduntallaajana. Tällöin vastuu ja seuraamukset ova suuremmat, mutta kukaan ei saapuisi(kaupunki, tilaaja, liitto) hänen avukseen. Toinen vaihtoehto on toimia oikein, eli ohjata päivystykseen. Kumman itse valitset näillä vaihtoehdolla? Äiti olisi toki voinut pyyhkäistä haavaa ja katsoa sitä. Tervettä maalaisjärkeä.
Opettajakin teki selkeän virkavirheen kyläkouluesimerkissä. Ei ketään, kellä on kallo halki, lähdetä omalla autolla kuljettamaan muualle. Silloin kulkee ambulanssi, kun apua oikeasti tarvitaan.

Vierailija
95/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heitän tästä lähtien kaikki asiakkaat ulos kaupasta tasan sillä kellon lyömällä kun kaupan pitää mennä kiinni. Varsinkin kaikki terveyskeskuksen akat. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
96/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:40"]

Ai terveydenhuollon ammattilainen olisi voinut saada aikaan suurempaa vahinkoa kuin äiti tuodessaan lasta hoidettavaksi? Jos on vahinko sattunut, silloin soitetaan apua kun omat taidot eivät riitä.

[/quote]

Etkö ole ikinä kuullut hoitovirheestä tai valtuudet ylittävästä toiminnasta?

[/quote]

Olen. Hoitovirhehän tuossa tapahtui, jos siinä on ollut terveydenhoidon ammattilainen, joka on jättänyt loukanneen heitteille. Valtuuksien ylittämisestä tässä ei ole kyse, jokaisen terveydenhuollon ammattilaisen tulee ymmärtää jokaista koskevan auttamisvelvoitteen koskevan myös heitä.

Auttamisessa ei ole mistään valtuuksista kyse, vaan jokainen on lain mukaan velvollinen auttamaan. Enpä haluaisi nähdä noita hoitajia missään kolaripaikalla, mutta enpä taitaisi nähdäkään, kun he taitaisivat ajaa vain ohi, vaikka sattuisivat ensimmäisinä paikalle.

[/quote]

Mikä kohta täyttää hoitovirheen kriteerit? Toki hoitajat olisivat voineet kehottaa äitiä soittamaan ambulanssin, mutta oletettavasti äidinkään mielestä ei ollut niin vakavasta kyse kun ei itse sitä älynnyt tehdä.

Meidän terveyskeskuksessa on kiellettyä päästää ketään sisään ennen tai jälkeen sulkemisajan. Ja se sääntö pitää.

Vierailija
97/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vaihdoin alaa! Jo on kumma,  että hoitajan pitäisi uhrata koko yksityiselämänsä milloin minkäkin vuoksi. (Entisenä) hoitajana voin kertoa, että kaikenlaisia pikkupalveluksia olisi pitänyt koko ajan olla tekemässä. Lapseni olivat tuolloin vuoropäiväkodissa, johon piti ilmoittaa etukäteen minuutintarkat hoitoajat. Lähes joka viikko jouduin soittamaan sinne ja kertomaan, että myöhästyn hakuajasta. Kohtuutonta vaatia hoitajia rikkomaan määräyksiä jonkin pikkunaarmun takia! Ei ole hoitajien vika, että päivystyksiä keskitetään.

Vierailija
98/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:28"]

Meidän terveyskeskuksessa on kiellettyä päästää ketään sisään ennen tai jälkeen sulkemisajan. Ja se sääntö pitää.

[/quote]

Turha näille "kylläminäönnönnönnönolisintoiminutjuuriniinjanäinvaikkenmistäänmitääntiedäkään"-mammoille on mitään selittää!

Vierailija
99/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mikä kohta täyttää hoitovirheen kriteerit? Toki hoitajat olisivat voineet kehottaa äitiä soittamaan ambulanssin, mutta oletettavasti äidinkään mielestä ei ollut niin vakavasta kyse kun ei itse sitä älynnyt tehdä.

[/quote]

Siviilikanteessa tuossa arvioitaisiin, olisiko näiden henkilöiden kuulunut auttaa ja tarkistaa onko hätä todellinen. Viranomaiskanteessa arvioitaisiin vain, onko yleisesti terveydenhoito järjestetty sääntöjen mukaan. Henkilöiden osalta virkavastuu päättyy työajan mukaan, mutta siviilivastuu ei pääty, pikemminkin alkaa. Siviilivastuu voi tarkoittaa, että hädässä tarvittaessa ei noudateta työpaikan sääntöjä, koska ne eivät voi mennä koskaan lain ohi.

Todellisuus tuon uutisen pohjalta on, että nämä ovea sulkeneet henkilöt eivät tehneet muuta kuin torjuivat avun sitä pyydettäessä. He eivät ole voineet tietää haavan vakavuutta, mutta heillä on ollut osaamisensa pohjalta äitiä paremmat valmiudet arvioida avuntarve ja siten velvollisuus auttaa.

Kun on selvä, että sairaalasta näkivät aiheellisena, että ambulanssin ammattihenkilökunta tarkistaa tilanteen, on ainakin näytettävissä se, että sairaalan arvioinnin mukaan julkisella terveydenhuollollakin on vastuu terveydentilan tarkistamisesta. Taitaisi olla osoitettavissa heitteillejättö juuri siksi, kun henkilöt vetoavat työajan päättyneen.

Vierailija
100/139 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:07"]

[/quote]

[/quote]

Siviilikanteessa tuossa arvioitaisiin, olisiko näiden henkilöiden kuulunut auttaa ja tarkistaa onko hätä todellinen. Viranomaiskanteessa arvioitaisiin vain, onko yleisesti terveydenhoito järjestetty sääntöjen mukaan. Henkilöiden osalta virkavastuu päättyy työajan mukaan, mutta siviilivastuu ei pääty, pikemminkin alkaa. Siviilivastuu voi tarkoittaa, että hädässä tarvittaessa ei noudateta työpaikan sääntöjä, koska ne eivät voi mennä koskaan lain ohi.

Todellisuus tuon uutisen pohjalta on, että nämä ovea sulkeneet henkilöt eivät tehneet muuta kuin torjuivat avun sitä pyydettäessä. He eivät ole voineet tietää haavan vakavuutta, mutta heillä on ollut osaamisensa pohjalta äitiä paremmat valmiudet arvioida avuntarve ja siten velvollisuus auttaa.

Kun on selvä, että sairaalasta näkivät aiheellisena, että ambulanssin ammattihenkilökunta tarkistaa tilanteen, on ainakin näytettävissä se, että sairaalan arvioinnin mukaan julkisella terveydenhuollollakin on vastuu terveydentilan tarkistamisesta. Taitaisi olla osoitettavissa heitteillejättö juuri siksi, kun henkilöt vetoavat työajan päättyneen.

[/quote]

Tuon uutisen "todellisuus" perustuu hysteerisen mamman ja paskalehden näkemykseen. Päivystys meni kiinni ja paikalle soitettiin lanssi viemään tuo vakavasti loukkaantunut pikkupiltti toiseen päivystykseen. Mitä noiden hoitajien olisi mielestäsi pitänyt tehdä?