Kotihoidontuki tapettiin tänään - nyt akat barrikadeille
Ikään kuin kaikki kotihoidontukea nostavat olisivat työttömiä. Mulla on erittäin hyvin palkattu vakityöpaikka ja silti halusin olla esikoisen kanssa kotona 3 vuotta. Ensi elokuusta lähtien se on sitten mahdotonta, kiitos puupääpäättäjien. Odotan toista lasta ja nykyisten pilinimijätyyppien mukaan he ovat kelvollisia päättämään jokaisen suomalaisen perheen puolesta kuka saa heidän lapsiaan kotona hoitaa. Idiootit. Noh. Ei siinä muuta kuin olen sitten sen "sallitun" 1,5 vuotta himassa ja heittäydyn sitten työttömäksi (tai pyydän että minut irtisanotaan, vielä parempi, saan puolen vuoden tukipaketin, kun yt:t taas joskus tulevat) ja nosta ansiosidonnaista tappiin asti. Voisin luopua kotihoidontuesta, se ei merkitse niin paljon kuin se, että saan pitää työpaikkani hoitovapaan ajan. Mutta kaikista eniten merkkaa, että saan hoitaa lastani hänen ensimmäiset kolme vuotta.
Kommentit (366)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 00:49"]
Hassu juttu, kun hain kunnastamme hoitopaikkaa palatakseni opintoihini, minulle soitettiin ja kysyttiin, onko hoidon tarve todellinen , kun hoitopaikat ovat niin kortilla. Oli todellinen tarve, mutta miten ne järjestää niitä paikkoja jatkossa kun määrät kasvavat kun nyt ollaan jo ihan lirissä
[/quote]
Hoitopaikkoja vapautuu paljon, kun vauvalomalaisten turhaan hoidatettavat lapset laitetaan ulos päiväkodeista. Heidän paikkansa ei siellä ole vaan kotona.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:19"] Nämä jotka väittävät että päivähoito on kalliimpaa, eivät tajua kuinka kallista se on, että hyväpalkkainen äiti jättää tienaamatta esimerkiksi 80 000 - 150 000 euroa bruttona sinä aikana, kun on kotona eikä töissä. [/quote] Aika erittäin harva äiti tienaa lähellekään 80000 :D
[/quote]
Just luin jostain, että suomalainen tienaa keskimäärin vähän yli 27000e/v.. Eikä tuollaiset työpaikat "seiso" odottamassa tuota hoitovapaalla olevaa äitiä, takuulla niissä on sijainen, joka tienaa saman.. En usko, että millään yrityksellä on vara pitää täyttämättä noin tuottoisa paikka, nehän rahat täytyy jonkun tienata tuplana, että toiselle voidaan siitä työstä maksaa tuo summa. Ei sellaista työpaikkaa olekaan (paitsi valtion hommat), missä on vara maksaa loputtomiin 80 000-150 000e/v, jos ei tuo työpanos tuo mukanaan pikkusen enemmän... Ja valtion kannalta on ihan sama, kuka tuon rahan saa, verot tuo palkansaaja joutuu joka tapauksessa maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 02:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 01:56"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:29"] Minä keksisin monta muutakin kohdetta joista leikata esim. kaikki ulkomaille syydetty raha. Mutta ei, aina leikataan suomalaisilta. -kiukkuinen veronmaksaja- [/quote] Mitäköhän sinne ulkomaille syydetään? [/quote] Eussa olemme olleet jo pitkään nettomaksajia ja eu maksut nousevat entisestään. Kehitysapu. Taloustuet.
[/quote]
Suomi on saanut ja saa edelleen vastaavasti paljon hyötyä EU:hun kuulumisesta.
Hirveä itku siitä, ettei saisikaan enää rahaa kolmen vuoden makaamisesta kotona. Olisitte kiitollisia, että saatte edes jotain, se on hyvin harva maa maailmassa, joka tällaisia avokätisiä etuja ylläpitää. Ja silti muissakin länsimaissa on kymmenen miljoonia ihmisiä, jotenkin hekin vaan onnistuvat lisääntymään ilman valtion tukea joka asiaan. Suomalainen on opetettu tukien varaan ja se on katastrofi, jos pitäisikin järjestää asiansa ja huolehtia itsestään ihan itse.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:21"]Ikään kuin kaikki kotihoidontukea nostavat olisivat työttömiä. Mulla on erittäin hyvin palkattu vakityöpaikka ja silti halusin olla esikoisen kanssa kotona 3 vuotta. Ensi elokuusta lähtien se on sitten mahdotonta, kiitos puupääpäättäjien. Odotan toista lasta ja nykyisten pilinimijätyyppien mukaan he ovat kelvollisia päättämään jokaisen suomalaisen perheen puolesta kuka saa heidän lapsiaan kotona hoitaa. Idiootit. Noh. Ei siinä muuta kuin olen sitten sen "sallitun" 1,5 vuotta himassa ja heittäydyn sitten työttömäksi (tai pyydän että minut irtisanotaan, vielä parempi, saan puolen vuoden tukipaketin, kun yt:t taas joskus tulevat) ja nosta ansiosidonnaista tappiin asti. Voisin luopua kotihoidontuesta, se ei merkitse niin paljon kuin se, että saan pitää työpaikkani hoitovapaan ajan. Mutta kaikista eniten merkkaa, että saan hoitaa lastani hänen ensimmäiset kolme vuotta.
[/quote]
Kyllähän sinä saat olla vapaalla! Se oikeus säilyy yhä mutta tulot vähenee.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 06:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 06:27"]
Onpa täällä tarjontaperusteisen talousteorian ystäviä liikkeellä. Viitsisittekö kuitenkin selittää, miten tämä malli toimii kuudensadantuhannen työttömän tilanteessa, vai onko tämä sitä vartiaislaista rikkaruohontorjuntaa? Niiden kohdalla se ehkä toimiikin, joiden tilalle ei ole palkattu sijaista, mutta moniko näitä sitten on?
Ja entä miten sitten vastataan tähän, kun kht tähän asti on tosiaan mahdollistanut joustavat ratkaisut, jotka nyt sitten romutettaisiin. Mistä asti sellainen on parantanut naisten tilannetta? Jos on tähän asti pystynyt tosiaan kouluttautumaan ja tekemään töitä samalla oman yhdistelykykynsä mukaan, koska oleellista on ollut vain se, ettei lasta hoidateta kunnalla, tämä on nimenomaan ollut naisten etu. Naisten tosiasialliset velvollisuudet eivät tässä projektissa tasaannu, tulevat vain entistä hankalammin yhteensovitettaviksi. Valtiofeminismissä ajetaan helposti eliitin asiaa, ja tosiasiallisten naisten tilanne ei kiinnosta.
Naisten asema ei parane oleellisesti pakottamalla, mutta se voi heiketä. Tai siis paitsi jos miehiltä ja heidän työnantajiltaan peritään sakkoveroa, ja siitä korvataan naisten työnantajille lapsikustannukset. Jos tällaiset syihin oireiden sijasta keskittyvät uudistukset eivät kiinnosta, on aika turhaa väittää ajavansa tasa-arvoa.
[/quote]
Kenenkään ei pidä jäädä kotiin hoitamaan lastan. Eikä yhteiskunnan tai työnantajan pidä maksaa ihmisten lastentekoa. Eikä myöskään muut työntekijät.
Ainoa kenelle kustannusten pitäisi tulla on ne jotka sen lapsen tekee
[/quote]
Kuka sinut sitten hoitaa kun olet vanha? Jos ei perheitä tulla yhtään vastaan yhteiskunnassa, niin lasten tekeminen vähenee. Ja sekö on sitten yhteiskunnassa hyväksi? Miksi luulet, että Suomeen otetaan pakolaisia ja metsästetään työntekijöitä ulkomailta saakka? Nytkään ei ole kaikelle työlle työntekijöitä. Syntyvyys on pientä suhteessa ihmisten ikääntymiseen. Pian meillä on täällä vain pelkästään ulkomailta tulleita ihmisiä töissä, kun ihmisillä ei ole enää varaa tai mahdollisuutta tehdä lapsia. Naiset ja miehet tehköön töitä kohdusta hautaan, ei tässä enää uusia lapsia tarvita. Sitäkö tässä vain haetaan?
Oon tosi pettynyt jos tuo toteutuu. Odotan toista lastamme ja haluan ehdottomasti hoitaa hänet kotona 3-vuotiaaksi kuten esikoisenkin hoidin. Mieheni ei voi jäädä kotiin kahdestakin syystä. Hän tienaa 5000 euroa ja minä alle 2000 euroa, joten se ei ole taloudellisesti mahdollista. Mutta vielä suurempi syy on että miehellä on diabetes ja sydäntauti, hänelle voi tulla insuliini shokki tai sydänkohtaus. Ei voida jättää pientä lasta hänen kanssaan kahdestaan.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:27"]
Jos katsoo historiaa vähän taaksepäin niin ymmärtää että kotihoidontuki tappoi perhepäivähoitajat. Vielä 80-luvulla oli yleistä että ne äidit jotka jäivät kotiin hoitamaan omia lapsiaan hoisivat siinä ohessa myös pari naapurinkin lasta.
Kun kotihoidontuki tuli niin äiti hoisi enää omat lapsensa, nykyään äiti hoitaa enää kuopuksen ja isommat sisarukset on päiväkodissa saamassa virikkeitä kun äiti on kuopuksen kanssa kotona viettämässä laatuaikaa.
Perhepäivähoitajien määrä on romahtanut sitten 80-luvun. Ja se on sääli.
[/quote]
Vaikuttaa tuohon perhepäivähoitajien määrän romahtamiseen myös se, että ainakin osa kunnista ajaa aktiiivisesti perhepäivähoidon lakkauttamista kokonaan. Esim. 3000 asukkaan kotikunnassani lakkautettiin kunnallinen päiväkoti, tilalle rakennettiin yksityinen ja kunta sitoutui maksamaan 42 paikasta ne, joita ei saada täyteyksi. Kun päiväkoti aukaistiin, sinne oli hakenut vähän yli 10 lasta. Päivähoidon johtaja painosti perhepäivähoitajia suosittelemaan vanhemmille siirtymistä tuohon uuteen yksityiseen päiväkotiin. Eli kaupittelemaan omaa työtään muualle ja jäämään itse työttömäksi.
Joissain kunnissa on oikeasti se linja, että kaikki lapset haluttaisiin näihin "tehokkaisiin" laitoksiin. Meillä oli käytännön syistä kotona kunnallinen hoitaja, mutta kyllä se meille tuli kalliimmaksi kuin laittaa lapset pois kotoa hoitoon. Pph saa kulukorvausta mm. ruokiin, me maksettiin ruuat itse, päivähoidossahan hoitomaksu sisältää aamupalan, lounaan ja välipalan. Hoitaja oli lasten kanssa meidän kotona jne. Hoitomaksu sama kuin olis ollu päiväkodissa. Mutta siinä oli etuna se, että lapset sai olla omassa kodissa tutun hoitajan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:51"]Hirveä itku siitä, ettei saisikaan enää rahaa kolmen vuoden makaamisesta kotona. Olisitte kiitollisia, että saatte edes jotain, se on hyvin harva maa maailmassa, joka tällaisia avokätisiä etuja ylläpitää. Ja silti muissakin länsimaissa on kymmenen miljoonia ihmisiä, jotenkin hekin vaan onnistuvat lisääntymään ilman valtion tukea joka asiaan. Suomalainen on opetettu tukien varaan ja se on katastrofi, jos pitäisikin järjestää asiansa ja huolehtia itsestään ihan itse.
[/quote]
Miksi sitten päivähoitoa tuetaan niin paljon? Tasa-arvoa kaikille lapsille ja yhtä paljon rahaa päivähoitoon per lapsi kuin kotihoidontukeen!
Mites me nyt sitten tehdään? Neljä lasta tarttee hoitopaikan, mulla ei ole työpaikkaa odottamassa, mies jos jää kotiin niin laitetaanko talo myyntiin kun minä menen työmarkkinatuella tekemään ilmasta työtä siksi aikaa että löytyy (?) jotain parempaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 00:49"]
Hassu juttu, kun hain kunnastamme hoitopaikkaa palatakseni opintoihini, minulle soitettiin ja kysyttiin, onko hoidon tarve todellinen , kun hoitopaikat ovat niin kortilla. Oli todellinen tarve, mutta miten ne järjestää niitä paikkoja jatkossa kun määrät kasvavat kun nyt ollaan jo ihan lirissä
[/quote]
Hoitopaikkoja vapautuu paljon, kun vauvalomalaisten turhaan hoidatettavat lapset laitetaan ulos päiväkodeista. Heidän paikkansa ei siellä ole vaan kotona.
[/quote]
Kun hoitopaikkoja vapautuu silloin yhdistyy ryhmiä ja vähennetään työvoimaa.
Tarvitaan vähemmän ruokaa jolloin se vähennys näkyy ruokatuotannossa.
Koska ryhmiä vähennetään voidaan siirtää toisista tarhoista pois lapsia ja vähennetään tilojen käyttöä jolloin pienenee lämmityskustannuksia kenties jopa suljetaan yksiköitä.
Silloin huoltotarve rakennuksiin ja ympäristöön pienenee tai loppuu. Voidaan antaa kenkää myös kunnan huoltomiehille ja parhaillaan ulkoistetaan jollekin joka halvimmalla tekee: virolaiset?
Tälläiset ratkaisut koskettaa ISOA määrää eri työntekijäryhmiä, ei ole puhe kotiäideistä vaan kuntien SÄÄSTÖISTÄ. Hyvä tavaton!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 07:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 01:08"]Tuntuu todella surulliselta huomata ettei se pakollinen peruskoulu ole Suomessa ainakaan edistänyt älykään ja tiedostavan kanskan kasvua vaan tuloksena on tukien perään itkevä kerjuujoukko. Tuet ovat tukia ja ne loppuvat silloin kun ne eivät sovi enää valtion systeemiin. Ei kodinhoitotuki ole mikään ehdoton rahansaantikaivo josta ammennetaan koko ajan lisää ja lisää. Huolimatta kaikista niistä provokatiivista ja hellästi lehtiin julkaistaviksi valituista "tilastoista": Suomi on köyhä, niin myös suomalaiset. Sekä valtio että sen mukaan kansalaiset saavat rahaa lainoina ulkomailta. Ei huonot uutiset loppuneet, ne vasta alkavat. [/quote] Eli sinun mielestäsi tässä ei olekaan kyse siitä että saataisiin isät kotiin vuorollaan vaan todellinen tavoite on että isät EIVÄT jääkään lain avulla kotiin vaan lapsi viedään hoitoon ja molemmat vanhemmat ovat töissä?
[/quote]
Tämähän se Rädyn piilotavoite onkin, kun hän haluaisi lakkauttaa koko kotihoidontuen. Ei vaan ole keksinyt millä verukkeella sen saisi aikaan.
Mistä saadaan lapsille hoitopaikat kun täällä on vaan yksi päiväkoti johon on jo toisen päiväkodin lapset sullottu samaan kun toinen lakkautettiin. Kuinkakohan monta lasta tästäkin kunnasta sinne pitäis vielä saada mahdutettua.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:58"]Oon tosi pettynyt jos tuo toteutuu. Odotan toista lastamme ja haluan ehdottomasti hoitaa hänet kotona 3-vuotiaaksi kuten esikoisenkin hoidin. Mieheni ei voi jäädä kotiin kahdestakin syystä. Hän tienaa 5000 euroa ja minä alle 2000 euroa, joten se ei ole taloudellisesti mahdollista. Mutta vielä suurempi syy on että miehellä on diabetes ja sydäntauti, hänelle voi tulla insuliini shokki tai sydänkohtaus. Ei voida jättää pientä lasta hänen kanssaan kahdestaan.
[/quote]
Niin just. .
Kyllä perheen pitäisi itse saada päättää kumpi on hoitovapaalla ja kumpi ei!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:30"]
Kyllä säästöihin vaan täytyy sopeutua. Miten luulette, että ennen tuota tukea hoidettiin lapset. Itsekin piti sanoutua irti työstä, ja lapsen kolmen eka vuoden aikan tein viikonloppu- ja yötöitä, että oli varaa olla 3 vuotta pois vakityöstä.
sitten vaa hakuun ja etsintää uusi työpaikka. Itse onneksi alalla, jola oli töitä.
siis 70-luvulla.
[/quote]
Ja kun sinulla oli näin, niin toivot, että muut kokevat saman?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 02:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 02:26"]
[quote author="Vierailija".2015 klo 00:53"][quote author="Vierakotihoidontuki="22.01.2015 klo 00:49"] Hassu juttu, kun hain kunnastamme hoitopaikkaa palatakseni opintoihini, minulle soitettiin ja kysyttiin, onko hoidon tarve todellinen , kun hoitopaikat ovat niin kortilla. Oli todellinen tarve, mutta miten ne järjestää niitä paikkoja jatkossa kun määrät kasvavat kun nyt ollaan jo ihan lirissä [/quote] Palkataan lisää niitä hoitajia, niin saadaan enemmän ihmisiä työelämään! [/quote] Yhden 2000 euroa kuukaudessa tienaavan hoitaja kulu työnatajalle on noin 2500 euroa kuukaudessa. Tämä maksetaan verovaroista. Tuo on enemmän, kuin seitsemän alle kolmivuotiaan, yhden lapsen äidin kotihoidontuki yhteensä. Montako alle kolme vuotiasta saikaan olla päiväkodissa yhden hoitajan vastuulla? Neljä?!
[/quote]
Ja kukaan kodinhoidon tukea saava ei hanki koskaan mitään muita tukia..?
Lasketaanpa sitten:
4 Lasta päivähoitajalla
Päivähoitajan kulut: -2500 €/kk
4 äidin palkat: +10 000 €/kk
4 äidin maksamat verot: + 1 500 €/kk
Päivähoitajan maksamat verot: + 375 €/kk
Yhteensä yhteiskunnalle: + 9375 €/kk
4 äitiä kotona, pph työttömänä
4 mamman kodinhoidontuet: - 1364 €/kk
4 mamman maksamat verot: + 272 €/kk
Pph:n tuet: - 1000 €/kk
Yhteiskunnan menettämät verotulot: - 1397 €/kk
Yhteensä yhteiskunnalle: - 3489 €/kk
Kumpi on kannattavampaa yhteiskunnalle. Laskelmassa ei ole otettu huomioon hukkaan menevää koulutusta tai työnantajan tappioita tai vähentynyttä kulutusta!
[/quote]
Entäs kun mulla menee viisi lasta kokopäivähoitoon, yks 1/2 ni se tarkoittaa sitä, että
4,5 päivähoito kuluja palkka 2500e/kk (perhepäivähoitajalla saa olla 4,5 lasta) + yksi 625e (tämä tasaa vähän, kun sillä voi olla vaikka yhden toisenkin perheen lapset hoidossa) + mahdolliset perhepäivähoitajan saamat kulukorvaukset
Mun maksamat verot n.350-400e/kk
No, en jaksa tehdä yhtä hienoa laskelmaa, mutta valitettavasti edes mun ja miehen maksamat verot yhteensä ei kata lähellekään lasten hoitoa. Toki, jos verotus oli toisenlaista ja palkat myös, niin meillä saattais olla mahdollista palkata ihan suoraan hoitaja kotiin, mutta kun yhtälönä on Suomen hintataso, palkkataso ja verotus, niin ei ole realistista edes kuvitella palkkaavansa hoitajaa.. Kannattaa muistaa, että suomessakin on monenlaisia perheitä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 10:01"]
Mites me nyt sitten tehdään? Neljä lasta tarttee hoitopaikan, mulla ei ole työpaikkaa odottamassa, mies jos jää kotiin niin laitetaanko talo myyntiin kun minä menen työmarkkinatuella tekemään ilmasta työtä siksi aikaa että löytyy (?) jotain parempaa.
[/quote]
neljä lasta ja tuollainen tilanne. Hyvin olette asianne hoitaneet. Mikäli tämä esitys menee läpi niin toivottavasti ihmiset oppivat hieman ennakoimaan tilanteita ja katsomaan tulevaisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:51"]
Hirveä itku siitä, ettei saisikaan enää rahaa kolmen vuoden makaamisesta kotona. Olisitte kiitollisia, että saatte edes jotain, se on hyvin harva maa maailmassa, joka tällaisia avokätisiä etuja ylläpitää. Ja silti muissakin länsimaissa on kymmenen miljoonia ihmisiä, jotenkin hekin vaan onnistuvat lisääntymään ilman valtion tukea joka asiaan. Suomalainen on opetettu tukien varaan ja se on katastrofi, jos pitäisikin järjestää asiansa ja huolehtia itsestään ihan itse.
[/quote]
Mistä tulee tämä mystinen käsitys, että kotiäiti MAKAA kotona? Miten voi maata, kun kaitsee lapsia? Kotiäitiys on kyllä täyttä työtä kun peset, pyykkäät, teet ruokaa, nukutat, siivoat, ulkoilutat, luet kirjoja, juttelet, askartelet ja taas kaikki alusta kaikki päivät aamusta iltaan. Jos lasten hoitaminen on makaamista, niin makaako hoitajat päiväkodissakin? Sehän on lupsakkaa hommaa, kannattais sunkin varmaan vaihtaa sille alalle, niin ei olis niin syvä kateus makaavia hoitajia kohtaan.
Oikeasti, joka väittää, että kotiäiti makaa kotona, ei tiedä mistä puhuu, ei itse ole äiti tai ehkä on, mutta on hoitanut hommansa ala-arvoisen huonosti.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 06:38"]
Ettekö tunne Suomen lähihistoriaa? Kunnallinen päivähoito luotiin juuri siitä syystä, että saatiin naiset työelämään täysipainoisesti. Yhteiskunnalle on kannattavaa maksaa päivähoitokustannukset, kun sillä sai naisten työpanoksen täysimääräisesti käyttöön. Tästä ei millään ilveellä saa väännettyä, että olisi halvempaa pitää naiset kotona ilman tuloja / minimaalisen pienellä tulolla kuin järjestää päivähoitoa.
[/quote]
Niin... tämä tausta - miksi päivähoito on oikein kehitetty - on hämärtynyt, kun tuli subjektiivinen ph-oikeus. Jos halutaan todella, että lapset ovat kaikki yhteiskunnan "hallussa" riippumatta siitä, onko siihen tarvetta vai ei, niin ruvetaan sitä kaikin mokomin kutsumaan kouluksi ja muutetaan sitä niin, että se muuttuu opetuksellisemmaksi. Siinä ei ole juurkaan järkeä, että muuten kotihoidettavat lapset kyörätään päiväkotiin, jotta he voisivat leikkiä kavereiden kanssa ja "mitäminätekisin"-ongelma ratkeaisi ilman vanhempien ponnistusta.
[/quote]
Alunperin päivähoito luotiin kyllä sen vuoksi, että lapset pysyisivät hengissä...
" Seimi oli ratkaisu säilyttää lapsia hengissä, liittyiväthän siihen lasten terveydentilan seuraaminen ja ravitsemuksesta huolehtiminen. Esimerkiksi aviottomina syntyneiden lasten mahdollisuus pysyä hengissä oli viime vuosisadalla pieni.
Äitien ratkaisuja suuressa häpeässä oli lapsen vieminen pitkäksi ajaksi hoitajille, joita kutsuttiin (aborttien tekijöiden tapaan) enkelin tekijöiksi siitä syystä, että heidän käsissään lapset usein kuolivat. Aviottoman äidin yksi ratkaisu Suomessakin vielä 1800-luvun lopulla oli vastasyntyneen surmaaminen."
Lähde: ANNA-LEENA VÄLIMÄKI – PIRKKO-LIISA RAUHALA: LASTEN PÄIVÄHOIDON TAIPUMINEN YHTEISKUNNALLISIIN MURROKSIIN SUOMESSA
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 05:52"]
Miksi ihmiset peukuttavat alas silloin kun kyse on tosiasioista? Osa suomalaisista elää huubabuuba-maassa? Järkevää keskustelua ei saa aikaiseksi vain sen asian toistelemista että "mistä me nyt saadaan rahaa, Pyhyyyyyyyy!!!!"
[/quote]
Kyllä täällä on välillä järkeviäkin kommentteja, ei kaikki, mutta osa on. Ei kannata loukkaantua jos alapeukkua tulee, se on äänestystulos, joka tarkoittaa, että ollaan eri mieltä.
Ei tässä ole pelkästään rahasta kysymys, vaan siitä, että päätös on yksinkertaisesti typerä. Päiväkotipaikoista saa taistella nytkin kynsin hampain ja sama työpaikoista. Mistä molempia taiotaan lisää? Naisen asemaan työelämässä tuolla ei ole merkitystä, koska naiset joutuvat silti olemaan raskaana ja synnyttämään ja hoitamaan ensimmäiset kuukaudet ja työnantaja maksaa tästä lystistä. Miksi tuota ei muuteta? Työnantajalle kulut naisesta on helposti 10 000 e! Siksi lisääntymisikäiset naiset ei ole haluttuja töihin ja palkka on pieni. Ja kun naisen palkka on pieni, pienempi kuin miehellä perheessä, niin onhan se järkevää sen tehdä töitä joka ansaitsee enemmän.
Ei tämä päätös aiheuta kuin närää, koska naisen palkat ei tällä päätöksellä suurene, työpaikkoja ei maagisesti tule yhtään enempää. Tietysti ne, kellä työpaikka on, voivat mennä sinne vuotta aiemmin, mutta vastaavasti se sijainen joutuu työttömäksi. Ne taas kellä ei ole työpaikkaa joutuvat työttömäksi. Että siirrellään vaan porukkaa paikasta ja statuksesta toiseen ja ollaan tyytyväisiä, että näennäisesti koetetaan parantaa naisen asemaa. Ja maksetaan tästä lystistä 80 miljoonaa lisää plus ne turvattomat pienet lapset ovat ilman vanhempiaan päivät pitkät. Jihuu, hyvä Räty.