Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te itseänne kasvissyöjiksi kutsuvat, jotka syövät myös kalaa

Vierailija
22.01.2015 |

Vaikka mielestäsi merenelävät ehkä ovat vihanneksia, ne ovat kuitenkin eläimiä. Juuri sinunlaistesi tähden kasvissyöjille tyrkytetään ties mitä kalakeittoa, koska "kyllä tämä on muille kasvissyöjille maistunut". On toki itsestäsi kiinni syötkö kalaa vai et, mutta silloin et ole kasvissyöjä, vaan kala-kasvissyöjä. Faktat kuntoon, kiitos!

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typo...Mutta ei onnistu otsikon muokkaus enää.

Vierailija
2/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla lakto-ovo-vegetaristit ovat mukana tehotuotannon tukemisessa kuin lihansyöjätkin. T. Vegaani 

Vierailija
4/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mua vegetaristina taas rasittaa, että lakto-ovo vegetaristit puhuvat itsestään vegaristeina, koska syövät myös maitotuotteita ja munia, jotka eivät ole kasviksia. Mut ei mahda mitään.

Vierailija
5/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi hyvänen aika sentään. Onko TÄMÄKIN nyt taas joku tapa nostaa omaa häntää ja kiitellä itseä hyvyydestä samalla kun kiillottelee sädekehäänsä? 

Meillä on selkeästi aivan liian vähän oikeita ongelmia. Ihan oikeasti on.

Vierailija
6/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uusi tieto oli.

Mutta tietämättömille: pesco-vegetaristi syö kalaa. Vegetaristi suomen kielessä vastaa sanaa kasvissyöjä. Lisäksi ihmisten helpompi ymmärtää asia, jos sanoo kasvissyöjä kuin "sekasyöjä, mutta en syö lihaa". Kala-kasvissyöjä antaa kuvan, ettei käytä esim maitoa. Kala-kananmuna-maitotaloustuote-kasvissyöjä taas hankala.

Ei niitä maitoja ja kaloja kukaan kasviksiksi luule. Niile jotka ei niitä syö on oma käsite: vegaani. Opetelkaa vihdoin kiitos. Vai kolkuttaako omaatuntoa lihateollisuuden tukeminen? ;)

Vierailija
7/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:11"]

Oi hyvänen aika sentään. Onko TÄMÄKIN nyt taas joku tapa nostaa omaa häntää ja kiitellä itseä hyvyydestä samalla kun kiillottelee sädekehäänsä? 

Meillä on selkeästi aivan liian vähän oikeita ongelmia. Ihan oikeasti on.

[/quote]   

Kyllä, tärkeämpi ongelma on esimerkiksi muiden karvoituksen pohtiminen.

Vierailija
8/76 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni sekasyöjänä ärsyttää, että kun saan näitä ns. kasvissyöjiä kylään, kun ei tiedä mikä kelpaa - kun yleensä kuitenkin sit kala käykin, ja joskus myös kana. Eli eivät syö punaista lihaa. Sanoisivat sitten niin. Lisäksi ko. henkilöillä on muutenkin allergioita huomioitavaksi ja myös ns. laktoosi-intoleranssia, joka kuitenkin häviää kummasti jos ei ole vähälaktoosisia tarjottavia tehty. Aargh.

Vierailija
9/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helpompi sanoa kasvissyöjä, kuin kasvis-msc-sertifioitu-kalansyöjä. Siksi sanon vain kasvissyöjä. Ärsyttääkö?

Vierailija
10/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No syöväthän kasvissyöjät hedelmiäkin. Itse syön meren eläviä, nehän ovat 'fruits de mer" eli meren hedelmiä.

Eipä luulis kenenkään hermoja raastavan noin jonkun tuntemattoman ruokavalio. Oliskos nyt vähän ruoka-fasismia ilmassa?

Vierailija
11/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös kasvissyöjänä ärsyttää ihmiset, jotka sanovat olevansa vegetaristeja JA syövät kalaa. Silmät on kalallakin eli ei käy kasviksesta.

Vierailija
12/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös kasvissyöjänä ärsyttää ihmiset, jotka sanovat olevansa vegetaristeja JA syövät kalaa. Silmät on kalallakin eli ei käy kasviksesta.

Vierailija
13/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon olevani kasvissyöjä (esim kylässä) koska se on isäntäväelle paljon helpompi ymmärtää kuin joku lacto-ovo-vecerist. Sitten mainitsen, että syön myös kalaa ja maitotuotteita.

Kalasta pidän huolen, että se ei ole istutettua vaan ihan kunnon vapaana kasvanutta kalaa mitä ostan. Maitotuotteet ostan lähitilalta tai hädässä luomua. Sama kananmunien kanssa. Mielestäni teen jo paljon eläinten hyväksi. En toki kaikkea mahdollista, mutta tällä hetkellä tämä riittää.

Vierailija
14/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 21:47"]Minä sanon olevani kasvissyöjä (esim kylässä) koska se on isäntäväelle paljon helpompi ymmärtää kuin joku lacto-ovo-vecerist. Sitten mainitsen, että syön myös kalaa ja maitotuotteita.

Kalasta pidän huolen, että se ei ole istutettua vaan ihan kunnon vapaana kasvanutta kalaa mitä ostan. Maitotuotteet ostan lähitilalta tai hädässä luomua. Sama kananmunien kanssa. Mielestäni teen jo paljon eläinten hyväksi. En toki kaikkea mahdollista, mutta tällä hetkellä tämä riittää.
[/quote]

Jatkan vielä. Minulla syy kasvissyöntiin ei ole se, että lihaa ei saisi syödä. EI! Olen sitä mieltä, että ihminen on tarkoitettu syömään lihaa. Mutta minusta on meidän vastuulla millaisen elämän se liha elää ja millä tavoin se liha kuolee.

Vierailija
15/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon että en syö lihaa, kala käy. Kellään ei ole koskaan ollut vaikeuksia ymmärtää sitä.

Vierailija
16/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aina sanon olevani figetaristi. Kyllä isäntäväki sen ymmärtää.

17/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolestuneena seurannut, miten jotkut vegaaniksi itseään kutsuvat laittavat hunajaa teehensä :(

Vierailija
18/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:12"]

Ihan uusi tieto oli. Mutta tietämättömille: pesco-vegetaristi syö kalaa. Vegetaristi suomen kielessä vastaa sanaa kasvissyöjä. Lisäksi ihmisten helpompi ymmärtää asia, jos sanoo kasvissyöjä kuin "sekasyöjä, mutta en syö lihaa". Kala-kasvissyöjä antaa kuvan, ettei käytä esim maitoa. Kala-kananmuna-maitotaloustuote-kasvissyöjä taas hankala. Ei niitä maitoja ja kaloja kukaan kasviksiksi luule. Niile jotka ei niitä syö on oma käsite: vegaani. Opetelkaa vihdoin kiitos. Vai kolkuttaako omaatuntoa lihateollisuuden tukeminen? ;)

[/quote]

Ei kolkuta. Harva jaksaa opetella erikoistermistöä alalta, jota ei tee työkseen tai harrasta. Tai ei muutenkaan kiinnosta. Miksi pitäisikään opetella?

Vierailija
19/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lakto-ovo-vege ja tällaisenkin ruuan tilaaminen on joskus ollut melkoisen työn takana. 

Olin ilmoittanut ruokavalioni ennakkoon, kun olin opiskelureissulla Belgiassa. Selvyyden vuoksi olin kertonut olevani "vegetarian". Ensimmäisellä illallisella oli annokset valmiina pöydissä ja minulle oli varattu kanaa, kun muut söivät punaista lihaa. Palautin keittiöön ja mielestäni selvensin vielä tarkasti, mitä syön ja mitä en. Kohta tuotiin pöytään samanlainen annos, mutta kanan tilalla lohta. En enää kehdannut viedä annosta takaisin, vaan harmitti niin paljon että lähdin tyhjin vatsoin ruokailusta pois. 

Olisi tosiaan selvyyden vuoksi mukavaa, ettei "kasvissyöjä" syö sittenkin kalaa tai kanaa. 

Vierailija
20/76 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:12"]

Lisäksi ihmisten helpompi ymmärtää asia, jos sanoo kasvissyöjä kuin "sekasyöjä, mutta en syö lihaa".

[/quote]

"Sekasyöjä, joka ei syö lihaa" on paljon selkeämpi ja loogisempi kuin "kasvissyöjä (joka syö kanamunia, maitotuotteita ja kalaa)". Suurin osa ymmärtää mitä tarkoittaa lihaton sekasyöjä, mutta kasvissyöjästä ei tarkentamatta tiedä eikö henkilö syö mitään eläinkunnan tuotteita vai syökö hän maitotuotteita, kananmunia tai jopa kalan lihaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä