Kotihoidontuki tapettiin tänään - nyt akat barrikadeille
Ikään kuin kaikki kotihoidontukea nostavat olisivat työttömiä. Mulla on erittäin hyvin palkattu vakityöpaikka ja silti halusin olla esikoisen kanssa kotona 3 vuotta. Ensi elokuusta lähtien se on sitten mahdotonta, kiitos puupääpäättäjien. Odotan toista lasta ja nykyisten pilinimijätyyppien mukaan he ovat kelvollisia päättämään jokaisen suomalaisen perheen puolesta kuka saa heidän lapsiaan kotona hoitaa. Idiootit. Noh. Ei siinä muuta kuin olen sitten sen "sallitun" 1,5 vuotta himassa ja heittäydyn sitten työttömäksi (tai pyydän että minut irtisanotaan, vielä parempi, saan puolen vuoden tukipaketin, kun yt:t taas joskus tulevat) ja nosta ansiosidonnaista tappiin asti. Voisin luopua kotihoidontuesta, se ei merkitse niin paljon kuin se, että saan pitää työpaikkani hoitovapaan ajan. Mutta kaikista eniten merkkaa, että saan hoitaa lastani hänen ensimmäiset kolme vuotta.
Kommentit (366)
Ei sitä jaeta 1,5 vuotta ja 1,5 vuotta. Hoitovapaa alkaa kun lapsi on jotain 8-9kk, siitä eteenpäin 3v. asti puolitetaan.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:19"]
Nämä jotka väittävät että päivähoito on kalliimpaa, eivät tajua kuinka kallista se on, että hyväpalkkainen äiti jättää tienaamatta esimerkiksi 80 000 - 150 000 euroa bruttona sinä aikana, kun on kotona eikä töissä.
[/quote]
Aika erittäin harva äiti tienaa lähellekään 80000 :D
Hah hah haa !!!! Nyt laiskat pentutehtailijat joutuu töihin vaikka pentu on vasta 1,5 v. Ton ikäiselle on vain ja ainoastaan hyvä saada sosiaalista kontaktia muihin lapsiin PÄIVÄKODISSA !!!. Äitiä tarvitaan töissä jonka on saanut. Siitä pitäisi olla kiitollinen. On työ mihin palata. Se on lottovoitto, joten kyllä sen 1,5 vuotta kotona pitäisi riittää. Vitun laiskat lehmät haluaa vain löhötä kotona vaikka lapselle ei todellakaan ole mitään haittaa siitä että ne vie hoitoon 1,5 vuotiaina. Suomea ei saada ikinä nousuun jos jokainen ihminen ei tee heille annettuja töitä niin hyvin kuin pystyy. Laiskottelijat käyvät kalliiksi muille. Kuka kertoo miksi terve nainen ei voi palata töihin hoidettuaan lasta kotona jo 1,5 v ? Tuleeko lapsesta sairas tai sekopää jos sen vie hoitoon alle 3 v ?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:47"]Kumma homma ettei perhe itse saa päättää kumpi niitä lapsia hoitaa. Meillä ei vaan yksinkertaisesti ole taloudellisesti mahdollista jäädä minun palkan varaan. Jos olisi niin olisin jo töissä ja mies kotona. 1400e verojen jälkeen ei vaan riitä 4 henkiselle perheelle. Joten taidanpa minäkin irtisanoutua, nostella työttömyyspäivärahaa ja viettää laatuaikaa ihan koko perheen kesken kun mies jää hoitovapaalle :)
[/quote]
No mistäs ajattelit saada uusia töitä?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:52"]
Hah hah haa !!!! Nyt laiskat pentutehtailijat joutuu töihin vaikka pentu on vasta 1,5 v. Ton ikäiselle on vain ja ainoastaan hyvä saada sosiaalista kontaktia muihin lapsiin PÄIVÄKODISSA !!!. Äitiä tarvitaan töissä jonka on saanut. Siitä pitäisi olla kiitollinen. On työ mihin palata. Se on lottovoitto, joten kyllä sen 1,5 vuotta kotona pitäisi riittää. Vitun laiskat lehmät haluaa vain löhötä kotona vaikka lapselle ei todellakaan ole mitään haittaa siitä että ne vie hoitoon 1,5 vuotiaina. Suomea ei saada ikinä nousuun jos jokainen ihminen ei tee heille annettuja töitä niin hyvin kuin pystyy. Laiskottelijat käyvät kalliiksi muille. Kuka kertoo miksi terve nainen ei voi palata töihin hoidettuaan lasta kotona jo 1,5 v ? Tuleeko lapsesta sairas tai sekopää jos sen vie hoitoon alle 3 v ?
[/quote]
Tarkoitit vissiin että 2-vuotiaana, vai mistä tuo 1,5v. tulee?
Tämä on tasa-arvoinen päätös. Tässä ei ole mietitty sitä, että naisella on kivaa kolme vuotta, vaan sitä, että lapsella on parempi mahdollisuus olla kotona myös isän kanssa. Nykyisin on aivan liikaa niitä naisia, jotka tehtailevat mukulan kolmen vuoden välein ihan vain siksi, ettei tarvitse mennä (takaisin) töihin. On oikeus ja kohtuus, että puolet hoitovapaa-ajasta on korvamerkitty isälle, koska aika harvassa perheessä nainen suostuu itsestään menemään töihin, jotta isä voi jäädä kotiin.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:19"]
Nämä jotka väittävät että päivähoito on kalliimpaa, eivät tajua kuinka kallista se on, että hyväpalkkainen äiti jättää tienaamatta esimerkiksi 80 000 - 150 000 euroa bruttona sinä aikana, kun on kotona eikä töissä.
[/quote]
Aika erittäin harva äiti tienaa lähellekään 80000 :D
[/quote]
Ai miten niin? 80 000 jaettuna kolmelle vuodelle on 2222 eur/kk bruttona. Kahdelle vuodelle jaettuna 3333 eur/kk. Aika moni äiti tuon tienaa.ä
Äitien syrjäytyminen työelämästä on kallista yhteiskunnalle. Minkä takia kolme vuotta kotona ollut työllistyisi paremmin kuin 1½ vuotta kotona ollut? Täällä oletetaan että jos pitäisi palata töihin kun lapsi on 1½- vuotta niin mennään kortistoon, mutta jos työhön pitääkin mennä kolmen vuoden jälkeen niin sitten on hieno ja kova palkkainen työpaikka. Millä tätä oletusta oikeasti perustellaan?
Minä toivon että tämä päätös vähentää naisten syrjintää työmarkkinoille tulossa ja rekrytoinneissa. Pätkä- ja silpputyöt on kaikkein yleisimpiä naisvaltaisilla aloilla ja synnytysikäisillä naisilla. Ei saman ikäisiä miehiä syrjitä samassa mittakaavassa työehdoissa.
Toivon että tämä päätös vaikuttaa jatkossa myös siihen millaisten miesten kanssa naiset perustavat perheen ja saavat lapsia.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:05"]Jos ap:lla on niin hyvä palkkataso, niin miten ei ole onnistunut säästämään sen verran, ettei se elämä olisi siitä muutamasta sadasta eurosta kuukaudessa kiinni?
[/quote]
Etkö tollo ymmärrä lukemaasi?
Kyllä mun mielestä noin kaksivuotiaan lapsen on jo ihan hyvä mennä tarhaan....vauvat on eri asia. Mä olen vienyt omat lapseni hoitoon eka 1v 7 kk, toka 7kk, kolmas 3v ja neljäs 1v 11 kk. Ihan hyviä ja tasapainoisia nuoria ihmisiä heistä on tullut, nuoresta iästä alkaen ovat olleet töissä ja opiskelleet. Vauvan olisi voinut laittaa myöhemmin mutta oli pakko olisin muuten menettänyt opiskelupaikan. No onneksi hän oli vaan puolipäiväisenä ihanalla perhepäivähoitajalla siskon kanssa.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:29"]
Siihenhän tässä pyritään, että jatkossa ei olisi taloudellinen katastrofi miehen jäädä kotiin: naisetkin etenee työelämässä eikä syrjäydy kotiin, urakehitys samanlainen ja nuoria naisia uskalletaan palkata siinä missä miehiä. Loistava uudistus. Ja edelleen, myös naisissa on yrittäjiä ja hekin hankkivat lapsia (vaikka väkisin tulee poissaoloa ainakin hetki) jos riittävästi haluavat. Miksi sama ei koskisi miehiä?
[/quote]
Tuo päätös ei todellakaan tulo vaikuttamaan noin optimistisesti naisen asemaan. Ei ole vaikuttanut silloinkaan, kun kotihoidontukea ei saatu.
[/quote]
Paljonko maailma on muuttunut ja erityisesti naisten koulutustaso noussut noista ajoista? Haraako tätä muutosta vastaan nyt eniten juuri kouluttamattomat ja pienipalkkaiset vai ketkä?
Minusta olisi ollut ihanaa jos mies olisi myös ollut lapsen kanssa kotona ja minä töissä. Miehen kanssa tästä puhuttiinkin, mutta taloudellisesti se oli täysin mahdotonta :(
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:21"]Ikään kuin kaikki kotihoidontukea nostavat olisivat työttömiä. Mulla on erittäin hyvin palkattu vakityöpaikka ja silti halusin olla esikoisen kanssa kotona 3 vuotta. Ensi elokuusta lähtien se on sitten mahdotonta, kiitos puupääpäättäjien. Odotan toista lasta ja nykyisten pilinimijätyyppien mukaan he ovat kelvollisia päättämään jokaisen suomalaisen perheen puolesta kuka saa heidän lapsiaan kotona hoitaa. Idiootit. Noh. Ei siinä muuta kuin olen sitten sen "sallitun" 1,5 vuotta himassa ja heittäydyn sitten työttömäksi (tai pyydän että minut irtisanotaan, vielä parempi, saan puolen vuoden tukipaketin, kun yt:t taas joskus tulevat) ja nosta ansiosidonnaista tappiin asti. Voisin luopua kotihoidontuesta, se ei merkitse niin paljon kuin se, että saan pitää työpaikkani hoitovapaan ajan. Mutta kaikista eniten merkkaa, että saan hoitaa lastani hänen ensimmäiset kolme vuotta.
[/quote] Tuliko esille 1,5 v ja 3 v ?
Ei haittaa kun ei ole sen ikäisiä lapsia enää. Tosin muutenkaan sille olisi ollut käyttöä.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:24"]
Ymmärrätkö talipää että Suomi ottaa koko ajan lisää velkaa?
Se tarkoittaa että meilläei ole rahaa tähän elintasoon ja että leikkauksia on tulossa paljon vielä lisääkin.
Se vaan on VOI VOI NYYH NYYH kun juuri Sinulta viedään, eiks vaan?
"Veisitte noilta muilta ennemmin!" -kuulostaako tutulta?
[/quote]
Ja etenkin kun täälläkin on ollut keskusteluja siitä, miten ko. tukea on nostettu vaikkei ole edes lisärahan tarvetta ollut. "Noku hullu jättäis nostamatta ilmasta rahaa!" Tietoisku: mikään raha ei ole ilmaista. Se on aina pois jostain muusta ja jos sitä nostetaan tarvitsematta, niin pian se etuus lähtee.
Veikkaan, että lapsilisiäkin tullaan tulevaisuudessa leikkaamaan rajulla kädellä.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:15"]
Lapsihan saa olla kotona kolmivuotiaaksi, kun on osan tästä ajasta kotona isänsä kanssa. Tämä edistää isien asemaa, parantaa parisuhteita ja lisää tasa-arvoa. Monet isät syrjäytetään perhe-elämästä kokonaan ja he ovat sitten heikoilla huoltajuusoikeudenkäynneissä, heille jätetään vain maksajan rooli.
[/quote] mikäli isä paljon parempi tuloinen niin ei kannata olla koti-isä tietenkään.
Siihenhän tässä pyritään, että jatkossa ei olisi taloudellinen katastrofi miehen jäädä kotiin: naisetkin etenee työelämässä eikä syrjäydy kotiin, urakehitys samanlainen ja nuoria naisia uskalletaan palkata siinä missä miehiä. Loistava uudistus. Ja edelleen, myös naisissa on yrittäjiä ja hekin hankkivat lapsia (vaikka väkisin tulee poissaoloa ainakin hetki) jos riittävästi haluavat. Miksi sama ei koskisi miehiä?
[/quote]
Palkkoja tulisi nostaa reippaasti että matalapalkka-alalla oleva äiti voisi mennä töihin kun hyväpalkkainen isä jää kotiin. Kaikki naiset eivät ole mitään uraohjuksia jotka vuodessa parissa etenisivät "uralla" minnekään.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:47"]Kumma homma ettei perhe itse saa päättää kumpi niitä lapsia hoitaa. Meillä ei vaan yksinkertaisesti ole taloudellisesti mahdollista jäädä minun palkan varaan. Jos olisi niin olisin jo töissä ja mies kotona. 1400e verojen jälkeen ei vaan riitä 4 henkiselle perheelle. Joten taidanpa minäkin irtisanoutua, nostella työttömyyspäivärahaa ja viettää laatuaikaa ihan koko perheen kesken kun mies jää hoitovapaalle :)
[/quote]
No mistäs ajattelit saada uusia töitä?
[/quote]
No enpäs tiedä, varmaan sieltä samasta paikasta mistä kuvitellaan niitä töitä riittävän näille kaikille muille jotka joutuvat hoitovapaan lopettamaan.
Toisekseen jos alat laskemaan että paljonko tuosta minun palkasta jää käteen kun siitä vähennetään päivähoitomaksut, toinen auto ja sen kulut jotta pääsen kulkemaan töihin(bussit ei kulje työaikojen mukaan) yms kulut. Se pari sataa euroa mikä siitä jää ei ole sen arvoinen summa josta 2 v viettää päiväkodissa 9-10h päivässä, usein saisi aloittaa päiväkoti päivänsä jo 6 aikoihin. Joten lapsen laittaminen päiväkotiin on täysin poissuljettu asia.
[/quote]
No mutta sehän on edelleen taloudellinen katastrofi miehen jäädä kotiin. Et kai kuvittele, että jos vaikka 2000-3000 euroa jää saamatta niin n. 260 euron kotihoidontuella olisi jotain merkitystä. Nyt vähän skarpimpaa ajattelua.
Kumma homma ettei perhe itse saa päättää kumpi niitä lapsia hoitaa. Meillä ei vaan yksinkertaisesti ole taloudellisesti mahdollista jäädä minun palkan varaan. Jos olisi niin olisin jo töissä ja mies kotona. 1400e verojen jälkeen ei vaan riitä 4 henkiselle perheelle. Joten taidanpa minäkin irtisanoutua, nostella työttömyyspäivärahaa ja viettää laatuaikaa ihan koko perheen kesken kun mies jää hoitovapaalle :)