Miten pysyä positiivisena itse kun työyhteisö on muutoin myrkytetty?
Olen hoitoalalla ja luonnollisesti työkavereinani on enemmistö naisia. Olen perus positiivinen ihminen mutta nyt on alkanut omakin hymy hyytymään sillä kanssasisareni ovat onnistuneet tartuttamaan minuun tuota ikävää fiilistä. Tällä tarkoitan sitä että työn oikeisiin ongelmiin ei keskitytä vaan monet työntekijät etsivät toisista vikaa. esim. eräs hoitaja julistaa kovaan ääneen miten monet hoitajat voivat jättää vaipan laittamatta kun sitä ei oikein osata laittaa päälle yms. Milloin mikäkin haava on hoidettu väärin tai muuta vastaavaa ja sitten sitä haukutaan kovaan ääneen kun on "päin persettä" taas kaikki tehty. Ei tee enää mieli edes yrittää mitään kun saa koko ajan pelätä koska joutuu taas haukuttavaksi.
Työyhteisössämme on liian monta ns. voimakasta persoonaa jotka eivät kuuntele muita ja ovat aina äänessä. Heidän omat mielipiteensä ovat vain ainuita ja oikeita. Yöhoitajana meillä on todella voimakas ja ehkä jopa pelottavakin hoitaja joka sitten päättää asioista mitä me päivävuorolaiset sitten teemme. Tämä on minusta hieman outoa koska hän ei ole itse siellä tekemässä mutta antaa sitten käskyt muiden hoidoista. Hän myöskin huutaa meille muille ilman syytä, ilkkuu ja nauraa päin naamaa muille halveksien.
Miten saisin pidettyä mieleni kuitenkin tsemppaavana ja iloisena näin sairaassa työyhteisössä? Aina kun minulla on luppoaikaa niin menen viettämään sitä potilaiden pariin, yritän välttää kahvihuonetta ettei minun tarvitse kuunnella jonnin joutavaa valitusta ja pahan puhumista niistä jotka eivät ole töissä. Olen myös huomannut etten enää puhu omista henk.kohtasista asioistani sillä joku voi käyttää niitä minua vastaan myöhemmin.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (18)
Itse etsin parempaa seuraa aina tauoilla ja hiljaisempana hetkenä, jos ilmapiiri on tuon kaltainen.
Tuskin olet yksin ajatustesi kanssa työpaikalla. "liittoudu" heihin ettet menetä järkeäsi! Puhu esimiehesi kanssa. Jos on täysi lapatossu, puhu hänen esimiehen kanssa. Tai miksi ei, nosta kissa pöydälle ja alo sanomaan vastaan? Vaarana on, että sillon olet sinä jonka kanssa esimies haluaa puhu, etkä sinä joka haluat puhua esimiehen kanssa.
Onio yövuorolainen jonkin sortin esimies? Ellei ole, eihän hänellä sitten ole valtuuksia luetella teille töitänne.
Kerran olin eräässä todella tulehtuneessa myöskin hoitoalan työpaikassa jonne tuli uusia työntekijöitä. Aluksi he olivat yhtä auringonpaistetta mutta kun pääsivät sisään työyhteisöön heistä muuttui ihan eri ihmisiä. Että kyllä se paska ympäristö kitkee lopulta muistakin sen iloisuuden pois.
Onhan se jännä juttu että kun pitäisi yhtä köyttä vetää yhdessä niin sitten syytellään toisia. Todella typpillistä naisten alalla.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:51"]
Tuskin olet yksin ajatustesi kanssa työpaikalla. "liittoudu" heihin ettet menetä järkeäsi! Puhu esimiehesi kanssa. Jos on täysi lapatossu, puhu hänen esimiehen kanssa. Tai miksi ei, nosta kissa pöydälle ja alo sanomaan vastaan? Vaarana on, että sillon olet sinä jonka kanssa esimies haluaa puhu, etkä sinä joka haluat puhua esimiehen kanssa. Onio yövuorolainen jonkin sortin esimies? Ellei ole, eihän hänellä sitten ole valtuuksia luetella teille töitänne.
[/quote]
Yöhoitaja ei ole esimies... Ihan normaali lähihoitaja on muiden joukossa, hän vaan korostaa itseään todella paljon kun on ollut talossa jo 10 vuotta ja omaa kokemustaan. Uusia työntekijöitä hän ei pidä minään vaikka monella on jopa häntä laajemmin kokemusta haastavimmista paikoista. Aina kun hän tulee vuoroonsa alkaa huuto ja muiden haukkuminen. Itselläni on aina paha mieli kun lähden iltavuorosta jos hän on tullut yöhön.
t.ap
Eikö muka ole mitään parannusehdotuksia tilanteelle? Potilaat ovat ihania samoin itse työ. Mutta työntekijät jotenkin saastuttavat näinkin ihanan työpaikan.
Hankalaa on... varsinkin jos tuollainen organisaatiokulttuuri on kovin syvälle juurtunut, nämä ikävät henkilöt ovat olleet jo kauan talossa eikä esimies ei puutu asioihin.
Esimiehelle valitusta asiattomasta käytöksestä. Itsekin voit yrittää tilanteita rauhoitella sanomalla päänsä aukojalle esim. Onkohan tuo puhe nyt täysin asiallista? tai: Eipäs nyt takerruta pikkuseikkoihin tai jotain muuta millä tyypin saisi miettimään puheitaan. Koska monesti nuo asiat ovat juurikin aivan yhden tekeviä pikkujuttuja, joilla ei ole mitään tekemistä lopputuloksen kanssa. Samalla alalla ollut jo monta vuotta ja joka paikassa sama meno. Ei se paljon vaihtamalla parane. Rohkaistukaa vaan puuttumaan epäasiallisiin tilanteisiin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:51"]
Tuskin olet yksin ajatustesi kanssa työpaikalla. "liittoudu" heihin ettet menetä järkeäsi! Puhu esimiehesi kanssa. Jos on täysi lapatossu, puhu hänen esimiehen kanssa. Tai miksi ei, nosta kissa pöydälle ja alo sanomaan vastaan? Vaarana on, että sillon olet sinä jonka kanssa esimies haluaa puhu, etkä sinä joka haluat puhua esimiehen kanssa. Onio yövuorolainen jonkin sortin esimies? Ellei ole, eihän hänellä sitten ole valtuuksia luetella teille töitänne.
[/quote]
Yöhoitaja ei ole esimies... Ihan normaali lähihoitaja on muiden joukossa, hän vaan korostaa itseään todella paljon kun on ollut talossa jo 10 vuotta ja omaa kokemustaan. Uusia työntekijöitä hän ei pidä minään vaikka monella on jopa häntä laajemmin kokemusta haastavimmista paikoista. Aina kun hän tulee vuoroonsa alkaa huuto ja muiden haukkuminen. Itselläni on aina paha mieli kun lähden iltavuorosta jos hän on tullut yöhön.
t.ap
[/quote]Mulla on kans tällainen kollega, joka pomottaa juurikin vastaavissa asioissa kuin teidän yökkö päivävuorolaisille. Olen ottanut asian esille pomon kanssa ja ensi viikolla pitäisi olla aiheesta palaveri. Saapa nähdä mitä tapahtuu.
Esimiehelle puhuminen on ainoa mahdollisuus,jos et halua ottaa yleisesti puheeksi henkilökunnan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:11"]
Esimiehelle valitusta asiattomasta käytöksestä. Itsekin voit yrittää tilanteita rauhoitella sanomalla päänsä aukojalle esim. Onkohan tuo puhe nyt täysin asiallista? tai: Eipäs nyt takerruta pikkuseikkoihin tai jotain muuta millä tyypin saisi miettimään puheitaan. Koska monesti nuo asiat ovat juurikin aivan yhden tekeviä pikkujuttuja, joilla ei ole mitään tekemistä lopputuloksen kanssa. Samalla alalla ollut jo monta vuotta ja joka paikassa sama meno. Ei se paljon vaihtamalla parane. Rohkaistukaa vaan puuttumaan epäasiallisiin tilanteisiin.
[/quote]
Esimiehet harvoin puuttuu tällaisiin. Ei heitä kiinnosta henkilökunnan tappelut. Yleensä käy vielä niin, että ne paskimmat tyypit on parhaita puhujia ja yhtäkkiä huomaat olevasi ylihoitajan kansliassa puhuttelussa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:18"]
[/quote]
Esimiehet harvoin puuttuu tällaisiin. Ei heitä kiinnosta henkilökunnan tappelut. Yleensä käy vielä niin, että ne paskimmat tyypit on parhaita puhujia ja yhtäkkiä huomaat olevasi ylihoitajan kansliassa puhuttelussa.
[/quote]
Ainakaan meidän esimies ei tällaiseen ole puuttunut, tosin voi johtua siitä että kuuluu itse näiden hankalien persoonien piiriin. Arvatkaa vain onko kiva olla tämmöisessä mestassa töissä. Itselläni vielä työsuhde asunto niin voin sanoa ettei naurata... Noh, jos vielä hetken jaksaisi edes ensi kesään asti niin pidän lomat pois...
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:18"]
[/quote]
[/quote]
Tulee mieleen muutamakin tilanne missä juuri näin on käynyt... :/
Laita kahvihuoneen seinälle iso paperi ja otsikoksi "kouluttamistarpeita". Siihen saavat halukkaat sitten kirjata, pitäisikö henkilökunnan saada lisäkoulutusta vaipanvaihtoon tai mihin tahansa. Ja ainahan voi laittaa heippalapun.
näitä tyyppejä on joka työpaikalla. aina joku leikkii kingiä vaikkei ole sen kummosempi kuin muutkaa.
Työyhteisötaitoja voi myös treenata. Mikäli työyhteisön ilmapiiri on huono, kannattaa asiasta vinkata esimiestä (jolle asia yleensä tulee uutisena) ja ehdottaa työyhteisötaitojen koulutuspäivää, jonka aikana pahimmat umpisolmut saadaan avattua ja keskustelu käynnistettyä jälleen. Tämä ei pelkästään edesauta henkilökunnan pysyvyyttä vaan myös parantaa työn laatua eli luulisi johtoa kiinnostavan. Lue lisää os. http://valmennustalovirta.fi/tyoyhteisotaidot/
On. Ei sellaisessa jaksa ollakaan. Parempi vain lähteä pois. Jos vielä johto myötäilee tätä, niin työnteko on yhtä helvettiä.