Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te itseänne kasvissyöjiksi kutsuvat, jotka syövät myös kalaa

Vierailija
22.01.2015 |

Vaikka mielestäsi merenelävät ehkä ovat vihanneksia, ne ovat kuitenkin eläimiä. Juuri sinunlaistesi tähden kasvissyöjille tyrkytetään ties mitä kalakeittoa, koska "kyllä tämä on muille kasvissyöjille maistunut". On toki itsestäsi kiinni syötkö kalaa vai et, mutta silloin et ole kasvissyöjä, vaan kala-kasvissyöjä. Faktat kuntoon, kiitos!

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:17"] Olen kiinnittänyt samaan huomiota! Muuten asia ei minua vaivaa, mutta joskus on ärsyttänyt, kun johonkin tilaisuuteen on vääntänyt suurella vaivalla erikseen ruoat jollekin puolitutulle, joka on kutsun yhteydessä ilmoittanut olevansa kasvissyöjä, mutta pöydästä kelpaakin sitten tälle "kasvissyöjälle" kaikki paitsi liha. "En syö lihaa" ei ole minusta kovin paljon vaikeampi tapa kertoa omasta ruokavaliosta kuin "olen kasvissyöjä". [/quote]

Mutta eikö nämäkin asiat selviäisi ihan vain kysymällä ja täsmentämällä, puolin ja toisin...? Minä selvitän aika usein, että olen kasvissyöjä, mutta syön myös kalaa. Tarvittaessa kerron käyttäväni myös kananmunia ja maitotuotteita, mutta sitä harvemmin kuulustellaan. On ikävää, että joillekin tämä on isompi periaatteellinen asia kuin minulle, kun en koe olevani kenellekään tästä tilivelvollinen tai velvollinen perustelemaan logiikkaani, muuta kuin kysyttäessä, mitä minulle saisi tarjota (halutessaan). 

On vain alkanut tuntua, että olipa se ruokavaliollinen "suuntaus" mikä tahansa, aina on se tietty joukkio, joka tietää paremmin: termistöt, oikeaoppisuuden, etiketin... tai ainakin sen, mitä teet aivan ehdottomasti väärin. Ja se on hassu juttu etenkin tässä kala-kasvisruokavaliossa, kun se on ehkä kaikista sallivin kasvissyönnin muoto. Eikä se edes tarkoita, että sitä kalaa olisi pakko olla! Eikä itse asiassa tarvitse olla mitään, voit vallan hyvin olla tarjoamatta ruokaa ihmiselle, jonka aatetta et käsitä. [/quote] No, jos ainoa rajoite on liha ja kaikkea muuta voi syödä, onko asiasta sitten tarpeen edes mainita? Aika harvoin nykyaikana on pelkkiä lihaa sisältäviä ruokalajeja tarjolla. Mielestäni myös ilmoitusvelvollisuus on enemmän sen vastuulla, jolla erityisruokavalio on, kuin tilaisuuden järjestäjän.

[/quote]

Olen kyllä ihan samaa mieltä, että se, joka on valinnut erikoisemman ruokavalion, on vastuussa tekemään siitä selkoa ja mieluusti selkokielellä. Ja mitä erikoisempi ruokavalio, sen täsmällisempi selvitys - ja erikoisimmissa on syytä tarjoutua tekemään tai tuomaan jotakin itse. Mutta kyllä tuosta kalaruokavaliostakin on syytä mainita, koska ihan aina siellä ruokapaikassa ei ole sitä kalavaihtoehtoa(kaan). Ja ikävintähän tämä on siinä tilanteessa, kun kenties loukkaantunut tarjoaja tenttaa, miksei keitokset maistukaan. 

Vierailija
42/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:03"]

Tämä ilmiö johtuu siitä, että ihmisillä on kova tarve lokeroida toisiaan ja myös itseään. Ei voi sanoa, että en syö lihaa tai en tykkää kananmunista, vaan syömisestä pitää tehdä ideologia ja uskonto. Ihan niin kuin joku veganismi tai kasvissyönti-ismi määrittelisi paremmuteesi ja ihmisarvosi. Ei hyvää päivää. Se on vaan ruokaa, jota kaikkien on syötävä pysyäkseen hengissä. Toiset syö enemmän porkkanaa ja on ehkä hengissä pidempään. Miksi syömisestä on tullut pätemisasia. Eihän kukaan päde tavallaan peseytyä tai nukkua. T. Sellainen joka ei oikein tykkää lihasta ja syö muita asioita silloin, kun tekee mieli ja ihmettelee, mitä se ketään liikuttaa

[/quote]

Noku siis hei sehän on nyt muotii ja cool ku tää mun tofupirtelö on japanist ja tää yrttisörselö on etelä-angolast ja siis tää mun kangaskassi on kierrätetty togolaisten katukoirien häntäkarvoist. Nii siis mä oon siis niinku niiiiin cuuul! Ja siis tod miljoona kertaa parempi ku te kaikki muut yhteensä! Et silleesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:08"]

Tämä ilmiö johtuu siitä, että ihmisillä on kova tarve lokeroida toisiaan ja myös itseään. Ei voi sanoa, että en syö lihaa tai en tykkää kananmunista, vaan syömisestä pitää tehdä ideologia ja uskonto. Ihan niin kuin joku veganismi tai kasvissyönti-ismi määrittelisi paremmuteesi ja ihmisarvosi. Ei hyvää päivää. Se on vaan ruokaa, jota kaikkien on syötävä pysyäkseen hengissä. Toiset syö enemmän porkkanaa ja on ehkä hengissä pidempään. Miksi syömisestä on tullut pätemisasia. Eihän kukaan päde tavallaan peseytyä tai nukkua. T. Sellainen joka ei oikein tykkää lihasta ja syö muita asioita silloin, kun tekee mieli ja ihmettelee, mitä se ketään liikuttaa

[/quote]

Noku siis hei sehän on nyt muotii ja cool ku tää mun tofupirtelö on japanist ja tää yrttisörselö on etelä-angolast ja siis tää mun kangaskassi on kierrätetty togolaisten katukoirien häntäkarvoist. Nii siis mä oon siis niinku niiiiin cuuul! Ja siis tod miljoona kertaa parempi ku te kaikki muut yhteensä! Et silleesti.

[/quote]

Luuletteko kasvissyönnin olevan joku uusi asia, paitsi ehkä Suomessa? Lienette tynnyrissä kasvaneita.

Vierailija
44/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon ruokavaliota tiedustellessa, että en syö lihaa, kala- ja maitotuotteet ok. En nimitä itseäni tai ruokavaliotani yhtään miksikään. Sori ap.  

Vierailija
45/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:17"]

Sanon ruokavaliota tiedustellessa, että en syö lihaa, kala- ja maitotuotteet ok. En nimitä itseäni tai ruokavaliotani yhtään miksikään. Sori ap.  

[/quote]

Ja epäilenpä, että monikin toimii näin. Nämä termeillä kikkailut eivät vain istu kovin luontevasti puheeseen, eivätkä kaikki edes niitä ymmärrä. 
Joskus muuten tuntuu, että sekasyöjille on tärkeämpää termien oikeaoppisuus kuin itse ruokavaliota noudattaville. Useampaakin pätemisavautumista termeistä on tullut luettua, ja lähes järjestäen näitä on höystetty loppukaneetilla "Ja minä olen sentään sekasyöjä, minäkin tiedän paremmin!". Miksi näin?

Vierailija
46/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
47/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:08"]

[/quote]

[/quote]

Luuletteko kasvissyönnin olevan joku uusi asia, paitsi ehkä Suomessa? Lienette tynnyrissä kasvaneita.
[/quote]

Kyse ei ollut kasvissyönnistä ilmiönä, vaan siitä oman itsensä ja erinomaisuutensa korostamisesta. Mitä monimutkaisemmalta kuullostava sanahirviö sitä parempi. Se, että syömisestä on tullut osa identiteettiä on varmasti vähän uudempi juttu kuin kasvissyönti. En pidä itseäni tynnyrissä kasvaneena, vaikken koe tarpeelliseksi huudella kylillä mitä eläimiä syön tai en syö ja mihin kellonaikaan käyn suihkussa tai kuinka monta minuuttia käytä hampaiden harjaukseen. Tämä oli pointti.

Vierailija
48/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lakto-ovo-pescovegetaristi. En todellakaan oleta, että kukaan tajuaisi tuollaisesta termistä mitään, joten sanon "vähälaktoosinen kasvis, mutta voin syödä kalaa". Olen ollut ihan kasvisruokavaliollakin eettisistä syistä mutta ei soveltunut mahalleni. Sillon kyselivät että "syötkö kalaa tai kanaa", vastasin "en". Tottakai hieman hassua kun kala ja kana eivät ole kasviksia. En kuitenkaan loukkaannu moisesta kun puhumalla asiat yleensä selviävät. Eikä ole minun mielestäni muiden ongelma että syön eri tavalla kuin valtaväestö. Ihan hyvä että ravintoloissakin varmistelevat asiat, koska asiakkaillakin voi olla eri käsityksiä siitä mitä kuuluu kasvisruokavalioon...

Vierailija
49/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:08"] [quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:03"] Tämä ilmiö johtuu siitä, että ihmisillä on kova tarve lokeroida toisiaan ja myös itseään. Ei voi sanoa, että en syö lihaa tai en tykkää kananmunista, vaan syömisestä pitää tehdä ideologia ja uskonto. Ihan niin kuin joku veganismi tai kasvissyönti-ismi määrittelisi paremmuteesi ja ihmisarvosi. Ei hyvää päivää. Se on vaan ruokaa, jota kaikkien on syötävä pysyäkseen hengissä. Toiset syö enemmän porkkanaa ja on ehkä hengissä pidempään. Miksi syömisestä on tullut pätemisasia. Eihän kukaan päde tavallaan peseytyä tai nukkua. T. Sellainen joka ei oikein tykkää lihasta ja syö muita asioita silloin, kun tekee mieli ja ihmettelee, mitä se ketään liikuttaa [/quote]   Noku siis hei sehän on nyt muotii ja cool ku tää mun tofupirtelö on japanist ja tää yrttisörselö on etelä-angolast ja siis tää mun kangaskassi on kierrätetty togolaisten katukoirien häntäkarvoist. Nii siis mä oon siis niinku niiiiin cuuul! Ja siis tod miljoona kertaa parempi ku te kaikki muut yhteensä! Et silleesti. [/quote]   Luuletteko kasvissyönnin olevan joku uusi asia, paitsi ehkä Suomessa? Lienette tynnyrissä kasvaneita. [/quote] Kyse ei ollut kasvissyönnistä ilmiönä, vaan siitä oman itsensä ja erinomaisuutensa korostamisesta. Mitä monimutkaisemmalta kuullostava sanahirviö sitä parempi. Se, että syömisestä on tullut osa identiteettiä on varmasti vähän uudempi juttu kuin kasvissyönti. En pidä itseäni tynnyrissä kasvaneena, vaikken koe tarpeelliseksi huudella kylillä mitä eläimiä syön tai en syö ja mihin kellonaikaan käyn suihkussa tai kuinka monta minuuttia käytä hampaiden harjaukseen. Tämä oli pointti.

[/quote]

Mutta joskus tuntuu, että kasvissyöjältä odotetaan jo valmiiksi tuollaista itsekorostusta, vaikka kasvissyöjä haluaisi vain rauhassa noudattaa omaa ruokavaliotaan tai eettistä näkemystään ilman sen suurempaa haloota. Olen itse tavannut todella vähän stereotyyppisiä kasvissyöjiä, jotka pitävät ruokavaliostaan hirveää mekkalaa ja mainostavat mainostamisen perään omaa näkemystään. Valtaosa tapaamistani ovat lähinnä menneet vähin äänen vilkaisemaan, mitä ruokalan kasvisruokalinjastolta löytyy ja tiedustelleet asiaa tiskiltä, ja siinä se. 

Vierailija
50/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syön kasvisruokaa ja kalaa", on mun vastaus jos joku ruokavaliosta kysyy. En ole mikään pesco-vegetaristi, se kuulostaa vain typerältä termikikkailulta.

Vierailija
51/76 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsee, kun tässäkin ketjussa termillä "liha" tarkoitetaan monessa kommentissa vain punaista lihaa. Kyllä kala ja linnutkin ovat lihaa. Miksette voi sitten vaikka sanoa, ettette syö punaista lihaa? Se olisi huomattavasti selkeämpi ilmaus. "Sekasyöjä, joka ei syö lihaa" kuulostaa tosi oudolta, oikeastaan oksymoronilta.

Vierailija
52/76 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:10"]

No mua vegetaristina taas rasittaa, että lakto-ovo vegetaristit puhuvat itsestään vegaristeina, koska syövät myös maitotuotteita ja munia, jotka eivät ole kasviksia. Mut ei mahda mitään.

[/quote]

No sun vegetaristina putäis tietää vegetaristin ja vegaanin ero. Vegetaristi syö maitotuotteita ja kananmunia, vegaani ei.

[/quote]Mä olen aina ajatellut, että vegetaristi on se "normaali kasvissyöjä", joka ei käytä RAVINNOKSEEN eläinperäisiä tuotteita, vegaani vetää sen vielä pidemmälle eikä käytä myöskään eläinkokein testattua kosmetiikkaa, nahkaa, villaa yms yms.

Mä olen sekasyöjä, mutta liha on aika minimissä. 1-2 krt kuukaudessa, silloin voikin hemmotella itseään jollain tosi hyvällä luomulihalla :) 

Vierailija
53/76 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nimitä itseäni kasvissyöjäksi tai (pesco-)lakto-ovo-vegetaristiksi vaikka sellainen olenkin (aiemmin olin "puhdas" vegetaristi), en käytä termejä puhuessani muille. Muut kuitenkin tietävät minut "kasvissyöjäksi" (mitä se heille sitten tarkoittaakin) ja kysyttäessä pääsen helpoimmalla sanomalla ottavani kasvisvaihtoehdon tai että kala käy. Joillekin täytyy sanoa että en syö lihaa.

Ylipäätään en mielelläni puhu ruokavaliostani tai -tottumuksistani muille, koska se on henkilökohtainen valinta enkä välttämättä tykkää joutua perustelemaan asiaa seurassa enkä "tehdä numeroa". Muut sitten tekevätkin. Sukulaiseni jaksaa yhä edelleen (olen syönyt näin 15 vuotta) äimistellä ja ihmetellä syömisiäni muille seurassa oleville tai vaikka ravintolan tarjoilijalle tai kaupan kassalle, suureen ääneen ja kuin asiassa olisi jotain jännää, hassua tai omituista. Minä kommentoin korkeintaan että "niin" ja toivon että huomio kiinnittyisi vaikka johonkin muuhun asiaan.

Vierailija
54/76 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönnin eli vegetarismin määritelmä vaihtelee ajallisesti, kulttuurisesti ja maittain.

Euroopan Komission mukaan eläinperäisiä ainesosia sisältävää ruokaa ei saa kutsua kasvisruoaksi[1]. Kansainvälisen kasvissyöjien liiton käyttämän 1800-luvulta peräisin olevan määritelmän mukaan kasvisruoka tarkoittaa kuitenkin kaikkea sellaista ruokaa, joka ei sisällä lihaa tai kalaa. Eläinkunnan tuotteista on siis perinteisesti sallittu maidon, kananmunan ja hunajan nauttiminen, minkä vuoksi vegetaristeja kutsutaan myöslaktovegetaristeiksi tai lakto-ovo-vegetaristeiksi.[2] Useat vegetaristeiksi itseään kutsuvat käyttävät myös eläinperäisiä lisäaineita, kuten liivatetta, sisältäviä ruokia.

Vegaanit eivät käytä lainkaan eläinkunnan tuotteita. Ravitsemustieteellisissä tutkimuksissa vegaaneista käytetään termiä ”strict vegetarian” (tiukka kasvissyöjä).

Vegaaneja ja laktovegetaristeja on Suomessa yhteensä noin kaksi promillea väestöstä[3]. Sekä maitotuotteita että kananmunia syöviälakto-ovo-vegetaristeja arvioidaan olevan noin 3 -5 prosenttia väestöstä.[4]

Kasvissyöntiä harjoitetaan tavallisesti eettisistä, uskonnollisista, terveydellisistä, ekologisista tai poliittisista syistä. 

Lähde: Wikipedia

Tuolta termit haltuun, niin ei tarvi tästä asiasta vääntää maaiman loppuun asti ;)

Vierailija
55/76 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs mä sitten olen kun en syö lihaa mutta syön kalaa enkä käytä maitotuotteita mutta syön kananmunaa? Niin ja maidottomuus ei ole minulle mikään superehdottomuus eli voin käyttää tuotetta joka sisältää hippusen maitoa mutta en käytä maitoa juomiseen, en kermoja ruuanlaittoon enkä juustoja syö. Enkä rahkaa, jogurttia tms.

Vierailija
56/76 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon että en syö punaista lihaa (syön lintuja ja kalaa). Joskus esimerkiksi ruokavaihtoehtona valintatilanteessa ruksitan vegaanin, koska se on varma vaihtoehto ja pidän kasvisruoasta. Mutta en tituleeraa itseäni vegaaniksi koska en ole sellainen.

Vierailija
57/76 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kuin joku veganismi tai kasvissyönti-ismi määrittelisi paremmuteesi ja ihmisarvosi. Ei hyvää päivää. Se on vaan ruokaa, jota kaikkien on syötävä pysyäkseen hengissä.

Toinen oksymoron. Se, mitä sinä sanot ruoaksi, jota kaikkien on syötävä "pysyäkseen hengissä", vie itse asiassa hengen siltä, mitä sinä sanot ruoaksi. Veganismi mahdollistaa sekä oman itsensä hengissä pysymisen, että niiden "ruokaeläinten", joilla itse asiassa on ihan muu merkitys maan päällä, kuin tulla syödyksi. Niillä on oma itsesarvonsa oman elämänsä tähden, joka on niille yhtä tärkeä, kuin sinun elämäsi on sinulle.

Vierailija
58/76 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan varma, mikä tämän epäloogisen rageoksennuksen viesti on, mutta ilmeisesti tällä ehkä kritisoidaan sitä, että vegaanit kuluttavat jotain ekstrahienoja aineksia, joita rahdataan muualta päin maailmaa ja täten heidän toimintansa ekologisuus, joka syntyy eläintuotannosta irtisanoutumisesta, murenee näihin rahdin ympäristövaikutuksiin? No, tosiasiassa kuljetusten osuus koko tuotantoketjun hiilidioksidipäästöistä ja niiden aiheuttamista ilmastonmuutosvaikutuksista on hyvin pieni, näin ovat osoittaneet Maatalous- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkimukset. Kun taas World Watch -instituutin raportin mukaan eläintuotannosta aiheutuu ainakin 51 prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä. Että you do the math.

Ps. Vegaani ei käyttäisi myöskään togolaisten katukoirien häntäkarvoist tuotettua kangaskassia. ;)

Vierailija
59/76 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä on niin first world problems, kun on runsauden pula

Itse asiassa länsimaisten lihanmässäily on erittäin paljon myös third world problem. Vegaaninen ruokavalio vaatii paljon vähemmän maa-alaa ja vettä kuin eläintuotanto. Siksi veganismi voisi olla ratkaisu maailman alati kasvavan populaation ruokkimiseen niillä rajallisilla resursseilla, mitä maapallolla on tarjota. Ymmärrätkö yhtälön?

Vierailija
60/76 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis voi helv.. itse en syö punaista lihaa lainkaan, kanaa jonkunverran ja kalaa ja vihanneksia ihan tavallisesti. monesti saan pahoja katseota että "ethän sä ole mikää oikea kasvissyöjä" no joo, en välttämättä mutta on se yksikin syömättä jäänyt possu jo sen elämän pelastus. olen vielä aloittelija tässä hommassa, mutta yritän kovasti syödä eettisemmin kuin ennen. sitä ei vaan tunnuta tajuavan että se VÄHENTÄMINENKIN AUTTAA!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi